Arka koira ja agility

agilityarkailija

Hei!

Kiinnostuksena olisi aloittaa meidän 3-vuotiaan lapinkoiran kanssa agility, mutta ongelmana on se, että koira on todella arka. Ei siis muuten päivittäistä elämää hankaloittava, mutta kaikki uusi pelottaa todella paljon ja olen joutunut käyttämään paljon aikaa esimerkiksi siihen, että koira uskaltaa olla autossa / rappusissa / hississä, ihan missä tahansa uudessa paikassa. Ei myöskään uskalla hypätä mitään "omatekoisia" esteitäni (tai edes koirapuiston puupenkille hyppäämistä) vaan hetken yritettyään kiertää sitä, hermostuu ja alkaa haukkumaan kun namia ei kuulu (olen siis yrittänyt sitä, että ensin palkitsen vain esteen lähestymisestä, sitten hapuilevasta yrityksestä mennä yli, mutta loppujen lopuksi tilanne päätyy siihen, että koira ei ymärrä miksei enää saa namia). Onko agility turha haave siis meille? Koira tykkää muuten todella paljon juoksemisesta ja vauhtia ja intoa riittäisi varmasti. Pelkään vaan, että jämähtää siihen, ettei koira uskalla edes ottaa sitä ensimmäistä askelta. Mietin myös kuinka huonolla tätä katsotaan kun monelle agilitykurssille (alkeis) vaaditaan jo jonkinlaita hallintatestiä. Onko muilla arkoja koiria, jotka pärjänneet agilityssä?

5

285

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • koiranehdolla

      kannatasikohan vaihtaa lajia tai koiraa. Miten onlias koirajuoksu?

    • Moikkamooi

      Moi!

      Suosittelisin, että kävisit ensin kurssin, joka on tarkoitettu aroille koirille. Tällöin osaava kouluttaja pystyisi osaltaan arvioida, kannattaako teidän jatkaa muille kursseille. Jos koirasi ei suostu hyppäämään, asettaisin riman niin alas (ehkä ihan lattian tasoon), että koiran on helppo onnistua. Kehun/naksutan kun menee sen yli (tai aluksi vain lähestyy estettä. Riippuu kuinka arka koirasi on) ja nostan rimaa pikkuhiljaa. Pääasia on, että esteestä tulee koiralle kiva asia. Siksi et saa vaatia siltä liikaa.

      Jos esteiden ylittäminen ei millään toimi eikä koirasi nauti siitä, kannattaa kokeilla jotain muuta lajia. Tärkeintä on, että kummallakin osapuolella on kivaa harrastaessa. Koiraharrastuslajeja on tosi paljon, niin varmasti löydätte jonkun toisen kivan lajin. :) Ensin kannattaa kuitenkin tehdä töitä sen arkuuden kanssa ennen uuden lajin aloittamista.

    • Tutkituta koira varmuuden vuoksi, ettei se ole sairas tai kivulias.

      Ehkä olet tehnyt tehtävistä liian vaikeita eikä koira ymmärrä, mitä siltä haluat. Se on saattanut jo yhdistää esteet epäonnistuneisiin koulutusyrityksiin ja siksikin menee taas pieleen. Rima pitää laskea alas niin kuvaannollisesti kuin myös ihan kirjaimellisestikin agilityn ollessa kyseessä. Hypynkin voi aloittaa vaan antamalla koiran juosta siivekkeiden välistä namikipolle. Ison koiran kanssa on vielä helppoa, kun sen voi antaa mennä sitten miniminihypyn yli palkalle ja siitä vähän kerrallaan nostaa.

      Toinen asia on, että älä venytä treeniä liikaa. Pari onnistunutta lällyä yritystä on näin alkuun parempi kuin vartin turhautunut kohkaus kentällä.

      Kehottaisin menemään kurssille tai kokeneemman harrastajan/kouluttajan oppiin. Ehkä oma käytöksesi hermostuttaa koiraa. Hosut, kumarrut huomaamattasi esteen tai koiran päälle tai painostat sitä tietämättäsi. Tai palkkaushetkesi on ihan pyllystä. Kouluttaja huomaa tuommoiset ja voi ohjata sinua toimimaan paremmin.

      Agility voi kyllä oikein toteutettuna jopa kohottaa koirasi itseluottamusta. Harjoitteiden pitää vaan olla sen mielestä hauskoja ja haastaa vain sen verran kuin se on valmis.

      Agilityn alkeiskurssien hallintatesteissä ei tarvi osata esteitä! Yleensä siellä katsotaan perustottelevaisuutta. Koirasi pitäisi siis hallintatestiin mennessä osata odottaa hetki paikallaan ja tulla käskystä luo. Antaako koira vieraan koskea? Testeissä katsotaan yleensä myös koiran käsiteltävyyttä ja sitä, ettei se ärhentele liikaa vieraille koirille tai karkaile. Vierellä kävely/jonkinlainen seuruu toisten koirien ohi voi olla myös hyvä taito.

      Okei, ATT:n testissä joitain vuosia sitten oli hyppyjä ja putki, mutta olennaista oli ilmeisesti se, miten koirakko näihin suhtautui eikä se, osasiko koirakko tehdä ne sokkokäännös seiskalla takaperin voltaten.

      Eli treenaile arkitottista myös :)

    • arkojakoiriaaikavähän

      Outoa että arka koira komentaisi... Kuulostaa ennemmin suhdeongelmalta jolle voi tehdä paljonkin. Aralle koiralle ei mahda juuri mitään koska kaikki on siitä yhtä kamalaa. Minulla on kokemusta sekä epävarmoista, suhdeongelmaisista että aroista, ja oikein toimittuna epävarmoja on saatu innostumaan agista suhteen korjauksen jälkeen. Oikein heikon hermorakenteen omaava ei koskaan kykene suoriutumaan esteistä niin että nauttisi tekemisesta tai kestäisi yhtään häiriöitä. Oma säikkyys asioissa pahentaa suhdetta. Yksityisillä koirakouluilla on mahdollista päästä koekeilemaan ja hyvässä paikassa hoituu teidän kouluttaminenkin. Kun olet päässyt eteenpäin siten, voi olla että seuraankin aukeaa ovet.:)

    • Koohonhullu

      Mulla on kans tosi arka koira. Tara on nyt 3 ja kisataan medien 1 luokassa. Eli kyllä pystyy:) Suosittelen totuttelemaan hyppyesteeseen niin että laitat riman maahan ja annat koirasi itse lähestyä estettä. Aina kun se edes vähän nuuhkaisee niin heti palkka ja tosi isot kehut. Ole ihan hiljaa muuten ja ole rento äläkä pakota koiraa mihinkään. Yritä harjoitella koiralle tutussa paikassa missä se on rento. Ja älä laita liikaa tavoitteita, eli etene vain vähän kerralaan ja kouluta vain 10 min päivässä

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 104
      1899
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      53
      1854
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1845
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1657
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1573
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      10
      1360
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1310
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1296
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      14
      1281
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1242
    Aihe