Vuokra-asunnon irtisanominen omistajan vaihtuessa

Rent2016

Hei

Tilanne tämä: vuokra-asunnon omistaja vaihtuu, minulla on vuoden vuokrasopimus (loppuu kesäkuun lopussa).
Voinko minä vuokralaisena irtisanoa vuokrasopimuksen jo nyt ennen varsinaisen sopimuskauden loppumista (1 kk irtisanomisaika)?

Syynä on paremman vuokra-asunnon löytyminen.

5

217

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sksssks

Tottakai voit mutta sopimuksessa lienee sanktio jos jompikumpi irtisanoo sopimuksen ennen määräaikaa. Esim. joudut maksamaan yhden. ylim vuokran. Mitäpä jos lukisit vuokrasopimuksen?????

• sankti

Eivät nämä lurkit osaa lukea, eivätkä ainakaan ymmärrä lukemaansa, saavat noinkin selvästä asiasta ongelman.

• BauHerr

Et voi irtisanoa määräaikaista vuokrasopimusta. Sen tekee tuomioistuin, eikä se tuolla perusteella sitä tee. Hyväksyttävän syyn pitää olla esim joku sairaus, joka estää po. asunnossa asumisen.

MUTTA jos uusi omistaja haluaa asunnon omaan käyttöönsä, hän voi kyllä saada sopimuksen irtisanottua.

• twainffs

6kk aikaa tässä tapauksessa...

• On taas puurot ja vellit sekaisin. Määräaikaista sopimusta ei voi irtisanoa, se voidaan ainoastaan purkaa. Vuokranantajan osalta se tarkoittaa samoja perusteita kun toistaiseksi voimassa olevassa sopimuksessa (vuokranmaksun laiminlyönti, häiritsevä elämä, huoneiston väärinkäyttö tms). Vuokralaisen osalta ainoa ero on, että sopimus on mahdollista purkaa tilanteessa jossa työpaikka tai opiskelupaikka siirtyy toiselle paikkakunnalle. Oli vuokrasopimus sitten määräaikainen tai toistaiseksi voimassaoleva, niin purku tapahtuu aina välittömästi, eli mitään irtisanomisaikoja ei ole. On huomioitava, että asunnon ottaminen omaan käyttöön ei ole purkuperuste, irtisanomisperuste se on, mutta silloin noudatetaan vuokranantaja irtisanomisaikaa (3 kk alle 12 kuukautta kestaneessä sopimuksessa ja sitä pidempään kestäneessä 6 kuukautta).

Asunnon omistajan vaihtuminen ei mitenkään vaikuta vuokrasuhteeseen, vuokrasopimus pätee sellaisenaan ja sitoo edelleenkin vuokralaista sekä uutta omistajaa. Aloittaja ei sen vuoksi voi purkaa tai irtisanoa sopimusta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mihin kaivattusi

Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      184
      8495
    2. En löydä sinua

En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      26
      4608
    3. Ketä julkkista

kaivattunne muistuttaa?
      Ikävä
      50
      4158
    4. Tunniste

Jonka vain sinä ja kaivattusi tietää. ⬇️
      Ikävä
      58
      3679
    5. Opettelen sun jokaisen virheen

ja rakastan sua.
      Ikävä
      51
      3166
    6. Miten, milloin

Se onnistuisi sun luona
      Ikävä
      50
      2930
    7. Ne oli ne hymyt

Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      26
      2636
    8. Haluan huomiota sulta

nainen…tiedoksi. 😥❤️ -M-
      Ikävä
      38
      2404
    9. Anteeksi kun käyttäydyn

niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv
      Ikävä
      38
      2093
    10. Mitä haluat oikeasti

Mun ymmärtävän? Sitäkö ettet rakasta ja ole valmis mihinkään?
      Ikävä
      29
      2076
    Aihe