Oulussa Ok-kauppamäärä kasvoi, hinnat entisellään

Monien kirjoittajien mielestä Oulussa omakotitalon kauppa ei käy ja hinnat laskee kuin liukumäessä. Minäpä päätin ottaa asiasta selvää. Tiedot toteutuneista kaupoista asemakaava-alueella löytyvän Maanmittauslaitoksen sivuilta.
.
....................................2015..................2014..................2013
.
Oulu
.
Kauppamäärä............259.....................245....................237
.
Mediaanihinta........178.000............ 180.000............182.000
.
Vertailu on vuodesta 2013, koska silloin Ouluun liitettiin kuntaliitosten myötä Haukipudas, Kiiminki, Oulunsalo ja Yli-Ii.
.
.
.
Ylikiiminki liittyi Ouluun 2009 alusta.
.
Vanhan Oulun omakotitalojen kauppamäärät vuonna 2006 olivat 158 kappaletta ja mediaanihinta oli 176.819 euroa. Ylikiimingillä lisättynä kauppamäärät vuonna 2010 olivat 147 kappaletta ja mediaanihinta 208.000. Luku ei kuitenkaan ole vertailukelpoinen vuosien 2013-2015 kanssa.
.
Oulussa hinnat ovat siis laskeneet noin prosentin, mutta kauppamäärät ovat kasvaneet. Olettaisin myös kauppamäärän kasvun hieman alentavan mediaanihintaa.

43

63

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hiljaista kuin lakkautetulla huopatossutehtaalla, kun faktat lyötiin pöytään.

• 3-14

katsotaan rauhassa kun oulun tilanne marinoituu pakkomyyntien tasolle.

tuletko sitten kommentoimaan tänne? epäilen. sullahan on toi oma lehmä ojassa näissä kuplahintapuolusteluissa. välittäjän työtä :b

• 3-14 kirjoitti:

katsotaan rauhassa kun oulun tilanne marinoituu pakkomyyntien tasolle.

tuletko sitten kommentoimaan tänne? epäilen. sullahan on toi oma lehmä ojassa näissä kuplahintapuolusteluissa. välittäjän työtä :b

Minä en ole välittäjä (sinäkin tiedät sen), mutta sinä olet trolli.

• 6-16
        pundit kirjoitti:

Minä en ole välittäjä (sinäkin tiedät sen), mutta sinä olet trolli.

en todellakaan tiedä susta yhtään mitään, enkä haluakkaan :D arvaan vain, että tuolla kiinnostustasolla, eri paikkojen hintakehityksestä, sun täytyy olla välittäjätrolli.

mulla on oma kuplahintojen puhkaisuagendani, koska se hyödyttäisi omia bisneksiä. sulla näyttää olevan ymmärrettävästi välittäjänä toisenlaiset näkemykset, joita mä en allekirjoita.

• 6-16 kirjoitti:

en todellakaan tiedä susta yhtään mitään, enkä haluakkaan :D arvaan vain, että tuolla kiinnostustasolla, eri paikkojen hintakehityksestä, sun täytyy olla välittäjätrolli.

mulla on oma kuplahintojen puhkaisuagendani, koska se hyödyttäisi omia bisneksiä. sulla näyttää olevan ymmärrettävästi välittäjänä toisenlaiset näkemykset, joita mä en allekirjoita.

Aika lapsellista kuvitella tai väittää, että tällä palstalla keskustelisivat kiinteistönvälittäjät ja vuokralaiset. Kyllä sinun käsityksesi maailmasta on epätodellinen. Tiedän ettet ole oikeasti sitä mieltä, mutta heität asiasta läppää huviksesi. Aika väsynyttä ja kulunutta läppää.
        .
        Vieläkin epätodellisemmaksi väitteesi tekee se, että sinä itse olet trolli. Otin kuvakaappauksen viestistä, minkä sinä kirjoitit joulukuussa. Vastasit siinä minulle, että ylläpito ei voi sinulle mitään ja että sinä pystyt rikkomaan sääntöjä niin kuin huvittaa. Tuollaisia viestejä kirjoittavat vain trollit. Ylläpito on poistanut koko aloittamasi viestiketjun sääntöjen vastaisena, mutta tämä kuvakaappaus minulle jäi. http://aijaa.com/UA4BsV

• Hiljaista on. Kiitos silti tästä.

Todennäköisesti sillä yhdellä on kohta jo vaikea löytää ketjua täältä, missä se pääsee pätemään. Tietänet ketä tarkoitan.

• Pätemiseen pitäisi pystyä pätemään eikä joutua kerta toisensa jälkeen selittelemään ja muuttamaan kertomustaan.
        - Kauppamäärät eivät ole laskeneet, vaan nousseet.
        - Kun nimellishinnat eivät olleetkaan laskeneet, piti kaivaa työkalupakista työkalu, jolla väitettiin että hinnat on kuitenkin laskeneet eli inflaatiolla tarkistettu hinta.
        .
        Vielä erikoisemmaksi asian tekee se, että inflaatiolla korjattiin vain Oulun hintaa, mutta ei Portugalin hintaa, johon sisältyi keksitty hinnannousu.

• Älä nyt vastaile mulle noin positiiviseen sävyyn. Whoknowsshit ja numeropellettäjä pitää meitä toisiamme peesaavina välittäjinä, kun ollaan samaa mieltä monista asioista.

Romahdusta tosiaan ei ole tapahtunut, eräiden väitteistä huolimatta.

• Antigue kirjoitti:

Älä nyt vastaile mulle noin positiiviseen sävyyn. Whoknowsshit ja numeropellettäjä pitää meitä toisiamme peesaavina välittäjinä, kun ollaan samaa mieltä monista asioista.

Romahdusta tosiaan ei ole tapahtunut, eräiden väitteistä huolimatta.

"Whodareswin" ei mielestäni kuulu tuohon joukkoon. NumeroTrolli tietää, että "välittäjä"-väite ei ole totta. NumeroTrolli väittää asuvansa oman pöytälaatikkofirmansa omistamassa asunnossa vuokralla.
        .
        Whodareswin on kuin se kummelien hahmo menneisyydestä, joka vastasi jokaiseen tietokilpailukysymykseen Kanada. Riippumatta siitä, mitä numerot näyttävät, asuntojenhinnat ovat laskeneet 10 prosenttia joka vuosi :). En sano tätä pahalla, mutta jotta keskustelu olisi mielekästä ei voi aina vain väittää samaa ja olettaa, että joku siihen viitsii vastata.
        .
        Whodareswin kuitenkin pyrkii keskustelemaan asiallisesti ja pyrkii keskusteluun, ei henkilöiden loukkaamiseen, vaikka hänelläkin on välillä keskustelun lomassa palanut pohjaan. Monissa hänen jutuissaan on totuuden siemen pohjalla, joita hän sitten paisuttelee ja muuttelee. Joskus niinkin selvistä syistä, kuin henkilöllisyyden salaamiseksi.
        .
        Mitä tulee siihen, että joku on samaa mieltä kuin joku toinen, sitähän tapahtuu keskustelupalstoilla koko ajan, muutenhan kaikki olisivat erimielisiä. Kymmeniä ja kymmeniä kertoja on nähty, kuinka nimettömät nikit ovat samaa mieltä, kuin arvaat ehkä kuka tai kuka ja nostavat mielipidekirjoituksia taivaisiin, vaikka kirjoitus olisi parhaimmillaankin käytännössä vain suora kopio jostain talousalan lehdestä - joskus jopa talousalan lehden yleisönosastokirjoituksesta. Kai ymmärrät, että tällaiset hyökkäykset ovat vain puhdasta taktiikkaa - immoralisointia. Tarkoitus on immoralisoimalla vähentää kirjoituksia, joista tämä porukka (todellisuudessa 2-3 henkilön piiri) ei pidä.
        .
        En ole monestakaan asiasta samaa mieltä kanssasi. Sekin on taktiikkaa, että en liity siihen asiattomuuksia sylkevään (useimmiten 2-3) tahon porukan jatkoksi. Mielipiteet ovat monesti makuasioita eikä yksi makuasia ole toista parempi jollei sitä voida verifioida ja sittenkin..
        .
        Sähköpostiosoitteeni löytyy nimimerkkini takaa.

• Whodareswinsistä samaa mieltä. Noista numeropellettäjistä ja katseashinnoissa saivartelijoista poiketen, hänellä on oikeasti jotain tietoa asioista, ainakin siis suuntaa-antavaa. Lisäksi hän olisi fiksu kirjoittaja ilman turhaa egobuustaamista ja väkisin samaa mantraa toistavia(kanada) mielipiteitä. Jos hän keskittyisi olennaiseen ilman egonsa buustaamista ja turhia pullisteluja, tulisi keskustelusta mielekkäämpää. Ongelma hänen kohdallaan vaan on, että huomatessaan olevansa väärässä tai "tappiolla" keskusteluissa, menee jutut yli äyräiden ja ongelmat alkavat. Niihin kuuluu myös siis asiattomuuksien kirjoittaminen. Tyhmä hän kuitenkaan ei ole. Vaikkei toki niin viisaskaan kuin itse luulee tai väittää.

• En ymmärrä egobuustaussyytöksiä, kerron asiat niin kuin ne ovat elämässäni. Aivan samoin oletan Antiquen kertovan omansa taloineen ja autoineen. Jos eläisin Suomessa, tekisin töitä siellä ja muuten asemani olisi sama kuin nyt, tuskin egobuustaussyytöksiä saisin. Antique kokisi minut itsensä kaltaisena omakotitalollisena.

Se mikä Antiqueta eniten sieppaakin on uskaltamiseni irtiottoon ja kertomukseni siitä. Hän ei itse koskaan tule kykenemään tai uskaltamaan vastaavaan, mutta jos hän pystyisi, varmasti hän paukuttelisi henkseleitään asiasta minua rutkasti polleammin. Se on niin nähty hänen kommenteissaan kt -asumisesta ja vuokralla asumisesta.

Pundit ei ole välittäjä, vaan Antiquen kanssa samaan ylempään keskiluokkaan kuuluva, välittäjiä huomattavasti enemmän opiskellut ihminen. Antique toki on vähemmän opiskellut, opistotason mies ja Pundit taas jonkinlaisen korkeakoulututkinnon omaava, mahdollisesti FM tai KTM. Uppoutuneisuus tilastotieteisiin on ainakin hyvin ilmeinen piirre.

Antiqueta ja Punditia yhdistää pelko omien asumisratkaisujensa menestymisestä tulevaisuudessa. Kumpikin on investoinut okt:hen erilaisessa taloustilanteessa kuin mikä nyt Suomessa on päällä. Arvonnousuodotelmat ovat jo pettäneet ja myös arvonlaskua on jo kummankin talosta omat määränsä päässyt syntymään. Se ei ole teidän vikanne, teitte ratkaisunne ostosta nousukaudella.
      Laskukauden olemassaolon tunnustaminenkin otti aikansa, ainakin Antiquelta.

Pundit saattaa olla työnsä puolesta jotenkin turvatummassa asemassa, koska tositilan kieltämistä en hänen taholtaan ole yleistaloudellisissa asioissa koskaan havainnut. Noin fiksu ei voi olla tyystin pihalla siitä miten maa makaa. Vaikuttaa myös siltä ettei Pundit ole taloutensa ainoa hyväpalkkainen ja yleensä fiksulla naisella onkin vauras, aikaansaapa puoliso.
      Antique taas on selkeästi ruokakuntansa päätulonhankkija ja se luo lisäpaineita hänelle. En silti väitä etteikö Antquen puoliso hoitaisi omaa osuuttaan, mutta on selvä että satatonnareita tai likikään sitä liksan suhteen talossa on vain yksi, muutoin ei olisi hankittu iäkästä taloa suht etäältä totutuista elinpiireistä eikä myöskään tyydyttäisi Kanarianmatkoihin.

• Parahin "Whodareswins" egobuustaus on asioiden jälkikäteistä maalailua, jossa luodaan jälkikäteen ihanneminää itsestään. Et ole kuitenkaan kaikin osin kertonut asioita, niin kuin ne ovat. Olet vuonna 1970 syntynyt (minua nuorempi) ja väitit, että sinä omaa nokkeluuttasi jätit ostamatta oman asunnon 1988, kun kaikki ikäluokastasi muuten ostivat asuntoja. Sehän ei pitänytkään paikkaansa. Vertasit itseäsi sopivasti 6-10 vuotta vanhempiin. Sinun ikäluokastasi vain aniharva osti oman asunnon 18-vuotiaana vuonna 1988 (et siis kertonut totta).
        .
        Egobuustaaja kerskuu omalla erinomaisuudellaan tai kuvitellulla sellaisella. Sinä olet täällä sanonut, että et mennyt tai olisi mennyt alaiseksi sellaisen johtajan firmaan, jossa johtaja asuu "alemmassa asumismuodossa" kuin sinä itse. Sinä asuit tuolloin omakotitalossa ja mahdollinen tuleva esimiehesi ASO-asunnossa tai vuokralla. Aika huvittava ja paljon kertova kirjoitus sinulta.
        .
        Egobuustaaja kerskuu varallisuudestaan ja lisäilee varallisuuden määrään kerta kerran jälkeen uusia nollia.
        .
        Egobuustaaja tarttuu yksittäisen kuukauden tai vuosineljänneksen lukuun miltä tahansa alueelta ja julistaa olleensa oikeassa "Minä olin oikeassa" ennusteessaan, että kaikkien asuntojen hinnat laskevat 10 prosenttia/vuosi. Vaalit tuota ajatusta hintarommista 10 prosenttia/vuosi, vaikka sille ei oikein löydy todisteita. Jotta väitteesi olisi totta, asuntojen hintojen olisi pitänyt laskea kesästä 2013 alkaen tähän päivään saakka noin 24 prosenttia.
        .
        Kaiken lisäksi olet toki myöntänyt, että omassa asunnossa asuminen on taloudellisesti järkevämpää kuin vuokra-asunnossa asuminen.

• Minä myönnän sen, että Suomella on suuria rakenteellisia ongelmia eikä ulospääsy tilanteesta ole helppoa. Suomen työmarkkinoita, elinkeinoelämää ja julkista sektoria vaivaa suuri jähmeys, josta olisi päästävä eroon. Se mikä on joskus toiminut, ei enää toimi ja on otettava uudenlaiset ratkaisut käyttöön. Keskitettyissä työmarkkinaratkaisuissa on etunsa (mm. työrauha), mutta nyt tuo jähmeys on hyydyttänyt tai täysin hyydyttämässä Suomen kyvyn uudistautumiseen.
        .
        Suomen pitää löytää uusi vaihde ja viisastenkivi tuottavuuden nostamiseen. Ympärillämme on asioita, joista voisi tulla uutta tärkeää tukijalkaa Suomelle mm. havusellun monimuotoinen käyttäminen ja sen markkinoiminen erilaisiin sovelluksiin. Monia muitakin, ehkä vähäisempiä aluita olisi. Nyt tarvitaan pelle pelottomia ja unto uskovia ja maija markkinoijia, jotta löydettäisiin uutta kasvujalkaa Suomeen. Suomen pitää jatkossakin panostaa teknologiseen ja tieteelliseen osaamiseen. Hirttäytyminen menneeseen on hirttäytymistä ja hidasta kuolemista.
        .
        Muutoksia Suomessa tehdään, mutta tehdäänkö riittävästi, jotta päästäisiin eroon nollakasvusta? Ahneuden ääni ja oma suu huutaa joka puolella, että "minulta ei ainakaan saa ottaa eikä leikata mitään". Ei koskaan minulta. Erityisesti julkisella sektorilla tarvitaan tuottavuuden nostamista. Julkisen sektorin tuottavuutta on hankala mitata luotettavasti, mutta mittareita siihenkin löytyy.
        .
        Koskaan ei ole hyvin käynyt niille ihmisille (eikä kansoille), jotka ovat lentokone-onnettomuuden jälkeen jääneet istumaan siihen palavan lentokoneen penkkiin tekemättä mitään ja vaipumalla epätoivoon. Sinä, olosuhteiden pakosta karkulainen Suomesta olet sitä mieltä, että Suomessa on turha yrittää mitään eikä Suomessa kasva enää kohta heinän korttakaan. Selviytyjät ja voittajat löytyvät aina niistä, joilla on voimia etsiä uusia ratkaisuja ja jotka eivät anna periksi. Periksi antaminen on häviämistä yhtä paljon kuin vaalituloksen jälkikäteinen väittäminen vääristellyksi.

• pundit kirjoitti:

Parahin "Whodareswins" egobuustaus on asioiden jälkikäteistä maalailua, jossa luodaan jälkikäteen ihanneminää itsestään. Et ole kuitenkaan kaikin osin kertonut asioita, niin kuin ne ovat. Olet vuonna 1970 syntynyt (minua nuorempi) ja väitit, että sinä omaa nokkeluuttasi jätit ostamatta oman asunnon 1988, kun kaikki ikäluokastasi muuten ostivat asuntoja. Sehän ei pitänytkään paikkaansa. Vertasit itseäsi sopivasti 6-10 vuotta vanhempiin. Sinun ikäluokastasi vain aniharva osti oman asunnon 18-vuotiaana vuonna 1988 (et siis kertonut totta).
        .
        Egobuustaaja kerskuu omalla erinomaisuudellaan tai kuvitellulla sellaisella. Sinä olet täällä sanonut, että et mennyt tai olisi mennyt alaiseksi sellaisen johtajan firmaan, jossa johtaja asuu "alemmassa asumismuodossa" kuin sinä itse. Sinä asuit tuolloin omakotitalossa ja mahdollinen tuleva esimiehesi ASO-asunnossa tai vuokralla. Aika huvittava ja paljon kertova kirjoitus sinulta.
        .
        Egobuustaaja kerskuu varallisuudestaan ja lisäilee varallisuuden määrään kerta kerran jälkeen uusia nollia.
        .
        Egobuustaaja tarttuu yksittäisen kuukauden tai vuosineljänneksen lukuun miltä tahansa alueelta ja julistaa olleensa oikeassa "Minä olin oikeassa" ennusteessaan, että kaikkien asuntojen hinnat laskevat 10 prosenttia/vuosi. Vaalit tuota ajatusta hintarommista 10 prosenttia/vuosi, vaikka sille ei oikein löydy todisteita. Jotta väitteesi olisi totta, asuntojen hintojen olisi pitänyt laskea kesästä 2013 alkaen tähän päivään saakka noin 24 prosenttia.
        .
        Kaiken lisäksi olet toki myöntänyt, että omassa asunnossa asuminen on taloudellisesti järkevämpää kuin vuokra-asunnossa asuminen.

Olen myös 60 -luvulla syntynyt, kuitenkin alle 50 -vuotias. Olin säännöllisessä työelämässä heti lukion jälkeen, opiskelin samalla ja rahoitin sen työllä. Tärkeintä kuitenkin oli päästä sisään systeemeihin työelämässä ja oppia alani asioita tehokkaammin kuin pelkästään opiskelemalla.

Osin virheellisesti olen sanonut ikäluokkani ostaneen kuplassa. Nämä ostaneet olivat pääsääntöisesti pari vuotta vanhempia, mutta samaan aikaan uransa aloittaneita. Tosin yksi rakennutti okt:n armeijassa palvellessaan, noin 19 -vuotiaana. Noina aikoina työttömyys ei ollut oikeastaan mahdollista, asuntojen hinnat nousivat lujaa ja ostaa kannatti jeti kuin pystyi. Noin he ajattelivat, mutta vuosi 1992 sotki monelta kaiken.

Itse menin ASO -jonoon kun ne tulivat, ehkä 1992 tai 1993 ja jononumeroni oli erittäin matala. Vuokraa maksoin Espoossa silloin 3000 mk, vastaava asunto maksoi noin 500 000 mk, korot liki 15% jne. Yksi IKÄTOVERI otti ASO:n ja on edelleen siinä. Tappiot rajut, mutta ilmeisen tyytyväinen eloonsa.

Kävin ennen rommia katsomassa asuntoja ja voi sitä välittäjien ylimielisyyttä! Rommin jälkeen palasin asiaan ja tapasin jopa samoja välittäjiä. Osto sitten 1994, kympin koroilla.

En työskentele yrityksissä joissa esimieskunta ei ole osannut hoitaa edes omaa talouttaan. Työskentelin alalla jossa vaurastumisen pitäisi olla helppoa. Ymmärrän toki että yksinkertaista suoritetyötä tekevät asuvat vuokralla ym. ja nuorina muutkin, vaikkapa juuri ASOssa . Alisuorittajat joutuvat olemaan töissä 68 -vuotiaiksi jos töitä riittää. Sellaisilla ei ole tavoitteita kylliksi, mennään rutiineilla eikä koskaan uskalleta riskeerata firmassa äkkirikastumisen toivossa. Firmat näivettyvät, irtisanomiset alkavat jne.
        En ole väittänyt kaikkien asuntojen halpenevan 10% vuosi. Jos niin olisin uskonut, olisin jättänyt kaksionikin hankkimatta tai ostanut halvemman. Asuntoni arvo on noussut lievästi, myymäni okt oli halventunut 40 000 kun se myytiin minuöta ostaneen toimesta uudelleen. Mikkosen okt muuten rommasi neljässä vuodessa tahtiin 10% /vuosi. Pidän sitä erittäin mallikelpoisena esimerkkinä suomalaisten uudemman kannan omakotitaloista, siis niistä suuremmista yksilöistä. Kehä kolmosen sisäiseen kuplaan se ei sovi, mutta on palstalla se 215 neliön espoolaismies joka sai hintaa alas yli 200 000 jostain 700-800 tonnista.
        Vastaan tuohon talousaiheeseesi myöhemmin. Nyt lenkille kun aurinko paistaa ja mittari näyttää 24 astetta!

• Luen egobuustaamkseksi myös asenteesi muita ihmisiä kohtaan. Mielestäsi, jos joutuu tekemään töitä elääkseen on toisen luokan kansalainen. Mielestäsi, jos ei pysty irroittautumaan oravanpyörästä alle 40-senä on luuseri, varsinkin jos on velkaa asunnosta. Mielestäsi kun vain parhaat yksilöt ovat velattomia 30-sinä ja miljonäörejö 40-sinä. Siinä egobuustaamista kerrakseen.

Olet ilmeisesti ollut onnekas, onnistunut rikastumaan ja nyt elät elämää, jota haluat. Suuret onnittelut siitä. Se on hienoa, että voi tehdä mitä haluat, vaikka toki kaikki tiedämme syysi paeta etelän lämpöön terveytesi takia. Olet siis ollut onnekas, mutta ongelmasi on, että kusi on noussut päähäsi liian korkealle. Siksi egobuustaat omaa erinomaisuuttasi täällä, vaikket edes ole pystynyt todistamaan onnistumisiasi todeksi. Venekuvaa odotellaan edelleen. Wink...

Muista, että toiset meistä ei halua muuttaa maasta pois, vaikka mieli johlnkin kauas haluaisikin. Meistä monilla, sinusta poiketen, ilmeisen kusipäisyytesi, ylimielisyytesi ja tylsistyttävän persoonasi takia niitä ei ole, kun jätit kaiken parhaassa sosiaalisessa ikähaarukassa ja lähdit yksin "purjehtimaan". Jos nimittäin on ystäviä, perhettä ja ihmisiä, joista pidät ja sinusta pidetään, lähteminen on vaikeaa. Yksinäinen purjehdus jossain kuulostaa toki hyvältä, mutta muuttuu kuolettavan tylsäksi todennäköisesti jo puolen vuoden jälkeen, jolloin kaivataan niitä ystäviä, perhettä ja muita tuttuja naamoja, joiden kanssa ollaan tekemisissä.

Suomeen jääminen on siis valinta, ei kuplavelan, niinkuin luulet, takia, vaan sosiaalisen elämän ylläpitämiseksi em. asioiden takia. Aika harva on valmis jättämään kaiken, ilman toki hyvää syytä, niinkuin sinulla, lähteäkseen yksinäiselle matkalle. Siksi me asumme edelleen täällä, maksamme talojamme je käymme töissä. Sen lyhyen työpäivän jälkeen kun on paljon nähtävää ja koettavaa, sekä tekemistä, mitä haluamme tehdä juuri tiettyjen ihmisten kanssa. Siihen sulla pakolaisena ei ole mahdollisuutta. Jos et tätä ymmärrä olet tyhmempi kuin uskotkaan.

Asuntojen hintakehityskin on ihan metsässä. Et ole asiassa ns kartalla. Mikkosten hometalo, siis julkisuudessa riepoteltu hometalo on vakioesimerkkisi hintarommista. Kerro nyt ihan ajatuksella, jos sellaiseen kykenet, että kuinka houkuttelevalta kohteelta tuo väärin rakennettu, ja pilattu talo markkinoilla on. Sulta pitäisi tulla tähän looginen ja selkeä vastaus, kun kerran taloudellinen onnistuja ja ylemmän luokan kansalainen olet. Onnistuuko ?

En usko, että tajuat mistä on kyse, mutta ehkä joku muu tajuaa.

• Niin ja arviosi minusta ovat kertomiani tosia lukuunottamatta myös täysin metsässä.

• Antigue kirjoitti:

Luen egobuustaamkseksi myös asenteesi muita ihmisiä kohtaan. Mielestäsi, jos joutuu tekemään töitä elääkseen on toisen luokan kansalainen. Mielestäsi, jos ei pysty irroittautumaan oravanpyörästä alle 40-senä on luuseri, varsinkin jos on velkaa asunnosta. Mielestäsi kun vain parhaat yksilöt ovat velattomia 30-sinä ja miljonäörejö 40-sinä. Siinä egobuustaamista kerrakseen.

Olet ilmeisesti ollut onnekas, onnistunut rikastumaan ja nyt elät elämää, jota haluat. Suuret onnittelut siitä. Se on hienoa, että voi tehdä mitä haluat, vaikka toki kaikki tiedämme syysi paeta etelän lämpöön terveytesi takia. Olet siis ollut onnekas, mutta ongelmasi on, että kusi on noussut päähäsi liian korkealle. Siksi egobuustaat omaa erinomaisuuttasi täällä, vaikket edes ole pystynyt todistamaan onnistumisiasi todeksi. Venekuvaa odotellaan edelleen. Wink...

Muista, että toiset meistä ei halua muuttaa maasta pois, vaikka mieli johlnkin kauas haluaisikin. Meistä monilla, sinusta poiketen, ilmeisen kusipäisyytesi, ylimielisyytesi ja tylsistyttävän persoonasi takia niitä ei ole, kun jätit kaiken parhaassa sosiaalisessa ikähaarukassa ja lähdit yksin "purjehtimaan". Jos nimittäin on ystäviä, perhettä ja ihmisiä, joista pidät ja sinusta pidetään, lähteminen on vaikeaa. Yksinäinen purjehdus jossain kuulostaa toki hyvältä, mutta muuttuu kuolettavan tylsäksi todennäköisesti jo puolen vuoden jälkeen, jolloin kaivataan niitä ystäviä, perhettä ja muita tuttuja naamoja, joiden kanssa ollaan tekemisissä.

Suomeen jääminen on siis valinta, ei kuplavelan, niinkuin luulet, takia, vaan sosiaalisen elämän ylläpitämiseksi em. asioiden takia. Aika harva on valmis jättämään kaiken, ilman toki hyvää syytä, niinkuin sinulla, lähteäkseen yksinäiselle matkalle. Siksi me asumme edelleen täällä, maksamme talojamme je käymme töissä. Sen lyhyen työpäivän jälkeen kun on paljon nähtävää ja koettavaa, sekä tekemistä, mitä haluamme tehdä juuri tiettyjen ihmisten kanssa. Siihen sulla pakolaisena ei ole mahdollisuutta. Jos et tätä ymmärrä olet tyhmempi kuin uskotkaan.

Asuntojen hintakehityskin on ihan metsässä. Et ole asiassa ns kartalla. Mikkosten hometalo, siis julkisuudessa riepoteltu hometalo on vakioesimerkkisi hintarommista. Kerro nyt ihan ajatuksella, jos sellaiseen kykenet, että kuinka houkuttelevalta kohteelta tuo väärin rakennettu, ja pilattu talo markkinoilla on. Sulta pitäisi tulla tähän looginen ja selkeä vastaus, kun kerran taloudellinen onnistuja ja ylemmän luokan kansalainen olet. Onnistuuko ?

En usko, että tajuat mistä on kyse, mutta ehkä joku muu tajuaa.

Mikkosten talosta pyydettiin alkuun 438 000. Siitä 3,5 vuoden kuluttua pyyntitasossa 270 000 löytyi ehdollinen ostaja. Vasta silloin tehtiin kuntotutkimus ja kosteutta löytyi. Kauppa ei toteutunut. Siten hinta laski 438->270 ehjänä siihen saakka pidetystä talosta. Talon arvo ei rommannut kosteusvaurion takia, vaan laman takia. Lopulta se myytiin sillä 270 tonnilla tutuille. Ulkopuoliselle talo olisi saattanut joskus mennä sillä arvioimallani 220-240 tonnin hinnalla.

Sosiaalisen paikalliselämän tarpeesi ei poista Suomen lamaa eikä yleisempien omaisuusarvojen laskua tai minimissäänkin niiden arvonnousujen päättymistä. Itse olet kertonut haaveistasi muuttaa Kanarialle, joten samankaltaisia asioita kuin minä jo teen puntaroit sinäkin. Minä uskalsin ja pystyin, sinä ainakaan toistaiseksi et.

En kokenut yksinkertaista, helppoa ja tylsää Suomi -elämää maksumiehen roolissa antoisaksi. Olen merenkävijä ja matkamies ja se sopii minulle. Sadat suomalaisseilorit tekisivät näin jos suinkin pystyisivät ja muutamat kymmenet vuosittain reissuille lähtevätkin. Taloussyiden aiheuttamaa pakollista Suomeen paluuta manaavat useimmat heistä. Purjehdus on erittäin sosiaalinen harrastus, koska vain max. 8% kokonaisjasta olen merellä, yksin tai seurassa. Työelämässä toimin paljon enemmän yksin. Tänään olen jutustellut parin englantilaisen, yhden skandinaavin ja sveitsiläisen purjehtijan kanssa. Pitkässä stopissa yletön seurallisuus ja sosiaalisuus käy toisinaan ennemminkin suomalaiselle taakaksi ja on suuri ilo päästä taas aloittamaan merikausi. Älä ota kantaa asioihin joista et tiedä mitään. Minä tunnen sinua vastaavien ihmisten elämänpiirin Suomessa omakohtaisena kokemuksena varsin hyvin, mutta sinä et tiedä alkuunkaan minun elämäntapani sisältöä.

• omakotielämää-5475
        Whodareswins kirjoitti:

Mikkosten talosta pyydettiin alkuun 438 000. Siitä 3,5 vuoden kuluttua pyyntitasossa 270 000 löytyi ehdollinen ostaja. Vasta silloin tehtiin kuntotutkimus ja kosteutta löytyi. Kauppa ei toteutunut. Siten hinta laski 438->270 ehjänä siihen saakka pidetystä talosta. Talon arvo ei rommannut kosteusvaurion takia, vaan laman takia. Lopulta se myytiin sillä 270 tonnilla tutuille. Ulkopuoliselle talo olisi saattanut joskus mennä sillä arvioimallani 220-240 tonnin hinnalla.

Sosiaalisen paikalliselämän tarpeesi ei poista Suomen lamaa eikä yleisempien omaisuusarvojen laskua tai minimissäänkin niiden arvonnousujen päättymistä. Itse olet kertonut haaveistasi muuttaa Kanarialle, joten samankaltaisia asioita kuin minä jo teen puntaroit sinäkin. Minä uskalsin ja pystyin, sinä ainakaan toistaiseksi et.

En kokenut yksinkertaista, helppoa ja tylsää Suomi -elämää maksumiehen roolissa antoisaksi. Olen merenkävijä ja matkamies ja se sopii minulle. Sadat suomalaisseilorit tekisivät näin jos suinkin pystyisivät ja muutamat kymmenet vuosittain reissuille lähtevätkin. Taloussyiden aiheuttamaa pakollista Suomeen paluuta manaavat useimmat heistä. Purjehdus on erittäin sosiaalinen harrastus, koska vain max. 8% kokonaisjasta olen merellä, yksin tai seurassa. Työelämässä toimin paljon enemmän yksin. Tänään olen jutustellut parin englantilaisen, yhden skandinaavin ja sveitsiläisen purjehtijan kanssa. Pitkässä stopissa yletön seurallisuus ja sosiaalisuus käy toisinaan ennemminkin suomalaiselle taakaksi ja on suuri ilo päästä taas aloittamaan merikausi. Älä ota kantaa asioihin joista et tiedä mitään. Minä tunnen sinua vastaavien ihmisten elämänpiirin Suomessa omakohtaisena kokemuksena varsin hyvin, mutta sinä et tiedä alkuunkaan minun elämäntapani sisältöä.

""Olen merenkävijä ja matkamies ja se sopii minulle."

Jotain outoa tuossa on. Jatkuvasti roikut yksin netissä keskustelupalstalla kirjoitellen pitkiä yksinpuheluita joista oikein loistaa tarve päteä. Ei perhettä, tai oikein mitään mikä viittaisi siihen kokemukseen jonka perhe tuo silloin kun tehdään asuntokauppaa.

Käyttäytymismalli ja sisällöllinen viestintä ei kerro menestyjästä tai ainakaan tilanteesta, että kovin onnellisessa asemassa olisi. Kysymyshän lienee sinulla yksinäisyyden tunteen korvaamisesta sosiaalisella pätemisellä tuntemattomille.

Menikö jokin väärin?

• pundit kirjoitti:

Minä myönnän sen, että Suomella on suuria rakenteellisia ongelmia eikä ulospääsy tilanteesta ole helppoa. Suomen työmarkkinoita, elinkeinoelämää ja julkista sektoria vaivaa suuri jähmeys, josta olisi päästävä eroon. Se mikä on joskus toiminut, ei enää toimi ja on otettava uudenlaiset ratkaisut käyttöön. Keskitettyissä työmarkkinaratkaisuissa on etunsa (mm. työrauha), mutta nyt tuo jähmeys on hyydyttänyt tai täysin hyydyttämässä Suomen kyvyn uudistautumiseen.
        .
        Suomen pitää löytää uusi vaihde ja viisastenkivi tuottavuuden nostamiseen. Ympärillämme on asioita, joista voisi tulla uutta tärkeää tukijalkaa Suomelle mm. havusellun monimuotoinen käyttäminen ja sen markkinoiminen erilaisiin sovelluksiin. Monia muitakin, ehkä vähäisempiä aluita olisi. Nyt tarvitaan pelle pelottomia ja unto uskovia ja maija markkinoijia, jotta löydettäisiin uutta kasvujalkaa Suomeen. Suomen pitää jatkossakin panostaa teknologiseen ja tieteelliseen osaamiseen. Hirttäytyminen menneeseen on hirttäytymistä ja hidasta kuolemista.
        .
        Muutoksia Suomessa tehdään, mutta tehdäänkö riittävästi, jotta päästäisiin eroon nollakasvusta? Ahneuden ääni ja oma suu huutaa joka puolella, että "minulta ei ainakaan saa ottaa eikä leikata mitään". Ei koskaan minulta. Erityisesti julkisella sektorilla tarvitaan tuottavuuden nostamista. Julkisen sektorin tuottavuutta on hankala mitata luotettavasti, mutta mittareita siihenkin löytyy.
        .
        Koskaan ei ole hyvin käynyt niille ihmisille (eikä kansoille), jotka ovat lentokone-onnettomuuden jälkeen jääneet istumaan siihen palavan lentokoneen penkkiin tekemättä mitään ja vaipumalla epätoivoon. Sinä, olosuhteiden pakosta karkulainen Suomesta olet sitä mieltä, että Suomessa on turha yrittää mitään eikä Suomessa kasva enää kohta heinän korttakaan. Selviytyjät ja voittajat löytyvät aina niistä, joilla on voimia etsiä uusia ratkaisuja ja jotka eivät anna periksi. Periksi antaminen on häviämistä yhtä paljon kuin vaalituloksen jälkikäteinen väittäminen vääristellyksi.

Meni pitkä sepustukseni hukkaan, joten nyt lyhennelmä.

Suomi ei osannut irtautua suunnitelmataloudsta, ei kannustaa sukupolvien mittaiseen perheyrittämiseen matalampine tuottovaatimuksineen ja työntekijöistä välittämiseen. Isona syynä tähän lienee perintöverotus. Pörssiyhtiö elää aivan liian lyhytjännitteisesti, samoin kasvoton ulkomainen sijoitusyhtiö. Ulkolainen saneeraa siellä missä irtisanotun voi jättää yhteiskunnan vastuulle, eli ensin Suomessa. Vastuullisuuden menetys on molemminpuolista. YT -piinattu duunari tekee vain pakolliset ja suomalaisittain liian kovan tuottovaateen omaava yritys ei tunne duunaria lainkaan, joten irtisanominen on helppo ja kivuton ratkaisu sille.
        Odotan koska ensimmäinen suomalaisvaikuttaja sanoo saman kuin minä jo ajat sitten. Eli kasvattakaa ja kouluttakaa lapsenne kykeneviksi jättämään maa ja pärjäämään vaikka Saksan työelämässä. Kun töitä ei ole nykyisille 639 tuhannelle, ei niitä ole jstkossakaan tarpeeksi. Julkkarin sopeutus syö vielä hirmuiset määrät työpaikkoja kantokyvyn alati laskiessa ja tosisopeuttamisen aikanaan alkaessa ulkoisten tekijöiden käskeminä. Velkavetoinen talous ei jatku enää montaa vuotta ja kymmenien tai satojentuhansien tie käy ulkomaille. Niin tapahtuu jo nyt ja aivan saletisti jatkossa kiihtyvästi.

Välttämättömiin töihin riittää väkeä kyllä ja jos ei, filippiiniläisiä ka muita kyllä tulee matalapalkkatöihin, koska nekin tarjoavat heille pienen omaisuuden käyttöön kotimaassaan heidän sinne palattuaan. Suomalaisen ei kannata jäädä Suomeen jos hänen kykynsä ylittävät halpisduunarien kyvyt. Jos eivät, sitten tekee töitä sillä tulevalla jollain 800 euron kuukausiperuspalkalla. Suorittavan perustyön tekijöiden elämä tulee radikaalisti muuttumaan köyhemmäksi ja esimakua tästä antavat sinällään nysväysasteen muutokset kuten pakkolait, pakkotyöt, paikalliset sopimiset jne.
        Kaikki tämä tulee muuttamaan myös ns. osaavampien elintasoa alemmas kun alhaalta pyritään verissäpäin ylemmäs koska siellä ei enää tule toimeen matalan palkan ja heikkenevän sosiaaliturvan takia. Ilmiö on tuttu jo verrattaessa 1980 -lukua ja nykypäivää. Aikanaan oli aika sama mitä teki, ansiotasojen erot olivat pitkälti varsin pienet. Ahkera rekkamies sai oikeasti samaa kokonaispalkkaa kuin kunnanlääkäri, toki hirmuisilla tuntimäärillä mutta kuitenkin. Sittemmin likikään näin ei ole enää ollut. Tuo ilmiö lisää jatkossakin paineita kehittyä ja siksi työvoimatarjonta ylempiin, harveneviin ammatteihin kasvaa. Polakit ja eestiläiset tekevät ne ennen rahakkaat, nyt matalapalkkaiset työt kuten telakalla, raksalla ja rahtihommissa. Suomalainen on voinut toistaiseksi olla kortistossa ja 639 000 onkin. Jatkossa noin ei ole ja on kehityttåvä, lähdettävä muualle ja jäävien tilit supistuvat nekin.

• Sä oot just niin sekaisin kuin epäilinkin. Ei noita jorinoita jaksa edes lukea, kun ne perustuu ainoastaan subjektikviseen näkemykseesi tilanteesta.

Uskottavuutesi niin matkamiehenä, kun osaajanakin ovat kyllä heppoista tasoa. Se on pakko sanoa.

Yhden hyvän havainnon teit tänään ja se on, että ihmiset on erilaisia. Sinä kusipäisenä egobujstaajana elät pilvilinnassasi ja kuvitteellisessa nosunluutornissasi yksin ilman todellisia ystäviä ja mitään syytä elää. Siksi yrität, tosin huonolla menestyksellä täällä päteä. Tämä kun on ainoa henkireikäsi elämässäsi.

Meillä muilla suomalaisilla on omat syymme jatkaa elämää tässä maassa.

Mikkosten hometalosta jauhaminen riittää jo. Sua paljon fiksummat tajuavat, mistä on kyse. Numeroilla ei tuon kaupan haluttavuudessa ole merkitystä, vaan jollain ihan muulla.

• omakotielämää-5475 kirjoitti:

""Olen merenkävijä ja matkamies ja se sopii minulle."

Jotain outoa tuossa on. Jatkuvasti roikut yksin netissä keskustelupalstalla kirjoitellen pitkiä yksinpuheluita joista oikein loistaa tarve päteä. Ei perhettä, tai oikein mitään mikä viittaisi siihen kokemukseen jonka perhe tuo silloin kun tehdään asuntokauppaa.

Käyttäytymismalli ja sisällöllinen viestintä ei kerro menestyjästä tai ainakaan tilanteesta, että kovin onnellisessa asemassa olisi. Kysymyshän lienee sinulla yksinäisyyden tunteen korvaamisesta sosiaalisella pätemisellä tuntemattomille.

Menikö jokin väärin?

Kirjoituksiani ei kannata lukea lukea jos ne kivistävät kuuppaasi, aiheuttavat vihan tai kateuden tuntemuksia tai muuten pahaa mieltä. Juttuni poikkeavat palstan valtavirrasta, eli omistusasumisen auvoisuudesta kertomisesta ja sen kuulemma ylivertaisesta asemasta vuokra-asumiseen verrattuna jne. Lue niitä juttuja, usko niihin, maksa veroja ja elele tyytyväisenä, vain pieni YT -pelko ehkä satunnaisesti mielessäsi.

Olen jo kokenut perhe-elämän ilot ja surut ja onnistunut merkillisenkin hyvin lasteni kasvatuksessa. Olitko sinä vuosia kotona lastesi kanssa kun he olivat pieniä tai oletko nyt jos lapsesi ovat vielä pieniä? Jos et, mikset? Lapsillehan juuri me vuodet ovat tärkeimmät olla yhdessä vanhempiensa kanssa. Laitoitko vaimosi asialle? Vai teittekö kumpikin päät märkinä duunia, lapset olivat tarhassa ja maksoitte yhdessä lainoja pois? Jos jotain tällaista, älä suotta puhu minulle perheen kanssa tehtävästä asuntokaupasta. Asetit näet omistusasumisen lastesi edun edelle. Itse en niin omistusasujana tehnyt, vaikka korkokin oli jossain kuuden pinnan tasossa tuossa elämänvaiheessa.

Lasten myöhäisteini-iän seestymisvaiheen jälkeen lienee jokseenkin sama vaikka mies eläisi enemmän itselleenkin, kunhan on ensin saattanut lapsensa antaumuksella heidän itsenäisen elämänsä alkuun. Mahdolliset tulevat lastenlapseni taas aikanaan eivät toivottavasti ja nähtävästi tule elämään Suomessa, joten mahdollisen pappavaiheeni voin elää heidän lähellään vaikka asuen veneessäni Towerin sillan pielessä olevassa marinassa Lontoossa.

Onko sille määritelty raja miten paljon palstalla sopii olla ja tänne kirjoittaa, jotta elämä olisi silti edelleen antoisaa ja täysipainoista? Et varmaan lomallasi etelässä kirjoittelisi tänne, kuten Antique teki, mutta muista etten minä ole lomalla vaan arjessani.

Nimimerkkisi tarkoittanee lainanmaksun päättyneen. Onnittelut siitä!

• Antigue kirjoitti:

Sä oot just niin sekaisin kuin epäilinkin. Ei noita jorinoita jaksa edes lukea, kun ne perustuu ainoastaan subjektikviseen näkemykseesi tilanteesta.

Uskottavuutesi niin matkamiehenä, kun osaajanakin ovat kyllä heppoista tasoa. Se on pakko sanoa.

Yhden hyvän havainnon teit tänään ja se on, että ihmiset on erilaisia. Sinä kusipäisenä egobujstaajana elät pilvilinnassasi ja kuvitteellisessa nosunluutornissasi yksin ilman todellisia ystäviä ja mitään syytä elää. Siksi yrität, tosin huonolla menestyksellä täällä päteä. Tämä kun on ainoa henkireikäsi elämässäsi.

Meillä muilla suomalaisilla on omat syymme jatkaa elämää tässä maassa.

Mikkosten hometalosta jauhaminen riittää jo. Sua paljon fiksummat tajuavat, mistä on kyse. Numeroilla ei tuon kaupan haluttavuudessa ole merkitystä, vaan jollain ihan muulla.

Haluat silti Kanarialle, miksi niin?

Suivaannuit kun kerroin ettei Mikkosen talon kosteusvahinko ollut ollut rommiperuste. Arvo dyykkasi jo ennen sitä, ei vasta kuntotsekkauksen jälkeen.

Olen oikein otettu että palstan kusipäisin, täysin nolla-arvon sisällöntuoton tarjoava kirjoittaja, sinä Antique, pidät minua itseäsikin kusipäisempänä kirjoittajana! Se lienee nyt kliimaksi saavutettuna minulla.

• ohi-on-5475
        Whodareswins kirjoitti:

Kirjoituksiani ei kannata lukea lukea jos ne kivistävät kuuppaasi, aiheuttavat vihan tai kateuden tuntemuksia tai muuten pahaa mieltä. Juttuni poikkeavat palstan valtavirrasta, eli omistusasumisen auvoisuudesta kertomisesta ja sen kuulemma ylivertaisesta asemasta vuokra-asumiseen verrattuna jne. Lue niitä juttuja, usko niihin, maksa veroja ja elele tyytyväisenä, vain pieni YT -pelko ehkä satunnaisesti mielessäsi.

Olen jo kokenut perhe-elämän ilot ja surut ja onnistunut merkillisenkin hyvin lasteni kasvatuksessa. Olitko sinä vuosia kotona lastesi kanssa kun he olivat pieniä tai oletko nyt jos lapsesi ovat vielä pieniä? Jos et, mikset? Lapsillehan juuri me vuodet ovat tärkeimmät olla yhdessä vanhempiensa kanssa. Laitoitko vaimosi asialle? Vai teittekö kumpikin päät märkinä duunia, lapset olivat tarhassa ja maksoitte yhdessä lainoja pois? Jos jotain tällaista, älä suotta puhu minulle perheen kanssa tehtävästä asuntokaupasta. Asetit näet omistusasumisen lastesi edun edelle. Itse en niin omistusasujana tehnyt, vaikka korkokin oli jossain kuuden pinnan tasossa tuossa elämänvaiheessa.

Lasten myöhäisteini-iän seestymisvaiheen jälkeen lienee jokseenkin sama vaikka mies eläisi enemmän itselleenkin, kunhan on ensin saattanut lapsensa antaumuksella heidän itsenäisen elämänsä alkuun. Mahdolliset tulevat lastenlapseni taas aikanaan eivät toivottavasti ja nähtävästi tule elämään Suomessa, joten mahdollisen pappavaiheeni voin elää heidän lähellään vaikka asuen veneessäni Towerin sillan pielessä olevassa marinassa Lontoossa.

Onko sille määritelty raja miten paljon palstalla sopii olla ja tänne kirjoittaa, jotta elämä olisi silti edelleen antoisaa ja täysipainoista? Et varmaan lomallasi etelässä kirjoittelisi tänne, kuten Antique teki, mutta muista etten minä ole lomalla vaan arjessani.

Nimimerkkisi tarkoittanee lainanmaksun päättyneen. Onnittelut siitä!

Miksi ihmeessä "kivistäisi kuuppaa" yksinäisen ihmisen tilanne, jonka purkautumiskanava on Suomi24 keskustelupalstan kirjoittelut?

Tämä ratahan kiertää jaaritteluineen sitä samaa kehää: kun sinulle esitetään haastavia kysymyksiä, niin aloitat kyseenalaistamalla kysyjän/kysymyksen ja kiertelemällä aihetta jaaritellen sen vierestä. Sen jälkeen tulee uho ja itsekehun vuoro "kuinka minä olin oikeassa" tai vastaavasti "tein sitä ja tätä". Yleensä molemmat. Väitteitä vieläpä todistellaan keksimällä tilanteeseen sopivia markkina-alueita/kohteita, vrt. Mikkoset.

Näyttää, että kuvittelet asunnon olevan spekulatiivinen arvo-osuus - muutenhan et noita kirjoittelisi.

Esimerkiksi kun "neuvoit" mitä minun kannattaisi omistusasuntoni kanssa tehdä, niin voidaan todeta että totaalisen pieleen olisi mennyt kun oma asunto olisi myyty ja menty kauas töistä odottelemaan hintojen laskua. Siinä olisi mennyt rahat ja perhe. Mutta sinulla varmaan löytyy selitys tähänkin?

Ala-asteen opettajani on oikeassa tyhjistä tynnyreistä ja niiden kuminasta.

• ohi-on-5475 kirjoitti:

Miksi ihmeessä "kivistäisi kuuppaa" yksinäisen ihmisen tilanne, jonka purkautumiskanava on Suomi24 keskustelupalstan kirjoittelut?

Tämä ratahan kiertää jaaritteluineen sitä samaa kehää: kun sinulle esitetään haastavia kysymyksiä, niin aloitat kyseenalaistamalla kysyjän/kysymyksen ja kiertelemällä aihetta jaaritellen sen vierestä. Sen jälkeen tulee uho ja itsekehun vuoro "kuinka minä olin oikeassa" tai vastaavasti "tein sitä ja tätä". Yleensä molemmat. Väitteitä vieläpä todistellaan keksimällä tilanteeseen sopivia markkina-alueita/kohteita, vrt. Mikkoset.

Näyttää, että kuvittelet asunnon olevan spekulatiivinen arvo-osuus - muutenhan et noita kirjoittelisi.

Esimerkiksi kun "neuvoit" mitä minun kannattaisi omistusasuntoni kanssa tehdä, niin voidaan todeta että totaalisen pieleen olisi mennyt kun oma asunto olisi myyty ja menty kauas töistä odottelemaan hintojen laskua. Siinä olisi mennyt rahat ja perhe. Mutta sinulla varmaan löytyy selitys tähänkin?

Ala-asteen opettajani on oikeassa tyhjistä tynnyreistä ja niiden kuminasta.

Olen tehnyt tosiaan aika paljon. En ehkä enemmän kuin sinä, mutta sinua tehokkaammin.
        Asuntojen hinnat -palstalla spekulointi asuntojen hinnoista kuuluu asiaan.

Mikkoset ovat totta ja sen ketjun avasi vuosia sitten joku ikinousu-uskovainen. Se ketju on kovin isku ikinousu-uskoville koko palstan historian aikana, rommin reaaliaikainen seurantaketju.

Otit esille perhearvot asumisen tärkeänä osatekijänä. Vastasin,
        vaikenet niistä nyt, joten osuin oikeaan. Lapset ovat kivoja ja
        vaimosi ja tarhan hoitotädit huolehtivat heistä.

En muista että miksi olet harkinnut asunnon myyntiä ja kysynyt siitä silloin taannoin palstalla. Hyvä että myyntitarpeesi on kadonnut, koska nyt myyminen olisi paljon vaikeampaa ja kaupaksi mennessäänkin saisit asunnostasi paljon vähemmän kuin aikoinaan olisit saanut. Toivotaan ettei myyntitarvetta tule enää jatkossa.

• Whodareswins kirjoitti:

Olen myös 60 -luvulla syntynyt, kuitenkin alle 50 -vuotias. Olin säännöllisessä työelämässä heti lukion jälkeen, opiskelin samalla ja rahoitin sen työllä. Tärkeintä kuitenkin oli päästä sisään systeemeihin työelämässä ja oppia alani asioita tehokkaammin kuin pelkästään opiskelemalla.

Osin virheellisesti olen sanonut ikäluokkani ostaneen kuplassa. Nämä ostaneet olivat pääsääntöisesti pari vuotta vanhempia, mutta samaan aikaan uransa aloittaneita. Tosin yksi rakennutti okt:n armeijassa palvellessaan, noin 19 -vuotiaana. Noina aikoina työttömyys ei ollut oikeastaan mahdollista, asuntojen hinnat nousivat lujaa ja ostaa kannatti jeti kuin pystyi. Noin he ajattelivat, mutta vuosi 1992 sotki monelta kaiken.

Itse menin ASO -jonoon kun ne tulivat, ehkä 1992 tai 1993 ja jononumeroni oli erittäin matala. Vuokraa maksoin Espoossa silloin 3000 mk, vastaava asunto maksoi noin 500 000 mk, korot liki 15% jne. Yksi IKÄTOVERI otti ASO:n ja on edelleen siinä. Tappiot rajut, mutta ilmeisen tyytyväinen eloonsa.

Kävin ennen rommia katsomassa asuntoja ja voi sitä välittäjien ylimielisyyttä! Rommin jälkeen palasin asiaan ja tapasin jopa samoja välittäjiä. Osto sitten 1994, kympin koroilla.

En työskentele yrityksissä joissa esimieskunta ei ole osannut hoitaa edes omaa talouttaan. Työskentelin alalla jossa vaurastumisen pitäisi olla helppoa. Ymmärrän toki että yksinkertaista suoritetyötä tekevät asuvat vuokralla ym. ja nuorina muutkin, vaikkapa juuri ASOssa . Alisuorittajat joutuvat olemaan töissä 68 -vuotiaiksi jos töitä riittää. Sellaisilla ei ole tavoitteita kylliksi, mennään rutiineilla eikä koskaan uskalleta riskeerata firmassa äkkirikastumisen toivossa. Firmat näivettyvät, irtisanomiset alkavat jne.
        En ole väittänyt kaikkien asuntojen halpenevan 10% vuosi. Jos niin olisin uskonut, olisin jättänyt kaksionikin hankkimatta tai ostanut halvemman. Asuntoni arvo on noussut lievästi, myymäni okt oli halventunut 40 000 kun se myytiin minuöta ostaneen toimesta uudelleen. Mikkosen okt muuten rommasi neljässä vuodessa tahtiin 10% /vuosi. Pidän sitä erittäin mallikelpoisena esimerkkinä suomalaisten uudemman kannan omakotitaloista, siis niistä suuremmista yksilöistä. Kehä kolmosen sisäiseen kuplaan se ei sovi, mutta on palstalla se 215 neliön espoolaismies joka sai hintaa alas yli 200 000 jostain 700-800 tonnista.
        Vastaan tuohon talousaiheeseesi myöhemmin. Nyt lenkille kun aurinko paistaa ja mittari näyttää 24 astetta!

Parahin Whodareswin. Olet toistuvasti tehnyt paljon rankempiakin väitteitä hinnanlaskusta kuin yleiset 10 prosenttia/vuosi, jota olet kuitenkin tähän saakka puolustellut.
        .
        Olet väittänyt, että romahdus iskee suurimpana Helsinkiin ja Espooseen (28.4.2014)
        .
        Olet väittänyt , että Espoolaisen rivitalokolmion arvo putoaa 30-40 tuhatta euroa/ vuosi (14.3.2014). = Pudotus n. 10 prosenttia tai yli.
        .
        Väitit, että kaikkien asuntojen hinnat putoavat prosentti/kk (24.1.2015).
        .
        Väitit pk-seudun omakotitalon (120 neliötä) hinnan laskeneen 1,5 vuodessa 55.000 euroa (1.9.2014).
        .
        Veikkasit Helsingin isojen osakeasuntojen hinnan laskevan -20 prosenttia 09/2013-09/2014. Omakotitaloissa veikkasit laskua yli 20 prosenttia.
        .
        Väitit Tamperelaisen rivitalokolmion hinnan laskevan vuodessa 1830 euron neliöhinnasta 1400 euroon (18.8.2014) = hinnanpudotus olisi 23,5 prosenttia vuodessa.
        .
        Kaikki nämä väitteet olet tehnyt ja paljon, paljon muita. Mitä luulet puolueettoman tahon arvioivan väitteittesi paikkansapitävyyttä TRUE or FALSE.

• Whodareswins kirjoitti:

Olen tehnyt tosiaan aika paljon. En ehkä enemmän kuin sinä, mutta sinua tehokkaammin.
        Asuntojen hinnat -palstalla spekulointi asuntojen hinnoista kuuluu asiaan.

Mikkoset ovat totta ja sen ketjun avasi vuosia sitten joku ikinousu-uskovainen. Se ketju on kovin isku ikinousu-uskoville koko palstan historian aikana, rommin reaaliaikainen seurantaketju.

Otit esille perhearvot asumisen tärkeänä osatekijänä. Vastasin,
        vaikenet niistä nyt, joten osuin oikeaan. Lapset ovat kivoja ja
        vaimosi ja tarhan hoitotädit huolehtivat heistä.

En muista että miksi olet harkinnut asunnon myyntiä ja kysynyt siitä silloin taannoin palstalla. Hyvä että myyntitarpeesi on kadonnut, koska nyt myyminen olisi paljon vaikeampaa ja kaupaksi mennessäänkin saisit asunnostasi paljon vähemmän kuin aikoinaan olisit saanut. Toivotaan ettei myyntitarvetta tule enää jatkossa.

Whodareswins, onko spekulointi mielestäsi sitä parempaa, mitä enemmän se menee metsään?
        .
        Minä pidän onnistumisen mittana sitä, että se mitä on ennustettu osuu mahdollisimman lähelle oikeaa tulosta. Sinun ei ainakaan kannata harrastaa vedonlyöntiä eikä sijoittamista, koska menettäisit varmaan kaikki rahasi.

• Winssin norsunluutorniko alkaa sortua. En pidä tyyppiä egobuustauksen takia juuri minään. Kyllä se fikujakin pystyy kirjoittamaan, mutta kusipäinen, itsekeskeinen ja harhainen minäkuva aiheuttaa pakonomaista saivartelua päivästä toiseen, jotta mielikuvituksen tuotteena luotu osaaminen ja asema saadaan pidettyä yllä.

Jatka vaan samaan malliin. Uskottavuutesi karisee koko ajan.

Oulussa ei ennustettua rommia siis. Siitähän tässä debatissa oli kyse.

• Antigue kirjoitti:

Winssin norsunluutorniko alkaa sortua. En pidä tyyppiä egobuustauksen takia juuri minään. Kyllä se fikujakin pystyy kirjoittamaan, mutta kusipäinen, itsekeskeinen ja harhainen minäkuva aiheuttaa pakonomaista saivartelua päivästä toiseen, jotta mielikuvituksen tuotteena luotu osaaminen ja asema saadaan pidettyä yllä.

Jatka vaan samaan malliin. Uskottavuutesi karisee koko ajan.

Oulussa ei ennustettua rommia siis. Siitähän tässä debatissa oli kyse.

Whodareswins tuntuu olevan sitä tyytyväisempi "spekulaatioihinsa" mitä suurempia ja poskettomampia ne ovat. Hän on esimerkiksi väittänyt omakotitalojen hintojen laskevan pk-seudulla yli 20 prosenttia vuodessa ja toisessa yhteydessä 55.000 euroa 1,5 vuodessa. Jos hintakehitys olisi edes likimain tätä, se näkyisi selvästi myös toteutuneiden kauppahintojen mediaanihinnoissa ja keskihinnoissa.
        .
        Mikään ei myöskään tue väitettä, että toteutuneiden kauppojen hintatason muutoksen näkymättömyys johtuisi siitä, että tilastossa ei näy myymättä jääneet asunnot.

• pundit kirjoitti:

Whodareswins tuntuu olevan sitä tyytyväisempi "spekulaatioihinsa" mitä suurempia ja poskettomampia ne ovat. Hän on esimerkiksi väittänyt omakotitalojen hintojen laskevan pk-seudulla yli 20 prosenttia vuodessa ja toisessa yhteydessä 55.000 euroa 1,5 vuodessa. Jos hintakehitys olisi edes likimain tätä, se näkyisi selvästi myös toteutuneiden kauppahintojen mediaanihinnoissa ja keskihinnoissa.
        .
        Mikään ei myöskään tue väitettä, että toteutuneiden kauppojen hintatason muutoksen näkymättömyys johtuisi siitä, että tilastossa ei näy myymättä jääneet asunnot.

Ainoa kupla tällä palstalla taitaa olls siis........... tadaa....... Whodareswins.

• Antigue kirjoitti:

Ainoa kupla tällä palstalla taitaa olls siis........... tadaa....... Whodareswins.

No rehellisesti sanottuna, jotkut muutkin nimimerkit sopivat tuohon määritelmään.

• Taasnäitä

Silloin kun olin vielä työelämässä tehtiin joskus veikkauksia eduskuntavaalien tuloksesta. Siitä sai työkavien puoluekannan aika hyvin selville koska harva pystyi objektiivisen arvioon vaan omalle puolueelle ennustettiin herkästi voittoa.
      Tälläkin palstalla voi vähän päätellä miten kova stressi kirjoittajilla on omista lainoistaan ja työsuhteensa pysyvyydestä. Ne joilla on talot maksettu ja pankkitili plussalla suhtautuvat vähän viileämmin romahduksen mahdollisuuteen kuin ne joilla on velkaa beba täynnä ja nälkäisiä suita kotona.

• Kertooko se sinun kokemusperäinen tietosi, mikä hätä on sellaisilla, jotka yrittivät jälkeenpäin väittää eduskuntavaalien tuloksia vääristellyksi.
        .
        Entä kertooko se sinun kokemusperäinen tietosi, miten olisitte menetelleet, jos vaalitulosta vääristellyksi väittänyt kirjoitus olisi ilmestynyt yön aikana kahvihuoneen pöydälle sellaisella nimellä varustettuna, että työpaikassa ei ollut ketään sen nimistä eikä kukaan tunnustanut kirjoitusta omakseen.
        .
        Sitä arvelinkin :)

• voi_voi_setää

Jaahas, että ihan rehellinen vuosikausien oikeassa oleminen on mukamas hätäperseistä kuplan puolustamista ja pystyssä pitämistä? Pitihän se taas tällainenkin juttu täältä lukea :'D

Kun se nyt vaan yksinkertaisesti on niin, että sitä romahdusta ei ole tullut niistä tuhansista veikkauksista huolimatta. Eikä ne hinnat ole romahtaneet vaikka kuinka täällä on rääytty. Sen kyllä ymmärrän, että olet katkera nyt, kun et enää omaa voi hankkia, mutta miksi suorastaan toivot romahdusta ja sitä myöten epäonnea toisille?

• Taasnäitä
        pundit kirjoitti:

Kertooko se sinun kokemusperäinen tietosi, mikä hätä on sellaisilla, jotka yrittivät jälkeenpäin väittää eduskuntavaalien tuloksia vääristellyksi.
        .
        Entä kertooko se sinun kokemusperäinen tietosi, miten olisitte menetelleet, jos vaalitulosta vääristellyksi väittänyt kirjoitus olisi ilmestynyt yön aikana kahvihuoneen pöydälle sellaisella nimellä varustettuna, että työpaikassa ei ollut ketään sen nimistä eikä kukaan tunnustanut kirjoitusta omakseen.
        .
        Sitä arvelinkin :)

Mitenkähän tuokin teksti pitäisi tulkita?
        Oi Apollo, sinä runouden ja selkeyden jumala, sinua tarvittaisiin nyt.

• Taasnäitä kirjoitti:

Mitenkähän tuokin teksti pitäisi tulkita?
        Oi Apollo, sinä runouden ja selkeyden jumala, sinua tarvittaisiin nyt.

Sama rautalangasta:

Tänne voi kirjoittaa rekisteröityneenä, tai rekisteröimättämänä. Jos kirjoittaa rekisteröimättömänä, voi silti kirjoittaa käyttäen yhtä ja samaa nimimerkkiä. Sinä päätit kirjoittaa anonyyminä ja tunnistautumattomana, kuten esimerkissäni vaaleja järjestetyksi väittänyt hahmo. Samoin kuin esimerkkini vaalipetosta väittäneellä, sinullakin on varmaan syy kirjoittaa tunnistautumattomana. Se heikentää uskottavuuttasi.
        .
        Vaaleja ennen kerätään galluppeja. Täällä jotkut väittävät, mihin suuntaan asuntojen hinnat voisivat olla kehittymässä. Täällä jotkut väittävät myös, että hinnat ja kauppamäärät ovat kehittyneet Oulussa toisin kuin ne oikeasti ovat kehittynee. Vaalit osoittavat tuloksen. Täällä tuloksen osoittavat toteutuneet tiedot hinnoista ja kauppamääristä. Jos joku väittää, että Piraattipuolue oikeasti voitti murskavoitolla vaalit ja että vaalitulos on epärehellinen ja väittää että kertomalla että vaalit olivat rehelliset, tarkoittaa että itse on osallistunut tuohon vaalipetokseen. Se on sama, kuin nyt sinä jollain tasolla väität, että kirjoittamalla mitä oikeasti on tapahtunut kauppamäärissä ja hinnoissa, että siinä olisi jotain väärää tai että takana olisi "oma lehmä ojassa".
        .
        Miksi mielestäsi oikean tiedon tuominen ja väärän tiedon oikaiseminen palstalle, on väärin ja osoittaa että kirjoittajalla on oma lehmä ojassa? Mitä se osoittaa sinusta (anonyymista kirjoittajasta). Mitä se osoittaa, että pidät parempana että perätöntä tietoa/luuloa siitä, että vaalit olivat järjestettyjä ja Piraattipuolue oikeasti voitti vaalit (asuntojen hinnat on romahtaneet) ei saisi oikaista, kun käsillä on luotettavaa ja oikeaa tietoa. Se osoittaa minusta, että SINULLA ON OMA LEHMÄ OJASSA.

• Taasnäitä

Johan nyt on logiikkaa. Kävin oikein uudestaan oman tekstini lukemassa, että olenko kirjoittanut toivovani romahdusta, en ole, enkä ole edes 'jollain' tasolla väittänyt väärän tiedon oikaisemisen olevan väärin.
      Hohhoijaa, miksiköhän yleensäkin vastaan tähän? No niin. Siis nousevatko, laskevatko vai menevätkö asuntojen hinnat Oulussa mihin - anteeksi termi - vittuun tahansa, on minulle samantekevää. En asu Oulussa, minulla ei ole asuntoja Oulussa eikä itse asiassa koko Suomessa.
      Se mihin kiinnitin huomiota on tämän keskustelun kiihkeys ja taso. Jokaisella saa toki olla mielipiteensä ja se voi olla perusteltu tai ei mutta onko pakko mennä henkilökohtaisuuksiin. Luulisi joidenkin tekstien kirjoittamisen mitä täälläkin on ottavan jo pumpunkin päälle. Sitä voisi suhtautua vähän viileämmin näihin juttuihin, asiathan tässä vaan riitelevät, eivät ihmiset.
      Ja kun sinäkin Pundit sait minusta jo tuollaisen päättelyketjun aikaiseksi niin minä vähän niinkuin ehdottaisin että mitäs jos ottaisit pienen hermoloman sinäkin. Tulisit vaikka pariksi viikoksi tänne etelään. Täällä hermo lepää ja sydän lepää.

• Tämä on hyvinkin vapaamuotoinen keskustelupalsta. Jokainen ymmärtää viestit omaa kokemustaustaansa vasten. Sinä kirjoitit stressistä ja lainoista ja siitä, että jos ei ole lainoja eikä stressiä, asiat ovat merkityksettömiä. Osoitit viestin minulle ja palstan tyypillisiä kirjoittajia tuntien, vastaukseni oli enemmän kuin oikeaan osunut. Ehkä tulkitsin väärin, mutta väärin tulkitseminen on kovin inhimillistä.
        .
        Minulle tänne kirjoittaminen on arkipäivän älyllinen pieni harrastus ja satunnaisesti työtauon luova breikki. Olen perinpohjainen ja asioista selvää ottaminen sekä tarkasteleminen eri näkökulmista tuottaa satunnaisesti ahaa-elämyksiä ja makrotaloudellisissa asioissa tiettyjä havaintoja, joista on hyötyä muissakin yhteyksissä.
        .
        Ennen kaikkea kirjoittaminen ja tiedon analysoiminen palvelee älyllistä haastetta samalla tavoin, kuin joku tekee sudokuita tai sanaristikoita. Minulla ei ole mitään tekemistä Oulun tai sen puoleen minkään muunkaan valtakunnan asuntomarkkinoiden kanssa. Siirryin muilta keskustelupalstoilta tänne syyskuun 2013 lopussa kyllästyttyäni (älyllisen haasteen puuttumisen vuoksi) palstaan, jonne aikaisemmin kirjoitin. Kotini ja linnani on Espoossa.

• pohjatko

Mitä tapahtui ennen vuotta 2013, josta alkoi esimerkki? Oulussa asuntojen hinnat putosi Nokian lopetettua, ja alkoi kokoSuomen asuntojen hintojen pudotus. Tuo näyttäisi siltä, että pohjat on saavutettu. Ellei sitten vielä tule pakkomyynti aalto...

• Hyvä kysymys. Luvut 2009-2012 eivät ole vertailukelpoisia lukujen 2013-2015 kanssa kuntaliitosten vuoksi. Vuonna 2013 Ouluun liitettiin iso osa pienempiä kuntia ja vuonna 2009 Ouluun liitettiin Ylikiiminki. Vuodet 2009-2012 ovat vertailukelpoisia keskenään ja ne menivät näin asemakaava-alueen kaupoissa.
        .
        Oulu
        .
        ....................................2012..................2011..................2010..................2009
        .
        Kauppamäärä............167....................145.....................147......................121
        .
        Mediaanihinta........180.000............ 182.000............208.000...........178.000
        .
        Minusta on yllättävää, että myyntimäärät ovat kasvaneet. Kasvaneet myyntimäärät varmaan johtuvat siitä, että myyntiin on tullut enemmän asuntoja ihmisten yrittäessä muuttaa työpaikan perässä toiselle paikkakunnalle.
        .
        Tätä aikaisemmat vuodet ovat vertailukelpoisia, kunhan Oulun tietoihin lisätään Ylikiimingin luvut.

• Taasnäitä
        pundit kirjoitti:

Hyvä kysymys. Luvut 2009-2012 eivät ole vertailukelpoisia lukujen 2013-2015 kanssa kuntaliitosten vuoksi. Vuonna 2013 Ouluun liitettiin iso osa pienempiä kuntia ja vuonna 2009 Ouluun liitettiin Ylikiiminki. Vuodet 2009-2012 ovat vertailukelpoisia keskenään ja ne menivät näin asemakaava-alueen kaupoissa.
        .
        Oulu
        .
        ....................................2012..................2011..................2010..................2009
        .
        Kauppamäärä............167....................145.....................147......................121
        .
        Mediaanihinta........180.000............ 182.000............208.000...........178.000
        .
        Minusta on yllättävää, että myyntimäärät ovat kasvaneet. Kasvaneet myyntimäärät varmaan johtuvat siitä, että myyntiin on tullut enemmän asuntoja ihmisten yrittäessä muuttaa työpaikan perässä toiselle paikkakunnalle.
        .
        Tätä aikaisemmat vuodet ovat vertailukelpoisia, kunhan Oulun tietoihin lisätään Ylikiimingin luvut.

Tämän asuntojen hinnat laskenut vai ei -väittelyn saa loppumaan seuraavalla tavalla:
        1) Asetat jonkun aikaikkunan, esim. v. 2010 lähtien sekä kiintopisteen, vaikka v. 2013, ja väität nollahypoteesina, että asuntojen hinnat eivät v. 2013 jälkeen ole muuttuneet. Vaihtoehtoinen hypoteesi olkoon, että hinnat ovat laskeneet koska sitä täällä kovasti spekuloidaan.
        2) Luokittelet myydyt asunnot 4 luokkaan: Vanha Oulu, Ouluun liitetyt kunnat, ennen 2013 myydyt ja jälkeen 2013 myydyt. Jokaiseen myytyyn asuntoon liitetään siis kaksi indeksiä.
        3) Teet parillisen Z-testin (tai t-testin, ihan sama), eli pairwise z/t-test, jossa vertaat vanhan Oulun ennen ja jälkeen 2013 myytyjä asuntoja toisiinsa, ja teet saman Ouluun liitetyillä alueilla. Saat Z-arvon (T-arvon) kummastakin.
        4) Randomisoi ryhmän jäsenet eli laita myydyt asunnot satunnaisesti ennen ja jälkeen 2013 myytyjen ryhmiin. Älä kuitenkaan siirrä uusoululaisia taloja vanhan Oulun ryhmään tai päinvastoin.
        5) Tee randomisoiduille ryhmille uusi z/t-testi. Saat uudet Z/T-arvot, laita ne muistiin.
        6) Toista kohdat 4) ja 4ä5) 5000 kertaa.
        7) Plottaa Z- (tai T-) arvojakauma, se noudattaa Gaussin käyrää.
        8) Sijoita alkuperäinen Z-arvosi käyrälle. Laske kuinka monta kertaa olet randomisti saanut suuremman luvun ja jaa se trialien (5000) määrällä. Siinä sinulla on luku joka kertoo miten todennäköistä on, että havaittu hintaero ennen ja jälkeen 2013 myytyjen asuntojen hinnoissa voisi syntyä randomisti. Jos luku on pieni (p<0,05) on nollahypoteesi hylättävä ja hinnanlasku Oulun alueella on todellinen.
        Tämä tehtävä onnistuu ihan Excelilläkin, ei tarvita mitään erityistä statistiikkaohjelmaa. Tavalliselta kauppiksen pepsodentekonomilta voi tällaisen tehtävän kanssa mennä kyllä sormi suuhun mutta jos maailmalle aikoo töiden perässä mennä niin sitten tarttis kyllä jotain oikeesti osatakin.

• Taasnäitä kirjoitti:

Tämän asuntojen hinnat laskenut vai ei -väittelyn saa loppumaan seuraavalla tavalla:
        1) Asetat jonkun aikaikkunan, esim. v. 2010 lähtien sekä kiintopisteen, vaikka v. 2013, ja väität nollahypoteesina, että asuntojen hinnat eivät v. 2013 jälkeen ole muuttuneet. Vaihtoehtoinen hypoteesi olkoon, että hinnat ovat laskeneet koska sitä täällä kovasti spekuloidaan.
        2) Luokittelet myydyt asunnot 4 luokkaan: Vanha Oulu, Ouluun liitetyt kunnat, ennen 2013 myydyt ja jälkeen 2013 myydyt. Jokaiseen myytyyn asuntoon liitetään siis kaksi indeksiä.
        3) Teet parillisen Z-testin (tai t-testin, ihan sama), eli pairwise z/t-test, jossa vertaat vanhan Oulun ennen ja jälkeen 2013 myytyjä asuntoja toisiinsa, ja teet saman Ouluun liitetyillä alueilla. Saat Z-arvon (T-arvon) kummastakin.
        4) Randomisoi ryhmän jäsenet eli laita myydyt asunnot satunnaisesti ennen ja jälkeen 2013 myytyjen ryhmiin. Älä kuitenkaan siirrä uusoululaisia taloja vanhan Oulun ryhmään tai päinvastoin.
        5) Tee randomisoiduille ryhmille uusi z/t-testi. Saat uudet Z/T-arvot, laita ne muistiin.
        6) Toista kohdat 4) ja 4ä5) 5000 kertaa.
        7) Plottaa Z- (tai T-) arvojakauma, se noudattaa Gaussin käyrää.
        8) Sijoita alkuperäinen Z-arvosi käyrälle. Laske kuinka monta kertaa olet randomisti saanut suuremman luvun ja jaa se trialien (5000) määrällä. Siinä sinulla on luku joka kertoo miten todennäköistä on, että havaittu hintaero ennen ja jälkeen 2013 myytyjen asuntojen hinnoissa voisi syntyä randomisti. Jos luku on pieni (p<0,05) on nollahypoteesi hylättävä ja hinnanlasku Oulun alueella on todellinen.
        Tämä tehtävä onnistuu ihan Excelilläkin, ei tarvita mitään erityistä statistiikkaohjelmaa. Tavalliselta kauppiksen pepsodentekonomilta voi tällaisen tehtävän kanssa mennä kyllä sormi suuhun mutta jos maailmalle aikoo töiden perässä mennä niin sitten tarttis kyllä jotain oikeesti osatakin.

Laskelmiin tarvittavia tietoja ei ole saatavissa kuin maksullisena palveluna Maanmittaustoimistosta. Niin innostunut en asiasta ole, että 1) paljastaisin henkilöllisyyteni ja että 2) maksaisin Maanmittaustoimistolle tiedoista ja 3) näkisin kaiken tuon vaivan kirjoittaakseni siitä analyysin tällaiselle palstalle, jossa se kilpailisi tasa-arvoisesti sellaisten kirjoitusten kanssa, kuin "nyt rommaa" kanssa, ja jota "nyt rommaa" -kirjoittaja voisi nostella topiikkiin parilla sanalla "nyt rommasi". 4) turhaa.
        .
        Oulun kauppamäärien ja mediaanihinnan kehityksestä voi päätellä omakotitalojen hintojen suurin piirtein pysytelleen paikallaan, ehkä paikoitellen lievää hinnanlaskua on, mutta ei missään nimessä romahdusta. Tämä on minun hypoteesini.
        .
        Lievälläkin hinnanlaskulla oma asunto on yleensä taloudellisesti kannattavampi vaihtoehto kuin vuokra-asunto. Asuntoa ei kuitenkaan pidä ostaa mistä vain, eikä minkälaisella hinnalla tahansa eikä minkä kuntoista asuntoa tahansa. Olen tehnyt palstalle erilaisia laskelmia.

• Kuplahinnat

On aivan sama mikä hinta lapussa lukee,ostaja sanoo hinnan ja myyjä myy jos myy ja jos se ei ostajaa miellytä kauppa jää väliin.Minulla toimii ainakin näin.Itsellä ostettu talo josta oli hintapyyntö 320th euroa...tarjosin 265th ei myynyt.Meni vuosi ja taloa myi ulosottomies ja tarjosin 156th ja sillä sen sain.Joten on siis aivan sama mitä tuossa hintalapussa seisoo.Ja talo siis tampereen kupeessa eikä ollut mikään rintsikka homeläjä...senkun maksatte mitä joku pyytää jos velkaa haluatte tehdä.minä en halunnut ja voitin.Loppujen lopuksi sen myy kuitenkin vouti jos myyjä pyytää liikaa.Tämä vaan on totuus ja kaikki sen tietää vaikka kukaan ei halua rehellisesti sitä kertoa ettei vaan sen oman kämpän hinta putoaisi...totuus on kuitenkin että uuden saa halvemmalla kuin vanhan räysän.Vähän yli vuodessa siis tiputus oli yli 50%....jaa ettei hinnat tipu vai?Tämä viesti ei sitten ole trolli vaikka taaskin joku täällä sitä tietysti väittää ettei näin voi käydä,kyllä vaan näköjään voi.Talot on kertakäyttötavaraa siinä kuin autokin mutta suomalaiset ei vaan tunnu tajuavan tätä asiaa.

• LoL-Lol

Joo, varmaan ei ollut trolli. Kivat sulle, trollaillaan kun tavataan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miikka Pentikäinen, 28, on kuollut

– Classicin liigaottelu siirtyi Lahtelaisen LASBin ja Classicin oli määrä kohdata keskiviikkona. https://www.aamulehti
      Maailman menoa
      311
      36809
    2. Särkynyt sydän

Teit sitten selväksi ettet ole kiinnostunut. Kiitos siitä! Nyt on turha enää yrittää mitään, lähestyä tai edes jutella s
      Ikävä
      89
      5755
    3. Täytyy sanoa että on tämä aika mielenkiintoinen tilanne..

Ihan en osaa vielä yhdistellä palasia, toisaalta tarvitseeko edes. Et vaan taida pystyä kokonaan päästämään irti, ja jos
      Ikävä
      29
      4904
    4. Tiedättekö naiset, että miehelle kannattaa antaa vasta...

Kun hän on jo kiintynyt teihin. Naisilla erittyy oksitosiinia sek.sin yhteydessä, mikä saa meidät rakastumaan heihin mel
      Ikävä
      258
      4092
    5. Queen of Fucking Everything jakaa mielipiteitä - Mitä tykkäät sarjasta, kolahtiko?

Tiina Lymin käsikirjoittama ja ohjaama tv-sarja on varmasti yksi tämän vuoden puhutuimmista. Mitä tykkäät mustaa huumori
      Tv-sarjat
      105
      3373
    6. Jos haluat tietää miksi tykkään sinusta

Niin siksi, koska sinusta huokuu sellaista lempeyttä ja seesteisyyttä ja olet lisäksi komea ilmestys. Jotenkin olet myös
      Ikävä
      20
      3248
    7. Oho! Dannyn, 82, seuralainen Helmi Loukasmäki, 23, paljastavissa kuvissa - Yksi sana kertoo kaiken!

Mediassa on kerrottu, että Danny ja Helmi ovat muuttaneet uuteen kotiin Raumalle. Nyt Loukasmäki on jakanut omalla Insta
      Suomalaiset julkkikset
      63
      2788
    8. Paskakaivo Kuhmo

Moniko teki uuden saostuskaivon, joka erittelee paskan ja nesteet imeytyskenttineen maassa taloissa. Kaikkien talojen pi
      Kuhmo
      51
      2281
    9. En suuttunut missään vaiheessa

Oon vaan herkkä ja tuskastunut. Mies se ei ole henkilökohtaista sinulle. Ei mitenkään päin. Sinä herkkänä vaan satut näk
      Ikävä
      12
      2074
    10. Trump on jo ihan seonnut...

Nato maa uhkailee toista Natomaata....Amerikan tuho näyttää toteutuvan Trumpin kaudella 100 varmasti.
      Maailman menoa
      472
      1820
    Aihe