Kevät saa, kuka muu...
Näin keväisin ihminen jotenkin aktivoituu suomessa. Johtuu kai valonmäärän lisääntymisestä, muuttolinnuista, sellaisesta. Mieli tekee luontoon.
Van, pitäähän sitä olla oikeat varusteet eräretkeilyyn. Morapuukko, tuulipuku, Trangia, koskenkorvaa, sinistä lenkkimakkaraa.
Mutta kuka unohti tulukset?
Se kun toi lenkkimakkara ois kiva paista notskilla. Vaan, entäpä, jos ei ole tulen sytyttämiseen leirinuotiolle välineita?
Noh, ratkaisuhan ongelmaan on jokaisen erähenkilön tiedossa:
https://youtu.be/Bv2vT665bGI
Sortsi, toi oli vaan mun mielestä sen verran oivallinen ja tieteellinen tutkielma aiheesta "tulen tekeminen", että oli pakko laittaa tänne loispummeillekin tiedoksi.
=DW=
Erätaidot?
42
131
Vastaukset
Niinpä.
Hapostahan ne Katodit ja Anodit tykkää.
Vaan vuolasepa Katajasta pari nuolta ja ammu ne vaikkapa Greippiin.
Eivät käryä edes nuolien pers-sulat.
-
Luonnon perinteet tulen-tekoon ovat salama, kitka-hinkkaus ja pii-kipinä.
Tai, salamahan kuuluu hinkkausten lahkoon.
Oikeastaan, pii-kipinäkin.
Kraatereihin ei pidä vaelluksella luottaa.
Eikä Sitruunoihinkaan.
Sen verran harvinaisia ovat.
-
Hyvin olet jaksanut kaikkea höpöstintä laittaa viime-aikoina.
Riittävätkö Herneesi? :)
H.- Laava-paras-uuni
Kyllä mä olen Sisiliassa Etnalla makkaraa kärventänyt.
- Heikunkeikku
No johan vetäsit linkin. Älkäätte epäilkö seuraavaa lausettani, sillä totuuden siemeniä on koko lause täynnänsä. Se lause: Tuota meinaan kokeilla. Saareen kun meen, niin saunan pesään tuikkaan tulen sitruuna-tilpehööri-kokeilutulella. Kamalan innostavaa.
Telkkarin Selviytyjät-ohjelmassa tuli tehdään tikkua hinkkaamalla, ja jo talven syrämes päätin, että sitäkin tulentekoa meinaan yrittää. Nyt on kaks heevetin mukavaa hommaa kokeiltavana.
Ei se ole nainen, eikä mikään, jos ei tulta pysty tekemään ilman tulitikkuja tai sytkäriä.- Heikunkeikku
hunksz kirjoitti:
"Heikunkeikku"
Neito hei...
Minä odotan simulaatio-höpöstintäsi.
Muista musiikki.
H.Lentokoneella lentämisen jännät koukerot olivat toissapäiväinen tarjous(oma vika, mitäs parjasit huumoriani).
Eihän kaupoissakaan lihaklöntit oo joka päivä tarjouksessa.
Minun kertomus-tarjous oli voimassa vain tiistaipäivän.
Inspiraationi tuohon asiaan on kaikonnut.
Toukokuussa oon päättänyt kävästä taas Hesassa ja ollen melko varma, että silloin kokeilen uudestaan hivellä keppiä eri suuntiin ja nousta ylläälle ilmaan toisen maailmansodan koneella.
Minulle sopii kaikki käsillä tehtävät hommat, aina marjanpoimimisista plimputtelun kautta kääntäen vääntäen mullan möyhinnästä kynän heilutteluihin paperilla, unohtamatta vakaakätistä ammuntaa.
No joo, myönnän kyllä, että olisin luullut lentämisen olevan helpompaa. Joissakin elokuvissakin lentotaidottomat tyypit istahtaa koneen ohjaimien eteen ja tosta-noin-vaan-heleposti saa ison koneen laskettua maan kamaralle.
Ihan niin se ei minulta mennyt, mutta kuitennii kuitennii en kamalan huono ollut. Pienellä harjoittelulla saattaisin jopa uskaltaa ihan oikean koneen kimppuun.
Pojalla on iso, siis ISO valkokangas seinällä, johon videotykki pötkäyttää isoon kuvan. Siistii ison koneen sisällä istua. - hihihihiii
Heikunkeikku kirjoitti:
Lentokoneella lentämisen jännät koukerot olivat toissapäiväinen tarjous(oma vika, mitäs parjasit huumoriani).
Toukokuussa oon päättänyt kävästä taas Hesassa ja ollen melko varma, että silloin kokeilen uudestaan hivellä keppiä eri suuntiin ja nousta ylläälle ilmaan toisen maailmansodan koneella.
Minulle sopii kaikki käsillä tehtävät hommat, aina marjanpoimimisista plimputtelun kautta kääntäen vääntäen mullan möyhinnästä kynän heilutteluihin paperilla, unohtamatta vakaakätistä ammuntaa.
No joo, myönnän kyllä, että olisin luullut lentämisen olevan helpompaa. Joissakin elokuvissakin lentotaidottomat tyypit istahtaa koneen ohjaimien eteen ja tosta-noin-vaan-heleposti saa ison koneen laskettua maan kamaralle.
Ihan niin se ei minulta mennyt, mutta kuitennii kuitennii en kamalan huono ollut. Pienellä harjoittelulla saattaisin jopa uskaltaa ihan oikean koneen kimppuun.
Pojalla on iso, siis ISO valkokangas seinällä, johon videotykki pötkäyttää isoon kuvan. Siistii ison koneen sisällä istua.Anna ny sille kun nuin nätisti pyytää ;)))))
Heikunkeikku kirjoitti:
Lentokoneella lentämisen jännät koukerot olivat toissapäiväinen tarjous(oma vika, mitäs parjasit huumoriani).
Pojalla on iso, siis ISO valkokangas seinällä, johon videotykki pötkäyttää isoon kuvan. Siistii ison koneen sisällä istua."Heikunkeikku"
Älä ala kehua liikaa.
Jokainenhan saa lento-koneen alas tuotua.
Monet vietyä ylöskin.
Käännettyä, väännettyä.
Sitten tulee se suurin tenkka-poo.
Kuis Pulu kotihin uis?
Missä on mun rakkahin lakka.
Pianistilla taitaa olla lentämiseen liian levottomat kädet.
H.
- Siilimuori3
Sytytysnestettä ja TuliTikkuaski. Ainaki saa sytytysnesteen makuiset.
- 1eero
Multa kerran lapsena karkasi tuli metsään isäni oli sukkela ja sai sen kiinni, ties minne oli menossa.
- siilimuori3
1eero kirjoitti:
Multa kerran lapsena karkasi tuli metsään isäni oli sukkela ja sai sen kiinni, ties minne oli menossa.
Kulottaminen oli mukavaa.
Erätaidot on sitä luokkaa, että meitsi selaa kännykkää että missä se tulenteko-appsi on.
Jos ihminen on kuin kävelevä sitruuna, saako hänestäkin akun? Muutama kupari- ja sinkkilävistys, ja *kaboom*
Ei vais. Täytyyhän tuo kokeilla. Aina on käsilaukussa yksi ylimääräinen sitruuna.- Heikunkeikku
"hmp.f"
KAIKILLA hyvin varustetuilla naisilla on AINA sitruuna käsilaukussaan. Joo näinhän se on:)
Tuosta ihmis-sitruunasta tuli mieleen, että taidankin olla varsinainen sitruuna, kun tämän tästä, lähes päivittäin saan sähköiskun, kun kosken oppilaan käsiä.
Ihan niin suurta sähköiskua en saa, että hiukset käkkäräksi vääntyis, mutta sen verran kovan, että säpsähdän ihan satasella. - Vielä-se-tulee
Odotan kännykkää jossa on integroituna sytkäri. Täytettävä bensalla tai kaasulla. Taskulamppujahan on jo.
Heikunkeikku kirjoitti:
"hmp.f"
KAIKILLA hyvin varustetuilla naisilla on AINA sitruuna käsilaukussaan. Joo näinhän se on:)
Tuosta ihmis-sitruunasta tuli mieleen, että taidankin olla varsinainen sitruuna, kun tämän tästä, lähes päivittäin saan sähköiskun, kun kosken oppilaan käsiä.
Ihan niin suurta sähköiskua en saa, että hiukset käkkäräksi vääntyis, mutta sen verran kovan, että säpsähdän ihan satasella.Ei susta kylläkään hapanta kuvaa saa, lähinnä säpsäkkää, ja nythän se sitten selittyi - sä lataat itseäsi aika ajoin :)
Isoissa kaupoissa kun on rullarappuset, niin niiden kaiteista saa ihan uutta puhtia elämään. Sinne kaiteen alapuolelle kun laittaa yhden sormen, niin ah! tietää olevansa hengissä. Sen verran sähköä iskee näpeille. Oikeesti tosi paljon, ei kannata kokeilla. Pojassa on vähän sellaista puupää-ainesta (isään tullut ;)), ja hänelle tuli joskus hinku koskettaa sitä kaidetta. Mä aina niin fiilaan mukana kun ne satuttaa ittensä, eikä ole ikinä ollut niin pitkät rappuset kuin silloin! Koko matka meni näin:
Pojalla filuurinaama - *zäpz* - *AUTS* - filuurinaama - *zäpz* - *AUTS*- filuurinaama - *zäpz* - *AUTS* jne..... Jotain meni vikaan mun kasvatuksessa?Vielä-se-tulee kirjoitti:
Odotan kännykkää jossa on integroituna sytkäri. Täytettävä bensalla tai kaasulla. Taskulamppujahan on jo.
Olen kans ihan varma että tulee. Vois käyttää sitruunahappoa siihen? Käydä aina tankkaamassa kun näkee jonkun hapannaaman, jolloin hänen happamuutensa vähinisi. Mullistava keksintö :)
- hytinäx1
Tuolla luonnossa ja metsikössä kyllä tarvisin aivan oman erä-oppaan. Siis kertakaikkiaan ei ole minkäänlaisia taitoja nuotion sytyttämiseen ja selviytymiseen.
Lukasin juuri Suomen varuskunnan uusista taistelumuonista. Siis eikö tosiaan Suomessa ole valmistajaa kun täytyy ostaa taistelumuonatkin ulkomailta. ? Missä ihmeessä on suomalainen yrittäjyys. ? Ja entäs mistä ne raaka-aineet tulevat noihin taistelumuoniin?- ö-Öö
Samaa kummastellut.
Aikanaan intissä oli pirun hyvää näkkileipää. Sanottiin panssarinäkkäriksi. Johtui siitä, se tosiaan oli täyttä ruista, ei sitä kehnoilla hampailla ois pystynyt syömään, kuin liotettuna, vaikka vedessä. Se oli siis pirun hyvää ja tietojeni mukaan täysin kotimaista tuotantoa.
Vaan, joitamian vuosia sitten luin jostain, puolustusvoimat ostaapi näkkärit nykyisin ruotsista.
Täysin käsittämätöntä, että maan armeija marssii tuontiruualla. En mä silleen yltiönationalisti tms. Mutta kyllä helekutarallaa oma armeija pitäisi pystyä ruokkimaan omalla ruualla. Kandee muistaa, maajussit kävi marssilla tsadissa narisemassa ylituotanto-ongelmiaan. Ja armeija marssii samaan länsinaapurin näkkileivällä, mitä marssii.
Noon, kyllä suomenmaassa kirveelle töitä riittää. En tosin tiedä, miten kirves liittyy näkkileipään. Vaan pitääkö armeijalle alkaa tekemään pettuleipää, jos tuleepi sota ruotsin kanssa ?
=DW= - Hirveitä-kiviä
Minulla on sellainen mielikuva, että intin entisajan näkkileivät eivät pehmenneet edes kuumassa vedessä saati vatsassa. Tai sai liottaa ainakin tunnin.
Toinen mielikuva, että armeijan näkkileivät tulivat Ruotsista? - YlPalvO
ö-Öö kirjoitti:
Samaa kummastellut.
Aikanaan intissä oli pirun hyvää näkkileipää. Sanottiin panssarinäkkäriksi. Johtui siitä, se tosiaan oli täyttä ruista, ei sitä kehnoilla hampailla ois pystynyt syömään, kuin liotettuna, vaikka vedessä. Se oli siis pirun hyvää ja tietojeni mukaan täysin kotimaista tuotantoa.
Vaan, joitamian vuosia sitten luin jostain, puolustusvoimat ostaapi näkkärit nykyisin ruotsista.
Täysin käsittämätöntä, että maan armeija marssii tuontiruualla. En mä silleen yltiönationalisti tms. Mutta kyllä helekutarallaa oma armeija pitäisi pystyä ruokkimaan omalla ruualla. Kandee muistaa, maajussit kävi marssilla tsadissa narisemassa ylituotanto-ongelmiaan. Ja armeija marssii samaan länsinaapurin näkkileivällä, mitä marssii.
Noon, kyllä suomenmaassa kirveelle töitä riittää. En tosin tiedä, miten kirves liittyy näkkileipään. Vaan pitääkö armeijalle alkaa tekemään pettuleipää, jos tuleepi sota ruotsin kanssa ?
=DW=Nykyisin mokkerit syö pääosin kotimaista ruokaa,näkkärin valmistaa Vaasan Oy Kotkassa. Ja sitä näkkäriä kuluu n.120 tonnia vuodessa. !!! Eikä enää tarvita pehmeänleivänkorttia, pehmeää on tarjolla aina;)
Mutta se ruis josta kaikkien suomalaisten leipä tehdään,se on suurimmaksi osaksi tuontitavaraa. Suomi oli omavarainen rukiin osalta joskus kauan kauan sitten...... - ö-Öö
YlPalvO kirjoitti:
Nykyisin mokkerit syö pääosin kotimaista ruokaa,näkkärin valmistaa Vaasan Oy Kotkassa. Ja sitä näkkäriä kuluu n.120 tonnia vuodessa. !!! Eikä enää tarvita pehmeänleivänkorttia, pehmeää on tarjolla aina;)
Mutta se ruis josta kaikkien suomalaisten leipä tehdään,se on suurimmaksi osaksi tuontitavaraa. Suomi oli omavarainen rukiin osalta joskus kauan kauan sitten......Vaasa on ruotsalaisomistuksessa.
Rukiissa mun mieletä päästiin viime vuonna täyteen kotimaisuusasteeseen. En muista lähdettä, mutta mulla jotenkin jäi mieleen, tollanenkin ihme tapahtunut.
Noin mainiten, suomessa nyt julmettu elintarvikkeiden ylituotanto. KAs, kävihän pöndeläiset tsadissakin huutamassa lisää tukijaisia, koska käteen jää liian vähän. Tota, kukaan ei ole ottanut tätä ylituotantoongelmaa esiin, kaikista vähiten SLP.
Jos liiketoiminta ei ole kannattavaa, se pitää lopettaa. Mutta maajussien mielestä ihmisten pitää maksaa lisää veroja, että net voi tehdä kannattamatonta liiketoimintaa.
Korostan, itse olen maatilalta syntyisin, nykymeininki älytöntä pöndellä. Myydään siemenpotut ryssille ja samaan aikaan tuodaan ruokapottua espanjasta tai tanskasta. Aivan liian raskas koneisto koko maatalouden ympärillä. KAikki muut kai saakin elantoa maanviljeluksestä, paitsi itse viljelijät. Hitosti välistävetäjiä, turha syyttää kauppaa. Kauppa se on joka kannattaa, maanviljelys ei kannata, sitä pitäis miettiä.
=DW= - näckebröd
ö-Öö kirjoitti:
Vaasa on ruotsalaisomistuksessa.
Rukiissa mun mieletä päästiin viime vuonna täyteen kotimaisuusasteeseen. En muista lähdettä, mutta mulla jotenkin jäi mieleen, tollanenkin ihme tapahtunut.
Noin mainiten, suomessa nyt julmettu elintarvikkeiden ylituotanto. KAs, kävihän pöndeläiset tsadissakin huutamassa lisää tukijaisia, koska käteen jää liian vähän. Tota, kukaan ei ole ottanut tätä ylituotantoongelmaa esiin, kaikista vähiten SLP.
Jos liiketoiminta ei ole kannattavaa, se pitää lopettaa. Mutta maajussien mielestä ihmisten pitää maksaa lisää veroja, että net voi tehdä kannattamatonta liiketoimintaa.
Korostan, itse olen maatilalta syntyisin, nykymeininki älytöntä pöndellä. Myydään siemenpotut ryssille ja samaan aikaan tuodaan ruokapottua espanjasta tai tanskasta. Aivan liian raskas koneisto koko maatalouden ympärillä. KAikki muut kai saakin elantoa maanviljeluksestä, paitsi itse viljelijät. Hitosti välistävetäjiä, turha syyttää kauppaa. Kauppa se on joka kannattaa, maanviljelys ei kannata, sitä pitäis miettiä.
=DW=Vaasan oli ruotsalaisomistuksessa mutta nykyinen omistaja on Lion Capital. Brittifirma joka omistaa kokonaan tai osittain sapuska,ym. firmoja vaikka kuinka.
http://www.lioncapital.com/brands/#!overview - ö-Öö
näckebröd kirjoitti:
Vaasan oli ruotsalaisomistuksessa mutta nykyinen omistaja on Lion Capital. Brittifirma joka omistaa kokonaan tai osittain sapuska,ym. firmoja vaikka kuinka.
http://www.lioncapital.com/brands/#!overviewKiintoisaa.
Vaasan saitilta kopypeistattuna:"Lantmännen Unibake kuuluu 29 000 ruotsalaisen maanviljelijän omistamaan monialakonserniin Lantmänneniin"
JA tämä Lion Capitalin saitilta:
"In June 2015, Lion Capital sold Vaasan to Lantmännen Group, a Swedish agricultural cooperative and owner of Lantmännen Unibake, an international bakery company and manufacturer of frozen and fresh bread products for both the food service and food retail sectors. The merger of the two businesses created a leading Nordic player in the bakery sector with a broad product range servicing customers across multiple channels."
Jotenkin mun mieleen tulee noista yrityskuvioista pelkkä sekamelska. Joku/jotkut vetää valtavasti välistä. Mutta ketä ne loppujen lopuksi lienee, ei hajuakaan. Siihen kai kaikki perustuukin.
=DW=
Kiva juttu tuo sitruuna, olisikin joskus hauskaa kokeilla toimiiko. Eiks se ole vähän kuin akku, parillinen lukema noita nauloja, lisääntyisikö teho jos lisäisi pari paria kuparia ja sinkkiä. Toimisiko jos vain olisi neljä paria.
Vanhana partiolaisena nuoruudessani erätyttönä on tullut karhunkierrokset ja kuhmon korvet ja lemmenjoet eräpoikien kanssa kierrettyä, joten en kyllä kehtaisi rinkassani sitruunoita kannella, rusinat riittää.
Vielä tuli mieleen miten moneen sytytykseen happo sitruunassa mahtaa riittää.
Kerran ikivanha erämies sanoi Porsangin vuonon reunalla Kielvikissä lauseen joka jäi mieleen "Det är reine som rädde os" tai jotain tuonne päin, kataja meidät pelastaa.
Tulitikkuihin luotin ennen ja luotan jatkossakin, hyvä pakata kunnolla, silloin voi vaikka koskeen hypätä.- 1eero
Lemmenjoen kansallispuistossa tuli samoiltua muutaman kerran ilman lempeilyä paitsi turisti paikoissa ohimennen iltaa istumassa se onkin toinen juttu. Rinkka reissuja pitkinpoikin lappia Norjan puolellakin monesti talvellakin, yöpymiset teltassa, talvella autiotuvissa joskus laavulla. Miten siellä ilman tulta, mutta nykyään pääasissa veneily pitkin Saimaata sellasia viikon reissuja, jaa a ei mene kauaa kun tuasen puatti on poukamassa.
1eero kirjoitti:
Lemmenjoen kansallispuistossa tuli samoiltua muutaman kerran ilman lempeilyä paitsi turisti paikoissa ohimennen iltaa istumassa se onkin toinen juttu. Rinkka reissuja pitkinpoikin lappia Norjan puolellakin monesti talvellakin, yöpymiset teltassa, talvella autiotuvissa joskus laavulla. Miten siellä ilman tulta, mutta nykyään pääasissa veneily pitkin Saimaata sellasia viikon reissuja, jaa a ei mene kauaa kun tuasen puatti on poukamassa.
Minun rinkkareissut rajoittuu kyllä vain nuoruuteen ja juuri partioaikaan mutta silloin sitä mentiin melkein joka pyhä johonkin luontoon. Ei sitä silloin lempeilty, mutta yhdessä hauskaa pidettiin. taidat ollakin oikein konkari noissa retkeilyjutuissa. Nuotiolla istuminen on mahottoman mukavaa, myöhemmin sitä lasten kanssa mentiin lähimetsiin makkaranpaistoon ja nuotio tehtiin milloin minkin kiven koloon. - Onko muuten veneesi semmoinen että pitää rapsuttaa joka kevät ja sujautetaanko se siitä vain tellingeiltä vesille.
- 1eero
rosaliiin kirjoitti:
Minun rinkkareissut rajoittuu kyllä vain nuoruuteen ja juuri partioaikaan mutta silloin sitä mentiin melkein joka pyhä johonkin luontoon. Ei sitä silloin lempeilty, mutta yhdessä hauskaa pidettiin. taidat ollakin oikein konkari noissa retkeilyjutuissa. Nuotiolla istuminen on mahottoman mukavaa, myöhemmin sitä lasten kanssa mentiin lähimetsiin makkaranpaistoon ja nuotio tehtiin milloin minkin kiven koloon. - Onko muuten veneesi semmoinen että pitää rapsuttaa joka kevät ja sujautetaanko se siitä vain tellingeiltä vesille.
Onneksi ei tarvii raapata lasikuitua vene o sellanen et pystyn asumaan, nukkumapaikkoja on neljälle, pieni keittiön tapainen jääkaappineen ja aurinkopaneeli on sähkön tuottamiseen, tietysti kalastusvälineet. Viimesyksynä luovuin kesämökkeilystä joten veneilyä sitten vaan ja nuotio iltaisin. Parasta kaikessa että voi mennä minne nokka osoittaa ilman senkummempia suunitelmia.
1eero kirjoitti:
Onneksi ei tarvii raapata lasikuitua vene o sellanen et pystyn asumaan, nukkumapaikkoja on neljälle, pieni keittiön tapainen jääkaappineen ja aurinkopaneeli on sähkön tuottamiseen, tietysti kalastusvälineet. Viimesyksynä luovuin kesämökkeilystä joten veneilyä sitten vaan ja nuotio iltaisin. Parasta kaikessa että voi mennä minne nokka osoittaa ilman senkummempia suunitelmia.
Kun seilailet siellä Saimaalla oletkos käynyt Haukkalahden suulla tai joissain muissa paikoissa katsemassa niitä kivikautisia maalauksia pystykallioissa, aikas hienoja juttuja, tai no pieniä piperryksiähän ne on isoissa kallioiden seinämissä.
Kohtahan sä voit "mökkikautesi" aloittaa kun vedet vapautuu ja pääset seilailemaan.
Riittääkö muuten se aurinkopaneeli tv katseluun veneessä, eiks ne aurinkopaneleiden akut ole aika painavia, vai kuunteletkos vaan liplatusta ja linnunlaulua. Nuotioilla voi päästä porukallakin laulamaan. Kiva kesä sulle tulossa, olisi aurinkoisia säitä.- 1eero
rosaliiin kirjoitti:
Kun seilailet siellä Saimaalla oletkos käynyt Haukkalahden suulla tai joissain muissa paikoissa katsemassa niitä kivikautisia maalauksia pystykallioissa, aikas hienoja juttuja, tai no pieniä piperryksiähän ne on isoissa kallioiden seinämissä.
Kohtahan sä voit "mökkikautesi" aloittaa kun vedet vapautuu ja pääset seilailemaan.
Riittääkö muuten se aurinkopaneeli tv katseluun veneessä, eiks ne aurinkopaneleiden akut ole aika painavia, vai kuunteletkos vaan liplatusta ja linnunlaulua. Nuotioilla voi päästä porukallakin laulamaan. Kiva kesä sulle tulossa, olisi aurinkoisia säitä.Ristiinan astuvan kalliomaalauksia kävin kerra vilkaisemassa, aurinpaneelista riittää virtaa moneen, netti ehkä tärkein. Ensikesä on vielä auki reissujen suhteen on ollu mielessä 400-500 kilometrin juttu sekin vähä mielialasta kiinni no ainakin paras vuoden aika lähestyy.
1eero kirjoitti:
Ristiinan astuvan kalliomaalauksia kävin kerra vilkaisemassa, aurinpaneelista riittää virtaa moneen, netti ehkä tärkein. Ensikesä on vielä auki reissujen suhteen on ollu mielessä 400-500 kilometrin juttu sekin vähä mielialasta kiinni no ainakin paras vuoden aika lähestyy.
Ensi kesänä sitten meille vaikka lokikirjaasi joskus päivittelet, päivität säätä tai kalansaalita, ainakin olisi muka kuulla tämmöisen maakravun moisia melkein merellisiä juttuja.
Jep. Tottakai jokainen kuljettaa aina sitruunaa, sinkkinauloja, kuparisia (?) pussinsulkijoita ja sähkölangan pätkiä mukanaan. (Kuvatut pussinsulkijat eivät taatusti olleet kuparisia. Väri vihjaisi ehkä messinkiin.) - Tulen tekemiseen löytyy talvellakin hyvää apua pienen pienistä, kuivuneista oksanvarvuista havupuun rungon lähellä, oksien suojassa.
Sinistä lenkkiä en ottaisi retkireppuun, vaan grillaisin jotain maistuvaa ja lihaisampaa, esim. kabanossia, bratwurstia tai muovipussissa marinoitua lampaanfilettä pikkupaloina grillitikkujen päässä. Trangiaa en myöskään kantaisi retkirepussa, vaikka kuljetankin sitä aina pitemmillä melontaretkillä kajakissa. Tulitikkuaskit ja pari pientä kaasusytytintä ovat retkireppuni vakiovarusteita.
Kossupulloa en myöskään pakkaisi mukaan, mutta pari viiden sentin snapsupulloa voisin ehkä pakatakin.- ö-Öö
Jaa kossu.
Noh, se laimeaa alkohoolia. En tosin ikinä kokeillut, mutta oletettavasti palaa Trangiassa. Kuka typerys se juomakelvotonta tenttua erämaassa roudais mukanaan? Van, tenttukaan ei syty, ilman kipinää, siks sitruuna jne pakollisia erävarusteita.
En varsinaisesti ole ollut erämiess koskaan. Mutta just toi tulen tekeminen, sse pitää ottaa vakavasti huomioon. Jos eksyy, eikä kännykkäkään toimi, sen kun sytyttää reippaan metsäpalon, jo on viranomaisia etsimässä :DDD
=DW= Jos olisi kupari- ja sinkkinauloja kotona, voisin lähteä joskus huvikseni kokeilemaan syttyisikö kipinä. Olisi turhan vaivalloista, kun pitäisi käydä rautakaupassa yms. - Kukaties voin joskus kokeillakin, jos löytyy kaikki tarvittavat varusteet käden ulottuvilta.
Eräretkillä olen pärjännyt tähän asti ilman mainittuja varusteita. Tenttua tai pirtua olen aina välillä käyttänyt Trangiassa tai muussa keittimessä. Varsinkin kesäaikaan pärjää ihan hyvin ilman niitäkin.
Jos Suomessa eksyy, löytää helposti erämaiseman laidalle, kun kulkee yhteen suuntaan ja seuraa maisemaa huolellisesti, ettei lähde kiertelemään ympyrää. - Kompassista ei olisi haittaa suunnanmäärittelyssä, eikä sellainen paljoa paina.Pussinsulkijat ovat terästä ja naulat ovat terästä. Naulat on päällystetty sinkillä ja pussisulkijat on kuparoitu.
Toisen navan ei tarvitse olla kuparia, kunhan on vaan sähköä johtavaa ja sähkökemiallisessa jännitesarjassa mahdollisimman kaukana sinkistä. Ehkä rautakin jo on. Mutta jos rautaa käyttää, pitää pareja olla todella paljon, koska jännite on aika matala. Sinkki - hiili -paristolla saadaan n. 1,5 voltin jännite paria kohti.
Naulojen sinkkipäällyste riittää melko pitkään, mutta vääjäämättä loppuu aikanaan.
Sitruunaa on harvemmin mukana, mutta perunoita voisi olla eväänä. Kyllä perunoistakin voi rakentaa pariston. Pula-aikana kyllä rakennettiin: taisi olla viime sodan aikana, kun kaikki paristot mitä ehdittiin Suomessakin tehdä meni armeijalle ja muille viranomaisille. Harrastelijat rakensivat radioihinsa paristot perunoista.
Jos on jonkinlainen sähköä johtamaton astia, niin pariston saa syntymään suolavedelläkin, johon navat upotetaan.- Kemiaa_terästää
Veikkaanpa, etteivät pussinsulkijat ole nähneet kuparia. Väri vivahtava messinkiin, ei kuparin vihreään eikä punaruskeat. ;)
Muistaako joku keskustelussa vilahtaneiden metallien kemiallisia kaavoja?
- ent.siivoojaparka
Minä kun lähden retkelle, niin viimeistään tuossa ulko-ovella huomaan, jos tupakat ja sytkäri on jäänyt kotia. Yleensä niitä on minulla varalta joka taskussa, mutta ei sitruunoita eikä nauloja.
Muutenhan on loogisempaa luonniontutkijoitten pitää suurennuslasia mukanaan kuin nauloja, sitruunoita... mm. Polttopisteellä saa nopeasti tulen aurinkoisella ilmalla. Kossupullon pohjallakin saattaa löytää polttopisteen. Paksuilla silmälaseillakin kai?- O-Orvokki
Olen samaa mieltä kanssasi.
- O-Orvokki
O-Orvokki kirjoitti:
Olen samaa mieltä kanssasi.
Sadesäässä tai muuten harmaana päivänä suurennuslasista ei ole hyötyä. Ehkä joku vieraskirjaan kulkija voisi tarjota tulen tai tulentekovälineet. Harvoin kai Suomessa voisi vuorokausitolkulla kuljeskella kohtaamatta ketään matkan varrella.
- O-orvokki
Kirjoitin "vieraskaan" ja tekstinkäsittelyohjelma "korjasi" sen muotoon: vieraskirjaan. - Prrrrrrrrr!
- Maistuuko_hjuvalle
Kuinka monta tupakkia poltat vuorokaudessa?
- ennen-oli-toisin
kevät saa, mä en,
- Vieras_vieras_vieras
Mitä kevät saa?
Mitä sinä haluaisit?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saisinpa halata sinua joka päivä
ja kertoa miten paljon sinusta välitän. Vaikka olisi jommalla kummalla huono päivä, väsynyt päivä tai kiireinen päivä, a687902Me työeläkeläiset äänestämme SDP:tä
SDP on luonut koko työeläkejärjestelmän, jonka hedelmistä saamme nyt nauttia. Kansaneläkelaitos on Maalaisliiton tekele,984671Kolmen tuiki tavallisen demariahdistelijan nimet julki
Nyt tiedetään ketkä kolme oli niissä niin tavanomaisissa demarin jokapäiväisissä askareissa avustajia ahdistelemassa. K1113859Eikö tunnukin kamalalta, kun en
anna periksi vaikka parhaasi olet tehnyt antaaksesi täystyrmäyksen? Ja kyllähän minä monta iskua olen saanut ja maannut743348Sannahan laski sähkön ALV:n 10 prosenttiin, Riikka runnoi 25,5 %:iin
Tässäkin nähdään kumpi on Suomen kansan puolella, ja kumpi omaa vastaan. Putinistipersuille Suomen kansa tulee aina vii742986Kansalaispalkka ja maksuton joukkoliikenne
Noilla pienillä parannuksilla saadaan Suomesta taas hitusen parempi paikka peruskansalaiselle, joka elää ekologisesti ja1342700SDP:n selitykset ontuu pahasti - "On käsitelty heti, mutta kukaan ei tiedä"
Kokoomuslaiset pistää taas demareita nippuun. Tuppuraisen mukaan mukaan SDP:n useat ahdistelutapaukset on käsitelty het382145Antti Lindtman: "Ainahan kaikenlaisia huhuja liikkuu"
Näin hän siis vastaa SDP:n häirintäkohuun, väistelee vastuutaan Juttuhan on niin, että Lindtman ja Tuppurainen on tasan621967Muistattekos kun kaupassa piti pyytää tavarat myyjältä
Edes kahvipakettia ei saanut itse valita, vaan myyjä nouti sen hyllystä tiskille. Jos osti jauhelihaa, niin se jauhettii2591912Kenen juontajan pitäisi voittaa tänään Kultainen Venla? Ehdolla Pimiä, Holma ja Vaaherkumpu
Kultainen Venla gaalassa jaetaan tänään tv-alan palkintoja. Yksi suosituimmista kategorioista on Juontaja. Vappu Pimiä561908