Android uskomattoman turvallinen

Androidin täytyy kyllä olla uskomattoman turvallinen järjestelmä. Ottaen huomioon, että useimpiin puhelimiin päivitykset tulevat kun tulevat jos tulevat, ja että Android on ollut vuosia markkinoilla, suprin ihme on lähinnä se, että isommilta matoepidemioilta on vältytty.

Androidissa ei tämän valossa voi olla mitään suurta ohjelmistoteknistä vikaa. Ongelmat ovat logistisia. Kaikki henkilökohtaisten tietokoneiden käyttöjärjestelmät vaativat säännöllisiä turvapäivityksiä. Androidillekin ne tehdään, mutta jokaisen valmistajan pitää julkaista jokaiselle mallilleen päivitetty firmware-image.

Kännyköillä ei valitettavasti ole samanlaista avointa alustaa, kuin on x86-pc:illä. Käyttäjä ei voi itse vain asentaa tai päivittää käyttöjärjestelmää, vaan on valmistajan armoilla. Tietenkin on Cyanogenmod ja vastaaavat, mutta nekin vaativat tuen jokaiselle mallille erikseen.

17

146

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Melkoinen_satu

      Heh heh heh heh.......†
      Linuks-ydin andero - yli 99,9% kaikista haittaohjelmista......†

      • Eipä Kariltakaan tullut jokeltelua kummallisempaa kommenttia......†


      • Risti_ahdistaa_sitä
        Tri.Kerkko.Koni kirjoitti:

        Eipä Kariltakaan tullut jokeltelua kummallisempaa kommenttia......†

        Sitä ahdistaa kun se on vahingossa tunkenut sen risti-anaalitapin väärinpäin, sakarat sisään. Vaikeahan se on muuta kuin jokellella kun ahteriin sattuu, koitetaan ymmärtää....


      • Tarkoitat siis vindovsia, jolle on 99,9% haittaohjelmista? Tuo "andero" nimi kuulostaa aika homolta, mutta niin on vindovsikin, joten menkööt.


      • Turvallinen_Windows

        Jo 8 (kahdeksan) vuotta Windowsia, eikä vieläkään yhtään haittaohjelmaa tai virusta!
        Windowsit XP ja 7. Eikö se olekin ihme!


      • No eipä se kyllä ole. On sitä täälläkin surffailtu vuosia ja täysin turvallisesti.


      • Turvallinen_Windows kirjoitti:

        Jo 8 (kahdeksan) vuotta Windowsia, eikä vieläkään yhtään haittaohjelmaa tai virusta!
        Windowsit XP ja 7. Eikö se olekin ihme!

        On sen pakko olla sitten ihan hirmu hyvä kurttaus, kun joku ilmeisen häiriintynyt anonyymi tietokonealoittelija väittää palstalla välttyneensä haittaohjelmilta.


    • Peräsilmälä

      Katohan, Jallun ketjuun jotkut jopa vastas jotain.
      Seurasin ketjua ja hihittelin yksin nurkassa kyyryssä kun ei kukaan vastannut.

      • Pitihän Jallunkin päästä vastaamaan, vaikkei asiaa ollutkaan!


      • Peräsilmälä
        Tri.Kerkko.Koni kirjoitti:

        Pitihän Jallunkin päästä vastaamaan, vaikkei asiaa ollutkaan!

        Vastailitko siis itse itsellesi vai mitä tarkoitat?


      • Peräsilmälä kirjoitti:

        Vastailitko siis itse itsellesi vai mitä tarkoitat?

        Sinä, Jallu, vastasit ketjuun vaikkei ollut mitään asiaa!"


      • Peräsilmälä

        Mutta edellisessä vieatissä sanoit että vastasit itse ketjuusi koska muut ei vastaillut.


      • Peräsilmälä kirjoitti:

        Mutta edellisessä vieatissä sanoit että vastasit itse ketjuusi koska muut ei vastaillut.

        Jalu-Jallukka se vain jaksaa jokellella joutavia......†


    • Virus-imuri_andero
      • Tuokin on tietysti korjattu kauan kauan sitten, mutta päivitykset eivät pääse käyttäjille asti.


      • Kammottava_linuks-ydin

        Montakohan lisälaskua kerkesi tulla ennen sitä puhelimien omistajille......†
        Kalliiksi tulee konitohtorin "turvallinen" andero - se kuuluisa linuks-ytimeen tehty super virusimuri......†


      • Kammottava_linuks-ydin kirjoitti:

        Montakohan lisälaskua kerkesi tulla ennen sitä puhelimien omistajille......†
        Kalliiksi tulee konitohtorin "turvallinen" andero - se kuuluisa linuks-ytimeen tehty super virusimuri......†

        Öö, ei tähän mennessä kai ensimmäistäkään?

        Kari ei ole taaskaan lukenut aloitusta.

        Ongelmana on, etteivät puhelinvalmistajat halua tehdä romuilleen päivityksiä, mutta Androidin turvallinen arkkitehtuuri on toistaiseksi estänyt täyskatastrofin.

        Eipä ole ihme, ettei Karilta suju "tubuttimen asentelut" kun on noin jääräpäinen ja ymmärtämätön.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      75
      2226
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      133
      1452
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      135
      1445
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      149
      1150
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      105
      987
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      366
      902
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      764
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      714
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      683
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      674
    Aihe