Sh vai lh- koulutus

idamaarit

Tästä on varmasti aiempiakin ketjuja, mutta pohdin kumpaanko koulutukseen suunnata. Voiko karkeasti sanoa, että erona lh koulutukseen sh huolehtii enemmän i.v.- lääkityksistä ja vastuu on toki muutenkin hieman suurempi, ja enemmän paperitöitä ym.? Voiko lh tutkinnolla päästä sairaalan osastotyötöhön nykyään ollenkaan vai otetaanko vain sh? Esim. kirurgiselle osastolle, päivystykseen jne. Olisi kiva kuulla jos esim. joku lh:sta sh:ksi opiskellut voisi kertoa tyypillisen työpäivän/työtehtävien eroja lh verrattuna sh. Muittenkin kokemukset tervetulleita toki:)

12

272

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • älhoo

No jos tosiaan kirralle tai akuuttipuolelle halajat, niin ehdottomasti saikuksi. Lh:a niihin ei nykypäivänä enää taideta ottaa ollenkaan - eikä paljon muillekaan osastoille. Jollekin "mummo-osastolle" kenties voi perushoitotyöhön jossain päästä, mutta riippuu ihan paikasta.
      Lh:ksi "kannattaa" lukea "vain" siinä tapauksessa, että sinulle riittää joku vanhainkoti, kotihoito tmv. työ.

• saikutar

Nykyään monilla sairaaloiden osastoilla suuntauksena on se, että palkataan vain sairaanhoitajia. Kun lähihoitajat lähtee tai jää eläkkeelle, tilalle otetaan sairaanhoitaja.
      Itse olin lähihoitajana töissä enemmän vanhus- ja vammaispuolella palvelutaloissa yms. ja nyt sairaanhoitajana siirtynyt sitten osastotyöhön, joten en ole paras kertomaan lh:n ja saikun eroja osastotyössä.

Saikkuna olen tehnyt vatsan kirralla keikkaa, täällä enää yksi lähihoitaja jäljellä. Tekee melkein kaikki samat työt kuin sairaanhoitajatkin, mutta ei ole annettu samanlaisia vastuu-alueita kuin saikuille eikä tietekään iv-hommia voi hoitaa, antibiootteja antaa jne ja potilaat sille määräytyy sitten sen mukaan mitä se voi tehdä. Yleensä tämä lähäri tekee enemmän sitä perustyötä ja työparina oleva saikku hoitaa sitten enemmän nämä lääke-, iv. ym. asiat.

Kyseessä on kyllä pitkän linjan lähäri, joka on taitava ja osaava työssään, eroaisi varmaan enemmänkin tuo toimenkuva jos kyseessä tuore lähäri.

• tgbnhj

komppaan edellisiä. sairaanhoitajana saatat turvata työllitymisesi lähäriä paremmin.

• exoduslähäri

Lähärit katoavat sairaaloista sitä mukaa kun eläköityvät. Myöskin vanhuspuolella lähärit tullaan korvaamaan pitkälti hoitoapulaisilla, koska ammattivaatimustasoja juuri alennettiin.

• tietystish

Sanotaanko nyt näin että esim,lh tutkinnolla ei tarvitse pelätä pääsevänsä opiskelemaan korkeimmille palleille. Sh na työnkuva ja vastuu huomattavasti laajempi, tiettyihin paikkoihin ei ole lh:na mitään asiaa.
      Enpä tiedä opiskelevatko lh riviäkään tutkimustietoutta tai hoitotiedettä.
      Yksi eroavaisuus voi olla se että hoitaminen on ihmisten välistä luonnollista ja inhimillistä toimintaa jota voi myös ammattihenkilö (lh) toteuttaa.
      Hoitotyö sentään perustuu tutkittuun tietoon.
      Osaavatko/tarvitseeko lh:n pystyä perustelemaan työnsä tieteellisesti? Tuskinpa.

• lh-hoitaja

Tähän suuntaan on menty lh koulutuksessa ja tutkintorakenteen on kokenut muutoksia suhun suuntaan että lh:t soveltuisivat enemmän sairaala, osasto työhön yms.

Meidän koulutus oli ikäänkuin painotettu hieman amk suuntaan sillä opettajat olivat moni myös amk:ssa opettamassa ja tätä tapaa käytettiin paljon.

Itse koulutus on parantunut paljon mutta pääsykoe yms on kokenut aikamoisen kolhun ja koulut joutuu tekemään paljon työtä epämääräisten opiskelijoiden kanssa

• lh-hoitaja

Mulla on vähän toisenlaista kokemusta lh:na kun mitä tässä nyt lukee. Olen siis sairaanhoidon ja huolenpidon lh, harjoittelut erikoissairaanhoidossa jossa yllättävän paljon sh:n töitä pääsi tekemään. Kovin on vastuullista ollut ainakin itsellä ja työ koostunut muustakin kuin perus hoidosta.

Superin erään kolumnin mukaan hoitoalaa kokee muutosta ja kolumnissa väläyteltiin sitä rttä työnjakoa tehtäisiin uudestaan. Ajatuksena siinä oli että sh ottaisi enemmän lääkärille kuuluvia töitä, lh sairaanhoitajan ja hoiva-avustaja lh:n. Sitä en tiedä miten tuo käytännössä mutta itsellä työ koostuu osastolla perus hoidosta myös lääkkeiden osalta.

Sinuna ehkä miettisin omat intressit, vahvuudet ja mikä oikeasti kiinnostaa. Kannattaa ottaa kattavasti selvää että mitä tämä työ tarkoittaa käytännössä sillä olen huomannut että monet nuoremmat ei oikein jaksa tai kykene sitoutumaan kolmivuorotyöhön.... äärimmäisen tärkeää myös alalle soveltuvuus, riittävä herkkyys ja empatia, kyky kuunnella olla läsnä ja kestää aika rankkojakin asioita.

Tsemppiä

• Vertailualhjash

Jos haluat töihin erikoissairaanhoitoon ja yliopistosairaalaan: Opiskele sairaanhoitajaksi. Lähihoitajan koulutuksella et pääse töihin yliopistosairaalaan ja erikoissairaanhoitoon.

Jos haluat töihin kotipalveluun tai kotihoitoon, vanhainkotiin, hoito-tai palvelukotiin, muistisairaitten hoitoon esim. dementiakotiin, terveyskeskuksen vuodeosastolle, kehitysvammahoitoon: Opiskele lähihoitajaksi. Näissä paikoissa osastonhoitajan yms. esimiestehtävissä olevan pitää sairaanhoitaja (Valviran määräys).

Päiväkotiin, perhepäivähoitajaksi ja lastenhoitajaksi: Lähihoitaja.

Lisäksi on hoiva-avustajan koulutus (= osa lähihoitajan tutkinnosta), jolla pääsee joihinkin hoitoalan tehtäviin.

• ylimsh

tässä vertailu eräästä valtionlaitoksessat lh ja sh työpäivästä molemmat päivät 7-21 päiviä ensin lh

06.55-7.15 aamuraportti ja työnjako
      07.15-08.00 potilaiden herättely ja aamupalan jako
      08.00-09.30 työterapian ohjaamista tällä kertaa halkojen hakkuuta eli minä hakkasin potilaat pinos
      09.30-09.45 kirjaamista
      09.45-10.45 potilaiden kanssa oleilua..pelasin noppaa ja autoin pari potilasta huoneen siivoamisessa
      10.45-11.00 ruokatauko
      11.00 lääkkeet
      11.30-12.00 potilaille ruuan jako
      12.00-12.45 päihderyhmä
      12.45-13.00 kirjaamista
      13.30-14.15 liikuntaryhmä
      14.30-15.00 potilaiden päiväkahvi
      15.00-15.45 omahoitaja keskustelu
      15.45-16.00 kirjaamista¨
      16.00-17.00 oleilua potilaiden kanssa ja ruuanjako potilaille
      17.00-17.20 ruokatauko
      17.20-17.50 opastin potilasta tietokoneen käytössä
      18.00-18.45 luvattomien potilaiden kanssa ulkoilu
      18.45-19.15 iltapalan valmistus
      19.30-20.00 iltapalan jako
      20.00-20.30 kirjaamista
      20.30-21.00 osastontilojen tarkistus,kahvin keitto yököille ja hyvät yöt potilaille

sh
      06.55-07.15 aamuraportti ja työnjako
      0715-0745 aamulääkitykset
      07.45-08.15 lääkärinkierron valmistelu
      08.15-09.30 lääkärin odottelua ja oleilua potilaiden kanssa jakoi samalla lääkkeet tarjottimille
      09.30-10.30 lääkärin kierto
      10.30-11.00 kirjaamista
      11.00-11.15 lääkkeiden jako potilaille
      11.15-11.45 ruokatauko
      12.00-12.45 päihderyhmä
      13.00-13.45 raportti iltalaisille
      13.45-14.15 injektio ja kirjaamiset
      14.15-15.00 valmisteli kognitiivistentatitojen ryhmä
      15.00-15.45 kognitiivistentaitojen ryhmä
      15.45-16.15 kävikävelyllä omanpotilaan kanssa
      16.15-17.00 kirjaamisia
      17.00-17.30 ruokatauko
      17.30-18.00 kirjallisia hommia
      18.00-19.30 potilaiden kanssa oleilua
      19.30-20.00 iltalääkkeet
      20.30-21.00 kirjallisia hommia ja kirjauksia
      20.45 raportti yököille

no siis hommiahan tekeevät yhtä paljone.esimerkikssi sh hoitei potilaan lomakuvioita jne soittele tms.Suurempi aika shlla menee kansliassa ja koneella kun lh meidän työpaikalla

• Kenuskoo

Aprillia aprillia!

• NurseChia

Kyllähän sairaanhoitajan tutkinto on arvostetumpi (maailmallakin) ja avaa ihan erilaiset työ-ja etenemismahdollisuudet kuin "amistason" lähihoitajatutkinto, joka on siis alan perustutkinto. Riippuu siis mitä haluat, onko kunnianhimoa uralle ym. Sama vähän kuin joku kyselisi me isikä sähköasentajaksi vai sähköinsinööriksi tai kauppikseen merkonomiksi vai amk:iin tradenomiksi. Paljon on samaa sh ja lh työssä, mutta paikasta riippuen työnkuva voi olla todella erilainen ja esim. meille lastenklinikan teholle lähihoitajia ei oteta lainkaan.
      Ja ota huomioon se, että jos nyt luet vain lähihoitajaksi ja haluatkin myöhemmin sh:ksi, on se toki mahdollista, mutta anteeksi lh -opinnoista ei saa juuri mitään eli joudut sen 3-3,5 v. opiskelemaan vielä lisää. Eli kannattaa lukea suoraan sh:ksi, jos vähänkin siltä tuntuu!

• Anonyymi

Lähärin tutkinto on arvostetumpi paitsi erikoissairaanhoidossa, jota varten sh:ksi opiskellaan. Kaikki ikäluokkien, kulttuurin, sosiaaliset, psykologiset jne. opinnot tukee kaikkia muita suuntauksia niin paljon, ettei sh:aa voi edes pitää pätevänä kuin erikoissairaanhoitoon jonne lh ei pääse (kuin vahtimestariksi, valmistelemaan).

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies kateissa Lapualla

Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla
      Lapua
      114
      5925
    2. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      32
      4037
    3. Olenko joka hetki

Ajatuksissasi?
      Ikävä
      82
      3342
    4. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      18
      2976
    5. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      252
      2034
    6. Joo nyt mä sen tajuan

Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?
      Ikävä
      88
      1994
    7. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      143
      1775
    8. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      42
      1763
    9. Olipa ihana rakas

❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau
      Ikävä
      8
      1686
    10. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      88
      1559
    Aihe