Ostin aikoinaan SVB:stä ST Standard myrkkymaalia, joka toimi todella hyvin verrattuna aiemmin käyttämääni Blakesin maaliin. https://www.svb24.com/en/seatec-antifouling-standard.html
Nyt tuota maalia ei saa enää ostaa Hollantiin ja Suomeen, mutta miksi? Eesti ja Ruåtsi on näköjään OK, mutta saman lahden rannoillahan tässä asutaan??? Viimeksi ostin tuota maalia muistaakseni 2014 alkuvuodesta ja näköjään joku muukin suomalainen sitä samana vuonna on kehunut.
"Myrkky" maaleista kysymys Suomenlahdella
10
102
Vastaukset
- seppomartti
Arvus: Hollanti saattaa olla Euroopan tiukin maa myrkkymaaleissa rantojen ja matalien vesistöjen ( ilmoittavat usein syvyyden desimetreissä!) suojelemiseksi. Suomessa ilmeisesti viranomaiset eivät "kerkiä" päivittää sallittujen myrkkymaalien listaa.
- seppomartti
Antifowlingluettelo onkin päivitetty 7.1.2016 eli ajan tasalla. Hieman hankala löytää eli kiinnostuneille viite:
http://www.tukes.fi/Tiedostot/Kemikaalituotteet/biosidit/Luettelot/AF_luettelo_070116.pdf - IntCruiser
Internationalin maaleja ei näkynyt kuin ammattikäyttöpuolelle. Itsellä pohjassa Cruiser, jota ei enää näy myynnissä missään. Aiemmin Motonet myi edullisesti. Mitähän tuon itsekiillottuvan päälle uskaltaisi maalata, onko palstalaisilla kokemusta?
- seppomartti
IntCruiser kirjoitti:
Internationalin maaleja ei näkynyt kuin ammattikäyttöpuolelle. Itsellä pohjassa Cruiser, jota ei enää näy myynnissä missään. Aiemmin Motonet myi edullisesti. Mitähän tuon itsekiillottuvan päälle uskaltaisi maalata, onko palstalaisilla kokemusta?
On yksi kokemus, koko pohjatyö meni uusiksi ammattitelakan jäljiltä. Onnneksi olin antanut ohjeet, joita ei noudatettu ja säästyin kustannuksilta. Itsekiillottuvan eli pehmeän ( mitkä toivottavasti lähitulevaisuudessa kielletään) päälle ei 2-komponentti epoksiprimeriä eikä kovaa antifowlingia kuplimisriskin vuoksi. 1- komponenttiprimer (Primocon tai vast.) ja toisen valmistajan pehmeä käy.
- tosi.ammattilainen
IntCruiser kirjoitti:
Tuo ammattikäyttö on vekkuli juttu. En varmaankaan ole ainoa, joka on ajatellut ammattikäytön tarkoittavana veneen ammattikäyttöä. Sitä se ei kuitenkaan ole, vaan sellaista maalia saa maalata vain ammattimainen telakka. Työsuojelua kai siinä haetaan. Itseni olen arvioinut niin ammattimaiseksi maalariksi, että olen sellaista maalia käyttänyt, maalin osto on vain pitänyt kierrättää firman kautta.
Itse vaihdoin International Cruiser Hempelin Mille Xtraan. Sanoivat että voi maalata päälle. Näin tein ja hyvin on pysynyt viisi vuotta...
- IntCruiser
Kiitos, taidan tehdä samanlaisen vaihdon. Tai sitten Blakes? Internationalin probleemana on myös ollut hinnoittelu Suomessa eli vastaavaan (?) mahdolliseen Interiin en vaihtaisi. Cruiseria myytiin pari vuotta sitten maahantuoja Maritimilla hintaan jotain 53€/0,75l ja Motonetin kai rinnakkaistuontina tuotú maksoi n 33€.
- 451245
Ei kannata MilleXtraan rahoja tuhlata, tää ajaa saman asian. http://www.hempel.fi/fi-FI/products/blakes-cruising-7100n
- Satojalitroja
Parasta saa itse sekoittamalla.
Mikrojauhettua metallia ei oksidia (valitse itse.)? sopivan kovaan nykymaaliin sekaan. Kaikkia täyteaineta tulee välttää.
Lisääntynyt kuiva-ainepitoisuus vaikuttaa sitten levittämiseen, sekoittaminen lisää kuplia, tyhjiöinti on hyväksi. Ei kestä pitkää seisottamista ennen levitystä, pyrkii erkautumaan.- seppomartti
Paluu 60-livun puoliväliin. Silloin sekoiteltiin kuparit maaliin itse. Mistä saat ostetuksi kuparioksidia tai - syanaattia jauheena?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .593275Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen472931Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631242769Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi3541847- 711104
Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito101101Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.1971020- 45849
Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde26840Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että103835