"Myrkky" maaleista kysymys Suomenlahdella

Antifouling

Ostin aikoinaan SVB:stä ST Standard myrkkymaalia, joka toimi todella hyvin verrattuna aiemmin käyttämääni Blakesin maaliin. https://www.svb24.com/en/seatec-antifouling-standard.html

Nyt tuota maalia ei saa enää ostaa Hollantiin ja Suomeen, mutta miksi? Eesti ja Ruåtsi on näköjään OK, mutta saman lahden rannoillahan tässä asutaan??? Viimeksi ostin tuota maalia muistaakseni 2014 alkuvuodesta ja näköjään joku muukin suomalainen sitä samana vuonna on kehunut.

10

86

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • seppomartti

      Arvus: Hollanti saattaa olla Euroopan tiukin maa myrkkymaaleissa rantojen ja matalien vesistöjen ( ilmoittavat usein syvyyden desimetreissä!) suojelemiseksi. Suomessa ilmeisesti viranomaiset eivät "kerkiä" päivittää sallittujen myrkkymaalien listaa.

      • seppomartti

      • IntCruiser

        Internationalin maaleja ei näkynyt kuin ammattikäyttöpuolelle. Itsellä pohjassa Cruiser, jota ei enää näy myynnissä missään. Aiemmin Motonet myi edullisesti. Mitähän tuon itsekiillottuvan päälle uskaltaisi maalata, onko palstalaisilla kokemusta?


      • seppomartti
        IntCruiser kirjoitti:

        Internationalin maaleja ei näkynyt kuin ammattikäyttöpuolelle. Itsellä pohjassa Cruiser, jota ei enää näy myynnissä missään. Aiemmin Motonet myi edullisesti. Mitähän tuon itsekiillottuvan päälle uskaltaisi maalata, onko palstalaisilla kokemusta?

        On yksi kokemus, koko pohjatyö meni uusiksi ammattitelakan jäljiltä. Onnneksi olin antanut ohjeet, joita ei noudatettu ja säästyin kustannuksilta. Itsekiillottuvan eli pehmeän ( mitkä toivottavasti lähitulevaisuudessa kielletään) päälle ei 2-komponentti epoksiprimeriä eikä kovaa antifowlingia kuplimisriskin vuoksi. 1- komponenttiprimer (Primocon tai vast.) ja toisen valmistajan pehmeä käy.


      • tosi.ammattilainen
        IntCruiser kirjoitti:

        Internationalin maaleja ei näkynyt kuin ammattikäyttöpuolelle. Itsellä pohjassa Cruiser, jota ei enää näy myynnissä missään. Aiemmin Motonet myi edullisesti. Mitähän tuon itsekiillottuvan päälle uskaltaisi maalata, onko palstalaisilla kokemusta?

        Tuo ammattikäyttö on vekkuli juttu. En varmaankaan ole ainoa, joka on ajatellut ammattikäytön tarkoittavana veneen ammattikäyttöä. Sitä se ei kuitenkaan ole, vaan sellaista maalia saa maalata vain ammattimainen telakka. Työsuojelua kai siinä haetaan. Itseni olen arvioinut niin ammattimaiseksi maalariksi, että olen sellaista maalia käyttänyt, maalin osto on vain pitänyt kierrättää firman kautta.


    • Itse vaihdoin International Cruiser Hempelin Mille Xtraan. Sanoivat että voi maalata päälle. Näin tein ja hyvin on pysynyt viisi vuotta...

      • IntCruiser

        Kiitos, taidan tehdä samanlaisen vaihdon. Tai sitten Blakes? Internationalin probleemana on myös ollut hinnoittelu Suomessa eli vastaavaan (?) mahdolliseen Interiin en vaihtaisi. Cruiseria myytiin pari vuotta sitten maahantuoja Maritimilla hintaan jotain 53€/0,75l ja Motonetin kai rinnakkaistuontina tuotú maksoi n 33€.


      • 451245

    • Satojalitroja

      Parasta saa itse sekoittamalla.

      Mikrojauhettua metallia ei oksidia (valitse itse.)? sopivan kovaan nykymaaliin sekaan. Kaikkia täyteaineta tulee välttää.

      Lisääntynyt kuiva-ainepitoisuus vaikuttaa sitten levittämiseen, sekoittaminen lisää kuplia, tyhjiöinti on hyväksi. Ei kestä pitkää seisottamista ennen levitystä, pyrkii erkautumaan.

      • seppomartti

        Paluu 60-livun puoliväliin. Silloin sekoiteltiin kuparit maaliin itse. Mistä saat ostetuksi kuparioksidia tai - syanaattia jauheena?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken kiinniotettua ei epäillä

      Kummallisia kommentteja ja uhkauksia poliisi taas jakelee orjakansalle muituttaakseen verisrstä kostosta jos rahvas kapi
      Maailman menoa
      56
      5614
    2. Valkeakosken murhaaja

      Raiskausrikosten joukossa kanta suomalainen tekijä on niin harvinainen että kannattaa erikseen mainita. Raiskausuutisia
      Maailman menoa
      61
      2483
    3. Tekijä on poliisin vanha tuttu

      Ihan supisuomalainen.
      Valkeakoski
      52
      2352
    4. Kuumat päivät

      Hyvää huomenta. 🌞🌼☕😊🙌 Sinkkukesä 2024
      Ikävä
      343
      1097
    5. Nainen, olet jollakin tavalla pelottava

      Tunne sinun suhteen on ehkä verrattavissa ruusupensaaseen, hurmaavan kaunis kukka, upea tuoksu, mutta jos yrittää lähell
      Ikävä
      57
      1064
    6. Tietääkö kukaan millaisesta perheestä murhaaja on?

      Onko siis rikkaiden lellipentu, joka luulee, että kaikkea saa tehdä, vai köyhien kakara, jolla ei ole mitään vastuuta ku
      Valkeakoski
      27
      982
    7. Valkeakosken surmaaja oli koeajalla edellisestä tuomiosta

      Tässä osoitus, että rangaistukset Suomessa ovat liian löysiä ja se maksoi tämän tytön hengen https://yle.fi/a/74-2009067
      Maailman menoa
      4
      887
    8. Haaveilen sinusta

      Läheisyydestäsi, kosketuksestasi. Siitä että saisin koskettaa sinua. Pitää sinua lähellä. En tiedä mistä tämä tuli. Tied
      Ikävä
      22
      793
    9. Enpä usko että olisit valmis jättämään kaiken

      Vaikka tulisin ja kosisin sinua.
      Ikävä
      48
      781
    10. Ohimenevältä

      Tilalta tämä alkaa jo vaikuttamaan. Arjen pieni piristys olimme toisillemme.
      Ikävä
      29
      773
    Aihe