Luin tuolta että edelleen voi laittaa sekajätteeseen (?) vanhat lumput, eikä ne silti päädy kaatopaikalle vaan poltetaan. Olen aiemmin laittanut energiajätteeseen rikkinäiset vaatteet joten sinne kai sitten edelleenkin? Helsingissä asun.
http://yle.fi/uutiset/uusi_asetus_hammentaa__mita_tapahtuu_kymmenille_miljoonille_kiloille_tekstiilijatetta/7761014
Muovien kierrätys taitaa olla vielä alkutekijöissään, kun siitä ei ole enempää kuulunut?
Laitanko rikkinäiset vaatteet energiajätteeseen?
7
260
Vastaukset
- senseitemänsorttia
Meidän talon lajitteluohjeessa vaatteet käsketään laittamaan sekajätteeseen.
- gfasdg
Helsingissä voi laittaa vaatteet ja kaiken muovin sekajätteeseen, koska ne viedään Vantaalle polttolaitokseen kaukolämmöksi. Muovilla on erittäin hyvä lämpöarvo.
Sellaisissa kunnissa, joissa ei ole jätteidenpolttolaitosta, tulisi erotella vaatteet ja muovi kierrätykseen. Muovin kierrätykseen sopivat vain tietynlaiset muovit, joten hankalaa on. - rikkinäinenvetoketju
Kiitos vastauksista. Meidän talossa on myös energiajätteelle oma laatikko ja luin sen yläpuolella olevasta ohjeesta, että "vaatejätteet" voi laittaa sinne. Mutta varmaan sellaisissa talouksissa, joissa ei ole tuota energiajätelaatikkoa, nämä laitetaan sekajätteeseen.
Olin epävarma tästä asiasta, kun viime vuoden puolella jostakin kuulin, ettei rikkinäisiä vaatteita enää viedä kaatopaikalle, tai niitä ei saa laittaa tavallisiin roskiin jne. Mutta ilmeisesti nämä kierrätysasiat ovat enemmän ja vähemmän suunnitteluasteella ja käytännöt ovat kirjavia. Ihan mielelläni lajittelen kun vaan tiedän minne mikäkin kuuluu.
Jos on tähän keskusteluun lisättävää niin keskustelua voi jatkaa... - eisekajätteisiin
Minulla on sellainen käsitys, että yksittäisiä vaatteita voi laittaa energiajätteeseen.
HSY:n sivulla on minusta tosi selkeät ohjeet jätteiden lajitteluun: https://www.hsy.fi/fi/asukkaalle/lajittelujakierratys/lajitteluohjeet/Sivut/default.aspx
Lassila&Tikanoja pilotoi vaatteiden kierrätyskokeilulla Kauppakeskus Sellossa, se meni jo ohi, mutta ehkä vastaavia on tulossa. http://www.lassila-tikanoja.fi/kampanjat/uusi-elama-vaatteille/- lajitelkaa.vain
Onneksi olkoon, että jaksatte. Minä kippasin juuri kaikki jätteeni sekajätteeseen, koska en jaksa pelleillä mikä on "palavaa jätettä", mikä "sekajätettä", mikä "kierrätettävää" jne. Biojätteen sentään osaan, mutta pelleilyksi menneen lajitteluvimman takia olen alkanut kippaamaan nekin sekajätteisiin ihan vittuillakseni. Paperitkin osasin ennen, mutta nykyään eriväriset tai jotenkin erilaiset paperitkin pitäisi kuulemma laittaa eri pönttöihin (kartongit ja paperit, en ymmärrä eroa, joten sekajätteeseen menevät).
Sekajätteeseen menevät siis kaikki. Lajitelkoon jätteen noutaja jätteensä, kun on niin v*#¤np"¤%"n tärkeää. Niin #&%%#:n vaikeaksi tehty jätteiden lajittelukin, että lajitelkoon ne ketä kiinnostaa. Jokainen kilke pitäisi kiikuttaa eri paikkaan (ennen oli roskakatoksessa tai kotitalousjätteiden lähikeräyspisteessä esim. paristoille astia, ei enää) ja/tai etsiä kaiken maailman merkintöjä (joiden merkitystä pitäisi Googletella) muovipakkauksista, että onko se nyt polttokelpoista vai ei. - Et-silleeen
Suurin vitsi on siinä, että lajiteltukin jäte päätyy useimmiten polttoon.
Esimerkiksi kartonkia poltetaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Pekka Aittakumpu ja Jenni Simula kiistävät väitetyn aviorikoksen
"Yleisessä tiedossa oleva asia”, sanovat Kalevan lähteet https://www.kaleva.fi/pekka-aittakumpu-ja-jenna-simula-ki1976008Miksi olet riittämätön kaivatullesi?
Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell1442827- 442297
- 932049
Aloitetaan puhtaalta pöydältä
Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei2382011Mitkä on ne arvot?
Itselleni särähtää korvaan joka kerta kun kuulen arvoista ja arvomaailmasta. Olen miettinyt paljon, että mikä on se minu2291395- 771362
Naton korkein sotilasjohtaja: Meidän on iskettävä ensin
Olen täysin samaa mieltä ja nämä iskut pitäisi olla jo suunniteltu ja tuhota käytännössä kaikki venäjän hyökkäysmateriaa2941346Tätä et nähnyt tv:ssä: TTK-voittaja Anssi Heikkilä avautuu suhteesta Linnea Leinoon: "Sie annoit..."
Menikö voitto mielestäsi oikeaan osoitteeseen? Linnea Leino ja Anssi Heikkilä voittivat TTK:n vain 1,2 % erolla yleisöää131297Tavarakirppis lopettaa ilkivallan takia.
Tähänkö on jo Kajaanissa tultu? Onko lasten kuriomuus jo näin pitkällä, ei kait tätä aikuiset tee. Mikä on seuraava j61226