Laitanko rikkinäiset vaatteet energiajätteeseen?

rikkinäinenvetoketju

7

195

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • senseitemänsorttia

      Meidän talon lajitteluohjeessa vaatteet käsketään laittamaan sekajätteeseen.

    • gfasdg

      Helsingissä voi laittaa vaatteet ja kaiken muovin sekajätteeseen, koska ne viedään Vantaalle polttolaitokseen kaukolämmöksi. Muovilla on erittäin hyvä lämpöarvo.
      Sellaisissa kunnissa, joissa ei ole jätteidenpolttolaitosta, tulisi erotella vaatteet ja muovi kierrätykseen. Muovin kierrätykseen sopivat vain tietynlaiset muovit, joten hankalaa on.

    • rikkinäinenvetoketju

      Kiitos vastauksista. Meidän talossa on myös energiajätteelle oma laatikko ja luin sen yläpuolella olevasta ohjeesta, että "vaatejätteet" voi laittaa sinne. Mutta varmaan sellaisissa talouksissa, joissa ei ole tuota energiajätelaatikkoa, nämä laitetaan sekajätteeseen.

      Olin epävarma tästä asiasta, kun viime vuoden puolella jostakin kuulin, ettei rikkinäisiä vaatteita enää viedä kaatopaikalle, tai niitä ei saa laittaa tavallisiin roskiin jne. Mutta ilmeisesti nämä kierrätysasiat ovat enemmän ja vähemmän suunnitteluasteella ja käytännöt ovat kirjavia. Ihan mielelläni lajittelen kun vaan tiedän minne mikäkin kuuluu.

      Jos on tähän keskusteluun lisättävää niin keskustelua voi jatkaa...

    • eisekajätteisiin

      Minulla on sellainen käsitys, että yksittäisiä vaatteita voi laittaa energiajätteeseen.

    • lajitelkaa.vain

      Onneksi olkoon, että jaksatte. Minä kippasin juuri kaikki jätteeni sekajätteeseen, koska en jaksa pelleillä mikä on "palavaa jätettä", mikä "sekajätettä", mikä "kierrätettävää" jne. Biojätteen sentään osaan, mutta pelleilyksi menneen lajitteluvimman takia olen alkanut kippaamaan nekin sekajätteisiin ihan vittuillakseni. Paperitkin osasin ennen, mutta nykyään eriväriset tai jotenkin erilaiset paperitkin pitäisi kuulemma laittaa eri pönttöihin (kartongit ja paperit, en ymmärrä eroa, joten sekajätteeseen menevät).

      Sekajätteeseen menevät siis kaikki. Lajitelkoon jätteen noutaja jätteensä, kun on niin v*#¤np"¤%"n tärkeää. Niin #&%%#:n vaikeaksi tehty jätteiden lajittelukin, että lajitelkoon ne ketä kiinnostaa. Jokainen kilke pitäisi kiikuttaa eri paikkaan (ennen oli roskakatoksessa tai kotitalousjätteiden lähikeräyspisteessä esim. paristoille astia, ei enää) ja/tai etsiä kaiken maailman merkintöjä (joiden merkitystä pitäisi Googletella) muovipakkauksista, että onko se nyt polttokelpoista vai ei.

    • Et-silleeen

      Suurin vitsi on siinä, että lajiteltukin jäte päätyy useimmiten polttoon.

      Esimerkiksi kartonkia poltetaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      67
      4590
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2249
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1774
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1508
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      27
      1433
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1298
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1227
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1146
    9. 22
      1086
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe