Raskaana puolison kotimaassa

Mietityttää

Hei ! Mieltäni askarruttaa seuraava asia: Mikäli tulisin raskaaksi ulkomaalaiselle avopuolisolleni hänen kotimaassa ja asuisimme perheenä pääsääntöisesti hänen kotimaassaan. Lapsi olisi syntynyt Suomessa ja hänellä olisi ehkä kaksoiskansalaisuus. (Vai vaatiiko tämä naimisissa olon?) Miehen kotimaa myös EU-maa. Mitä tapahtuisi eron sattuessa? En varmaan saisi automaattisesti äitinä lasta itselleni ja voisi palata hänen kanssaan Suomeen? Miten voisin ko.tilanteessa varmistaa saavani lapsen huoltajuuden ? Onko olemassa mitään keinoa että tällaisesta ei tarvitsisi kantaa huolta? Toivon asiallisia vastauksia.

5

148

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vierekkäin

      Tässäpä on kysymys johon ei aivan helposti vastata osaakaan!
      Periaatteessahan avoeron yhteydessä lastenvalvojalla tehdään sopimus lapsen huoltajuudesta elatusmaksuista, tapaamisoikeuksista jne. Jos vanhemmat elää avoliitossa, saa lapsi äidin kanslaisuuden. Näin EU-maissa, eri maissa on omat käytäntönsä ja asia paljon hankalampi.
      Yksin, omalla päätöksellään äiti tai isä ei lasta saa viedä mihinkään. Siihen on oltava puolison suostumus. Kaksoiskansallisuus-asiaan osaa vastata ko. maan suurlähetystö, siis Suomen konsuli ko. maassa. Kaikissa maissa ei edes mahdollista.
      En kyllä menisi kehottamaan ketään aivan extempore tuohon hyppäämään! Seuraukset voivat olla aika arvaamattomat ja paljon huolta.
      Olen itse naimisissa EU-n ulkopuolisen maan edustajan kanssa, ja asumme Norjassa. Meillä ei ole lapsia enkä usko että tuleekaan. Olemme olleet noin 10vuotta yhdessä ja siitä 8 vuotta naimisissa. Olen hyvin itsenäinen ja pidän siitä kiinni. Puolisoni hyväksyy sen, eikä koskaan ole valittanut.
      Harkitse nyt asioita kymmenen kertaa ja sitten vielä viis. Kulttuurierot on ja pysyy, ja konflikti-tilanteissa voivat yllättää!

      • miem

        No yhteis huollossa on kysyttävä toiselta vanhemmalta mutta yksinhuoltajana voi tehdä aika radikaalekin päätöksiä kysymättä keneltäkään mitää


    • Mietityttää

      Hei ja kiitos vastauksestasi !

      Tuohon on tosiaan melko hankala löytää selkeää vastausta mitä nyt olen yrittänyt etsiä tietoa.

      Tilanteeni on se, että perheen perustamista ollaan miehen kanssa suunnteltu ja nyt alkanut huolettamaan tulevaisuus. Erothan ovat kuitenkin yleisiä ja mistäs sitä tietää jos se omalle kohdallekin joskus sattuu.

      Olisi kamalaa joutua huoltajuuskiistoihin ulkomailla ja tuntuu että vierasmaalaisena voi jäädä alakynteen.
      Pitääpä miettiä tosiaankin tarkasti mihin tässä on ryhtymässä.

      On pienenpieni mahdollisuus että olisin jo raskaana, ja mietin nyt minkälaisia vaihtoehtoja minulla olisi niin että turvaisin omaa asemaani.

      En olisi huolissani jos asuisimme tai muuttaisimme Suomeen, koska ymmärsin että silloin Suomen kansalaisena ja Suomessa asuvana ei häntä ulkomaalainen puoliso voi viedä pois. Mies ei vain halua muuttaa Suomeen.

      Pitääpä tutkiskella tilannetta ja lisää tietoa etsiä. Kiitos vielä vastauksestasi ja kaikkea hyvää ! :)

    • ongelmiatiedossa

      Periaatteessa lapseen sovelletaan tietysti sen maan sopimuksia ja lakeja, jossa hän asuu. Kannattaa muistaa, että vaikka Suomessa lapsi, joka on syntynyt avoliitossa seuraa uskonnossa äitiään ja pääasiallinen huoltaja on äiti, on monia maita joissa isä on vastaavassa asemassa.

      Ainut keino jolla voit edes jotenkin varmistaa, että saat eron tullessa pitää lapsen ja tuoda hänet Suomeen, on synnytää hänet suomessa ja ilmoittaa, että isästä ei ole tietoa ja hankkia näin yksinhuoltajuus. Sitten ei tietenkään voi hakea kaksoiskansalaisuutta tai antaa isän tunnustaa lasta myöskään omassa kotimaassaan.

      Ikävä kyllä jos asutte isän kotimaassa, niin sinun on hyvin vaikea nykyaikana saada lapsen täyttä yksinhuoltajuutta ja muuttolupaa Suomeen eron sattuesssa, jos lapsen isä ei siihen suostu.

    • ainoavarmakeino

      Ainut varma tapa saada pitää lapsi on käydä synnyttämässä se Suomessa ja ilmoittaa, että isä on tuntematon. Tällöin lapsi on suomen kansalainen ja sinä yksinhuoltaja, ja silloin voit vapaasti viedä lapsesi ihan minne haluat-

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1418
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      952
    3. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      741
    4. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      677
    5. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      32
      665
    6. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      641
    7. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      110
      634
    8. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      36
      614
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      64
      598
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      303
      587
    Aihe