Minulla on nyt 10kk ikäinen saksanpaimenkoira. Mörköikä alkoi kevyesti, eikä ongelmia ollut paljoa missään. Nyt kuitenkin yhtäkkiä on alkanut rähisemään hihnassa kaikelle mahdolliselle. Autoja sitten jahtaa ja sekoaa. Tiedän että johtuu saalisvietistä ja sen hyödyntämiseen ottaisin mieluusti vinkkejä :) On ennestään toinen sakemanni, aikuinen kodinvaihtaja joten en ole mörköikää ennen käynytkään läpi. Edellisillä koirilla kun ei ole minkäänlaista teineilyä ollut. Vieraatkin jännittävät paljon. Auto on korjuulla josta tulee hurjasti kuluja, joten ei olisi varaa ylimääräisiin koulutushommiin, eikä olisi kulkumahdollisuuttakaan.
Miten muiden teinisaksanpaimenet ovat käyttäytyneet?
Ei ehkä paras paikka kysyä vinkkejä, mutta koitetaan :) Suojelu olisi haaveissa, mutta jännittää vieraita ja rähisee remmissä, niin saattaa jäädä haaveeksi.
Kaikkeni aion tämän hurtan eteen tehdä, luovuttaminen ei ole vaihtoehto.
Tuleva ongelmakoira?
6
190
Vastaukset
- oikeesti1
Et sitten sosiaalistanut ajoissa, et osannut opettaa koirallesi perusasioita viettien kanavoinnista? Oletko uusavuton?
- olenkomivdd
Varmaan sitten olen uusavuton :)
Kyllä pentua sosiaalistin, mutta oltiin sitten jonkin aikaa niin ettei vaan mahdollisuuksia mihinkään pääsyyn ja seuraavan kerran olikin hirviö käsissäni. Ehkä sitten varmaan muutan keskelle metsää ettei varmasti nähdä ikinä ketään.
Tiedän olevani paska koiranomistaja, joten sitä ei tarvitse enää kertoa.
- ap - 1230
Ok. Ongelmahan on sitten jo ratkaistu.
- Lovegsde
Oletko ollut yhteydessä kasvattajaan ja alueen treeniporukoihin? Sakun kanssa olisi hyvä nuoresta pitäen käydä ohjatuissakin harkoissa.. Itse hyödynnän koiruuksien klubin live-kouluttajaa pitkien välimatkojen takia halleilun ohella.
- Mörköikä
Ota yhteyttä paikalliseen SPL:n alajaostoon ja kysele sieltä neuvoja ja treenimahdollisuuksia. Itselläni on nyt 13 kk vanha saksanpaimenkoirauros, ja meilläkin on "mörköilty", lähinnä vieraita haukutaan. Ärsyttävä piirre, jota ei vanhemman koiramme kanssa ole koskaan ollut. Muiden koirien kohtaamista lenkillä olen harjoitellut siten, että kiinnitän koiran huomion itseeni esim. pallolla (saalisvietti on meilläkin kova). Koira tuijottaa palloa, eikä kiinnitä huomiota ohi menevään koiraan. Sitten vaan isot kehut ja pallo palkaksi :). Voit yrittää samaa omalla koirallasi kaikkeen ohimenevään. Jokainen hyvin sujunut ohitus on askel kohti oikeaa käytöstä. Juju on vaan siinä, että koiran huomio pitää saada kiinnittymään itseensä ennen kuin se alkaa riehua toista koiraa tms.
- olenkomivddd
Ollaan saatu parit kivat ohitustreenit tehtyä tutun koiran avustuksella. Vielä ei itse ohitukseen asti päästy, mutta pikkuhiljaa :) Ollaan tosiaankin ohjatuissa käyty, isoimmissa koulutuksissa, koska täällä ei ole juurikaan mitään harrastustoimintaa. Ja nyt keväälle on paljon koulutuksia joihin olemme menossa. Kasvattajaan olen ollut vähän yhteydessä, vinkkejä saatu, mutta paikanpäältä ei voi avustaa kun on ulkomaan tuonti.
Pitääpä koittaa tuota lelupalkkaa ohituksissa, voi sitten ainakin sanoa että on koittanut ja näkee toimiiko meillä.
- ap
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies, mitä minun pitäisi tehdä
Niin, mitä naisen siis pitäisi tehdä, että lähestyisit ja tekisit aloitteen? Mikä on riittävä kiinnostuksen osoitus juur1812526- 1882080
Toivottavasti et mussukka elättele toiveita meikäläisen suhteen
Tiedän mitä olet touhunnut joten aivan turha haaveilla mistään enää 👍1771945Sofia Virralla ja Minja Koskelalla ei mitään käsitystä terveyskeskusmaksuista!
Vasemmistopimut Sofia ja Minja täysin ulkona sote asioista, ei minkäänlaista käsitystä edes mittaluokasta, missä terveys1221741Summit-tippuja Nicola sai Carolalta yllättävän viestin - Some älähtää rajusti: "Älä viitsi..."
The Summit Suomi -kisa käy kuumana kylmässä Norjan vuoristossa. Nicola tiputettiin kisasta juuri ennen finaalia. Likaise311645- 1291623
Varattais lähihotellista
🥰 huone viikoksi. Oltais vaan ja tilattais huonepalvelusta herkkuja! Viikonloppukin käy jos et viikoksi ehdi ❤ Hyvää1791245Juusolle sataa vihaisia viestejä hoitajilta ja loput nauravat hänelle
Ei löydy montaakaan, joka kehuisi Juuson toimintaa ministerinä: "Selvä enemmistö Juuson päivitykseen reagoineista on su1711215Kompostointitarkastaja tuli tarkastukselle!
En ole ikinä kompostoinnut ja eilen kävi kompostointitarkastaja kylässä. Tosi hianoa byrokratiaa taas: "Laki edellyttää,681205Persuehdokas uhkasi tappaa "jätkän" ja ravintolayrittäjän
Kuuntele tästä kuinka meuhkaa. https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/4eb3034d-48c5-4f31-b53c-42be3dc9607c801171