Yksiöstä useampi kiinnostunut, kuka päättää?

Prologue

Morjesta.

Itsellä ikää nyt 25 vuotta.
Puhtaat luottotiedot eikä maksuhäiriöitä tai rikosrekisteriä.
Kesätyö ainakin tulossa, sen jälkeen joko pidempiin töihin tai kouluun, riippuen tilanteesta, eli taloudellinen tilanne on se että ihan omin avuin olisin asuntoa hakemassa.

KYSYMYS:
Kuvitellaan yksiö, hyvällä paikkaa, hyvällä vuokrahinnalla.
Kuvitellaan, että kyseisestä yksiöstä on kiinnostunut useampi henkilö.
Kuinka vuokranantaja päättää kenelle asunto loppukädessä vuokrataan?

Itse olen siisti, taustaltani puhdas, liikunnallinen henkilö.
Nyt olisi kiikarissa yksiö, mutta tämä ensisijainen kohteeni vaikuttaa yksinkertaisesti niin hyvältä, että sille on todennäköisesti muitakin hakijoita.

Itse soitin vuokranantajalla heti kun näin ilmoituksen, ja sain sellaisen ilmoituksen, että heti kun tämänhetkisen vuokralaisen kanssa saadaan näyttö sovituksi, eli avoimet ovet, niin pääsisi vilkaisemaan paikkoja.

Olen soitellut nyt kuluneen 2 viikon aikana 3 kertaa, ja on vuokranantaja on sanonut minulle, että hän soittaa heti kun tietää ajan milloin näyttö suoritetaan.

Kuinka monta kertaa minun kannattaisi soittaa viikossa vuokranantajalle?
Olen soittanut nyt siis ensimmäisen viikon aikana 2 kertaa, Ma ja To.
Tälläviikolla ajattelin soittaa Torstaina, onko se hyvä aikataulu?

Eli keskimäärin olen soitellut nyt kerran viikossa, kuulostaako aikataulu normaalilta?

Ajatuksena olisi ilmaista kiinnostukseni asuntoon, muttei vaikuttaa liian tungeksivalta.

KUINKA pystyn ilmaisemaan millään muotoa olevani tulenpalavasti kiinnostunut kyseisestä yksiöstä?

Jos vuokranantajalle tulee tilanne, että kämppä on tyhjillään ja sitä havittelee esimerkiksi 3-4 henkilöä, kuka sen lopulta saa?
Mennäänkö arpomalla vai lärvin perusteella vai kuinka? Kokemuksia tälläisistä tilanteista?

Kyseistä asuntoa olen odottanut kohta kuukauden ja pian pitäisi asunnon vapautua.
Kun tulee tilaisuus, että asuntoa pääsee käymään katsomassa, kuinka minun pitäisi toimia?

Onko asunnon näyttö sellainen tilanne, että siinä voidaan jo hieroa vuokrasopimusta?
Entä jos en ole yksin, vaan sinne saapuu muitakin halukkaita vuokraamaan kyseisen kämpän, kuinka päihitän muut hakijat?

Muita vinkkejä kuinka toimia kun näen vuokranantajan livenä ja pääsee itse paikan päälle? Millä vakuuttaa vuokranantaja siitä, että tässä olisi fiksu vuokralainen?

-Kiitos!

8

521

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sips

      Eipä tuossa ole paljoa tehtävissä. Asuntopulan takia se on vuokranantajien markkinat, ei vuokralaisten. Odota rauhassa että saat tiedon näytöstä, ja saavu paikalle asiallisena. Jos sopiva sauma tulee eteen niin kerro että olisit erittäin kiinnostunut asunnosta. Kannattaisi kyllä olla muitakin verkkoja vetämässä.

    • minä.päätän

      Olen tehnyt sillain, että aluksi pyydän yhteydenottoa s-postilla. Yhteyttä ottaneiden joukosta valitsen pari-kolme parhaalta tuntuvaa. Heille esittelen asunnon, en kuitenkaan järjestä yhteisnäyttöä. Näin se hyvä vuokralainen on löytynyt.
      Yhteyttä ottaessaan vuokralaisen kannattaa hieman kertoa itsestään, työtilanteestaan yms, mikä tärkeältä tuntuu. Asetu ajatuksissasi vuokranantajan asemaan, niin ehkä ymmärrät, mistä hän voisi olla kiinnostunut.

      • Prologue

        Morjesta.

        Kiitos kaikille kommenteista.
        Sen verran mitä on tullut juteltua tuttujen, sukulaisten, työkavereiden yms vanhemman väen kanssa, niin heidän mielestään paras tapa ottaa yhteyttä on aina puhelimitse.

        Itse olen puhelimitse keskustellut vuokraajan kanssa, niin kuulemma hän itse ottaisi yhteyttä jahka saa nykyisen vuokralaisen kanssa sovittua näyttöajan.

        Se, että asunto on ollut esillä sivuilla, vuokrattavana yksiönä jo tämän kuun alusta viittaa omaan korvaan sitä, että vuokranantajan ja vuokralaisen välillä on kenties joku kommmunikointi muuri tms,ehkä jopa kyseessä on hankala vuokralainen?

        Olen kuitenkin tästä huolimatta ollut yhteydessä puhelimitse kerran viikossa, koska näin minua on neuvottu, kuulemma se antaa paremman kuvan kun välillä viitsii ottaa yhteyttä.

        Tosiaan kyseessä on ensimmäinen oma vuokrayksiöni johon olen muuttamassa yksin, eli tässä on tullut oltua jännityksessä sen suhteen, että minkälaisen kuvan vuokranantaja on minusta saanut.

        Vaikka vuokranantaja sanoi että hän ottaa yhteyttä, niin eihän se mielestänne ole kohtuutonta olla yhteydessä kerran viikossa ja kysellä onko mitään uutta?

        Toivon, että en olisi antanut itsestäni häiritsevää kuvaa.
        Pointti on se, että jos en saakaan asuntoa, mikä on täysin mahdollista, pitää minun alkaa hakea sitä toisaalta.

        Niin kauan kun käsissä on kysymysmerkki siitä, saanko minä vai saako joku muu kyseisen asunnon, olen itse ikäänkuin jumissa tässä nimenomaisessa asunnossa, koska tämä on itselleni ykkösprioriteetti.

        Kiitokset vielä!


    • BauHerr

      "Asuntopulan takia se on vuokranantajien markkinat, ei vuokralaisten. "

      Väärin. Ainakin PKS asuntomarkkinat ovat muuttuneet siten, että KELAn piikkiin vuokransa maksattavia on pilvin pimein, mutta työssä käyviä ja itse itsensä kustantavia ei ole juuri ollenkaan. Tietysti vuokranantaja haluaa työtä tekevän ja asiansa hoitavan vuokralaisen.


      Jos on työpaikka, osaa lukea ja kirjoittaa suomea ja on vielä hyvät luottotiedot => ei kannata huolestua, sillä vuokra-asuntoja on.

      Jos taas ehdot eivät joltain kohdin täyty => liity jonon päähän.

      Jos asiat ovat kunnossa, pyydä vuokranantajaa soittamaan. Hän soittaa, sillä toinen vaihtoehto on asiointi KELAn kanssa ja keskustelu henkilön kanssa, joka ei puhu eurooppalaisia kieliä.

      • Milch

        Edelleen väärin. Vuokranantaja ottaa mieluiten yhteiskunnan elätin. Sossu/fatta/kaupunki/kunta/kela/sininauhasäätiö... siinä varmat vuokranmaksajat ja aina ajallaan. Asumistuen saaja on tietysti ykksösehdokas. Vuokraa voi nostella ja asumistuki nousee ja taas jyrää.

        Mitä väliä, jos vuokralainen vähän meluaa varsinkin yöllä. Ei sitä vuokranantaja ole itse kuuntelemassa. Vuokralainen tuhoaa ja laiminlyö asuntoa. Ei hätää...kaikki kulut voi vähentää verotuksessa.

        Elätillä on myös maksusitoumus takuuvuokrista valmiina. Hienoa.

        Normaali työtätekevä varsinkin nuori siisti ihminen menee jonon hännille. Sehän voi vaikka saada potkut töistä, jolloin vuokranmaksu vaarantuu. Elätin tulot ovat idioottivarmat.


      • Jonskuna

        Asunnon kunnossa säilyminen ei sit olekkaan varma jos sossu maksaa vakuuden vuokran.


      • BauHerr
        Milch kirjoitti:

        Edelleen väärin. Vuokranantaja ottaa mieluiten yhteiskunnan elätin. Sossu/fatta/kaupunki/kunta/kela/sininauhasäätiö... siinä varmat vuokranmaksajat ja aina ajallaan. Asumistuen saaja on tietysti ykksösehdokas. Vuokraa voi nostella ja asumistuki nousee ja taas jyrää.

        Mitä väliä, jos vuokralainen vähän meluaa varsinkin yöllä. Ei sitä vuokranantaja ole itse kuuntelemassa. Vuokralainen tuhoaa ja laiminlyö asuntoa. Ei hätää...kaikki kulut voi vähentää verotuksessa.

        Elätillä on myös maksusitoumus takuuvuokrista valmiina. Hienoa.

        Normaali työtätekevä varsinkin nuori siisti ihminen menee jonon hännille. Sehän voi vaikka saada potkut töistä, jolloin vuokranmaksu vaarantuu. Elätin tulot ovat idioottivarmat.

        Ainakaan minä en toimit noin. KELAn kanssa asioidaan vain, jos se on ainoa vaihtoehto. Ensisijaisesti vuokraan työtä tekevälle ja asiansa hoitavalle.


      • minä.päätän
        BauHerr kirjoitti:

        Ainakaan minä en toimit noin. KELAn kanssa asioidaan vain, jos se on ainoa vaihtoehto. Ensisijaisesti vuokraan työtä tekevälle ja asiansa hoitavalle.

        Joo, onpa tosiaan outo kommentti. Minullekaan ei tulisi mieleenkään vuokrata asuntoani millekään yhteiskunnan elätille. Varauksella opiskelija, jonka vuokran kaupunki maksaisi ja takaisi voisi tulla kysymykseen, mutta että jollekin sosiaalipummille.. Kaupungin asunnot ovat heitä varten.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      112
      2012
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      177
      1441
    3. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      14
      1305
    4. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      68
      1225
    5. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1187
    6. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      113
      1105
    7. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      73
      1040
    8. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      87
      996
    9. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      289
      793
    10. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      788
    Aihe