tahran poisto apua!

aaaaaaarrrggghhhh

hei! nyt kävi paha kämmi ja seuraavaan ongelmaan tarvitaan apua:(
valkoinen kangaskassi jossa on siirtokuvia (vähän kellertävä en muista nimeä) on täynnä vanhoja kahvi tahroja! ja nyt se on saatava puhtaaksi, sillä kassi on hyvin tärkeä ja sillä on tunnearvoa, mutta joku nimeltämainitsematon idiootti on tahrinut sen kahviin ja jättänyt laittamatta likoomaan ja nyt kassi on täynnä kahvi tahroja:(
kahvin seassa ei ole ollut maitoa vaan pelkkää mustaa kahvia.
en halua vahingoittaa siirtokuvia eikä kangas kestä valkaisua.... mitä teen?
kassi on siis kellertävä ihan itsessään eli valkaista ei voi...
nyt kaikki avut kiitos!

2

155

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tekstiilihuoltaja

Jahas, kahvitahroja. Aika paha. Et mainitse mitään siitä mitä materiaalia kassi on. Mutta kun kerran kyseessä on vanhat kahvitahrat niin sanoisin että kiikuta suosiolla pesulaan ja juttele pesulan kanssa siitä mikä mahdollisuus nuo on saada pois.

Itse olen tekstiilihuollon ammattilainen ja olen onnistunut saamaan muutamia vanhoja kahvitahroja pois. Tahranpoiston onnistumiseen vaikuttavat niin monet eri seikat kuten se mistä tahrasta on kyse, kuinka kauan tahra on ollut siinä, mikä kangas ja kuitutyyppi ovat kyseessä.

Itse en menisi täppimään noita tahroja kaupan tahranpoistoaineilla. Oikein naurattaa kun menen katsomaan noita uusia "erikoistahranpoistoaineita" ihan samoja tensidejä niissä näyttää olevan. Pesulalla kun on käytössä paljon järeämmät aineet kuin vain tensidit :)

• ToinenAmmattilainen

Edellisen kanssa samaa mieltä: kannattaa pyytää ammattilaisen apua. Onneksi kahvin seassa ei ole ollut maitoa tai kermaa - maidon proteiinit palavat helposti kankaaseen kiinni jättäen ruskeat läikät ikuisesti. Jos jollekin käy näin, niin vinkkinä tässä: ensin tekstiili kylmään veteen (alle 40 astetta, mielellään 20-30 astetta) likoon ja sitten samanasteisessa vedessä pesu.
      (Niitäkin saa pois glyserolilla ja ammoniakilla, mutta se on oikeasti sellaista puuhaa, jota maallikon ei kannata kokeilla.)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      74
      2952
    2. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      68
      2827
    3. Muutama syy

Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1822
    4. Tykkään susta

Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      17
      1679
    5. Onko kaivatullasi

Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1657
    6. Estitkö sä minut

Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1600
    7. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      25
      1582
    8. Tiedätkö tykkääkö

Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      48
      1297
    9. Millainen meno

Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1273
    10. Onko meillä

Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      9
      1259
    Aihe