Lyhyt Matematiikka (YO-2016=

voevtt

Mitenkäs meni?

Mulla oli lähtökohtasesti tavotteena mennä rimaa hipoen läpi ja kun on edellisvuosien kokeita itsekseen tehnyt, niin oli aika luottavainen fiilis. Niistä alkupään tehtävistä sai jo läpimenoon tarvittavat pinnat kasaan ja lopputehtävistä sitten jotain jämiä päälle.

Mutta oma isohko moka ja uusi systeemi taisivat nyt kusta kyllä mun mahkut mennä tätä läpi ilman kompensaatiopojoja. Niiden päässälaskutehtävien idea oli käsittääkseni nostattaa pistemääriä, jottei millään 5 pisteellä mentäisi enää kokeita läpi. Mut mä kun en tajua noista funktioista hevon vittua, niin toki niitä oli nyt siellä päässälaskuosiossa. Eli kun muut napsii sieltä helpot pojot ni meikä jäi sitten vähän jälkeen. Ja se oma moka oli, kun hautasin maolin koepapereihin ja unohdin koko kirjan olemassaolon. Muistui sitten vähän sen jälkeen kun palautin A-osion. V*ttu!

Onneks sieltä B-osiosta löytyi sitten muutama helpohko tehtävä, esim. se CPR-tehtävä vai mikälie, hissitehtävä ja perintötehtävä, niin on edes jotain toivoa vielä. Veikkaisin, että jotain 15-20 pinnaa tulee...:( Ois riittäny edellisvuosina, mutta ei taida enää.

23

552

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ylioppilas_vm_2015

Kokeen uudistunut mallihan on vielä aikalailla kirjoittamaton kortti, mitä se tekee pisterajoille. Uskoisin, että on monia muita, joilla on samanlaisia kokemuksia kuin sinulla ja tuskinpa läpipääsyn rajat aivan pilviin nousevat. Täytyy ottaa huomioon, että on monia semmoisia ihmisiä, joilla yksinkertaisimmatkin matemaattiset laskut tuottavat päänvaivaa ja heille myös ensimmäiset tehtävät voivat olla uskomattoman vaikeita. Nyt kun myös laskinta ei ole käytössä ekoissa tehtävissä, niin huolimattomuusvirheiden mahdollisuus kasvaa. En itse henkilökohtaisesti usko, että rajat nyt aivan räjähtävät ylöspäin. Jos todellakin saat nuo 15-20 pistettä kasaan, niin olen kyllä aivan äimänä jos sillä ei edes A:ta saa...

• Ylioppilas_vm_2015

Ja niiden päässälaskutehtävien idea ei ole nostattaa pistemääriä vaan ennemmin testata miten kokelaat osaavat laskea ilman laskinta. :)

• hjhkjkjk
        Ylioppilas_vm_2015 kirjoitti:

Ja niiden päässälaskutehtävien idea ei ole nostattaa pistemääriä vaan ennemmin testata miten kokelaat osaavat laskea ilman laskinta. :)

Muistelisin lukeneeni, että se idea nimenomaan oli, ettei jämäpisteillä enää mentäisi läpi. Ei siis sanottu suoraan, että pisterajoja pyritään nostamaan, mutta rivien välistä sain sellaisen kuvan. Voi toki olla että muistan taikka ymmärsin väärin.

Olin alkuun innoissani päässälaskuista, kun mulla on hyvä laskupää, mutta kun ei tiedä edes mistä aloittaa noiden funktioiden kanssa ja mitä niillä pitää ylipäätään tehdä, niin ei oikein omat vahvuudet auttanut :D. Jotain mä niiden numeroiden kanssa kikkailin, mutta se on sitten asia erikseen lähtikö ne laskut jo heti alusta väärille raiteille.

Nyt kuitenkin kun vähän rahoittunu ja miettii, että kyllähän ne ekat tehtävät on joka vuonna ollu "helppoja". Ja silti pisterajat on ollu matalalla. Ehkei ne sitten hirveästi muutu tänäkään vuonna. Toivottavasti ei. :D

• Tehtävänro1

a) x = 1
      b) f'(x) = 4x 1

• Tehtävänro2

a) On tosi. 3 = √9 > √7
      b) -√3 < x < √3
      c) On oikein. 27*31 = (20 7)*(30 1) = 20*30 7*30 20*1 7*1

• Tehtävänro3

A3, B2, C2, D2, F1

• Tehtävänro3

Ja vielä E1

• Tehtävänro4

a) Laskeva suora, joka leikkaa x-akselin kohdassa x = 1.
      b) Alaspäin aukeava paraabeli, jonka nollakohta on origossa ja huippu kohdassa 1,5.

• minäkinhaluun

Millos nää tehtävät tulee nettiin?

• dsfgFWEVwefwf

Lyhyt matikka :DDDDDDDDDD HAHAHA
      "rimaa hipoen". Mitä vittua sitten teet edes lukiossa?

• hjkhkhjkkhj

Kirjoitan ylioppilaaksi, on mulla pari E:tä jo plakkarissa, mikä riittää mulle ihan hyvin. Ja olen nettilukiossa, opettelemassa yksin kaiken alusta loppuun. Hahhah.

• Jkchk

Ootko saatanan tyhmä :D:D:D:Dddd ei kaikilla oo hyvä matikkapää, urpo

• minäkinhaluun

Siis miten tuo 3.E) x^-3x 1=0 ??

• minäkinhaluun

korjaan x^2-3x 1=0

• Tehtävänro
        minäkinhaluun kirjoitti:

korjaan x^2-3x 1=0

Olkoot r1 ja r2 kyseisen yhtälön juuria.
        (x - r1)(x - r2) = 0
        x² - r2*x - r1*x r1*r2 = 0
        x² - (r1 r2)x r1*r2 = 0
        Kun tätä verrataan tehtävän yhtälöön x² - 3x 1 = 0, niin r1 r2 = 3.

• Tehtävänro

Vaihtoehtoisesti tehtävässä voi tietysti myös ratkaista yhtälön ja laskea sitten juuret yhteen.
        x² - 3x 1 = 0
        x = ( 3 ± √( 9 - 4 ) ) / 2 = ( 3 ± √5 ) / 2
        Yhtälön juuret ovat siis ( 3 √5 ) / 2 ja ( 3 - √5 ) / 2.
        Näiden summaksi saadaan 3.
        Jos kokelas ymmärtää tuon aikaisemman viestini idean, hän näkee vastauksen välittömästi.

• sdasdsad

Oho, alkupään tehtävät tais sittenkin mennä ihan oikein. Tarkkaan en muista mitä vastasin, mutta tutulta näyttää. Paitsi tuo kakkosen 2 meni kyllä väärin...

• Habiturientti123

Jeeep. Taitaa se lakki nyt jäädä odottelemaan parempia päiviä... ":D".
      YH:sta alustavasti M, Enkusta C, Äikästä B, joten taitaa se kompensaatiokin jäädä liian kauas. Päässälaskuista korkeintaan 12p ja B-osio meni aivan puskiin. Matikan numero on siis ollut siellä 6-8.

• LohdutuksenSanojaaa

Viime keväänä pisterajat oli:
      Mab, 12-pistettä A, 20-pistettä, LuB jne.
      Maa, 9-pistettä A, 14-pistettä, LuB jne.

Jos siis luulet saavasi 15-20 p., niin vähintään A (eli läpi) tulee sulle.

• Hermostuttaa

Ite sain 13p ja kuumottaa onko se läpi.. Mitä veikkaatte?

• Tttttmm

Varmaan menisi läpi ellei pisteesi laske!

• Kuumottaa

Joo miullakii lähti lyhyt matikka alustavasti 13 pisteellä... Et saa nyt sit nähä tuleeko A vai tippuuko miten alas sitten i:n puolelle :/ i riittää laskujen mukaa viel kompparipisteet mut jos viel siitä laskee nii sit jää lakki saamatta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Ensi kesänä

Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta
      Ikävä
      61
      3111
    2. Tukalaa kuumuutta

Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      43
      3067
    3. Sinä, ihastukseni

Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      42
      2417
    4. Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.

Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      91
      2037
    5. Tiedät ettei tule toimimaan.

Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      31
      1893
    6. Okei, myönnetään,

Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      25
      1759
    7. Onko kaivatullasi

himmeä kuuppa?
      Ikävä
      48
      1606
    8. Mihin hävisi

Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä
      Iisalmi
      83
      1370
    9. On jo heinäkuun viimeinen päivä.

En taida nähdä sinua koskaan.
      Rakkaus ja rakastaminen
      39
      1280
    10. Lähtikö korvat

puhtaaksi vaikusta?
      Tuusniemi
      79