toinen törkeä rattis viiden vuoden sisällä

gli

mitäköhän rangaitukseksi kun 2011 kesäkuussa jäin kiinni törkeästä rattijuopumuksesta ja nyt 5.3.2016 jäin taas kiinni, rikosnimike, törkeä rattis ja liikenneturvallisuuden vaarantaminen, liikenneturvallisuuden vaarantaminen ei ollut törkeä. puhalsin tokalla kerralla 2.4 promillea. voiko joutua linnaan?

23

2969

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • qwqwq

      Joo, kyllä siitä 5-6 kuukautta ehdotonta voi rapsahtaa. Tosin oikeus muuttaa sen todennäköisesti yhdyskuntapalvelukseksi, jos olet siihen sovelias.
      Myös ns. viiden vuoden sääntö toteutui, jolloin kortti kuivuu vähintään vuoden. Päihdeseurantaan määräämistä ainakin harkitaan.

    • hilirimpsisjasilleen

      Ajokieltoa ja ehdollista vankeutta. Ite sain ehdottoman tuomion vasta neljännestä ja sekin meni ykp:a. Nii ja on 3 törkyä viidessä vuodessa.

      • 9-2

        Noin se voi tietysti myös mennä, mutta ota huomioon, että kyselijä ajoi kännissä todennäköisesti kolarin.


    • khhjkk

      Mistä niin päättelet, että ajoi kolarin. Liikenteen vaarantaminen tulee hyvin usein siihen toiseksi rikosnimikkeeksi.

      • 9-2

        Täh, jos rattijuoppo ajaa ratsiaan, tai pysäytetään ilmiannon perusteella, niin ei siihen mitään liikenneturvallisuuden vaarantamista lisätä, ellei sellaista ole tapahtunut.
        Kolari, ojaan ajo, ajotapa, tai ylinopeus ovat rattijuopoilla yleisimmät lisukkeet rattijuopumuksen lisäksi.


      • hhulö

        Hyvin usein liikenteen vaarantaminen on syy, miksi rattijuoppo yleensä pysäytetään.


    • gli

      ajoin pihallamme olevaan lyhtypylvääseen ja naapurit soittivat poliisit. kiinni jäämis paikka oli suht kapea jalkakäytävä parkkipaikan vieressä, kortti varmaan on sen vuoden verran pois ainakin. yhdyskuntapalvelu olis kyllä vankilaa parempi vaihtoehto. mitä tarkoittaa sovelias yhdyskuntapalveluun? olen kyllä ahkera ja työtä tottunut tekemään, minulla on useamman vuoden pituinen työsuhde samalla työnantajalla. ennen tuota 5.3 pidin viimeksi työstä vapaata loppiasena yhdenpäivän. enkä juonut tippaakaan alkoa ja heti kun join niin kävi noin.

      • 9-2

        Joo, syytteenä tulee olemaan törkeä rattijuopumus ja liikennerikkomus, ei liikenneturvallisuuden vaarantaminen, sillä sitä voidaan soveltaa vain yleisesti liikenteeseen käytettävään alueeseen. Pihamaa ei ole sellainen.
        Pihamaalla sattuneeseen kolariin/lyhtypylvästä päin ajamiseen sovelletaan TLL 5:ttä pykälää, eli moottoriliikenne tien ulkopuolella. Silloin rangaistuspykälä ei ole rikoslain 23:1 § vaan TLL 103 § liikennerikkomus.

        http://www.rikosseuraamus.fi/fi/index/seuraamukset/yhdyskuntaseuraamukset/yhdyskuntapalvelu.html


      • käristäkääse

        Kolme kuukautta ehdollista, 30-40 päiväsakkoa oheissakkoina ja 15kk ajokielto. Perustelut: ei tule ehdotonta, koska edellisestä ratista sen verran aikaa. Ei ole ehdollista koeajalla enää olemassa. 2.4 promillea tekee about 3kk vankeustuomion. Ainoastaan rikoksen uusijalle tulee koventamisperuste, jolloin 4kk vankeutta mahdollista. Et ole lain silmissä uusija, koska aikaa edellisestä yli 3v. Siksi 3kk ehdollinen tuomio. Ajokielto kuitenkin lain mukaan vähintään 12kk, jos kaksi törkyä alle 5v sisään. Siksi veikkaan 15kk.


      • yykoopee

        "mitä tarkoittaa sovelias yhdyskuntapalveluun?"

        Tarkoittaa sitä, että tehdyn soveltuvuusselvityksen perusteella näyttää siltä, että pystyy yykoopeen suorittamaan. Esimerkiksi että päihteiden käyttö (sekä lailliset että laittomat) on sillä tavalla hallinnassa, että pystyy olemaan selvin päin palveluksessa. Että on esimerkiksi opiskelun tai työn kautta saatua kokemusta säännöllisistä elämäntavoista ja aikataulujen noudattamisesta. Monelle päihteitä käyttävälle (pikku)rikolliselle on yllättävän vaikeaa ihan se, että pitää herätä tiettyyn aikaan tai olla tiettynä kellonaikana jossakin, eikä edes tarkoita sitä, että aikaisin aamulla. Tai siihen sitoutuminen, että palvelusta ei voi jäädä pois, jos mua ei nyt yhtenä päivänä satu huvittamaan. Tai onko rikoksen uusimisriski suuri niin, että suorittaminen jää kesken sen vuoksi, että syyllistyy uusiin rikoksiin.

        Selvityksessä siis yritetään kartoittaa, että onko jotain riskitekijöitä, jotka vaarantavat suorittamisen, ja pystyykö henkilö sitoutumaan suoritttamiseen. Samoin, että onko jotain tiettyä tuen tarvetta (päihdehoito yleensä).


    • aikamies_1961

      Toivottavasti aloittajalta ja muilta hänen laillaan toimivilta ääliöiltä otetaan ajokortti, sekä sen lisäksi vielä autokin kokonaan pois.

      Minulta eikä keneltäkään muultakaan vastuulliselta ja lainkuuliaiselta aikuiselta ei varmasti löydy tippaakaan sympatiaa sinua ja kaltaisiasi kohtaan.

      Teillä luusereilla ei todellakaan taida olla kaikki muumit laaksossa.

      • turhatoive

        Turha toive. Suomessa maksimiajokielto on 5v eikä sitä koskaan käytetä. Esim Tuomas Kujanpää ajoi 200km/h laittomalla autolla kännissä poliisin kuoliaaksi, istui 2,5v linnassa ensikertalaisena ja sai 4v ajokiellon. Hänkin on jo saanut korttinsa takaisin aikaa sitten.


      • gli

        en nyt tullukaan hakee sulta mitään sympatiaa, saatanan mulkero. autoon tuli pieni naarmu koko hommasta, korjautin sen ja ANNOIN auton eräälle tuttavalle joka juuri ajaa korttia parhaillaan. Kyllä on kaikki muumit laaksossa. sulla ei ole. luulen että selviän ehdollisella sekä sakoilla, kortti nyt jonkin aikaa pois. mutta pyörällä vain muutama kilometri töihin. yhdyskuntapalvelu ei niinkään haittaa, olen kova tekemään työtä


      • aikamies_1961
        gli kirjoitti:

        en nyt tullukaan hakee sulta mitään sympatiaa, saatanan mulkero. autoon tuli pieni naarmu koko hommasta, korjautin sen ja ANNOIN auton eräälle tuttavalle joka juuri ajaa korttia parhaillaan. Kyllä on kaikki muumit laaksossa. sulla ei ole. luulen että selviän ehdollisella sekä sakoilla, kortti nyt jonkin aikaa pois. mutta pyörällä vain muutama kilometri töihin. yhdyskuntapalvelu ei niinkään haittaa, olen kova tekemään työtä

        Minäkö muka olen mulkero ja vastaavasti sinä toiskertainen rattijuoppo, ilmeinen luuseri ja pohjasakan edustaja et ole.
        Eipä ole sinulla elämänarvot kohdallaan, mutta niinhän se on aina teidän luusereiden kanssa.

        Sitäpaitsi mitä töitä kaltaisesi muka osaa tehdä ja kuka itseään kunnioittava työnantaja toiskertaista törkyrattijuoppoa edes palkkaa?

        Minä kuitenkaan en ole koskaan menettänyt ajokorttiani, en käytä alkoholia ja muutenkin elän siivosti toisin kuin sinä. Koulutukseltani olen insinööri, olen vakituisessa ja hyvin palkatussa työssä, ajan vuoden vanhalla laatuautolla ja asun velattomassa lähes uudessa omakotitalossa. Elämäni on kaikin puolin kunnossa toisin kuin sinulla. Sinua kohtaan tunnen ainoastaan sääliä.


      • OnHyväOlla
        aikamies_1961 kirjoitti:

        Minäkö muka olen mulkero ja vastaavasti sinä toiskertainen rattijuoppo, ilmeinen luuseri ja pohjasakan edustaja et ole.
        Eipä ole sinulla elämänarvot kohdallaan, mutta niinhän se on aina teidän luusereiden kanssa.

        Sitäpaitsi mitä töitä kaltaisesi muka osaa tehdä ja kuka itseään kunnioittava työnantaja toiskertaista törkyrattijuoppoa edes palkkaa?

        Minä kuitenkaan en ole koskaan menettänyt ajokorttiani, en käytä alkoholia ja muutenkin elän siivosti toisin kuin sinä. Koulutukseltani olen insinööri, olen vakituisessa ja hyvin palkatussa työssä, ajan vuoden vanhalla laatuautolla ja asun velattomassa lähes uudessa omakotitalossa. Elämäni on kaikin puolin kunnossa toisin kuin sinulla. Sinua kohtaan tunnen ainoastaan sääliä.

        ".........Minä kuitenkaan en ole koskaan menettänyt ajokorttiani, en käytä alkoholia ja muutenkin elän siivosti toisin kuin sinä. Koulutukseltani olen insinööri, ........."

        Vai oletko sittenkin vähän onneton, kun piti aloittaa itsekehu.
        Toiseksi, kyllä alkoholinkäyttö kuuluu osana sivistykseen, valitettavasti se vain ei kaikille sovi. Tunnen useita jotka ovat aloittaneet alkoholinkäytön yli 30v ja ajautuneet rappiotilaan alta 50v.


    • hulluhuhuilija

      Entä mitenköhän, jos on puhaltanut 3 vuoden sisään ensin 0,55promillea ja sitten 1,3promillea. Minkälaisen tuomion tulen saamaan.

      • metsävastaa

        Jos viiden vuoden sisään syyllistyy kahdesti rattijuopumukseen, ajokielto on vähintään 6kk. Minimiin olisi siis riittänyt 0,5 promillea kahdella eri kerralla. Koska jälkimmäinen oli törkeä, ajokielto lienee siis lähemmäs yksi vuosi, veikkaan 10-11kk.

        Aiempi teko ei juurikaan vaikuta itse rangaistukseen, mikä tulee olemaan jotain 1-2kk vankeutta, ehdollisena ja päälle 30-40 päiväsakkoa oheissakkoina.

        Sen sijaan poliisi saattaa määrätä päihdeseurantaan ajo-oikeuden pitämiseksi. Siihen voidaan määrätä ajokiellon päätyttyä ja ajo-oikeuden pysymisen ehdoksi tulee päihdeseurannan läpikäyminen onnistuneesti. Päihdeseuranta kestää 3-6kk ja lääkärin määräyksestä jatkoseuranta 18kk, mikäli tarvetta.

        Vaihtoehtona on valvottu ajo-oikeus alkolukolla, mikäli et syyllistynyt rattijuopumukseen mahdollisen ehdollisen ajo-oikeuden koeajalla. Tällöin voi todennäköisesti välttää päihdeseurannan, käynti pari lääkärillä riittää. Valvottu ajo-oikeus kestää 1-3v.


    • Entinenrattijuoppo

      Itellä tuli toisesta törkeestä ratista 75päivää ehdotonta vankeutta jonka suoritin ykpnä. 15kk ajokieltoo myös. Voin kertoa että kyllä selviät tuosta. Päälle vielä vuoden alkoholiseuranta maksakokeita ja puhalluskokeita satunnaisesti. Tuon 15kk tuskam jälkeen meni elämänarvot ihan uusiksi. Alkoa en enää käytä paljoa :) ykpstä sen verran että mulle sattu semmonen paikka jossa siivoilin vessanpyttyjä yms muuta paskahommaa sen 75h, onneksi oli vaan 7h viikossa siellä muuten en olis jaksanu. Tästä aikaa jo onneksi vuosia:) nykyisin toimin yrittäjänä sekä työnantajana sekä lapsikin tupsahti tuossa puolivuotta takaperin. Älä välitä näistä runkkareista joilla omakotitalot ja uudet mersut, mitä pohjemmalla käyt sen vahvempi susta tulee jatkossa:) ja ymmärrät ehkä enemmän näkökulmia mitä nämä "virheettömät" ihmiset. Toki jos tätä jatkat katuojassa on tulevaisuus, mutta se on omavalinta:)

      • Itsekin olen monasti ollut tuhannen kännissä. Juuri viime yönä viimeksi

        Monasti olen ajanut myös autoa, parin tunnin päästä seuraavaksi

        Ja rattijuopumus voi olla vahinko kahdessa tapauksessa

        1 Pieni aamukrapula, joku jekkuryhmä voisikin tehdä kokeen jossa läpäistään ajokoe 0,7 promillen krapulassa. Edes inssi ei huomaisi tuota humalatilaa

        2 Törkeä kaatokänni. Itsekin juon välillä niin että filmi menee poikki, esim vuosi sitten kaaduin kännissä polkupyörällä, ei mitään havaintoa missäpäin tai miksi, mutta baarin ja kodin välillä. Jos tuossa kunnossa siirtäisi asuntoautonai metrin päästäkseni käsiksi kaasukaappiin, olisi se törkeä rattijuopumus


      • Aikamies_1961

        Väität esimerkiksi minua runkkariksi vain siksi, koska en ole törttöillyt liikenteessä, en ole ajanut kännissä enkä krapulassa ja kaiken huipuksi sanon sääliväni sekä halveksivani niin tekeviä ja pidän heitä luusereita. KYLLÄHÄN fakta on niin, että sinä ja kaltaisesi ovat runkkareita runkkareita, jos joku ylipäätään sellainen on. Mielestäni rattijuoppoja sekä törkykaahareita saa ja pitääkin paheksua, eikä heitä missään tapauksessa pidä ryhtyä paapomaan. Esimerkiksi rattijuopumuksia ja törkeissä liikenteen vaarantamisesta rangaistukset ovat aivan liian matalia. Mielestäni häkin pitäisi heilahtaa huomattavasti nykyistä helpommin. Kaikenlaiset ehdolliset tuomiot ja yhteiskunta palvelut pitäisi aina tuomita ehdottomana vankeutena, jonka minimipituuden esimerkiksi tavallisissa rattijuoppo jutuissa tulisi olla 3 kuukautta, törkyjutuissa 6 kuukautta.


    • M2dis

      paljonko tuli ensimmesel kerral ?

    • AlaRaajaHalvaus

      Mun pari kaveria on saanut 2. ja 3. rattijuopumuksesta vain pyörätuolin ja kortinmenetyksen. Tosin toiselta lähti vaimo ja lapset, toinen oli jo eronnut.

    • Anonyymi

      Miks pitää kännissä ajaa? Eikö muiden elämä kiinnostaa?

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5025
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3177
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1827
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1780
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1645
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1501
    7. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1266
    8. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1257
    9. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1255
    10. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1247
    Aihe