Lääkkeet ja matkustaminen

matkapahoinvointi

Kertokaa nyt ihmiset mulle, pitääkö väite, jonka luin turkkilaisen yhdistyksen fb-sivuilta, että jos on lääkäri määrännyt kolmiolääkkeitä esim. kipuun tai mihin sitten onkaan, niin jos ei Turkin päässä ole esittää reseptiä, voi joutua linnaan ja saada viiden vuoden maahantulokiellon? Jotenkin tuntuu, että ampuu taas yli.
Mulla ainakin on apteekista ostettuna matkapahoinvointilääkkeitä, joissa on kolmio, mutta niitä saa ostaa ilman reseptiä. Ja Panacodiakin löytyy.

9

685

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yymmdd

Löytyy paljon muutakin, kun koko henkinen terveys bragaa. Kerro vaan koko dosettisi sisältö samalla.

• pkvlääke

Fiksusti oivallettu, ettei tuollainen tieto voi pitää paikkaansa.

Nk. kolmiolääkkeitä toiselta nimeltään PKV-lääke (pääasiassa keskushermostoon vaikuttava) on monenlaisia. Kuten itsekin totesit, joitakin saa jopa ilman reseptiä, toiset tarvitsevat reseptin. Näitä reseptin tarvitsevia lääkkeitä ovat esim. voimakkaat kipulääkkeet, unilääkkeet, psyyken lääkkeet, jotkut antihistamiinit ja jotkut yskänlääkkeet. Mutta sitten on olemassa kolmiolääkkeitä, jotka luokitellaan huumausaineiksi, ja niitä ehkä tuo mainitsemasi kirjoittaja tarkoittaa, mutta hän ei ole asiasta riittävästi selvillä. En usko hetkeäkään, että siinäkään tapauksessa, että tällaisia huumausaineiksi luokiteltavia lääkkeitä laillisesti käyttävä henkilö saisi maahantulokiellon. Kyllä hänellä varmasti on mahdollisuus hankkia tarvittavat todistukset Suomesta. Eri asia, jos selviää, että hän on rikollisessa mielessä tuonut niitä maahan. Silloin on tietysti seurauksena rangaistus.

Kolmiomerkintää lääkepakkauksissa käyttää ainoastaan Hollanti, Ranska, Slovakia, Tanska ja Suomi, ei siis ole mitenkään yleismaailmallinen merkintä.

Itse olen matkustanut tuota väliä lukemattomia kertoja edes takaisin. On ollut mukana lääkeruiskuja, syöpälääkkeitä ym. erikoisia lääkkeitä. Koskaan kukaan ei ole kysynyt niiden perään. Kukaan ei ole edes katsonut niitä. Sen sijaan useamman kerran on tarkastettu kaikki metallit, kun olen kuljettanut koruja tai useampia avaimia mukanani.

Ikävää, että teitä pelotellaan tuolla tavoin.

• Saikkuli81

Kyllä Turkissakin on kolmio joidenkin lääkepakkausten kyljessä... Ja tuskinpa Turkin päässä kiinnostaa jos viet ilman reseptiä lääkkeitä sinne, koska siellähän saa kaikenlaisia lääkkeitä apteekista ilman reseptiä.

Mutta Suomessa on ongelma jos tuot Turkista Suomeen lääkkeitä, joista Suomessa vaaditaan resepti. Koska reseptihän pitää olla aina mukana. Itsellä ollut kerran ongelmia e-pillereiden ja vahvojen hherpeslääkkeiden kanssa. Jäivät tulliin, koska ei ollut reseptiä.

• Otahan vaan lääkkeet ja reseptit mukaan. Kellään ei oo vara alkaan neuvotteleen että onko tarvis... paitsi lääkärillä ja harvoin niitä tulissa on töissä.

• Tullitarkastusjalääke

Kannattaa selvittää Turkin lääkeinfosta, mitkä lääkkeet ovat siellä nk vihreän reseptin lääkkeitä ja mitkä lääkkeet taas ovat reseptillä. Aivan samat säännöt pätevät Suomeenkin tultaessa ettei reseptilääkkeitä saa tuoda ilman reseptiä. Siitä seuraa sakot Suomen tullissa ja myös Turkin tullissa tarkastuksessa. Kaikki laukut läpivalaistaan kun laukut tulevat hihnalta Turkin päässä. Ainakin Terminaali 1ssä ja Gazipasassa.
        Kun on englanninkielinen resepti mukana ei ole mitään hätää.
        Apteekista saa tulostettuna englanninkielisen reseptin, johon saa leiman ja allekirjoituksen.
        Unilääkkeet Turkissa kuuluu nk vihreän reseptin alle ja siellä on oikeus yleislääkärillä kirjoittaa 20 tablettia kerrallaan. Reseptit saa passin avulla apteekista ja reseptiä ei saa mukaansa.

• Marrrko
        Saikkuli81 kirjoitti:

Kyllä Turkissakin on kolmio joidenkin lääkepakkausten kyljessä... Ja tuskinpa Turkin päässä kiinnostaa jos viet ilman reseptiä lääkkeitä sinne, koska siellähän saa kaikenlaisia lääkkeitä apteekista ilman reseptiä.

Mutta Suomessa on ongelma jos tuot Turkista Suomeen lääkkeitä, joista Suomessa vaaditaan resepti. Koska reseptihän pitää olla aina mukana. Itsellä ollut kerran ongelmia e-pillereiden ja vahvojen hherpeslääkkeiden kanssa. Jäivät tulliin, koska ei ollut reseptiä.

Olet siis ennenkin matkannut Alanyaan kun on vaivanasi viheliäinen ja voimakas hherppes. Mitä muita kroonisia sukupuolitauteja olet sieltä tuonut Suomeen tartutettavaksi viattomille kanssaihmisille?

• Saikkuli81

herpes ollu ihan syntymästä mulla :) ja nyt en puhu siitä alapään vitsauksesta. Hiv:n sain kyllä ex-mieheltä joka kävi ryssissä :(

• Kanta

Minä ymmärrän tuosta kirjoituksesta, että kirjoittaja ihmettelee väitettä viiden vuoden maahantulokiellosta. Ei sitä, että pitää olla resepti.

Niin ne laukut tosiaan läpivalaistaan yhdenkin matkan aikana monta kertaa. Olen käynyt Turkissa about 150 kertaa. Melkeinpä aina tuon myös lääkkeitä Suomeen. Ainoastaan yhden kerran kaikkina näinä vuosikymmeninä on laukkuni tutkittu ja se oli Helsingin päässä pari vuotta sitten. Sekin oli ns. randomina tehty. Mihinkään ei kiinnitetty huomiota sen tarkastuksen aikana. Eli ei se nyt niin kovin yleistä ole. Reseptit tai ns. lääkelistan olen tulostanut kanta-rekisteristä mukaani.

• Suoraanvankilaan

Kukaan ei vastannut joutuuko linnaan vai ei! En käsitä, miksi tuollaisia väitteitä esitetään. Olisiko jäänyt yksi kolmiolääke ottamatta?!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla

Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e
      Pirkanmaa
      316
      8075
    2. Jos yhdistät nimikirjaimet

Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne
      Ikävä
      97
      6299
    3. Jos olisit täällä

Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä
      Ihastuminen
      174
      3644
    4. Kyllä se taitaa olla nyt näin

Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee
      Ikävä
      35
      2259
    5. Paljon niitä puheita

susta liikkuu. 🤮
      Tunteet
      39
      2133
    6. Odotan että sanot

Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san
      Ikävä
      22
      2126
    7. Oletko katkera kun

Et saanut kaivattuasi
      Ikävä
      62
      2112
    8. Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea

Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.
      Maailman menoa
      196