TUIP-leikkauksesta toipuminen

Epätietoinen_Savosta

Minulle tehtiin noin kuukausi sitten TUIP-leikkaus (eturauhasen halkaisu). Homman tarkoitus eli virtsan parempi kulkeminen onnistui, mutta edelleen virtsaan tulee hieman verta. Ohjeissa sanottiin epämääräisesti, että verta voi tulla virtsaan muutaman viikon ajan.

Onko tämä miten tavallista näissä leikkauksissa ja kuinka kauan tilanne voi jatkua? Onko jollakulla asiasta kokemuksia?

18

4020

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pientäpoltteluavain

      Eiköhän tuo verenvuoto ole jo tähän mennessä lakannut. Muutamalla viikolla tuossa yhteydessä voidaan tarkoittaa parista viikosta kahdeksaan viikkoon oman kokemuksen mukaan. Lääkäri varmaankin pitää vielä loppukatselmuksen asiasta aikanaan.
      Alkuun aivan kuin akkuvettä kusisi.

      • ASdaassadsasa

        Akkuvesi on tislattua vettä, täysin neutraalia, kirkasta ja puhdasta. Mihin siis viittaat tuolla vertauksellasi?


      • Pientäpoltteluavain
        ASdaassadsasa kirjoitti:

        Akkuvesi on tislattua vettä, täysin neutraalia, kirkasta ja puhdasta. Mihin siis viittaat tuolla vertauksellasi?

        Tarkoitin akussa sisällä olevaa nestettä, enkä akkuun lisättävää tislattua vettä. (Ajattelematonta kielenkäyttöä).


      • hookakssooneljää
        Pientäpoltteluavain kirjoitti:

        Tarkoitin akussa sisällä olevaa nestettä, enkä akkuun lisättävää tislattua vettä. (Ajattelematonta kielenkäyttöä).

        Akkuneste on vedellä lantrattua rikkihappoa. Ei pitäis olla liian väkevää, vaikka ei ihan juotavaksi kelpaakaan.


    • Tuippi

      Vermaan vastaus tulee myöhässä, mutta ymmärtääkseni juuri noin kuukauden jälkeen virtsassa voi olla verta, koska ruvet alkaa silloin irtoamaan. Itsellä tuli kaksi kertaa virtsaumpi verihyytymien takia noihin aikkoihin. Eli ei hätää ellei verenvuoto ole runsasta. Ja jos on, niin varmasti huomaat, ettei kulje ja silloin mennään sairaalaan ilman eri kehoitusta. Virtsaumpi oli sitten kivulian kokemus jonka olen kokenut :)

    • xeus

      hei.tietääkö kukaan kun on eturauhasvaiva niin urologini sanoi että seuraavaksi voidaan kokeilla botoxia?

      • omakokemus

        Millanen vaiva rauhasessa on?


      • vaivoistaviis

        Botoxilla voidaan kasvattaa liian pientä eturauhasta suuremmaksi.


    • toipunut

      Minulla TUIPista toipumiseen meni tasan kuukausi leikkauksesta. Silloin tuli viimeiset veritipat kun aloitti virtsaamisen. Kerroin tämän, koska toimenpide voi olla monella muullakin suuren ikäluokan edustajalla edessä.

      • sadfghjk

        Vaan sepä ei ole mikään välttämättömyys eikä siihen ole pakko suostua. Monesta operoinnista on lopputuloksena lähtötilannetta hankalempi kokonaisuus.. ihan vaan itse operoinnin aiheuttamien haittojen takia. Yhteenkään operointiin ei ole pakko suostua vaikka minkälainen lekuri niihin yrittäis maanitella. Jos päätät suostua, sillon saat itse myös nuolla haavasi.. jälkikäteen on turhaa valittaa.


      • Suostunut_ja_tyytyväinen
        sadfghjk kirjoitti:

        Vaan sepä ei ole mikään välttämättömyys eikä siihen ole pakko suostua. Monesta operoinnista on lopputuloksena lähtötilannetta hankalempi kokonaisuus.. ihan vaan itse operoinnin aiheuttamien haittojen takia. Yhteenkään operointiin ei ole pakko suostua vaikka minkälainen lekuri niihin yrittäis maanitella. Jos päätät suostua, sillon saat itse myös nuolla haavasi.. jälkikäteen on turhaa valittaa.

        Kyllä minä jostakin syystä arvostan TUIP-leikkauksen mahdollistamaa normaalia kusella käyntiä jatkuvaan kertakatetrointiin verrattuna. Jollakin toisella prioriteetit saattavat olla toiset.


    • Mitä.tekisi

      Pitäisi tehdä TUIP. Arveluttaa, miten onnistuu. Jos vielä operaation jälkeen joutuu katedroimaan, tulee unohtumaton elämys. Toisaalta inkontinenssi olisi harmillinen.

    • Leihvivaa

      Olen ollut kuukausi nyt leikkauksen jälkeen ja vielä tulee verta muutama pisara mutta kuulemma sen pitäisi kyllä loppua pian.

    • Toivovaan

      Minulle tehtiin TUIP 6.2. (vaiva tuli ulkoisen radikaalin sädehoidon seurauksena, kun eturauhassyöpä hoidettiin kesällä 2016) eli kolme viikkoa sitten. Homma onnistui hyvin, virtsa kulkee ja ei tule verta virtsaan. Toimenpide tehtiin laser-leikkauksella, jonka ansiosta verenvuoto oli vähäisempää. Olo on onnellinen puolentoista vuoden toistokatetroinnin jälkeen.

    • Anonyymi

      Tuip tehty viikko sitten verisyys jo vähentynyt .Jäänösvirtsa vielä rakkoon 350-230ml.Ilmeisesti vie jonkin aikaa ennenkuin tyhjenee paremmin.

      • Anonyymi

        Nyt näyttää paremmalta jäännösvirtsa 60-200ml.
        tuli verihyytymistä virtsaumpi.ikävä tilanne


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt näyttää paremmalta jäännösvirtsa 60-200ml.
        tuli verihyytymistä virtsaumpi.ikävä tilanne

        Katetrointi lopetettu rakko tyhjenee jo ominavuin


    • Anonyymi

      Mulla tehtiin tuip leikkaus ja sit höylättiin keskeltä kun se nousi ns.patti siihen. 2.5.24 leikattiin, kotiin lähdin 3.5 kestokatetrin kans, otettiin pois 7.5.24 sen jälkeen verta tullu alussa ihan punaisena, katetroin kolme kertaa päivässä, viimeksi kolmella kerralla katetroitu määrä ollu 0.9 dl 0.3 dl 0.4 dl, lopetin katetroinnin 15.5 ja virtsa tulee hyvin ja joskus kirkasta joskus vähän alussa ihan punaista. Hankalin oire on kun kusihätä tulee kuin salama kirkkaalta taivaalta siis yhtäkkiä, ja se tuntuu virtsaputken kipuna. kun kusee niin vähän kirvelee, eiköhän se helpota jonkun viikon päästä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nainen, tervetuloa

      Tule luokseni eka vaikka viikoks tai pariksi. Saisin helliä, kannustaa ja tukea sua ja kokata lempi herkkujasi. Pääsisit
      Ikävä
      35
      7714
    2. Olisit ollut varovaisempi

      Nyt jos minut hylkäät ja et meidän asiasta minulle mitään ilmoita niin ettet edes anteeksi pyydä, niin tiedä että minä e
      Ikävä
      83
      4586
    3. Mies sinä olet kaunis katsella

      Olet myös rauhallinen, tavallinen, varovainen, lämmin, poikamainen, komea, ryhdikäs, rentotyylinen, kiva, mukava... jne
      Ikävä
      67
      3231
    4. Vastenmielisyys

      Kuvaa sinua parhaiten
      Ikävä
      55
      2166
    5. Sinulle, tahtoisin kertoa mitä

      ajattelen siitä. Ehkä olen väärässä, mutta minusta kuulostaa jonkin alulta, mutta ei kerro minkä. Se selvinnee myöhemmi
      Ikävä
      28
      1709
    6. Ensitreffit alttarilla Jyrki paljastaa hääyön intiimiasioista kameroiden sammuttua: "Fyysinen..."

      Ooo-la-laa… Ensitreffit alttarilla -sarjassa alkaa hääparien välillä ns. tunteet kuumenemaan. Lue lisää: https://www.s
      Ensitreffit alttarilla
      7
      1687
    7. Persut tyrmäsivät Suomen osallistumisen Ukrainan jälleenrakentamiseen

      Siinä meni sitten kokoomusyrittäiltä bisnekset sivun suun putinistipersujen takia. Jälleenrakentamiseen osallistuvat mu
      Maailman menoa
      358
      1488
    8. Miksi suomussalmelaiset haisee niin pahalle?

      Kaupassa käydessä huomaa, miten monet ihmiset haisee todella kammottavalle. Eikö täällä osata käydä pesulla tarpeeksi us
      Suomussalmi
      15
      1442
    9. Miksi miehet pelkäätte jotain naista?

      Iskeekö ujous, paniikki ja hävetys. En ole niin pelottava miltä vaikutan vink vink.
      Ikävä
      58
      1129
    10. Nuorisojoukko ryösti merkkikengät teinipojan jalasta Helsingin Itäkeskuksessa.

      https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010709501.html Muun muassa näidenkin rikosten huomattavan suurista kasvamismääristä vi
      Maailman menoa
      276
      1080
    Aihe