Pääsiäisherkkusi

Mum_mi

Minä tykään munasta.

23

<50

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • taivas-aukee

mämmimätäs kerma tuherol kyl se on herkkuu ku työnnän siihen niinku seittemän minuutin munan

• kohta.lentää

Minä siitä että munaa käsitellään taidolla. Kun ottaa sen suihin hyvin niin siinä voi varpaat irrota.

• Heikunkeikku

Pasha.
      Minä yritän iskostaa päähäni, että kun lähden kauppaan, niin etten ostaisi värkkejä pashaa varten.
      Se on NIIN NIIN NIIN hyvää, että jos sitä teen, niin ahmin ahmimasta päästyänikin ja koska se on suhteellisen rasvaista ja makiaa, niin ei olis mukavaa jos tää rasva ja sokeri ponnahtais mun reisiini:)
      Toisaaltaan jos nyt joskus ämpärillisen pashaa vetää naamaansa, niin väliäkö sillä.
      Että voipi olla etten malta olla tekemättä sitä.

• eppu2

Kananmunaa sen olla pitää. Mämmikin menettelee, vaan lampaan lihaan en makuani saa istumaan.
      Vaan lampaantalja mulla kyllä on. Sen vetäisen jalkojen päälle, kun möngin sängylle lukemaan.

• O-Orvokki

Oletko oikeasti maistanut lampaanlihaa?

Minusta se on hyvänmakuista ja villajutut ovat kai ihan höpöpuhetta ja luuloa. - Itse syön vain rääkkäämättömien eläinten lihaa, eli lammasta, kalkkunaa ja riistaa, jotka ovat saaneet elää luonnollista elämää loppuunsa asti.

Jääkaapissa on lampaanlihasta tehtyjä (grilli)makkaroita ja lampaan ulkofilettä marinointumassa. Sisäfileitä on muutama pakastimessa. Saapa nähdä, ryhtyykö joku käyttämään kaasugrilliä terassilla.

Mämmiä, pashaa, munia ja suklaamuniakin on taas kerran enemmän kuin omiin tarpeisiin. Onneksi vapaaehtoisia herkuttelijoita ei tarvitse kaukaa etsiä. ;)

Herkullista ja hyvää pääsiäistä kaikille!

• eppu2
        O-Orvokki kirjoitti:

Minusta se on hyvänmakuista ja villajutut ovat kai ihan höpöpuhetta ja luuloa. - Itse syön vain rääkkäämättömien eläinten lihaa, eli lammasta, kalkkunaa ja riistaa, jotka ovat saaneet elää luonnollista elämää loppuunsa asti.

Jääkaapissa on lampaanlihasta tehtyjä (grilli)makkaroita ja lampaan ulkofilettä marinointumassa. Sisäfileitä on muutama pakastimessa. Saapa nähdä, ryhtyykö joku käyttämään kaasugrilliä terassilla.

Mämmiä, pashaa, munia ja suklaamuniakin on taas kerran enemmän kuin omiin tarpeisiin. Onneksi vapaaehtoisia herkuttelijoita ei tarvitse kaukaa etsiä. ;)

Kyllä toki olen maistanut.
        Riistaa söisin, jos vain saisin. En kovin paljon yleensä syö lihaa. Kesällä tulee vähän grillimakkaraa syötyä.
        Kalaa eniten.

• henrjii
        O-Orvokki kirjoitti:

Lapaanliha maistuu vähän villalta, kannattaa valita karitsanpaisti, se on vähärasvaisempaa, eikä maistu villalta

• siilimuori3
        henrjii kirjoitti:

Lapaanliha maistuu vähän villalta, kannattaa valita karitsanpaisti, se on vähärasvaisempaa, eikä maistu villalta

Ostin karitsan paahtopaistia ja sitä kypsytellään tässä pääsiäisen aikana. Mämmi jäi kauppaan mut perspiirakkaa teen myös jonain päivänä. Pasha ei kiinnosta.

• O-Orvokki

Totta puhuen karitsaa taitaa minunkin kaapissani olla.

Löysin muuten yhden K-marketin pakastimesta jäniksen lihaa. Ajattelin, että voisin joskus ostaa, jos siinä oikeasti olisi lihaa.

Riistalihaa olen aina syönyt mielelläni. Olen todennut, että mitä hienosyisempää lihaa, sitä parempaa. Joskus hirven liha voi olla, melkoisen paksusäikeistä. - Tietysti ruoan makuun vaikuttaa myös sen valmistaminen.

Henrjii - Kertoisitko, millainen on perspiirakka? - Ohje?

• henrjii

Ensinmäiseksi tulee mieleen märkä mirri, mutta olisiko persikka piirakkaa

• henrjii

Lammas on se joka sanoo määää, karitsa taas sanoo pääää

• millaisesta

6 vai 10 sek

• Kaikkia herkkuja syönyt elämässä niin paljon etten enää osaa sanoa mikä se erikoisherkku olisi. Juttu siitä keittiömestarista, joka kaiken hienon koettuaan ja maistettuaan piti pyttipannua "namina." Minusta kaikki ruoka on hyvää, juhla sekä arkiruoka. Jos se on hyvin laitettu.
      Näin pääsiäisenä voisin sanoa, Mämmi ja punainen Maito!

• O-Orvokki

Olen huomannut ihan äskettäin, että mämmiä voi syödä ilman maitoa tai kermaa ja ilman sokeriakin.

• Munavenheitävain

Määkin tykkään munasta hyvin pantuna ... tai öööö ... laitettuna. Täytetyt munanpuolikkaat ovat niiin hyviä, että niitä tulee syötyä liikaa kun munaruuissa täytyy olla joku raja eli roti eli määrä mitä pitäisi poskeensa panna ... kerralla.

• Keskari ja höyrymakkara

Meidän essolaisten herkkua ovat Pääsiäisenäkin Einarin maankuulut höyrymakkarat ja palanpainikkeeksi nautittu keskari. Ei sitä hyvää ruokavaliota kannata juhlapyhinäkään toiseksi muuttaa, sillä vatsa saattaisi mennä muutoksesta sekaisin. Me essolaiset emme turhaan riskeeraa terveyttämme.

• Ihanvainterveydeksi

Ehdotan Jantuselle ruokavalion monipuolistamista.

• YhdenPaistonTaktiikka

Essollahan on hyvä öljykanisteri valikoima. Sieltä voi etsiä testivoittajan, lorauttaa pannulle ja paistaa makkarat siinä. On parempaa kuin höyrytettyinä.

• Meillä on perinteenä munansyönti. Valmistutapa vaan on vielä perinteellisempi. Etsiskelemme metsästä kuivuneita oksia ja muita risuja, mitä nyt lumen alta paljastuneilta paikoilta löydetään. Sitten tehdään pihalle pieni nuotio, joka sytytetään suurennuslasilla, jos aurinko paistaa. Pieni kattila kepin nokkaan ja siihen pihalta lunta. Sitä siinä nuotiolla sulatellaan ja kun kiehuvaksi saadaan, niin sinne yksi muna sekaan kypsymään. Kovaksi keitetään ja sitten vaan lunta nuotioon. Tulemme sisälle ja kuorimme munan sekä katamme sen pöytään. Sitten halkaisemme munan pitkinpäin ja toinen puolikas vaimolle ja toinen minulla. Syömme sen hartaudella. Ja siinä olikin köyhän pääsiäisateria.

Sähkö on täällä niin kallista, ettei enää kannata sitä keittämiseen tuhlata. Valojakaan ei polteta ollenkaan. Läppärin ja kännykän akut ladataan poljettavalla laturilla.

Oman maan perunat ja muut juurekset säilyy hyvin maakellarissa. Siellä on myös kolme tiinua; yksi puolukoille, yksi lakoille ja yksi suolakalalle. Niistä sitä sitten saa tehtyä muun ruoan. Sieniäkin on suolattuna muutamassa lasipurkissa, niin kuin mausteeksi.

Olisihan meillä puilla lämmitettävä hellakin, mutta pitää puita säästää, etteivät lopu kesken talven.

Jos vielä jotain köyhältä eläkeläiseltä hallitusherrat ryöstää, niin sitten täytynee sienien lajia vaihtaa.

• Ruokaa voi veivata vaikka millaiselle mutkalle. Olen kuitenkin selkeän linjan kannattaja, pitäisi näkyä mitä se on. Pasha on hieno pääsiäisruoka, jälkiruoka. Hyvin raskas herkku, hyvin perinteinen, nykyään pikaresepteillä tekevät. Alkuperäistä reseptiä en enää muista mutta on vähän mutkikkaampi. Tärkeä oli se malli, muotti, kristilliset tunnukset kyljissä, jos oikein muistan niin ortodoksien pääsiäisherkku alunperin. Monenlaiset rahkamuunnelmat niin jokapäiväisiä, kaikkea on niin runsaasti nykyään, mikään ei ole enää erikoista. Erikoisuuksia riittää tulevaisuudessa kun mamut lyö pöytään omat herkkunsa. Raaka-aineita roudataan ties mistä!

• Pashaako-tämä

• Hra64

Itse valmistettu lohikeitto maukas myös pääsiäisenä. Jälkiruoaksi desi luonnon jugurttia, johon ruokalusikallinen vadelmahilloa, päällä mustikoita. Maistuu mulle. Ps: salaattia unohtamatta.

• Kyllä maistuisi minullekin, tumma leipä ja voita päälle :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Alahan tulla paikkaamaan tekojas

Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.
      Suhteet
      31
      6376
    2. Ei tunnu, että välität yhtään

Tuntuu, että et edes muista minua koko ihmistä. 😢
      Ikävä
      39
      4082
    3. Onko kenellekään muulle käynyt niin

Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk
      Ikävä
      183
      3373
    4. Ketä tietää

Missä ammuttiin pyssyllä.
      Kotka
      14
      3080
    5. Veikeä Satu

Tuu jutteleen, kaipaan sua. Oot kuuma nainen.
      Ikävä
      30
      2355
    6. Näytitpä taas niin hyvältä!

Nautit tilanteesta täysin rinnoin. Sinä olet kuin
      Tunteet
      12
      2337
    7. Tietääkö kaivattusi että

olet häneen ihastunut? 🤠
      Ikävä
      162