HTML5 canvas fingerprinting ei ole eväste

0xFEDUP

Kansalaisten kuuluu saada tietää, jos jokin sivusto käyttää evästeitä (cookies):

https://www.viestintavirasto.fi/kyberturvallisuus/palveluidenturvallinenkaytto/evasteet.html

On toinenkin tapa seurata jonkinlaisella tarkkuudella käyttäjän/selaimen katsomia sivuja: HTML5 canvas fingerprinting (en tiedä suomeksi). Siihen törmää monissa paikoissa, selaimeni lisäosa varoittaa tästä.

Tulkitsevatko jotkut sisällöntarjoajat tämän tarkoittavan samaa kuin cookie eivätkä varoita siitä erikseen (mm. Helsingin Sanomat käyttää)? Siis mikään sivusto ei kerro aktiivisesti tästä. Minusta se on aikamoista lainkiertoa.

4

314

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • saattaauttaaa
    • spambot

Hesarin tietosuojalauseke tai miksikä sitä kutsutaan muuttui juuri, ja siellä viitataan teknisiin menetelmiin, mutta edelleenkin käyttäjän suostumuksella. Miten käyttäjä voisi suostua sellaiseen, jonka olemassaolosta ei tiedä?

• Russell_Spam

Se Flash Player tms., joka näköislehteä näyttää, saattaa oikeasti tarvita tietoa niistä piirtoalueen (oma suomennokseni) ominaisuuksista, joten jos käyttää Canvas Blockeria, kuvat eivät ehkä näytä kunnollisilta. Mutta se, että sallin canvastiedon lähettämisen Hesarille ei oikeuta ketään käyttämään sitä tunnistamiseeni, koneeni tunnistamiseen tai verkkoyhteyteni tunnistamiseen. Siihen en tietääkseni ole sitoutunut tai antanut lupaa. Tieto on siis hävitettävä eikä sitä saa tallentaa tai käsitellä enempää kuin mitä on välttämätöntä sen alkuperäisen tarkoituksen (tietovermeiden piirustelun avustaminen) vuoksi.

Saanko minä vastaavasti tulla ottamaan sanomalehden toimituksen pisoaarista näytteet ja lähettää ne huslabiin että voin sitten kertoa omassa verkkolehdessäni, ettei toimittajilla olekaan HIV:tä?

(http://www.imdb.com/title/tt0090453/?ref_=ext_shr_eml_tt)

• Kanveesiin

Nosto. Sellaisetkin sivustot, joiden ei kuvittelisi mitenkään tarvitsevan tuota tietoa, tuntuvat sitä silti sormeilevan. Saavat minulta sormea nähdäkseen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä ominaisuutta arvostat eniten hänessä?

Ihastuksessasi, rakkautesi kohteessa
      Ikävä
      191
      3125
    2. Oletko kertonut jo muille tunteistasi?

Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.
      Ikävä
      65
      2713
    3. Miksi mies kääntyy poispäin

Ja teeskentelee, ettei näe minua, kun törmäämme vahingossa? 🫣
      Ikävä
      203
      2250
    4. Kerro kaivatustasi.

1. Minkälainen koti 2. Ammatti 3. Ulkonäkö 4. Ikä
      Ikävä
      74
      1886
    5. Kysy jotain kaivatultasi

Laita tunnisteet molemmista
      Ikävä
      102
      1803
    6. Kesä, kesä!

Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k
      Tunteet
      9
      1711
    7. Minkälaisesta seksistä

haaveilet kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      106
      1529
    8. Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.

Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes
      Maailman menoa
      219
      1176
    9. Kai me nainen jollain tasolla tykätään

Toisistamme kun tämä on kestänyt niin kauan
      Ikävä
      81
      1140
    10. Tarkkanäköisyys

Oon muuten pirun hyvä huomaamaan asioita! Senhän sä varmaan kyllä jo tiesitkin.
      Ikävä
      95
      1089
    Aihe