Kuumia aaltoja ilman hikeä?

Estrog

Tuleeko kenelläkään kuumia aaltoa siten, ettei hikoile?

Itse en hikoile vuolaasti koskaan, en edes saunassa, vaikka muilla hiki virtaa ihoa pitkin. Oma ihoni tulee silloinkin vain vähän nihkeäksi.

Kun oli kuumia aaltoja, niin olin kuin tulessa sisältä, se oli järkyttävää, sillä se kuumuus ei purkaudu hikenä. Saatoin seisoa pakkasessa ulkona yöpuku päällä vaikka 20 minsaa ja oli vain hirvittävän, tuskaisen kuuma.

Välillä tuli myös kuumuus-palelemiskohtauksia. Huonelämpötila 18 astetta. Makoilin vain lakana päälläni ja välillä ilmankin, kun oli niin kuuma, mutta samalla tärisin horkassa niin, että melkein hampaat kalisi. Kehon lämpötila oli kuumemittarin mukaan 36,1-36,2 astetta.

Siis olenko ainoa, jolla lohikäärmeen lieskat ovat kehon sisällä? En punastu, en hikoile - olen tulessa. Onneksi tuo on mennyttä, sillä estrogeeni auttoi, mutta jos sitä vähennän, niin kuumuus palaa takaisin.

Joskus ol kuuma ja kylmä peräkkäin joitain minuutteja kumpaakin, joskus vain kuuma vaikka tunteja peräkkäin yöllä. Silloin pitää lisätä estrog.annosta ja se helpottaa ja saa nukuttua.

9

1960

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Aboriginaali
      • Kuumottaa

        Ihan hyvä linkki, mutta ei tosin kertonut mitään siitä, liittyykö kuumiin aaltoihin aina hikoilu, vai voiko olla hikoilematta vain hirvittävän kuuma.


    • Aboriginaali

      Kissimirristä tiikeriksi kerran kuukaudessa?

      Nyt se on selvinnyt miksi tuo rakastamamme kissimirri muuttuu arvaamattomaksi tiikeriksi kerran kuukaudessa. Tuoreessa amerikkalaisessa tutkimuksessa kerrotaan miten naisten kuukautiskierrolla on suora yhteys naisten aivoihin ja siihen miten hänen mielialansa voi yhtäkkiä muuttua.
      Todennäköisesti hormonitasojen vaihtelu vaikuttaa tähän muutokseen aivotoiminnassa.
      Tästä löydöksestä Cornellin Yliopistossa ja Rockefellerin Yliopistossa (molemmat yliopistot sijaitsevat New Yorkissa) työskentelevät tutkijat toivovat lisää tietoa monen naisen kokemista kuukautisia edeltävien päivien oireista (pre-menstrual syndrome, PMS). Jopa 80% naisista kokevat jonkinasteisia PMS-oireita. Premenstruaalisyndroomaan kuuluu lukuisia fyysisiä ja psyykkisiä oireita. Oireet ilmenevät kuukautiskierron puolestavälistä kuukautisten alkamiseen asti. Tavallisimpia fyysisiä PMS-oireita ovat turvotus, rintojen kipuherkkyys, vatsakivut, pahoinvointi, voimakas väsymys, päänsärky, lihassäryt, ruokahalun muutokset, jopa suoranainen ruoan himo varsinkin tiettyihin ruoka-aineisiin, ummetus, ripuli, painon kohoaminen ja häiriöt yöunessa. Psyykkisiä PMS-oireita ovat mm. ärtyneisyys ja arvaamattomat mielialan vaihtelut. Levottomuus, itkuherkkyys ja keskittymisvaikeudet ovat tavanomaisia, sekä alakuloisuus, jopa masennus.
      Psyykkiset oireet ovat usein hankalammat sietää kuin fyysiset. Kun muutoin sopuisa puoliso, äiti, ystävä tai työtoveri muuttuu yllättäen riidanhaluiseksi, kärttyiseksi ja mistä tahansa syystä itkeskeleväksi, saattaa kyseessä olla PMS-oireyhtymä. Yleisimmillään PMS-oireet ovat 30-45-vuotiailla naisilla. Varsinaista lääkitystä ei näihin vaivoihin ole olemassa. Kipulääkkeet lieventävät useita fyysisiä oireita. Niihin ja myös psyykkisiin oireisiin kannatta kokeilla reipasta liikuntaa raittiissa ilmassa. Seksin on todettu helpottavan oireita. Mutta miten lähestyä karjuvaa tiikeriä hellästi ja ymmärtävästi onkin jo toinen asia.
      Aivotason muutokset löytyivät magneettiresonanssikuvauksilla (MRI) kun naiset kuukautiskierron eri vaiheissa suorittivat erityyppisiä tehtäviä. Naisten aivot skannattiin MRI:llä 1-5 päivää ennen kuukautisia ja 8-12 päivää kuukautisten jälkeen. Samanaikaisesti naisille näytettiin negatiivisia, neutraaleja tai positiivisia mielleyhtymiä synnyttäviä sanoja (esim. raiskaus, syöpä, kirjahylly, pyörittää, hellä, iloinen). Haasteisiin kuului myös ratkaista yksinkertainen kognitiivinen tehtävä. Kognitiivinen psykologia tutkii ihmisen tietoa käsitteleviä prosesseja, esimerkiksi muistin, oppimisen, ajattelun, havaitsemisen, tarkkaavaisuuden, luovuuden ja ongelmanratkaisun toimintaa.
      Skannauskuvat osoittivat, että ns. orbitofrontaalinen kerros, joka aivoissa mm. kontrolloi tunteita ja säätelee ilmaisukykyä, oli paljon aktiivisempi kuukautisia edeltävinä päivinä. Kuukautisten jälkeen kognitiiviset tehtävät ja tunnepitoisten sanojen lukeminen ei aiheuttanut samanlaista aktiviteetin lisäystä.

      Lue enemmän tutkimuksesta (englannin kielellä) tuoreessa tiede-lehdessä Proceedings of the National Academy of Sciences tai lehdestä New Scientist.
      Lähettänyt christer sundqvist klo 22:22
      ----------

    • HotMimmi
    • kuumis4

      Hei! Olen raskaana ja minulla on aivan samat oireet kuin aloittajalla. Mitenkä selittäisitte tämän?
      Lääkärit sanovat vain, että hormoonit jylläävät.
      Itselleni tulee mieleen, että vauvalla ei ole kaikki hyvin, vaikka on ultrattu. Vaihdevuosissa estrogeenitaso laskee, mutta minullahan se pitäisi olla yläkantissa.

    • Aboriginaali
    • kälälhkä

      Jos et hikoile koskaan paljoa, sinulla voi olla poikkeuksellisen vähän hikirauhasia. On olemassa jokin geneettinen sairauskin, jossa yhtenä ominaisuutena on hikirauhasten puuttuminen. Oletettavasti sinulla on myös huono lämmönsieto? Se on hikirauhasten vähäisyyden kääntöpuoli.

      • Estrog

        Kiitos kälälhkä, minulla on tosi huono lämmönsietokyky - tulee pian huono olo, jos istuu auringonvalossa tai saunassa. Myös palelee helposti, eli onkohan sekin samaan asiaan liittyvä kääntöpuoli?


    • Kuusikymppinen

      En ole juuri koskaan hikoillut elämäni aikana. Muistan palelleeni jo ihan lapsesta asti. Kilpparin vajaatoimintaa olen varmaankin sairastanut melkein koko aikuisikäni. Välillä olen ollut kuin jääkalikka. Kädet ja jalat ihan kontassa. Tyroksiinia olen syönyt vasta noin 12 vuotta. Lääkäri sanoi kun minut oli tutkittu perin pohjaisesta, että minulla on ollut kilpirauhastulehdus. Milloin, en tiedä! Kilpirauhaseni on ultrattu ja se on surkastunut. Siis ei toimi ollenkaan.
      En ole hikoillut edes vaihdevuosienkaan aikana. Eikä ole muitakaan vaivoja. Ei mitään. Olen 61 vuotta vanha. Elämä jatkuu, samoin ajoittainen palelu entiseen tapaan.
      Että näinkin päin voi olla.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4633
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2259
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1784
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1518
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      28
      1448
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1318
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1237
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1146
    9. 23
      1092
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe