Sinä, joka työskentelet nuorten parissa

nouwqxvnvsropnäåphvnxs

Sellaisten about yläaste ikäisten. Lue tämä. Lista asioista, joita minä ja muutama kaverini toivoisimme opettajiemme tietävän.
-kun pitää jakautua pareiksi, se ei satu, jos jää ilman paria, vaan se, kun opettaja kovaan ääneen vouhottaa ympäri luokkaa että eikö kukaan olisi minun parini. Pyydän, älä tee siitä numeroa.
- jotkut eivät halua kertoa yksityisasioitaan koko luokan kuulleen
-jos ollen hiljaisempi ja vetäytyvämpi kuin yleensä, ujostelen sinua. Joko tunnen olevani huono siinä oppiaineessa, jota opetat, tai sitten olet liian päällekäyvä
-älä ole päällekäyvä, se on ahdistavaa
-olen nuori, olen epävarma, olen herkkä. Vihainen katse riittää kertomaan jos olen tehnyt väärin. Ääneen sanottu moite tuntuu ruoskalta
-viihdyn kaverieni kanssa, koska heidän seurassaan tunnen, että epäonnistuminen on sallittua
-jos en yritä parastani, jokin on pielessä. Ehkä minulla on huono päivä, tai itsetuntoni on maassa. Ethän vedä minua kaikkien nähtäville
-jos pidän sinua mukavana tyyppinä, en siltikään uskalla puhua sinulle. Toivon että voisin. Mielessäni pyörivät jatkuvasti asiat, joista haluaisin sinulle puhua. En vain pysty aloittamaan keskustelua
-välttelen sinua, koska haluan puhua sinulle ja pidän sinua kivana tyyppinä. Pelkään vain tekeväni jotain typerää tai olevani sinulle taakka
-jokaisen teidän silmien edestä kulkee päivittäin nuoria, jotka ovat masentuneita teidän tietämättänne
-minulla on oikeus olla ujo
-kaikki nuoret ei vietä iltojaan snäpissä
-pidän opettamastasi aineesta, jos siellä on turvallinen olo. Jos ei, olen luultavasti hyvin jännittynyt ja/tai ahdistunut
-jos näytän olevani jännittynyt/ahdistunut, on tunne joko niin vahva etten pysty sitä peittämään, tai sitten minulla on paha olla ja tarvitsisin puhua asiasta
-joskus minun on huono olla. Joskus minulla on ongelmia. Joskus en pysty puhumaan asiasta. Silloin toivon, että ympärilläni olisi aikuinen, joka juttelisi kanssani
-kaikki jotka ei tuu ruokailuun ei sairasta automaattisesti anoreksiaa
-koulu ei ole sitä varten, että jossakin oppiaineessa hyvät saisi haukkua huonoja. Koulu on sitä varten, että ne vähän huonommat saisi kannustusta ja opettelua
-teinit on äärimmäisen herkkiä kun niiden kehot muuttuu niin valtavasti. Erilaiset kantoleikit ja sen sellaiset voi jättää sitkeitä traumoja ja tappaa liikunnan ilon
-hyvin harvalla teinillä on hyvä itsetunto
-luokan pelle ja kovis ei oo ainoita rooleja joita teinit osaa esittää
-nuoret innostuu aivan valtavasti,jos ne huomaa osaavansa jotain
-taulukoiden ja tilastojen ja numeroiden tuijottaminen tappaa kiinnostusta
-kaikki ajattelee enemmän kuin sanoo
-ujot oppilaat saattaa olla hiljaa, mutta kuuroja tai sokeita ne ei todellakaan oo
-saat arvostusta, kun arvostat oppilaitasi
-älä unohda kilttiä kunnon oppilasta etupulpettiinsa. Se johtaa herkästi masennukseen
-kiltillä kunnon oppilaalla voi aivan yhtä hyvin olla kotona ongelmia
-jotkut tykkää olla yksin. Kaikki ei, mutta meitä on moneen junaan.
-sä saatat tietämättäsi olla nuorelle maailman tärkein ihminen
-jos oot huolissas musta, tuu puhumaan mulle. Älä jää seurailemaan tilannetta, mä huomaan jos jäät ja se saa mut paniikkiin

14

176

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Entinen_nuori

      TL;DR.

      Sinä joka olet nuori,
      -kaikki aikuisetkin ovat joskus olleet nuoria. Siten he tietävät miltä nuorena olo tuntuu.
      -suurinta osaa aikuisia eivät voisi sinun asiasi vähempää kiinnostaa.

      • ish

        rude


      • NuffSaid

        true


      • opettajazzz

        Opettajana on olen toista mieltä. Jos ei kiinnostaisi, tuskin olisin opettaja.

        Opettajatkin ovat olleet itse nuoria ja samassa tilanteessa. Ei suinkaan ole tarkoituksenmukaista saattaa epävarmuutta kellekään. Ei myöskään ole kiva jäädä yksin, vaikkakin viihtyy yksin. Jos lapsia ei kannusta tekemään töitä kuin parhaiden kavereidensa kanssa, joku jää aina yksin, jos ryhmässä on pariton määrä oppilaita.

        Itse en yleensä kysy vaan yleensä määrään. Riippuu ryhmästä. Joskus kysymisestä seuraa, että useampi ryhmä haluaa ottaa yksinäisen mukaansa - toisinaan ryhmä on sellainen, että on parempi määrätä.


      • omg_sinua
        opettajazzz kirjoitti:

        Opettajana on olen toista mieltä. Jos ei kiinnostaisi, tuskin olisin opettaja.

        Opettajatkin ovat olleet itse nuoria ja samassa tilanteessa. Ei suinkaan ole tarkoituksenmukaista saattaa epävarmuutta kellekään. Ei myöskään ole kiva jäädä yksin, vaikkakin viihtyy yksin. Jos lapsia ei kannusta tekemään töitä kuin parhaiden kavereidensa kanssa, joku jää aina yksin, jos ryhmässä on pariton määrä oppilaita.

        Itse en yleensä kysy vaan yleensä määrään. Riippuu ryhmästä. Joskus kysymisestä seuraa, että useampi ryhmä haluaa ottaa yksinäisen mukaansa - toisinaan ryhmä on sellainen, että on parempi määrätä.

        Hattu sinulle ja kukka siihen kiinni. Sitähän kaiketi kaipasitkin?


    • opex

      Mitä toivoisi oppilaide tietävän:

      - en osaa lukea ajatuksia
      - en ehdi aina huomata ilmeitäsi
      - jos minulla on satoja oppilaita, en edes muista aina nimeäsi
      - minä luultavasti kuulen, jos sinulle on tapahtunut jotain kamalaa, etkä jaksa työskennellä, minun murheeni taas ovat salaisuuksia, joista sinä et tiedä ikinä mitään
      - en voi paljasta huonoa päivääni, koska olette armottomia
      - en kerta kaikkiaan jaksa koko ajan miettiä, kuka on ahdistunut ja masentunut ja pelkää minua tai haluaa puhua kanssani, koska minun on selvittävä opetussuunnitelman läpiviemisestä ja arvioinnista ja tuntien pidosta
      - minua on turha tästä haukkua, koska tunnen siitä huonoa omatuntoa jo valmiiksi

    • PakkoOnJollain

      Aika pelottava kuva tulee opettajien asenteista.........
      Missä - ja mihin - mennään...??

      Munhan on pakko käydä se koulu! Sinä voit vaihtaa alaa koska vain!!!!!!!

      • opex

        Tervetuloa vaan maailmaan parin vuoden päästä. Ei se, että on opettaja ja aikuinen, tarkoita sitä, että voi noin vain vaihtaa alaa tai edes työpaikkaa. Oletko kuullut esim. työttömyydestä?

        Käytännössä se on enemmän opettaja, jonka on pakko vain jaksaa. Jos opettaja toteaa luokassa, että en jaksa, niin kukas sitten maksaa asuntolainan ja open lasten ruuat? Sen sijaan oppilaat voivat heittäytyä tekemättömiksi ja heittäytyvätkin. Niin, oppilaat ovat lapsia ja siksi sitä katsellaan ja ymmärretään.

        Jos olet sitä mieltä, että ollaan menossa huonompaan, niin kannattaisi tehdä edes mielikuvissaan aikamatka vaikkapa 40-luvulle. Arvaapa, oliko silloin paljon ymmärrystä masentuneelle tai oppimisvaikeuksista kärsivälle? Hah, tukkapölly tuli opelta, jos ei työ maistunut. Nyt jos joku ope sanoo, että pitäisi nuo läksyt tehdä, niin jopa on törkeää. Ihanhan siinä tulee oppilaalle paha mieli, kun noin nolataan, eikä oteta huomioon, että voi olla vaikka masentunut.

        Olet ihan tyypillinen teini. Et osaa yhtään arvostaa sitä, miten paljon nykyään oppilaiden eteen tehdään ja miten heitä arvostetaan. Ei ollut vielä muutama vuosikymmen sitten kuraattoreja, psykologeja, erityisopettajia. Kukaan ei olettanut, että opettaja myöskään toimisi psykologina ja tukihenkilönä, koska opettaja oli opettaja.

        Minä ihan mielelläni noudattaisin kaikkia hyviä neuvojasi. Valitettavasti se ei vain ole monestikaan mahdollista. Voisit itse joskus kokeilla oppitunnin pitämistä. Lopuksi sitten voisit pohtia, kuinka hyvin pystyit tunnin aikana lukemaan ajatuksia ja päättelemään tunteita ja olemaan ihmisenä läsnä 25 oppilaalle 45 minuutin aikana.


      • Ish

        Hyviä pointteja mut silti aika rude


    • pronarsku

      Kuka puhuikaan narsistisista opettajista. Teini avautuu, mutta heti on opettaja avautumassa omista paljon ihanammista ja loistavammista ongelmistaan.

      • autamme_sinua

        Ai jaa? Entäs kun 24 teiniä avautuu? Sen yhden opettajanko sitten pitäisi kaikki avautumiset ottaa huomioon? Tiedoksi sinulle: Käytössä on vain yksi luokkahuone kerrallaan.

        Miten sinulla muuten siellä menee?


    • juuvaiei

      Teinin ahdistusta. Haluaa tulla huomatuksi ja nähdyksi, mutta ei sitten kuitenkaan halua. Ymmärrä sitten tätä!

      Ihan oikeasti ope ei mitenkään voi paneutua parin sadan oppilaan olemukseen kovin syvällisesti, vaikka haluaisikin. Olen kuitenkin aloittajan kanssa ihan samaa mieltä siitä, että paritöissä myös yksin työskentelyn pitää olla sallittua. Siitä ei pidä tehdä isoa numeroa. Tai sitten ope määrää parit ja parittoman "kolmanneksi pyöräksi". Muutenkin elämässä pitää tulla toimeen kaikkien kanssa edes pieni hetki. Mutta korostan nyt kuitenkin sitä, että parittomanakin työskentelyn pitää olla sallittua. Kai se yleensä onkin. Itse teetän paritöitä mahdollisimman vähän, sillä niistä opitaan aika huonosti.

    • Yhllncftkl

      Kkknnklll

    • SallaKarimies1

      Ihan hyvähän tuo aloitus oli, eikä kuulostanut minkään häirikköoppilaan vaan pikemminkin ujon, hiljaisen oppilaan kirjoitukselta. Kyllä heidät on tärkeää jotenkin huomioida, ehkä lähinnä sillä tavalla, ettei turhaan häpäise ja arvostele heitä, jos eivät ole arvostelua ansainneet. Läksyt joskus tekemättä ei mielestäni ole syy häpäistä, oikeastaan lähinnä itseään täynnä olevat oppilaat, joilla mielestään on oikeus tehdä/sanoa mitä vaan kenelle vaan, ovat se pääasiallinen ja ehkä ainoa ryhmä, jotka tarvitsevat oikaisua. Ja kiroilevat, mutta he tavallaan kuuluvat tuohon eka ryhmään. Jos oppilas ei arvosanoistaan välitä, niin kai se on lähinnä hänen ja hänen vanhempiensa välinen asia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      69
      1295
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1217
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      113
      1135
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      73
      1070
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      53
      828
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      75
      741
    7. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      682
    8. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      41
      671
    9. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      362
      659
    10. S on minun etunimen kolmas kirjain.

      Mikä sinun etunimen kolmas kirjain on?
      Ikävä
      53
      646
    Aihe