Perheeni lähti just yhteiseltä pääsiäisaterialta. Olen heistä jumalallisen kiitollinen. ihan sydän pakahtuu. Heistä ja lapsenlapsista. Löysivät piilotetut suklaamunat ja hyppivät sängyssäni sydämensä kyllyydestä. Kotona halpissohvat, jotka eivät kestä, eikä kestä vanhempien hermot.
Tiedän kolme perhettä elämäni varrella asuinalueiltani, jotka eivät ole saaneet adoptiolasta, enkä itse huomannut heidän olevan itseäni "huonompia".
Joskus mietin, mitä vaaditaan, että saa adoptiolapsen. Luulen, jopa uskon, etten olisi saanut, jos sosiaaliviranomaiset olisivat päässeet meitä puolisoina arvioimaan. Mieheni oli äidin hylkäämä lapsi, se vaikutti koko 30-vuotiseen suhteeseemme. Ei kyennyt rakastamaan. En saanut rakkautta juurikaan. Itse olen suurperheen lapsi. Äiti hermostui joskus niin, että huusi järjettömyyksiä ja tukisti. On itsellä osaamaton alkuvanhemmuus. Vetaisin kännit, kun en jaksanut. Silti lapset syötin. Luin paljon, kun leikkiä en osannut, ei leikkineet oma isä ja äiti aikanaan kanssani. Opiskelin, kävin töissä ja elin osin omaa elämääni, hoidin lapset.
Eräs työkaverini, joka oli saanut adoptiolapsen, kertoi, että pitää näyttää varakkaammalta kuin on.
Mitä kysymyksiä kysytään?
Nyt kun mummuna mietin töppäyksiä, mitä olen tehnyt, uhkaillut, kiroillut, menettänyt malttini, ryypännyt ja huutanut. Olisinko ikinä kelvannut adoptiovanhemmaksi?
Mitä adoptiolapsen saaminen oikein vaatii?
Kelpaisiko
1
237
Vastaukset
- itselapseton
Mitä olen sivusta katsellut perheiden elämää, niin ei oikein mikään ennen lapsen tuloa ennusta sitä, millaisia vanhempia ihmisistä tulee. Ei aina ole niin, että hyvistä lähtökohdista tulisi täydellisiä vanhempia tai huonoista lähtöasetelmista huonoja. Eikä hyvien vanhempien lapsista aina tule itsestä samanlaisia. Raha ei ainakaan takaa hyvää perhettä.
Mikä sitten on tarpeeksi hyvä? Ei kai kenenkään elämä ole täydellistä. Suurin osa lapsista kasvaa silti ihan normaaleiksi ihmisiksi, vaikka vanhemmat tekisivät virheitä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Eläkeläiset siirrettävä muuttotappioalueille
Joutoväki pois ruuhkauttamasta elättäjien arkea. Samalla putoaa jokaisen asumiskulut ja rahaa jää enemmän kuluttamiseen.2642404Riikka runnoo: datakeskuksille tulee UUSI yritystuki
"Suomen valtio erikseen tukee esimerkiksi kryptovaluuttaan tai aikuisviihteeseen tai muuhun keskittyviä datakeskuksia."712383- 1201568
Jopa Espanjassa talous kasvaa, Purra vain irvistelee
Huomaa kuinka Purra on Suomen historian huonoin miniseteri, joka ei ole saanut aikaiseksi kuin tuhoa, Siis jopa vasemmis431406Kauppalehti - Törkeä skandaali paljastui: Espanja käytti EU-rahoja ihan muuhun kuin piti
Espanja on käyttänyt miljardeja euroja EU:n elpymisavustuksia eläkkeisiin ja sosiaalimenoihin – ja pyytää lisää. Espanj641367- 1331329
En kerro nimeäsi nainen
Sillä olet nyt salaisuus jota kannan sydämessäni. Tämä mitä tunnen ja kuinka sinuun vahvasti ihastuin on jo niin erikoin711230Auta mua mies
Ota vielä yhteyttä, keksi oikeat sanat että vuosien ajan kasvanut muuri murtuu meidän väliltä vaikka aluksi vain vähän.821029Olet kiva ihminen
En kiellä sitä yhtään. Sinussa on hyvin paljon erinomaisia puolia, enemmän varmasti kun meissä muissa. Sitten on puoli731009Uuden upotuskasteen vaiettu ongelma
Alkuseurakunnan kaste oli useamman vuosisadan upotuskaste, joka toimitettiin joko ulkona luonnon vesistöissä tai kasteki102999