Mistä sovitusnukkeja?!

M.K.

En meinaa löytää mistään myytäviä sovitusnukkeja, en edes alan kaupoista. Mistä niitä sittn voisi kysellä, oppilaitoksilta? ompelimoilta? Netistä, mistä?! Olen kuullut, että ne voivat maksaa paljon, mutta missä hintaluokissa käytetyt ja uudet hienot säädettävät liikkuvat?

Etsin koon 36 nukkea (käytetty käy mainiosti). Kerrothan jos olet nähnyt jonkun tarjoavan tällaista. Kiittäen jo etukäteen=)

25

6426

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • asdf

      Huuto.netissä on aina välillä ollut, laita haku vaan. Itäkeskuksen Singerin liikkeessä on ainakin välillä ollut.

      • tee se itse

        omani Itäkeskuksen Singer-liikkeestä! Nukkea voi säätä eri kokoiseksi. En muista mitä maksoi mutta tyyris oli...


    • mie

      huuto.netistä kannattaa kattoa!

    • fyllitäti

      jos tarvitset itsesi kokoista sovitusnukkea, halvin tapa saada sellainen on valmistaa se itse: materiaaleina tarvitset ohutta trikoota, useita rullia kostuttamalla kiinnittyvää liimapaperia, vanhoja sanomalehtiä nuken täytteeksi ja trikoota sekä kanttinauhaa ja haaraniittejä nuken päällystykseen, sekä iltapäivän aikaa ja hyvän ystävän apua.
      ohuesta trikoosta ommellaan tositiukka minimekko, joka nousee kaulalle hiukan ja peittää pakarat, puetaan alusvaatteiden päälle, kaveri kostuttaa liimapaperin sienellä ja kiertää ympärillesi mekon päälle, useita kerroksia ristiin rastiin. liimapaperin kuivuttua leikataan selästä saksilla varovasti auki, otetaan varovasti pois päältä ja liimapaperilla ummistetaan sauma sekä sisä- että ulkopuolelta. päällystetään trikoolla ja kiinnitetään kanttinauhat haaraniiteillä keskelle pystyyn, lantiolle , vyötärölle ja rinnan ympärille vaakaan, täytetään sanomalehdillä ja tehdään pohjalevy styroxista yms. kätevä voi vielä tehdä telineenkin nukelle vanhasta konttorituolinjalasta ja harjanvarresta...
      hyvin on ainakin minulla nukke toiminut jo useita vuosia...

      • M.K.

        Kerrassaan mainio idea! Mutta, mistä saa sitä kostuttamalla kiinnittyvää liimapaperia? Sinooperistako?


      • pikatsu

        Mahtavaa, fyllitäti, kiitos loistavasta vinkistä. Minäkin olen haaveillut sovitusnukesta, mutta enpäs tuhlaa rahojani, kun sen saa noinkin kätevästi tehtyä. :)


      • fyllitäti
        M.K. kirjoitti:

        Kerrassaan mainio idea! Mutta, mistä saa sitä kostuttamalla kiinnittyvää liimapaperia? Sinooperistako?

        liimapaperia pitäisi löytyä kaupoista, jotka myy taiteilijatarvikkeita (käytetään paperin kiinnitykseen taustalevyyn joissakin tekniikoissa) ja myös joistakin kaupoista saa ikkunoiden tiivistykseen tarkoitettuna samaa tavaraa. ja nyt sit kannattaa ostaa nimenomaan sitä ruskeaa paperimaista tavaraa, eikä valkoista muovimaista, se ei toimi samalla lailla!


      • jenay

        Tein itselleni (itsestäni) nuken ilman ystävän apua ihan vaan teippaamalla tuon ohuen trikootuubin päälleni maalarinteipin avulla. Leikkasin edestä auki ja kun sain torson varovasti riisuttua, teippasin leikkauskohdan takaisin kiinni
        Sitten pari kierrosta rautalankaa ympärille ettei pääse levähtämään, sanomalehdet sisään, mittojen tarkistus ja lopuksi vielä trikookangas päälle että on helppo kiinnittää kaavat tms. nukkeen kiinni. Pohja tuli pahvista.

        Nuken hinta = rulla leveää maalarinteippiä trikoot. Ja taatusti vastaa omia mittoja.


      • Anonyymi

        Hei! Voiko tuollaista sovitusnukkea nuppineulottaa, onko se pehmeä?


      • Anonyymi

        Ei saa mistään enää haaraniittejä...


    • M.K.

      Kävin tsekkaa Hesassa sovitusnukkejen hintoja ja uutena ne taitavat maksaa alennuksellakin yli 200 euroa. Eli aivan liikaa mun budjetilleni. Täytyy varmaan kokeilla seuraavaksi tuota mainiota "tee-itse-sovitusnukkeohjetta" ellei sitten jostain pikaisesti tulisi vastaan käytetty ja halpa koon 36 nukke. Iso kiitos kaikille vastanneille. Hyviä vinkkejä.

    • ulkkis

      Minulla on jossain lehtileike (en löytänyt tähän hätään, mutta voin penkoa uudelleen, jos jotakuta kiinnostaa) tekniikasta, jossa kostutetaan sideharso samanlaiseen liemeen, jota käytetään katkenneen jalan paketoimiseen. Ei se mielestäni kipsiä ollut, mutta jotain muuta kovettuvaa ainetta. Sen voi sitten kietoa ympärilleen ja sen kuivuttua leikata se auki, kiinnittää reunat ja päällystää, kuten liimapaperinukesta neuvottiin. Ja hammaslääkäriystäväni kertoi hammasteknikoiden muotintekomenetelmistä. Minneköhän oikein talletin sen artikkelin...

      • M.K.

        Joo kiinnostaa kyllä. Kerro toki lisää jos vaan löydät sen artikkelin.


      • ulkkis
        M.K. kirjoitti:

        Joo kiinnostaa kyllä. Kerro toki lisää jos vaan löydät sen artikkelin.

        mutta se on englanniksi, ja aika pitkä. Käännän sen, ja laitan tekstin tänne pian. Muistan nyt, että yritin panna ohjeet käytäntöön, mutta en löytänyt sitä sideharsoa; apteekista neuvoivat lääkäritarvikeliikkeeseen, ja sieltä apteekkiin. Jos joku tietää, mistä sitä löytyy, kuulisin mielelläni.

        Tein aikoinani muotoiseni nuken PVA-liimaan kostutetuilla sanomalehtisuikaleilla, t-paidan päälle. Sen kuivuminen vei useita tunteja ja sain flunssan. Se oli ihan hyvä muuten, paitsi, etten saanut reunoja niin hyvin liitetyksi yhteen, etteivät olisi muodostaneet heikkoa kohtaa. Liitos tahtoi painua uralle. Ja sen muotin täyttäminen oli kohokohta; arvelin, että rakennuksilla käytettävä tiivistevaahto (?) muodostaisi kevyen ja lujan täytteen. Aloin siis pursottaa sitä muottiin. Tulihan siitä kova ja kevyt, mutta vaahto oli vahvempaa kuin paperimassa, ja laajetessaan pullisti muotin pyöreäksi...


      • ulkkis
        M.K. kirjoitti:

        Joo kiinnostaa kyllä. Kerro toki lisää jos vaan löydät sen artikkelin.

        Tässä käytettiin muottina kulhoa, mutta varmaan samaa tekniikkaa voi käyttää sovitusnukenkin tekemiseen. Jätän soveltamisen teille.

        "Tarvitset sakset, äljyä tai vaseliinia, muovikelmua, kipsisideharsoa (? plaster bandage), PVA-liimaa (Eri Keeper) ja vettä.

        Käytimme samaa kipsiharsoa, jota käytetään katkenneiden luiden tukemiseen.

        1. Levitä kulholle vaseliinia ja sen päälle muovikelmu - se antaa kovettuneen kipsiharson irrota helposti muotista.

        2. Leikkaa kipsiharso tarpeeksi pitkiksi pätkiksi, että ne ylettyvät kulhon reunasta toiseen. Upota kipsiharso varovasti vesiastiaan, ja nosta se ylös, antaen veden valua hetken aikaa vesiastiaan. Aseta harso nopeasti muotille, antaen liian pituuden roikkua reunan yli. Poista ilmakuplat ja rypyt sormellasi. Toista, kunnes muotti on kahden harsokerroksen peitossa. Anna sen kovettua ainakin puoli tuntia. Poista muotti ja leikkaa reunat tasaiseksi."

        Siinä se oli, vapaasti käännettynä. Se harso siis sisaltää jo kipsin, ja sen tarvitsee vain kostuttaa, ja se sitten kovettuu kuivuessaan. Jos joku tietää, mistä tällaista harsoa saa, kertokaapa ihmeessä. Kuvasta päätellen se on kymmenisen senttiä leveää. En ole kokeillut, mutta ehkä voi sekoittaa kipsin jauheesta, tavalliseen tapaan, ja kastella tavallista harsoa siihen?


      • M.K.
        ulkkis kirjoitti:

        Tässä käytettiin muottina kulhoa, mutta varmaan samaa tekniikkaa voi käyttää sovitusnukenkin tekemiseen. Jätän soveltamisen teille.

        "Tarvitset sakset, äljyä tai vaseliinia, muovikelmua, kipsisideharsoa (? plaster bandage), PVA-liimaa (Eri Keeper) ja vettä.

        Käytimme samaa kipsiharsoa, jota käytetään katkenneiden luiden tukemiseen.

        1. Levitä kulholle vaseliinia ja sen päälle muovikelmu - se antaa kovettuneen kipsiharson irrota helposti muotista.

        2. Leikkaa kipsiharso tarpeeksi pitkiksi pätkiksi, että ne ylettyvät kulhon reunasta toiseen. Upota kipsiharso varovasti vesiastiaan, ja nosta se ylös, antaen veden valua hetken aikaa vesiastiaan. Aseta harso nopeasti muotille, antaen liian pituuden roikkua reunan yli. Poista ilmakuplat ja rypyt sormellasi. Toista, kunnes muotti on kahden harsokerroksen peitossa. Anna sen kovettua ainakin puoli tuntia. Poista muotti ja leikkaa reunat tasaiseksi."

        Siinä se oli, vapaasti käännettynä. Se harso siis sisaltää jo kipsin, ja sen tarvitsee vain kostuttaa, ja se sitten kovettuu kuivuessaan. Jos joku tietää, mistä tällaista harsoa saa, kertokaapa ihmeessä. Kuvasta päätellen se on kymmenisen senttiä leveää. En ole kokeillut, mutta ehkä voi sekoittaa kipsin jauheesta, tavalliseen tapaan, ja kastella tavallista harsoa siihen?

        En tiedä onko tästä apua. Mutta satuin törmäämään eräällä kipsimuotintekonettisivulla (http://zds.iki.fi/zds/larp/cuirboulli/muotti.shtml) tällaiseen: "... Kipsiharsoa saa Helsingissä apteekeista (ainakin Yliopiston Apteekin Mannerheimintien 5:n toimipisteestä saa useita leveyksiä, Mannerheimintie 96:sta vain 6 senttiä leveää) noin kympillä rulla. Kipsijauhetta saa pääkaupunkiseudulta ainakin K-Rauta Espoon keskuksesta, 109 markkaa 10 kiloa. Soveltuvan kipsin myyntinimi on "mallikipsi"."
        En tiedä pitääkö enää paikkansa kun teksti on kirjoitettu markka-aikaan.


      • M.K.
        ulkkis kirjoitti:

        Tässä käytettiin muottina kulhoa, mutta varmaan samaa tekniikkaa voi käyttää sovitusnukenkin tekemiseen. Jätän soveltamisen teille.

        "Tarvitset sakset, äljyä tai vaseliinia, muovikelmua, kipsisideharsoa (? plaster bandage), PVA-liimaa (Eri Keeper) ja vettä.

        Käytimme samaa kipsiharsoa, jota käytetään katkenneiden luiden tukemiseen.

        1. Levitä kulholle vaseliinia ja sen päälle muovikelmu - se antaa kovettuneen kipsiharson irrota helposti muotista.

        2. Leikkaa kipsiharso tarpeeksi pitkiksi pätkiksi, että ne ylettyvät kulhon reunasta toiseen. Upota kipsiharso varovasti vesiastiaan, ja nosta se ylös, antaen veden valua hetken aikaa vesiastiaan. Aseta harso nopeasti muotille, antaen liian pituuden roikkua reunan yli. Poista ilmakuplat ja rypyt sormellasi. Toista, kunnes muotti on kahden harsokerroksen peitossa. Anna sen kovettua ainakin puoli tuntia. Poista muotti ja leikkaa reunat tasaiseksi."

        Siinä se oli, vapaasti käännettynä. Se harso siis sisaltää jo kipsin, ja sen tarvitsee vain kostuttaa, ja se sitten kovettuu kuivuessaan. Jos joku tietää, mistä tällaista harsoa saa, kertokaapa ihmeessä. Kuvasta päätellen se on kymmenisen senttiä leveää. En ole kokeillut, mutta ehkä voi sekoittaa kipsin jauheesta, tavalliseen tapaan, ja kastella tavallista harsoa siihen?

        "Jos joku tietää, mistä tällaista harsoa saa, kertokaapa ihmeessä. Kuvasta päätellen se on kymmenisen senttiä leveää..."

        Kyseistä tavaraa löytyi mm. Jyväskylän Yliopiston Apteekista (hakivat takahuoneesta). 10 rullaa maksoi jonkun vajaan 10 e. Yhden rullan koko on 8cmx2m.


      • marie
        M.K. kirjoitti:

        "Jos joku tietää, mistä tällaista harsoa saa, kertokaapa ihmeessä. Kuvasta päätellen se on kymmenisen senttiä leveää..."

        Kyseistä tavaraa löytyi mm. Jyväskylän Yliopiston Apteekista (hakivat takahuoneesta). 10 rullaa maksoi jonkun vajaan 10 e. Yhden rullan koko on 8cmx2m.

        Mun kaverille pistettiin joskus terveyskeskuksessa tuollaista nilkkaan ja sanottiin ettei sitä saa kastella eikä poistaa itse. No se kastui kuitenkin ja hän meni ostamaan lisää sidettä apteekista mutta siellä sanottiin etteivät he myy sellaista koska sitä saa vain lääkäri tms. laittaa, ei saa laittaa itse.


      • M.K.
        marie kirjoitti:

        Mun kaverille pistettiin joskus terveyskeskuksessa tuollaista nilkkaan ja sanottiin ettei sitä saa kastella eikä poistaa itse. No se kastui kuitenkin ja hän meni ostamaan lisää sidettä apteekista mutta siellä sanottiin etteivät he myy sellaista koska sitä saa vain lääkäri tms. laittaa, ei saa laittaa itse.

        Hmmm, omituista. Ei ne mitää kyllä multa kyselly. Kerroin vielä avoimesti, että meinaan kipsata itteni yläruumiin ja kyselin paljonko mahtas sitä kipsisideharsoa mennä. Avuliaasti vaan auttoivat ja hakivat takahuoneesta eri vaihtoehtoja.

        Tosin voi olla vähän eri juttu toi, kun kyseessä oli joku ruumiinvamman kipsaus - eivät halua/saa myydä siihen tarkoitukseen.


      • minä
        M.K. kirjoitti:

        "Jos joku tietää, mistä tällaista harsoa saa, kertokaapa ihmeessä. Kuvasta päätellen se on kymmenisen senttiä leveää..."

        Kyseistä tavaraa löytyi mm. Jyväskylän Yliopiston Apteekista (hakivat takahuoneesta). 10 rullaa maksoi jonkun vajaan 10 e. Yhden rullan koko on 8cmx2m.

        Kipsisideharsoa saa apteekista kuin apteekista....Ainaski kanta-hämeessä ja just ostin ja kymmenen rullaa (10cm kertaa 2m) maksoi 21.27 euroa.


    • etsitty on

      Olen itsekkin etsinyt sovitusnukkeja, niiden hinnat ovat aina pyörineet siinä yli sadan lieppeillä...
      Kannattaa etsiä "Tikata" sivulta sieltä löytyy 36 koon sovitusnukkeja.

    • samatt

      Itsekkin tarvitsisin sellaista :)

      • 65

        Tori.fi näkyy kaksi olevan myynnissä jos ei ole menny jo.


    • Anonyymi

      Tilaa sopivan kokoinen seksinukke. Saattaisi löytyä käyttöä poikaystävällesikin...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      114
      8825
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2633
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      128
      2371
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1999
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1746
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1540
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1497
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      9
      1427
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1296
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1219
    Aihe