Kuinka etsitään Opel Zafira 1.9 dieselin sähkövuoto kotikonstein =ilman vikakoodin lukulaitetta. Akku tyhjenee totaalisesti parissa viikossa vaikka mitään valoja tai muita virran kulutuslaitteita ei ole päällä. Akku on uusi, ollut pari viikkoa käytössä, se oli ladattu käyttöönottovaiheessa verkkolaturilla, ja ajettu sen jälkeen keskipitkää matkaa. Se käynnistyi virheettömästi. Auton laturin lataus oli mitattu ennen akun vaihtoa, se on OK.
Auto seisoi pari viikkoa, jonka jälkeen akku vaikutti kuolleelta, auton kojetaulun valotkaan eivät syttyneet. Se ladattiin ja auto käynnistyi hyvin. Kun sillä ajetaan viikoittain niin akun jännite ja virta riittävät hyvin, mutta käsitykseni mukaan jossain on vuoto, koska uusi akku tyhjenee muutamassa päivässä.
Itkin aiheesta toisessakin ketjussa.
Zafiran sähkövuodot
5
229
Vastaukset
- jos-osaa
Virtamittarilla onnistuu. Ensin selvitetään missä tilanteissa, ja kuinka iso vuotovirta on. Sitten sulakkeita irrottamalla selvitetään missä vika on. Lopuksi korjataan vika.
- Vaihdanko-merkkiä
Pihtimittarit taitavat olla niin epätarkkoja ettei niillä näe noin pientä vuotovirtaa, jolla akku tyhjenee parissa-kolmessa viikossa. Akku on muistaakseni 74 Ah:n kokoinen. Eli jos se vuotaa täysin tyhjäksi kolmessa viikossa = 500 tuntia, niin vuotovirran tarttee olla vain reilut 0,1A?? Siis VxA = 1.6 Wattia?? En tiedä sähköistä mitään, joka varmaan näkyy tekstissäni, joten älä ala vinoilla pöljälle! Siis se ampeerimittari pitää kai kytkeä sarjaan noin pientä tehoa mitatessa? Eli joudun irrottelemaan akun piuhoja?
- jos-osaa
Joo, noinpienillä virroilla on parempi käyttää tavallista virtamittaria. Mittari on yleensä helpointa kytkeä akun maakaapelin rinnalle, ja sen jälkeen irroittaa maakaapeli, joten kaikki käytetty virta menee mittarin läpi.
Jos mittarissa ei ole vähintään 30A mitta-aluetta kannattaa maakaapeli irroittaa rinnalta vasta kun auto on lukittu (mielellään vielä hetki väliä), jotta mikään iso virta ei riko mittaria tai polta sen sulaketta.
Jos sulakekotelo on konepellinalla, niin varmista että autossa ei ole mitään, mikä tunnistaisi konepellin olevan auki. Jos sulakekotelo on auton sisällä on auto saatava luulemaan että ovi on kiinni.
Kun nämä on tehty, niin sitten vaan yksikerralaan sulakkeita pois, kunnes virrankulutus loppuu.
- Vaihdanko-merkkiä
Kiitoksia jos-osaajalle. Kerron miten kävi, sitten kun olen ensin palannut kotimaisemiin ja ehtinyt lainata naapurin autogurulta mittarin ja tutkia asiaa.
- varmastiparempi
Vie merkkiliikkeeseen tai autosähkökorjaajalle. Miksi pitäisi itse tinata jos ei ole hajuakaan..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oletko kertonut jo muille tunteistasi?
Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.774622- 1801897
- 1241600
- 1241125
Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan
Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️161081- 351036
- 78933
- 52896
Hyvää huomenta!
Mietin miten suhtaudut minuun, jos kerron tunteista. Voinko enää sen jälkeen olla samassa paikassa kanssasi, jos koet as78872- 4838