Kuinka etsitään Opel Zafira 1.9 dieselin sähkövuoto kotikonstein =ilman vikakoodin lukulaitetta. Akku tyhjenee totaalisesti parissa viikossa vaikka mitään valoja tai muita virran kulutuslaitteita ei ole päällä. Akku on uusi, ollut pari viikkoa käytössä, se oli ladattu käyttöönottovaiheessa verkkolaturilla, ja ajettu sen jälkeen keskipitkää matkaa. Se käynnistyi virheettömästi. Auton laturin lataus oli mitattu ennen akun vaihtoa, se on OK.
Auto seisoi pari viikkoa, jonka jälkeen akku vaikutti kuolleelta, auton kojetaulun valotkaan eivät syttyneet. Se ladattiin ja auto käynnistyi hyvin. Kun sillä ajetaan viikoittain niin akun jännite ja virta riittävät hyvin, mutta käsitykseni mukaan jossain on vuoto, koska uusi akku tyhjenee muutamassa päivässä.
Itkin aiheesta toisessakin ketjussa.
Zafiran sähkövuodot
5
196
Vastaukset
- jos-osaa
Virtamittarilla onnistuu. Ensin selvitetään missä tilanteissa, ja kuinka iso vuotovirta on. Sitten sulakkeita irrottamalla selvitetään missä vika on. Lopuksi korjataan vika.
- Vaihdanko-merkkiä
Pihtimittarit taitavat olla niin epätarkkoja ettei niillä näe noin pientä vuotovirtaa, jolla akku tyhjenee parissa-kolmessa viikossa. Akku on muistaakseni 74 Ah:n kokoinen. Eli jos se vuotaa täysin tyhjäksi kolmessa viikossa = 500 tuntia, niin vuotovirran tarttee olla vain reilut 0,1A?? Siis VxA = 1.6 Wattia?? En tiedä sähköistä mitään, joka varmaan näkyy tekstissäni, joten älä ala vinoilla pöljälle! Siis se ampeerimittari pitää kai kytkeä sarjaan noin pientä tehoa mitatessa? Eli joudun irrottelemaan akun piuhoja?
- jos-osaa
Joo, noinpienillä virroilla on parempi käyttää tavallista virtamittaria. Mittari on yleensä helpointa kytkeä akun maakaapelin rinnalle, ja sen jälkeen irroittaa maakaapeli, joten kaikki käytetty virta menee mittarin läpi.
Jos mittarissa ei ole vähintään 30A mitta-aluetta kannattaa maakaapeli irroittaa rinnalta vasta kun auto on lukittu (mielellään vielä hetki väliä), jotta mikään iso virta ei riko mittaria tai polta sen sulaketta.
Jos sulakekotelo on konepellinalla, niin varmista että autossa ei ole mitään, mikä tunnistaisi konepellin olevan auki. Jos sulakekotelo on auton sisällä on auto saatava luulemaan että ovi on kiinni.
Kun nämä on tehty, niin sitten vaan yksikerralaan sulakkeita pois, kunnes virrankulutus loppuu.
- Vaihdanko-merkkiä
Kiitoksia jos-osaajalle. Kerron miten kävi, sitten kun olen ensin palannut kotimaisemiin ja ehtinyt lainata naapurin autogurulta mittarin ja tutkia asiaa.
- varmastiparempi
Vie merkkiliikkeeseen tai autosähkökorjaajalle. Miksi pitäisi itse tinata jos ei ole hajuakaan..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet taitava
monessa asiassa. Myös siinä, miten veit sydämeni. Äkkiarvaamatta, pikkuhiljaa. Yhtäkkiä huomasin että minusta puuttuu jo768142Sinällään hauska miten jostakin
jaksetaan juoruta vaikka mitä. Jakorasia yms. Raukkamaista toimintaa. Annetaan jokaisen elää rauhassa eikä levitellä per583233- 372546
Miten voit manipuloida katsojalukuja?
Palstatrolli ja väsynyttä sontaa palstalle suoltava Varmakkakkiainen on viime aikoina vedonnot siihen, että hänen ketjuj172170Osuuspankki Kuhmo!
Ei pysty pitämään yhtä Otto pankkiautomaattia toiminnassa Ksupermarketin kanssa,20 vuotta sitten Kuhmossa oli neljä auto362119- 232080
- 131907
Rakkaalleni!
Halusin tulla kertomaan, että sinua ajattelen ja ikävöin vaikka olen sukuloimassa. Meinasin herkistyä, kun tykkään sinus151693- 611647
- 181609