Tilannenopeusrajoittimet käyttöön

sopivauhti

EU:n pitäisi määrätä rekkoihin tilannenopeusrajoittimet, joiden maksiminopeuden asettaisi kulloinenkin tienpitäjä. Tällöin saataisiin viattomilta kuskeilta siirrettyä vastuu niille, jotka eivät pidä väyliä liikennekelpoisina.

Esimerkiksi Lahden rikkivetyonnettomuus olisi jäänyt tapahtumatta, jos rekan nopeus olisi säädetty tien kuntoon nähden oikeaksi. Teiden kunnossapitoa ei voi ulkoistaa kuljettajille.

5

159

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Maalar

      Tuo nyt höpöpuhetta on.Niin että aina pitäis syy vierittää jonkun muun niskaan ja jollakin laitteella se pitäis onnistua jonkun hallintoviranomaisen kautta.Eiköhän se syyllinen istu siinä ratin ja selkänojan välissä ja korvien välissä pitäis olla se järki jolla autoja ajellaan oli tie liukas eli ei.Ei siinä EU:t auta.

      • sopivauhti

        Meinaatko että sääntely pitäisi poistaa liikenteestä kokonaan? Siis nopeusrajoitukset ja nykyisetkin nopeusrajoittimet pois?

        Kyllä se vaan niin on, että selkänojan ja ratin välissä ei osata tehdä aina niitä oikeita ratkaisuja, vaan vastuuta on myös lainsäätäjällä.

        Elektronisesti etänä säädettävä nopeusrajoitin ei ole nykytekniikalla mitenkään mahdoton toteutettava, eikä välttämättä edes kallis. Mukaan voidaan kytkeä myös sateliittipaikannus ja nykyinen tieverkko, jolloin vauhtia saadaan automaattisesti pois myös jyrkkiä mutkia lähestyttäessä.

        Tekniikaan avulla saadaan vähennettyä inhimillisen virheen aiheuttamia onnettomuuksia. Harvoin kukaan tahallaan koheltaa,.


      • Maalar

        Höpöpuheet eikun paranee.Varmaan nuo tekniset vermeet sopii hyvin kiskoilla tapahtuvaan liikenteeseen ja avaruuslentoihin mutta kumipyörien päällä on niitä muuttuvia tekijöitä hieman enemmän,ja kyllähän se kuski on se jonka vastuulla se kärry kulkee.Oikeasti yhdistelmien nopeudenrajoitin tulisi olla 85 km/h ja ylinopeuksien sijaan tulisi valvoa ja rangaista liian lyhyestä ajoneuvojen välisestä välimatkasta.Ylinopeudet eivät ole ongelma Suomen tieliikenteessä,vaan alle nopeusrajoitusten ajaminen on se joka aikaansaa suurimman osan onnettomuuksista ja kuolemista tieliikenteessä.


      • sopivauhti
        Maalar kirjoitti:

        Höpöpuheet eikun paranee.Varmaan nuo tekniset vermeet sopii hyvin kiskoilla tapahtuvaan liikenteeseen ja avaruuslentoihin mutta kumipyörien päällä on niitä muuttuvia tekijöitä hieman enemmän,ja kyllähän se kuski on se jonka vastuulla se kärry kulkee.Oikeasti yhdistelmien nopeudenrajoitin tulisi olla 85 km/h ja ylinopeuksien sijaan tulisi valvoa ja rangaista liian lyhyestä ajoneuvojen välisestä välimatkasta.Ylinopeudet eivät ole ongelma Suomen tieliikenteessä,vaan alle nopeusrajoitusten ajaminen on se joka aikaansaa suurimman osan onnettomuuksista ja kuolemista tieliikenteessä.

        Eipä tilannenopeusrajoittimella säädellä mitään muuta kuin ajoneuvon maksiminopeutta.

        Kaikilla yleisillä teillähän on voimassa jokin nopeusrajoitus, jota tilannenopeusrajoittimessa voidaan myös hyödyntää. Jos halutaan, niin nopeusrajoittimeen voidaan tietysti laittaa arvoksi maksiminopeus 5 km/h, mutta miksei sitten kerralla nostettaisi nopeusrajoituksiakin sen 5 km/h?

        Tilannenopeusrajoittimen idea olisi kuitenkin se, että tilanteen niin vaatiessa sillä saataisiin pakotettua nopeudet turvallisemmalle tasolle. Tässä suhteessa se toimisi kuten muuttuvat nopeusrajoitukset.

        Liikenneverkon "älykkyyden" kehittyessä päästäisiinkin lähes reaaliaikaiseen maksiminopeuksien ohjaukseen. Nythän jo raskas kalusto osallistuu teiden kunnon seuraamiseen, esim. http://www.liikennevirasto.fi/-/tien-kunto-selviaa-maitoautosta ja http://www.tekniikkatalous.fi/tekniikka/autot/2013-01-23/Liukkauden-tunnistin-varoittaa-kuljettajaa-etukäteen-3312421.html


    • relan

      Kuskin vika eikös ollut merkeistä apua kiertotie happovehkeille metsän kautta

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tiedätkö mihin

      Ominaisuuksiin rakastuin sinussa?
      Ikävä
      75
      4331
    2. Purra on kantanut vastuuta täyden kympin arvoisesti

      Luottoluokituksen lasku, ennätysvelat ja ennätystyöttömyys siitä muutamana esimerkkinä. Jatkakoon hän hyvin aloittamaans
      Maailman menoa
      110
      4079
    3. BOIKOTOIN - Ei mitään Suomi.fi postilaatikoita käyttöön

      Ainakaan minulle! Vai että pitäisi alkaa siellä käyädä katselemassa tammikuusta 2026 siis periaatteessa päivittäin että
      Maailman menoa
      161
      2741
    4. Surullista

      Että menetit sen naisen , tosi surullista ja vielä oman tyhmyyden takia ,ymmärrän että se on masentavaa
      Ikävä
      58
      2527
    5. Muuttunut käytös

      Onko kaivattusi käytös muuttunut? Tiedätkö mistä se johtuu? Haluatko kertoa, mitä tapahtui?
      Ikävä
      67
      2387
    6. 135
      2142
    7. Väkeä oli liikkeellä

      Nyt leijutaan pilvissä. Kun eläinpuistossa oli porukkaa 😆😆 Olihan siellä kun ilmaiseksi pääsivät. Eiköhän se juuri sik
      Ähtäri
      42
      2087
    8. Oliko kiihkeä

      ensimmäinen yö?
      Ikävä
      50
      1993
    9. Miltä meidän

      Riidat näyttäisi ja mistä niitä voisi tulla?
      Ikävä
      63
      1740
    10. Kummallista

      Oletteko koskaan ihastuneet ihmiseen, joka ei ulkonäöltään vastaa ollenkaan ihannettanne?
      Sinkut
      55
      1740
    Aihe