Tilannenopeusrajoittimet käyttöön

sopivauhti

EU:n pitäisi määrätä rekkoihin tilannenopeusrajoittimet, joiden maksiminopeuden asettaisi kulloinenkin tienpitäjä. Tällöin saataisiin viattomilta kuskeilta siirrettyä vastuu niille, jotka eivät pidä väyliä liikennekelpoisina.

Esimerkiksi Lahden rikkivetyonnettomuus olisi jäänyt tapahtumatta, jos rekan nopeus olisi säädetty tien kuntoon nähden oikeaksi. Teiden kunnossapitoa ei voi ulkoistaa kuljettajille.

5

81

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Maalar

      Tuo nyt höpöpuhetta on.Niin että aina pitäis syy vierittää jonkun muun niskaan ja jollakin laitteella se pitäis onnistua jonkun hallintoviranomaisen kautta.Eiköhän se syyllinen istu siinä ratin ja selkänojan välissä ja korvien välissä pitäis olla se järki jolla autoja ajellaan oli tie liukas eli ei.Ei siinä EU:t auta.

      • sopivauhti

        Meinaatko että sääntely pitäisi poistaa liikenteestä kokonaan? Siis nopeusrajoitukset ja nykyisetkin nopeusrajoittimet pois?

        Kyllä se vaan niin on, että selkänojan ja ratin välissä ei osata tehdä aina niitä oikeita ratkaisuja, vaan vastuuta on myös lainsäätäjällä.

        Elektronisesti etänä säädettävä nopeusrajoitin ei ole nykytekniikalla mitenkään mahdoton toteutettava, eikä välttämättä edes kallis. Mukaan voidaan kytkeä myös sateliittipaikannus ja nykyinen tieverkko, jolloin vauhtia saadaan automaattisesti pois myös jyrkkiä mutkia lähestyttäessä.

        Tekniikaan avulla saadaan vähennettyä inhimillisen virheen aiheuttamia onnettomuuksia. Harvoin kukaan tahallaan koheltaa,.


      • Maalar

        Höpöpuheet eikun paranee.Varmaan nuo tekniset vermeet sopii hyvin kiskoilla tapahtuvaan liikenteeseen ja avaruuslentoihin mutta kumipyörien päällä on niitä muuttuvia tekijöitä hieman enemmän,ja kyllähän se kuski on se jonka vastuulla se kärry kulkee.Oikeasti yhdistelmien nopeudenrajoitin tulisi olla 85 km/h ja ylinopeuksien sijaan tulisi valvoa ja rangaista liian lyhyestä ajoneuvojen välisestä välimatkasta.Ylinopeudet eivät ole ongelma Suomen tieliikenteessä,vaan alle nopeusrajoitusten ajaminen on se joka aikaansaa suurimman osan onnettomuuksista ja kuolemista tieliikenteessä.


      • sopivauhti
        Maalar kirjoitti:

        Höpöpuheet eikun paranee.Varmaan nuo tekniset vermeet sopii hyvin kiskoilla tapahtuvaan liikenteeseen ja avaruuslentoihin mutta kumipyörien päällä on niitä muuttuvia tekijöitä hieman enemmän,ja kyllähän se kuski on se jonka vastuulla se kärry kulkee.Oikeasti yhdistelmien nopeudenrajoitin tulisi olla 85 km/h ja ylinopeuksien sijaan tulisi valvoa ja rangaista liian lyhyestä ajoneuvojen välisestä välimatkasta.Ylinopeudet eivät ole ongelma Suomen tieliikenteessä,vaan alle nopeusrajoitusten ajaminen on se joka aikaansaa suurimman osan onnettomuuksista ja kuolemista tieliikenteessä.

        Eipä tilannenopeusrajoittimella säädellä mitään muuta kuin ajoneuvon maksiminopeutta.

        Kaikilla yleisillä teillähän on voimassa jokin nopeusrajoitus, jota tilannenopeusrajoittimessa voidaan myös hyödyntää. Jos halutaan, niin nopeusrajoittimeen voidaan tietysti laittaa arvoksi maksiminopeus 5 km/h, mutta miksei sitten kerralla nostettaisi nopeusrajoituksiakin sen 5 km/h?

        Tilannenopeusrajoittimen idea olisi kuitenkin se, että tilanteen niin vaatiessa sillä saataisiin pakotettua nopeudet turvallisemmalle tasolle. Tässä suhteessa se toimisi kuten muuttuvat nopeusrajoitukset.

        Liikenneverkon "älykkyyden" kehittyessä päästäisiinkin lähes reaaliaikaiseen maksiminopeuksien ohjaukseen. Nythän jo raskas kalusto osallistuu teiden kunnon seuraamiseen, esim. http://www.liikennevirasto.fi/-/tien-kunto-selviaa-maitoautosta ja http://www.tekniikkatalous.fi/tekniikka/autot/2013-01-23/Liukkauden-tunnistin-varoittaa-kuljettajaa-etukäteen-3312421.html


    • relan

      Kuskin vika eikös ollut merkeistä apua kiertotie happovehkeille metsän kautta

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Asianajaja Herman Ljungberg

      Ei ole tällä herralla kaikki muumit laaksossa, kun väittää, että kaapelien katkominen on NORMAALIA. Kaikkea se leipä elä
      Maailman menoa
      184
      7699
    2. Löytyykö jyväskylästä naista kenenkä pyllyä saisi kosketella ja haistellla??

      Olen ihan mukava ja kunnollinen herras mies 41 vuotta.
      Jyväskylä
      35
      4913
    3. Neljä nuorta kuoli Nurmijärvellä, auto suistui jokeen Onnettomuuden tutkinta on vielä alussa.

      Neljä nuorta kuoli Nurmijärvellä, auto suistui jokeen Onnettomuuden tutkinta on vielä alussa. Poliisi sai lauantaina 4.
      Maailman menoa
      126
      2903
    4. Ja taas kerran

      Mutka ja joki. Kenties liikaa nopeutta. Miksi?
      Nurmijärvi
      82
      2311
    5. Mikä on rakkain fantasiasi kaivatusta?

      Ja kertoisitko sen hänelle?
      Ikävä
      92
      1635
    6. Sähköauto sopii erinomaisesti maaseudulle, jopa paremmin kuin kaupunkiin.

      Sähköautolla pärjää maaseudulla jopa paremmin kuin kaupungissa, sillä jokainen sähköistetyn talon piha on mahdollinen la
      Hybridi- ja sähköautot
      217
      1547
    7. Nainen, taidan inhota minua todella

      tai sitten et halua olla missään tekemisissä kanssani. Sellaiset otteet sulla. On tosi karmeata olla toiselle kuin kuoll
      Ikävä
      73
      1151
    8. Tämä oli vuoden 1. luetuin artikkeli Suomi24 Viihteessä: Rock-legenda Andy McCoy, 61, sai eläkkeen

      Rock-legenda Andy McCoy, 61, sai kuin saikin taiteilijaeläkkeen - Tämän suuruinen eläke on kuussa! -artikkeli oli v. 202
      Viihde ja kulttuuri
      17
      1104
    9. Mitä haluaisit sanoa kaivatullesi

      vuoden 2025 aluksi?
      Ikävä
      48
      1029
    10. Rattoisaa lauantai iltaa

      Mitäs tänään tapahtuu? Mitäs kirsikalle kuuluu? Onko lähdössä iltaelämään? 😊✨💞🌆 Minä vietä taas yksinäistä koti-iltaa
      Ikävä
      226
      1002
    Aihe