Tilannenopeusrajoittimet käyttöön

sopivauhti

EU:n pitäisi määrätä rekkoihin tilannenopeusrajoittimet, joiden maksiminopeuden asettaisi kulloinenkin tienpitäjä. Tällöin saataisiin viattomilta kuskeilta siirrettyä vastuu niille, jotka eivät pidä väyliä liikennekelpoisina.

Esimerkiksi Lahden rikkivetyonnettomuus olisi jäänyt tapahtumatta, jos rekan nopeus olisi säädetty tien kuntoon nähden oikeaksi. Teiden kunnossapitoa ei voi ulkoistaa kuljettajille.

5

132

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Maalar

      Tuo nyt höpöpuhetta on.Niin että aina pitäis syy vierittää jonkun muun niskaan ja jollakin laitteella se pitäis onnistua jonkun hallintoviranomaisen kautta.Eiköhän se syyllinen istu siinä ratin ja selkänojan välissä ja korvien välissä pitäis olla se järki jolla autoja ajellaan oli tie liukas eli ei.Ei siinä EU:t auta.

      • sopivauhti

        Meinaatko että sääntely pitäisi poistaa liikenteestä kokonaan? Siis nopeusrajoitukset ja nykyisetkin nopeusrajoittimet pois?

        Kyllä se vaan niin on, että selkänojan ja ratin välissä ei osata tehdä aina niitä oikeita ratkaisuja, vaan vastuuta on myös lainsäätäjällä.

        Elektronisesti etänä säädettävä nopeusrajoitin ei ole nykytekniikalla mitenkään mahdoton toteutettava, eikä välttämättä edes kallis. Mukaan voidaan kytkeä myös sateliittipaikannus ja nykyinen tieverkko, jolloin vauhtia saadaan automaattisesti pois myös jyrkkiä mutkia lähestyttäessä.

        Tekniikaan avulla saadaan vähennettyä inhimillisen virheen aiheuttamia onnettomuuksia. Harvoin kukaan tahallaan koheltaa,.


      • Maalar

        Höpöpuheet eikun paranee.Varmaan nuo tekniset vermeet sopii hyvin kiskoilla tapahtuvaan liikenteeseen ja avaruuslentoihin mutta kumipyörien päällä on niitä muuttuvia tekijöitä hieman enemmän,ja kyllähän se kuski on se jonka vastuulla se kärry kulkee.Oikeasti yhdistelmien nopeudenrajoitin tulisi olla 85 km/h ja ylinopeuksien sijaan tulisi valvoa ja rangaista liian lyhyestä ajoneuvojen välisestä välimatkasta.Ylinopeudet eivät ole ongelma Suomen tieliikenteessä,vaan alle nopeusrajoitusten ajaminen on se joka aikaansaa suurimman osan onnettomuuksista ja kuolemista tieliikenteessä.


      • sopivauhti
        Maalar kirjoitti:

        Höpöpuheet eikun paranee.Varmaan nuo tekniset vermeet sopii hyvin kiskoilla tapahtuvaan liikenteeseen ja avaruuslentoihin mutta kumipyörien päällä on niitä muuttuvia tekijöitä hieman enemmän,ja kyllähän se kuski on se jonka vastuulla se kärry kulkee.Oikeasti yhdistelmien nopeudenrajoitin tulisi olla 85 km/h ja ylinopeuksien sijaan tulisi valvoa ja rangaista liian lyhyestä ajoneuvojen välisestä välimatkasta.Ylinopeudet eivät ole ongelma Suomen tieliikenteessä,vaan alle nopeusrajoitusten ajaminen on se joka aikaansaa suurimman osan onnettomuuksista ja kuolemista tieliikenteessä.

        Eipä tilannenopeusrajoittimella säädellä mitään muuta kuin ajoneuvon maksiminopeutta.

        Kaikilla yleisillä teillähän on voimassa jokin nopeusrajoitus, jota tilannenopeusrajoittimessa voidaan myös hyödyntää. Jos halutaan, niin nopeusrajoittimeen voidaan tietysti laittaa arvoksi maksiminopeus 5 km/h, mutta miksei sitten kerralla nostettaisi nopeusrajoituksiakin sen 5 km/h?

        Tilannenopeusrajoittimen idea olisi kuitenkin se, että tilanteen niin vaatiessa sillä saataisiin pakotettua nopeudet turvallisemmalle tasolle. Tässä suhteessa se toimisi kuten muuttuvat nopeusrajoitukset.

        Liikenneverkon "älykkyyden" kehittyessä päästäisiinkin lähes reaaliaikaiseen maksiminopeuksien ohjaukseen. Nythän jo raskas kalusto osallistuu teiden kunnon seuraamiseen, esim. http://www.liikennevirasto.fi/-/tien-kunto-selviaa-maitoautosta ja http://www.tekniikkatalous.fi/tekniikka/autot/2013-01-23/Liukkauden-tunnistin-varoittaa-kuljettajaa-etukäteen-3312421.html


    • relan

      Kuskin vika eikös ollut merkeistä apua kiertotie happovehkeille metsän kautta

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

      Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      92
      1846
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

      Näin se vaan on.
      Ikävä
      85
      1292
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

      Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1133
    4. Tunnistebiisi

      Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      76
      1017
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

      Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      111
      952
    6. Okei nyt mä ymmärrän

      Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      57
      853
    7. Ei sun tarvi jännittää enää

      en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      772
    8. Miks käyttäydyt noin?

      Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      47
      771
    9. Olen huolissani

      Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      48
      731
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

      Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      693
    Aihe