Tilannenopeusrajoittimet käyttöön

sopivauhti

EU:n pitäisi määrätä rekkoihin tilannenopeusrajoittimet, joiden maksiminopeuden asettaisi kulloinenkin tienpitäjä. Tällöin saataisiin viattomilta kuskeilta siirrettyä vastuu niille, jotka eivät pidä väyliä liikennekelpoisina.

Esimerkiksi Lahden rikkivetyonnettomuus olisi jäänyt tapahtumatta, jos rekan nopeus olisi säädetty tien kuntoon nähden oikeaksi. Teiden kunnossapitoa ei voi ulkoistaa kuljettajille.

5

143

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Maalar

      Tuo nyt höpöpuhetta on.Niin että aina pitäis syy vierittää jonkun muun niskaan ja jollakin laitteella se pitäis onnistua jonkun hallintoviranomaisen kautta.Eiköhän se syyllinen istu siinä ratin ja selkänojan välissä ja korvien välissä pitäis olla se järki jolla autoja ajellaan oli tie liukas eli ei.Ei siinä EU:t auta.

      • sopivauhti

        Meinaatko että sääntely pitäisi poistaa liikenteestä kokonaan? Siis nopeusrajoitukset ja nykyisetkin nopeusrajoittimet pois?

        Kyllä se vaan niin on, että selkänojan ja ratin välissä ei osata tehdä aina niitä oikeita ratkaisuja, vaan vastuuta on myös lainsäätäjällä.

        Elektronisesti etänä säädettävä nopeusrajoitin ei ole nykytekniikalla mitenkään mahdoton toteutettava, eikä välttämättä edes kallis. Mukaan voidaan kytkeä myös sateliittipaikannus ja nykyinen tieverkko, jolloin vauhtia saadaan automaattisesti pois myös jyrkkiä mutkia lähestyttäessä.

        Tekniikaan avulla saadaan vähennettyä inhimillisen virheen aiheuttamia onnettomuuksia. Harvoin kukaan tahallaan koheltaa,.


      • Maalar

        Höpöpuheet eikun paranee.Varmaan nuo tekniset vermeet sopii hyvin kiskoilla tapahtuvaan liikenteeseen ja avaruuslentoihin mutta kumipyörien päällä on niitä muuttuvia tekijöitä hieman enemmän,ja kyllähän se kuski on se jonka vastuulla se kärry kulkee.Oikeasti yhdistelmien nopeudenrajoitin tulisi olla 85 km/h ja ylinopeuksien sijaan tulisi valvoa ja rangaista liian lyhyestä ajoneuvojen välisestä välimatkasta.Ylinopeudet eivät ole ongelma Suomen tieliikenteessä,vaan alle nopeusrajoitusten ajaminen on se joka aikaansaa suurimman osan onnettomuuksista ja kuolemista tieliikenteessä.


      • sopivauhti
        Maalar kirjoitti:

        Höpöpuheet eikun paranee.Varmaan nuo tekniset vermeet sopii hyvin kiskoilla tapahtuvaan liikenteeseen ja avaruuslentoihin mutta kumipyörien päällä on niitä muuttuvia tekijöitä hieman enemmän,ja kyllähän se kuski on se jonka vastuulla se kärry kulkee.Oikeasti yhdistelmien nopeudenrajoitin tulisi olla 85 km/h ja ylinopeuksien sijaan tulisi valvoa ja rangaista liian lyhyestä ajoneuvojen välisestä välimatkasta.Ylinopeudet eivät ole ongelma Suomen tieliikenteessä,vaan alle nopeusrajoitusten ajaminen on se joka aikaansaa suurimman osan onnettomuuksista ja kuolemista tieliikenteessä.

        Eipä tilannenopeusrajoittimella säädellä mitään muuta kuin ajoneuvon maksiminopeutta.

        Kaikilla yleisillä teillähän on voimassa jokin nopeusrajoitus, jota tilannenopeusrajoittimessa voidaan myös hyödyntää. Jos halutaan, niin nopeusrajoittimeen voidaan tietysti laittaa arvoksi maksiminopeus 5 km/h, mutta miksei sitten kerralla nostettaisi nopeusrajoituksiakin sen 5 km/h?

        Tilannenopeusrajoittimen idea olisi kuitenkin se, että tilanteen niin vaatiessa sillä saataisiin pakotettua nopeudet turvallisemmalle tasolle. Tässä suhteessa se toimisi kuten muuttuvat nopeusrajoitukset.

        Liikenneverkon "älykkyyden" kehittyessä päästäisiinkin lähes reaaliaikaiseen maksiminopeuksien ohjaukseen. Nythän jo raskas kalusto osallistuu teiden kunnon seuraamiseen, esim. http://www.liikennevirasto.fi/-/tien-kunto-selviaa-maitoautosta ja http://www.tekniikkatalous.fi/tekniikka/autot/2013-01-23/Liukkauden-tunnistin-varoittaa-kuljettajaa-etukäteen-3312421.html


    • relan

      Kuskin vika eikös ollut merkeistä apua kiertotie happovehkeille metsän kautta

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Korjaa toki jos...

      Koet että ymmärsin sinut kuitenkin aivan väärin. Jännittäminen on täyttä puppua kun et muitakaan miehiä näköjään jännitä
      Ikävä
      29
      3315
    2. Mitä aiot sanoa, kun ja jos tapaatte seuraavan kerran?

      Oletko päättänyt etukäteen?
      Ikävä
      120
      1321
    3. Ellen Jokikunnas paljasti somessa ison perheuutisen - Ralph-poika elämänmuutoksen edessä!

      Ellen Jokikunnas ja Jari Rask sekä Ralph-poika ovat uuden edessä. Tsemppiä koko perheelle ja erityisesti Ralphille! Lu
      Suomalaiset julkkikset
      10
      1265
    4. Mies muistatko kun näit

      Mut ensimmäisen kerran? Missä se oli? Hyvää yötä.
      Ikävä
      71
      1028
    5. Koetko sä mitään

      Syyllisyyden tunteita siitä mitä teit mulle?
      Ikävä
      58
      1021
    6. Nainen, jos kuuntelet ja tottelet, niin sinulle on hyvä osa

      Ominpäin toimiessasi olet jo nähnyt mihin se on johtanut. Olen jo edeltä sen sinulle kertonut ja näen sen asian ja totuu
      Ikävä
      187
      1006
    7. olet kaiken rakkauden arvoinen

      Olisinpa kertonut kuinka rakastuin sinuun. Kuinka hyvältä tunnuit siinä lähelläni, kunpa en olisi väistänyt vastapäätyy
      Ikävä
      26
      957
    8. Olisi kiva

      Tietää, mitä oikein ajattelet minusta tai meistä? Mitä meidän välillä on? Salattua tykkäämistä, halua, himoa? Onhan tämä
      Ikävä
      38
      921
    9. Mikä koirarotu muistuttaa kaivattuasi eniten?

      Koirien piirteet muistuttavat usein ihmisten ja omistajiensa piirteitä.
      Ikävä
      66
      900
    10. Oot mun koko maailma

      Ei ole koskaan ollut ketään, joka olisi niin täydellinen minulle kuin sinä mies ❤️ Ikävöin sua🥹
      Ikävä
      78
      855
    Aihe