Mitä saa kuvata ja saako kuvan teettää?

Eeso

Tekijänoikeusasiat näyttää olevan kovin kimurantteja valokuvauksen osalta. Kysyisin seuraavaa.

Otan kaupunkinäkymästä kuvan vaikka Los Angelesin tai Rooman katukuvasta. Kuvassa ei näyt tunnistettavia ihmisiä mutta Los Angelesin kuvassa näkyy tunnettujen brändien merkkejä ja Rooman kuvassa taas rakennuksia jotka lienee taideteoksiksi luokiteltavia.

Saanko teettää ottamistani kuvista kotini seinälle taulun ulkopuolisella taholla (esim. Ifolor tms)?

Tekijänoikeuslain (1961/404) mukaan valmistusta ei saa antaa ulkopuolisen teetettäväksi jos kyseessä on taideteoksen jäljentäminen taiteellisin keinoin. Onko tässä kyse tästä? Olen ymmärtänyt, että ainakaan tauluista tai patsaista ei saisi julkaista kuvia juuri em. perusteella.

7

452

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Eeso

      Tulipa vielä mieleen, että jos kerran taideteoksista otettuja kuvia ei saa antaa ulkopuolisen valmistettavaksi niin onko kaikki taideteoksista otetut kuvat siis laittomia, jos ne on teetetty ulkopuolisella? Käytännössähän näin on lähes poikkeuksetta, aika harva niitä kuvia itse kotona printta.

    • kimurantteja

      Jos kuvassa on paljon muutakin kuin taideteos niin kuva ei ole taideteoksen jäljentämistä taiteellisin keinoin. Yleensäkin veistoksia yms. ei voi jäljentää valokuvaamalla. Tarvitaan vähontään 3D tulostin ja tarkoitukseen sopiva ohjelma.

    • "Saanko teettää ottamistani kuvista kotini seinälle taulun ulkopuolisella taholla (esim. Ifolor tms)?"

      Saat.
      Yksityinen käyttö on sallittua.


      "Tekijänoikeuslain (1961/404) mukaan valmistusta ei saa antaa ulkopuolisen teetettäväksi jos kyseessä on taideteoksen jäljentäminen taiteellisin keinoin. Onko tässä kyse tästä? Olen ymmärtänyt, että ainakaan tauluista tai patsaista ei saisi julkaista kuvia juuri em. perusteella."

      Valokuva ei ole patsas, eli et kopioi patsasta.

      Lisäksi tekijänoikeuslaissa erikseen todetaan, että yksityiseen käyttöön saa ottaa kuvia "muutamia kappaleita".

      "Muutama" on muistaakseni tarkentunut jossain jutussa tarkoittamaan 5 kpl.

    • Lue-tämä
    • Mitenontää

      Miten on jos kuvaa rakennuksen niin saako kuvan julkaista? Saako kuvan myydä? Vai pitääkö olla lupa rakennuksen suunnitelijalta. Ja onko tekijänoikeus ikuinen vai onko sillä joku 50 vuoden raja-aika. Esim. Jos kuvaa Havis Amanda patsaan yksin niin voiko kuvan ottaa ja voiko sen myydä? Jos ottaa kuvan jostain kuvan taideesineestä niin saako sen julkaista? Voiko kuvan myydä? Nämä ovat vain teoreettisia kysymyksiä, koska tekijänoikeuslaki tai suoja on kai aika moninmutkainen???

      • Mitenontää

        Jos ostan taulun ja otan siitä kuvan ja julkaisen sen niin onko se sallittua vain ei?

        Tämäkin kysymys askarruttaa.


      • sedghsgh

        Älä kysele vaan tee. Kiltit maksaa aina kaiken kuten toisten verokikkailun.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      11
      1595
    2. Muistutus t-Naiselle.

      Olet ilkeä ja narsistinen k-pää. Annat itsestäsi kiltin kuvan ulospäin kelataksesi ihmiset ansaan. Sitten päsmäröit, hau
      Ikävä
      151
      1302
    3. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      282
      1226
    4. Oho! Varmistusta odotellaan.

      Pitäneekö paikkansa? "🇺🇦Ukrainian drones hit a 🇷🇺Russian Tu-22M3 bomber at the Olenya airfield,"
      NATO
      111
      1049
    5. Mää oikeasti vielä kuolen

      Tämän tilanteen takia. Minä tosissani yritin ja tiedän että tämä tilanne sattuu sinuunkin. Molemmat taidetaan olla niin
      Ikävä
      42
      877
    6. Oiskohan se aika

      Selvittää pää vihdoin ja viimein. Minun kaivattu ei todellakaan käy täällä ja piste. Ei ole mitään järkeä enää tuhlata t
      Ikävä
      4
      805
    7. Kun Suomen uutisiin ei voi luottaa?

      Kertoisitteko te uutismaailmasn perehtyneet ASIANTUNTIJAT nyt sitten sen, mihin voi?
      Maailman menoa
      218
      797
    8. Mikä kaivatullasi on WA tai Insta profiilikuva?

      Millainen ?!? asiallisesti häh ?!?
      Ikävä
      24
      719
    9. Mies, kysyisin vaan

      Että aiotko koskaan ottaa minuun yhteyttä? 🥺 Kerro suoraan sekin, jos et.
      Ikävä
      42
      701
    10. Olen etsinyt sinua

      Jokainen päivä olet sydämeni. En voinut käsittää silloin kun ensimmäisen kerran sinut näin, että hän, tuo kauniin ihana
      Ikävä
      20
      674
    Aihe