Millä kilometrimäärillä olette joutuneet vaihtamaan kytkinlevyn, vai onko vielä vaihdettu ollenkaan?
Mitkä oli ensioireet ja paljonko maksoi remontti?
Entä vetoakselien suojakumit?
Primeran kytkin-gallup
9
5259
Vastaukset
- Mara
Kytkinlevyn lisäksi joutuu/kannattaa vaihtaa koko systeenmi: paineasetelma, painelaakerit ja levy. Ne ylensä myydäänkin yhtenä pakettina. Itseltä meni kahdesta Nissanista (Cherry 1.5, Sunny 1.6) hämmästyttävän tasaisesti 120 - 140 tkm:n kohdalla. Jotain vikaa täytyy olla Nissaneissa kun melkein samanlainen auto, Mazda 323 (1.3) ei nikotellut vielä 170 tkm:ssakaan jolloin luovuin siitä.
Ensioire on helppo havaita: kun painat ylimmällä vaihteella jossain 80 - 100 km/h:ssa kaasun äkkiä pohjaan, ottaakin moottori yllättäen lisää kierroksia vaikka nopeus pysyy samana. Kun löysäät kaasua, tilanne palaa ennalleen. Kuukausien aikana tämä tapahtuu yhä useammin ja jotain 10-20 000 km myöhemmin rekat alkaa mennä motarilla ohi ylämäessä. Lopulta joudut luopumaan vaihteesta kerrallaan, ylhäältä alkaen. Vastaavasti pystyt lähtemään liikeelle kakkosella. Parhaat pystyvät kitkuttamaan jopa pari vuotta siitä kun ensioireet oli havaittu. Vaihtotyö kytkinpaketti maksoi 90-luvun lopulla noin 1500 - 2000 mk Nissan merkkikorjaamolla.
Nivelen kumeja meni useammin. Kun alkuun oli päästy, niitä meni 1 - 3 vuoden välein (1 vuosi kertoo huonosta työnlaadusta). Vaihto maksoi 90-luvun lopulla luokkaa 300 mk kumiosat (90 mk tarvikkeena). Koko vetonivelen sai siihen aikaan merkkiliikkeestä 390 mk:lla. Jos ei vikaa huomaa muuten, niin viimeistään katsastusmies kertoo sen. Myöhäisoireena koko murrosnivelen menosta on etupyörän paha ravistus motarinopeuksilla. - Primu
Alkoi luistamaan 300tkm:ssa.
Nissanilta tulee mainoslehtisiä, joissa kytkimen vaihto "paketteja" mainostetaan. Hinta muistaakseni reilut 300e, sisältää levyt, asetelman ja työn.
Samalla kannattaa vaihdattaa vaihdelaatikkon kyljestä vetonivelien stefat. Eivät maksa montaakaan euroa.- mate
Primu, oliko autosi Primera ja tarkoitatko, että tosiaan eka kytkinremppa tehtiin 300 tkm:n kohdalla?
- slx
Omassa Primerassa on nyt mittarissa 260 tkm. Vitosella ajettaessa satasta jos polkaisee kaasun pohjaan rupeaa kytkin luistamaan. Muuten luistaminen ei ole vielä minkäänlainen ongelma.
- Primu
mate kirjoitti:
Primu, oliko autosi Primera ja tarkoitatko, että tosiaan eka kytkinremppa tehtiin 300 tkm:n kohdalla?
Primera kyseessä. En ole 100% varma, oliko ensimmäinen kytkin.
En pidä mahdottomana, kuitenkin liikenteessä edelleenkin paljon yli 200tkm ajettuja ensimmäisellä kytkimellä olevia.
Kytkimen kesto kuitenkin kiinni ajotavasta ja missä ajetaan. Paljon ajetut primerat yleensä matka-ajossa jossa kytki ei ole kovinkaan lujalla. - Mra
slx kirjoitti:
Omassa Primerassa on nyt mittarissa 260 tkm. Vitosella ajettaessa satasta jos polkaisee kaasun pohjaan rupeaa kytkin luistamaan. Muuten luistaminen ei ole vielä minkäänlainen ongelma.
Kyllä kohta on ongelmia, sillä luistaminen vitosella kertoo että levy on lopussa. Missään olosuhteissa tuollainen ei ole normaalia, se kertoo ettei kytkin pysty välittämään läheskään moottorin täyttä vääntömomenttia vaan se luistaa.
Pian luistaa myös nelosella polkaistaessa, sitten kolmosella.-
Loppuvaiheessa rekat menee motarilla ylämäessä ohi. Vielä voi olla 1 - 2 vuotta jäljellä, riippuen ajon tyypistä. Nimittäin, kun noita kilometrejä lukee ja vertaa omiin kokemuksiini, niin ilmeisesti itsellä on ollut kaupunkiajoa suhteessa enemmän? - kyllä pääkaupunkiseudulla ja sompailessa menee kytkin helposti 150 tkm:ssä.
- pasi
mulla oli -94 1.6 sedan primera. Siinä kytkin alkoi esitellä noita aikaisempien kirjoittajien luettelemia merkkejä noin 250 tkm:n jälkeen. Ajelin itse sillä tuonne 280 tkm asti, kunnes vaihdoin syksyllä nykyiseen -99 primeraan. Se olikin oikeastaan ainoa isompi ongelma mikä mulla sen 6 vuoden aikana oli kun sillä ajelin, eikä sekään siis ehtinyt minun hoidettavaksi ongelmaksi. Luultavasti sain siitä kärsiä hieman kauppoja tehdessäni, sillä myyjä tunnisti ongelman ja kertoi jo ennen koeajolle menoa, kokeilevansa nimenomaan kytkintä.
- kiinni
Minulla oli BB Turbo siihen vaihdettiin kytkin 260 tkm kohdalla, kun vaihteiston laakerihajosi. -98 Primerassa on nyt 200 tkm mittarissa ja kytkin sekä suojakumit alkuperäisiä. takaiskarit ja laturion vaihdettu muita suurempia vikoja ei ole ollut. Minulla on ollut 30 vuoden aikana parikymmentä autoa, joilla olen ajanut n. 100 - 200 tkm /auto, yhteen Saabiin on pitänyt vaihtaa kytkin.
- jones4
Primeran kytkimen ikää lyhentää se, ettei huomata säätää vaijerin kireyttä. Mun Primeralla on ajettu ensiasennuskytkimellä 330 tkm. Nyt "löysäsin" kytkinvaijerin ilmeisesti viimeisen kerran. Eli aika pian taitaa olla finito. Ehkä menee vielä noin 20 tkm.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 856284
Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta
Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t303783törniöläiset kaaharit haaparannassa
isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/283130Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!
https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu3691696- 331388
- 271320
Anteeksi kulta
En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv11946Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi46939Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."
Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:11870- 42849