Primeran kytkin-gallup

mate

Millä kilometrimäärillä olette joutuneet vaihtamaan kytkinlevyn, vai onko vielä vaihdettu ollenkaan?
Mitkä oli ensioireet ja paljonko maksoi remontti?

Entä vetoakselien suojakumit?

9

4695

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mara

      Kytkinlevyn lisäksi joutuu/kannattaa vaihtaa koko systeenmi: paineasetelma, painelaakerit ja levy. Ne ylensä myydäänkin yhtenä pakettina. Itseltä meni kahdesta Nissanista (Cherry 1.5, Sunny 1.6) hämmästyttävän tasaisesti 120 - 140 tkm:n kohdalla. Jotain vikaa täytyy olla Nissaneissa kun melkein samanlainen auto, Mazda 323 (1.3) ei nikotellut vielä 170 tkm:ssakaan jolloin luovuin siitä.

      Ensioire on helppo havaita: kun painat ylimmällä vaihteella jossain 80 - 100 km/h:ssa kaasun äkkiä pohjaan, ottaakin moottori yllättäen lisää kierroksia vaikka nopeus pysyy samana. Kun löysäät kaasua, tilanne palaa ennalleen. Kuukausien aikana tämä tapahtuu yhä useammin ja jotain 10-20 000 km myöhemmin rekat alkaa mennä motarilla ohi ylämäessä. Lopulta joudut luopumaan vaihteesta kerrallaan, ylhäältä alkaen. Vastaavasti pystyt lähtemään liikeelle kakkosella. Parhaat pystyvät kitkuttamaan jopa pari vuotta siitä kun ensioireet oli havaittu. Vaihtotyö kytkinpaketti maksoi 90-luvun lopulla noin 1500 - 2000 mk Nissan merkkikorjaamolla.

      Nivelen kumeja meni useammin. Kun alkuun oli päästy, niitä meni 1 - 3 vuoden välein (1 vuosi kertoo huonosta työnlaadusta). Vaihto maksoi 90-luvun lopulla luokkaa 300 mk kumiosat (90 mk tarvikkeena). Koko vetonivelen sai siihen aikaan merkkiliikkeestä 390 mk:lla. Jos ei vikaa huomaa muuten, niin viimeistään katsastusmies kertoo sen. Myöhäisoireena koko murrosnivelen menosta on etupyörän paha ravistus motarinopeuksilla.

    • Primu

      Alkoi luistamaan 300tkm:ssa.

      Nissanilta tulee mainoslehtisiä, joissa kytkimen vaihto "paketteja" mainostetaan. Hinta muistaakseni reilut 300e, sisältää levyt, asetelman ja työn.

      Samalla kannattaa vaihdattaa vaihdelaatikkon kyljestä vetonivelien stefat. Eivät maksa montaakaan euroa.

      • mate

        Primu, oliko autosi Primera ja tarkoitatko, että tosiaan eka kytkinremppa tehtiin 300 tkm:n kohdalla?


      • slx

        Omassa Primerassa on nyt mittarissa 260 tkm. Vitosella ajettaessa satasta jos polkaisee kaasun pohjaan rupeaa kytkin luistamaan. Muuten luistaminen ei ole vielä minkäänlainen ongelma.


      • Primu
        mate kirjoitti:

        Primu, oliko autosi Primera ja tarkoitatko, että tosiaan eka kytkinremppa tehtiin 300 tkm:n kohdalla?

        Primera kyseessä. En ole 100% varma, oliko ensimmäinen kytkin.

        En pidä mahdottomana, kuitenkin liikenteessä edelleenkin paljon yli 200tkm ajettuja ensimmäisellä kytkimellä olevia.

        Kytkimen kesto kuitenkin kiinni ajotavasta ja missä ajetaan. Paljon ajetut primerat yleensä matka-ajossa jossa kytki ei ole kovinkaan lujalla.


      • Mra
        slx kirjoitti:

        Omassa Primerassa on nyt mittarissa 260 tkm. Vitosella ajettaessa satasta jos polkaisee kaasun pohjaan rupeaa kytkin luistamaan. Muuten luistaminen ei ole vielä minkäänlainen ongelma.

        Kyllä kohta on ongelmia, sillä luistaminen vitosella kertoo että levy on lopussa. Missään olosuhteissa tuollainen ei ole normaalia, se kertoo ettei kytkin pysty välittämään läheskään moottorin täyttä vääntömomenttia vaan se luistaa.
        Pian luistaa myös nelosella polkaistaessa, sitten kolmosella.-

        Loppuvaiheessa rekat menee motarilla ylämäessä ohi. Vielä voi olla 1 - 2 vuotta jäljellä, riippuen ajon tyypistä. Nimittäin, kun noita kilometrejä lukee ja vertaa omiin kokemuksiini, niin ilmeisesti itsellä on ollut kaupunkiajoa suhteessa enemmän? - kyllä pääkaupunkiseudulla ja sompailessa menee kytkin helposti 150 tkm:ssä.


    • pasi

      mulla oli -94 1.6 sedan primera. Siinä kytkin alkoi esitellä noita aikaisempien kirjoittajien luettelemia merkkejä noin 250 tkm:n jälkeen. Ajelin itse sillä tuonne 280 tkm asti, kunnes vaihdoin syksyllä nykyiseen -99 primeraan. Se olikin oikeastaan ainoa isompi ongelma mikä mulla sen 6 vuoden aikana oli kun sillä ajelin, eikä sekään siis ehtinyt minun hoidettavaksi ongelmaksi. Luultavasti sain siitä kärsiä hieman kauppoja tehdessäni, sillä myyjä tunnisti ongelman ja kertoi jo ennen koeajolle menoa, kokeilevansa nimenomaan kytkintä.

      • kiinni

        Minulla oli BB Turbo siihen vaihdettiin kytkin 260 tkm kohdalla, kun vaihteiston laakerihajosi. -98 Primerassa on nyt 200 tkm mittarissa ja kytkin sekä suojakumit alkuperäisiä. takaiskarit ja laturion vaihdettu muita suurempia vikoja ei ole ollut. Minulla on ollut 30 vuoden aikana parikymmentä autoa, joilla olen ajanut n. 100 - 200 tkm /auto, yhteen Saabiin on pitänyt vaihtaa kytkin.


    • jones4

      Primeran kytkimen ikää lyhentää se, ettei huomata säätää vaijerin kireyttä. Mun Primeralla on ajettu ensiasennuskytkimellä 330 tkm. Nyt "löysäsin" kytkinvaijerin ilmeisesti viimeisen kerran. Eli aika pian taitaa olla finito. Ehkä menee vielä noin 20 tkm.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5225
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3267
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1847
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1820
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1675
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1521
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1395
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1306
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1287
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1277
    Aihe