Terättömän perhosveitsen takavarikointi

Olen 7luokkalainen poika joka on rauhallinen eikä juuri koskaan suutu otin perhosveitsen kouluun ihan vaan että voi pyöritellä olin hionnut terän viimisen päälle tylpäksi ja pehmeäksi että sitä ei laskettaisiin terä aseeksi pyöristin kärjenkin että ei voi pistää mutta kun kaverini kokeili sitä kotitalouden tunnilla hän on muuten hyvä pyörittämään☺ sitten meidän opettaja tulee ja vie sen vain yhtä äkkiä ja sanoo että se on vaarallinen:-( ja vie sen rehtorin kansliaan ja menen rehtorin puheille hän takavarikoisen ja sanoo että lähettää vaa poliisille ettei mulle käy mitää voittekste sanoo mitä nyt käy Kiitos vastauksista
Ilmoita


Opettajien ylireagointi. Nosta rikosilmoitus opettajaa ja rehtoria vastaan omaisuuden varastamisesta.
Ilmoita
Kerro äidille. Hakee veitsen pois.
Ilmoita
selitä vaa rehtorille et se on iha tylppä
Ilmoita
Järjestyslain 10 § Toisen vahingoittamiseen soveltuvien esineiden ja aineiden hallussapidosta säädetään:

”Seuraavien toisen vakavaan vahingoittamiseen tarkoitettujen tai siihen soveltuvien esineiden tai aineiden hallussapito yleisellä paikalla on kielletty:
1) teräaseet, rikotut lasiesineet ja muut näihin rinnastettavat viiltämiseen tai pistämiseen soveltuvat esineet; .... lista jatkuu”

Huomaa, ettei laki ota kantaa teräaseen terän kuntoon, vaan siihen, että kysymys on selkeästi teräaseesta. Se määrää yksiselitteisesti teräaseen tai siihen rinnastettavien viiltämiseen tai pistämiseen soveltuvien esineiden (vaikkapa viilatun ruuvitaltan!) halussa pidon kielletyksi yleisellä paikalla, jollainen koulukin on. Mutta onko ns. harjoitusveitsi teräase, kun siinä ei ole varsinaista terää? Ei käsittääkseni, koska sillä ei ole tarkoituskaan pistää tai viiltää. Sinun veitsessäsi oli terä, vaikka olitkin sitä manipuloinut.

Kysy kuitenkin poliisin kantaa.
Ilmoita
Miksi pitää harjoitella pyörittelemään perhosveistä kotitaloustunnilla tai yleensä koulussa/yleisellä paikalla, olisit treenannut pyörittelyä kotonasi, sitä saa mitä tilaa. Opettaja teki aivan oikein, ei laki katso onko teräase tylsä vai terävä.

Se on vähän niin kuin pankin ryöstäisi aidolla pistoolilla uhaten ja selittää sitten "niin mutta kun minulla ei ollut edes patruunoita lippaassa".
Ilmoita
Aivan oikein joku kirjoitti edellä että veitsessä on ollut terä vaikka se on hiottu tylpäksi ja tylsäksi. Jos olisi ollut niin että koko terä olisi poistettu ja pelkät kahvat jäljellä niin eri asia..ehkä, kuitenkin joku voi säikähtää jo pelkästään kun tunnistaa kahvat tai puukon perän yms.

Ei nykypäivänä voi edes kova äänisesti keskustella yleisellä paikalla ammunnasta, menepäs kertomaan yleisellä paikalla kovaäänisesti kaverillesi että "menen huomenna ampumaan, varasin patruunoita paljon ja huomen illalla sitten alkaa luoteja lentämään"..voi olla että hyvin pian joku soittaa hälytyskeskukseen.
Ilmoita
Myös ampuma-asetta tai räjähtävää esinettä erehdyttävästi muistuttavien esineiden hallussapito yleisellä paikalla on kielletty. Siis ajatus, että kuljen deko- tai replika-ase mukana yleisellä paikalla - koulussa, pankissa, kadulla, on kielletty. Tuo veitsijuttu on mielestäni tulkittava niin, että kun esine on valmistettu teräaseeksi, se on teräase. Vaikka terää olisikin tylsistetty (?), on esine alkuperäisesti teräase ja sellaiseksi siten tarkoitettu.
Ilmoita
Jos tylsytetty ja terävä veitsi lasketaan eri asiaksi niin onhan melko mahdoton pysyä perässä mikä kulloinkin on kädessä.
Ilmoita
Aloittaja esitti aikamoista järjenköyhyyttä.
Ensimmäiseksi tuhoaa työkalun. Terän muodon muuttaminen ei joka tilanteessa ole tuhoaminta jos menettelyllä saavutetaan jokin työstöominaisuus. Tylsyttäminen on kaukana siitä. Joissakin terissä uudelleen teroitus enää onnistu kun terä on karkaistu pieneltä osalta teräpuolta ja teroitus menee jo pehmeälle osalle terää. Usein myös terän muodonmuutos hiomalla voi tehdä tämän. Veitsestä ei saa turvallista tekemälläkään, aloittajan käsittelyn jälkeen.
Toiseksi, miksi se piti ottaa mukaan kouluun. Jos itse tietää miten sitä käytetään niin OK, mutta kun siellä on tuossa vaiheessa vielä oppivelvollisuus ja sitä "häiriökäyttäytymistä" voi esiintyä kanssaoppilaissa.
Kolmanneksi. Moinen esine kaivetaan esille tunnilla ja vielä tunnilla jonka aiheeseen se ei liity mitenkään. Siinä on häiritty opetusta ja kun koulun tuntikehyksissä olisi hiukan sanomista aineissa joissa kaikki eivät saa samanlaista "koulutusta" kotona niin edes koulussa käytäs näitä asioita läpi. Opettajan toimet saivat varmasti jonkinlaisen tunnekuohun "kanssaoppilaissa" ettei tunninaihe jatkunut sujuvasti "takavarikkoepisodin" jälkeen.
Ilmoita
Miettikääs miten vaarallinen lyijykynä on? Sehän on ASE!!!! Lyijykynän voi pistää vihollisen kurkkuun.
Ilmoita
Ite pidän aina sveitsin linkkaria taskussa aivan kaikkialle minnemenen polliisi asemallekin otin kerran ja sanoivat että vie autoon ja tule sitten takaisi ja näin tein. Pidän sitä mukana ihan vain sen takia että siinä on niin monta työkalua ja koskaan ei tiedä millon sitä tarvitsee. Jos kantaa sen takia että voi sitä käyttää tappelutilanteessa tai itsepuolustukseen on sen käyttötarkoitus väärä ja tästä voisi rangaista mutta ihmisestä ei ikinä tiedä.
Ilmoita
Veitsen kantamiseen ei tarvita tekosyytä. Tunnusta itse itsellesi mitä varten haluat kouluun tai kaverien luokse veitsen. Älä kerro ensiksi muille. Kerro syy itsellesi.
Ilmoita

Vastaa alkuperäiseen viestiin

Terättömän perhosveitsen takavarikointi

Olen 7luokkalainen poika joka on rauhallinen eikä juuri koskaan suutu otin perhosveitsen kouluun ihan vaan että voi pyöritellä olin hionnut terän viimisen päälle tylpäksi ja pehmeäksi että sitä ei laskettaisiin terä aseeksi pyöristin kärjenkin että ei voi pistää mutta kun kaverini kokeili sitä kotitalouden tunnilla hän on muuten hyvä pyörittämään☺ sitten meidän opettaja tulee ja vie sen vain yhtä äkkiä ja sanoo että se on vaarallinen:-( ja vie sen rehtorin kansliaan ja menen rehtorin puheille hän takavarikoisen ja sanoo että lähettää vaa poliisille ettei mulle käy mitää voittekste sanoo mitä nyt käy Kiitos vastauksista

5000 merkkiä jäljellä

Rekisteröidy, jos haluat käyttää nimimerkkiä.

Peruuta