puukkojen keräily

keräilijäminä

Minä keräilen erilaisia puukkoja. Oletteko itse keräilleet ja kuinka on onnistunut.

55

8350

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vuolujulli

Hyvin onnistunut. Ostin huutokaupasta, 300 kpl uusia mora puukkoja. 50 sent kappale.

• niceostos

netistä vai irl? iha nice ostos jos et pissitä :D

• jaamakka

Miten sen onnistumisen mittaa??
      Keräilijöitä kun on monenlaisia.
      Jotkut kerää vain Tommia,jotkut mitä vaan.

Itse en laske itseäni keräilijäksi mutta ostan kohdalle sattuvan puukon kun se tuntuu ostettavan kelpoiselta.

Paras ostos on ollut satavuotias Rautalammin kaksineuvoinen.
      Löysin kirppikseltä 35 eurolla.

Myin eteenpäin vähän suuremmalla summalla,siinä toivossa että päätyy mahdolliseen puukkomuseoon,joka kenties perustetaan Suomeen jossakin vaiheessa.

• Anonyymi

Aina kun löydän mielenkiintosen puukon sen ostan jos on pätikkää

• käsintehty

Minä ostin tuohipuukon ja muutaman muun. Nyt keräilen mitä saan ja katselen kirpputoreilta vanhoja käsin tehtyjä. Käsin tehdyt ovat arvossaan. Varsinkin vanhat ja hyvässä kunnossa olevat puukot.

• Puukkopaula

Keräily voi olla hyvin laajaa tai suppeaa, jos rajaa kohteen tarkasti. Rahalla saa ja sitä voi käyttää rajattomasti. Itselleni olen määritellyt tyylin "mikä miellyttää." Kokoelmaan kuuluu minulle henkilökohtaisesti tehdyt syntymäpäiväpuukko, Lapinleuku ja muutama muu uniikkikappale. Sitten on eräitä peruspuukkoja ja pistimiä, ei harvinaisuuksiia. Harvinaisuuksiiin kuuluu J. Laurin sinipäinen partiopuukko viime vuosisadan alkupuolelta. Hankintalistalla ovat Rosellin UHC Nikkari, H&K 2000 Tanto ja perus Ka-Bar. Aito Fairbairn-Sykes olisi hieno, mutta tuppaa olemaan turhan kallis.

• Anonyymi

Terve,
        Sain mutkien kautta käsiini vanhan Moran, jossa on leimassa KJ Mora Sweden. Lueskelin jostain, että kyseiset firmat ovat lyöneet hynttyyt yhteen ja en löytänyt ainuttakaan puukkoa, jossa nämä molemmat tekstit olisivat. Erikoinen puukko on myös siitä, että sen terä on 14,5cm pitkä. En löytänyt kuin niitä normaalimittaisella terällä olevia puukkoja. Olisi kiva tietää, että mikä tämän puukon tausta ja tarkoitus.

• Anonyymi

30 puukkoo mulla

• harrastus

Pohjanmaalaista junki-puukkoa olen netistä katsellut ja kirpputoreilta haeskellut. Löytyy rannanjärveltä ja parilta muulta puukkosepältä.

• Anonyymi

Iisakki Järvenpään puukot hienoja mutt liian kalliita eräturalle

• pohjalainenpuukko

Kaksineuvoinen härmän puukko ja pohjalainen junti olisi mielessä. Ovat perinnepuukkoja.

• käsintehty

Löysin kirpparilta pistopuukon veriuralla. Hinta oli parin kympin yläpuolella ja pitkä terä. Lisäksi vanha vuolemalla tehty terä, iso terä, vanha käsin tehty puukko oli yksi löytö.

• nasirrules

Hyvin on onnistunut ja kokoelma on hieno. Kerään perinnepuukoista ihan uusimpiin kääntöveitsiin ja miekkoihin. Rahaa saa tosiaan kulumaan ihan niin paljon kuin haluaa.

Onko sitten järkeä ostaa hienon näköinen damascus puukko vaikka 700 eurolla tai 10 samantyylistä halvemmalla, sen voi jokainen itse arvioida aina tapauskohtaisesti.
      Joku laittaa saman rahan kurkusta alas tai polttaa huulessa. Ihan mihin itse tykkää saa rahansa laittaa.

Itse olen sijoitellut näihin ja jos pitää käyttämättömänä niin rahansa saa pois myydessä. Useimmiten arvo nousee kun malli on poistunut tuotannosta tai seppä kuollut tms.

Jotkut veitsistäni maksavat paljon, jotkut eivät, kokoelmassa kuitenkin kymmeniä veitsiä. Kirppareilta ja huutonetistä hankin.

Huutonetissä vanhat puukot ovat aika kalliita, mutta uudet saa halvemmalla kuin liikkeistä, eli sieltä kannattaa katsella uusia (yhdeltä myyjältä saa kysymällä myös muita kuin huutonetissä myynnissä olevia).
      Kirppareilla taas vanhat halvempia, jos sattuu hyvä kuntoisia sattumalta löytämään.
      Uusia ei oikein kirppareilta löydä.

• Anonyymi

Minulla on damascus puuko myytävänä jos kiinnosta

• mummonhammaksinimetty

Onko jollakulla, mummon hammas kiinnostaa sen terä on lyhyt ja puukko pieni.

• laatikonpohjalla

Ostin kirpparilta melkein uuden luu-sarvipuukon, jonka terän pituus on 6 cm. Puukko on pieni naisten puukko ja menee matkoilla mukana sekä kätevä sieniretkellä ja retkillä. Olen kauan aikaa toivonut juuri näin pientä puukkoa ja otinkin sen lenkille mukaan "rakentajan housujen" puukkotaskuun. Tuntui nuori mies huomaavan, "kato, sill on puukko taskussa, pullottaa tasku." kukaan ei muut huomioineet minua. Sain rauhassa kävellä pyörälle ja pyöräillä kotiin. Jätän tämän keräilyharvinaisuudeksi. Ehkä sen paikka on laatikossa muiden puukkojen seassa.

• puukkojunkkari

Voi apua...jos kuljettelet puukkoa lenkillä "varmuuden vuoksi" mukana, niin sinun täytyy uskaltaa ja osata käyttää sitä. Muuten sen mukana kuljettaminen on äkkiä vaarallista. Teräaseen kuljettaminen yleisellä paikalla on muutoinkin ilman hyväksyttävää syytä laitonta.

• Anonyymi
        puukkojunkkari kirjoitti:

Voi apua...jos kuljettelet puukkoa lenkillä "varmuuden vuoksi" mukana, niin sinun täytyy uskaltaa ja osata käyttää sitä. Muuten sen mukana kuljettaminen on äkkiä vaarallista. Teräaseen kuljettaminen yleisellä paikalla on muutoinkin ilman hyväksyttävää syytä laitonta.

Kyllä tiedetään.puuko hieno ei pidä heittää tyhmyksiin

• mukanakulkee

Enhän minä sitä mukana kuljeta, mukana kulkee joskus 4-5 cm terällä varustettu linkkari. Ei ole iso ja hedelmän voi kuoria sekä kesällä sienessä ja marjassa apuna, ei muuten.

• pienipuukko

Minulla on harvakseltaan mukana kulkenut jahti-linkkari ja menneinä aikoina ilves-puukko. Nyt kokoelmani on kasvanut, mutta edelleen linkkaria kannan joskus, harvemmin puukkoa, koska siitä tulee aina sanomista, jos muut sen näkee. Nyt ostin hyvin pienen puukon ja aion joskus pitää sen mukana.

• Anonyymi

Joka eräretkellä puukko tai pari mukana ja timanttiterotin

• Naistenpuukko

Onnistuin ostossa ja omistan Pohjalaisen naisten puukon, uskoisin pohjalaiset sitten, eihän naisten puukkoja muut tee, kuin iisakki järvenpää. On paljon mukavampi, kun puukko ei ole iso, vaan siro, pieni naisten puukko.

• tunni

Aika hyvin on onnistunut, muutama jullikka on yritellyt estellä mutta lopulta olen niiltäkin kerännyt.

• sissipuukkoni

Keräilyharvinaisuuksiini kuuluu myös veistämällä käsin tehty kahva, terä taottu käsin, puukko. Vanhanaikaista liimaa tai jotain on käytetty ja puukko on kokonaan käsityötä. Toinen puukko tuohipuukko on myös harvinainen. Kahva ja tuppi kokonaan tuohta ja terä on taottu. Näistä, kuten naisten puukoista, olen ylpeä. Pitää vielä hankkia sissipuukko. Olen sitä katsellut ja jos hyvin käy, sen myös saan.

• keräillessä

En ota puukkoa mukaan juurikaan, enkä käytä, mutta vuosien varrella on kertynyt muutama puukko. Eräs on otso-niminen ja isokokoinen. Käytössä harvoin. Ja harvinaisuus, ei ole tullut monta vastaan.

• käyttöesinekö

Tervehdys kaikille. Otin linkkarin vyökoteloon ja koiralenkille mukaan ja mietin sen suuruutta, mitä kukakin siitä tuumaa, jos ulospäin näkyy. Kukaan ei ole huomauttanut vielä, ei edes silloin, kun kannoin koiralenkillä naisten puukkoa vyöllä. Kuulin ja luin netistä vuosia sitten, että poliisi ratsaa puukkojen kantelujoita, mutta en ole tietoinen ainoastakaan, jolta puukko olisi pois otettu, paitsi rikoksiin syyllistyneet ihmiset. Heiltäkin puukko otetaan pois useimmiten rikosten todistusaineistoksi, jos jotain on tapahtunut. Puukko sellaisenaan on tarkoitettu vanhastaan käyttöön ja työvälineeksi. Vanhat ihmiset vielä neljäkymmentä luvulla kantoivat lähes aina puukkoa mukanaan, sillä puukolla leikattiin lihaa ja leipää ja se oli metsässä ja matkoilla mukana aina, puukkoa käytettiin apuna ruokailussa. En siis pidä kovinkaan järkevänä lakia, joka estää pienen naisten puukon mukana kantamisen tai kääntöveitsen, linkkarin, kunhan mukana ei kulje leuku tai muu vastaava, vain syyn selvitessä ja löytyessä hyväksyn myös leukun kantamisen. Mitä mieltä olette nykyajan nuorista, oppivatko koskaan, että puukko on työkalu ja käyttöesine esimerkiksi vuolemiseen ja apuväline retkillä ruokailuun.

• Anonyymi

EI .

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

EI .

Hyvin vastattu, ei opi!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Hyvin vastattu, ei opi!

Ei opi jos ei oo opettajaa.olen puukoseuranjäsen ja harrastus keräily

• Puukkomania

Puukkojen keräily on koukuttava harrastus. Sen saa hyvin liikkeelle hankkimalla ensin muutamia alan kirjoja esimerkiksi Timo Hyytisen Suuren Puukkokirjan nro. 2 joko kirjastosta tai ostamalla kovaan hintaan huuto..netistä. Toinen hyvä keino on käydä rompetorilla tai Kauhavan puukkofestivaaleilla kesäkuussa. Sitten tulee kuin itsestään varsinainen vimma hankkia erilaisia Marttiinin keräilypuukkoja yli 100 euron hintaan, käsintehtyjä Tommi-puukkoja, Iisakki Järvenpään pohjalaispuukkoja ja Rosellin jämyjä sepäntakoja. Helposti kertyy kokoelmiin yli sata puukkoa ja tililtä on mennyt vähintään 5000 euron maksut. Vaimo muistuttaa tekemättä jääneistä Etelänmatkoista, jotka ovat kuluneet puukkoihin ja niitä varten hankittuun komeaan vitriinikaappiin. Sellaista on puukkojen keräily.

• Anonyymi

Myyn ison lapinleukun, 80e.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Myyn ison lapinleukun, 80e.

Tuosta edellisestä kommentista on neljä vuotta. Kenelle olet myymässä ja luuletko tuon kaverin enää lukevan jutun?

• Anonyymi

😂😂😂 juuh semmoista se saattaapi olla

• puukotkotona

Tiedän kokemuksesta. En ole koskaan laskenut, millä hinnalla kaikki olen kerännyt, mutta en kerääkään aina uusinta uutta, vaan ostan hyväkuntoisen puukon kirpputorilta vitriinistä. Lisäksi omia puukkojaan myyvät kaupoissa yksityiset sepät. Käsin taottujakin olen saanut, joiden kahva on ainakin minun näkemykseni mukaan puukolla veistetty tai sillä autettu. Kyllä hinnakkaita olen varonut ja keskittynyt laadukkaisiin kotimaisiin puukkoihin, joskin on ulkolaisiakin tullut hankittua. Jotkut laittaa vitriiniin puukot, minä yksiössä asuvana laitan muoviseen laatikkoon kannen alle. Näinkin kerätään.

• Anonyymi

Joo en mikään oo laskenut monta sattuu menny keräilyyni

• missämyydä

Mulla olisi myynnissä muutama keräilykohde ja arvokaskin puukko, osaatteko sanoa missä näitä kannattaisi kaupata? Googlailun tuloksena puukkoja löytyy esim. Torista, mutta onko näille tuotteille kenties jotain omaa kauppapaikkaa? Tässä keskustelussa nousee useamman kerran esiin kirpputori, mutta jotenkin tuntuu arveluttavalta myydä teräaseita paikassa jossa voi liikkua millaisia ihmisiä tahansa. Kiitos paljon avusta jo etukäteen!

• kassanvitriini

Kyllä mammuttitori, jossa olen käynyt, myy puukkoja vitriinistä, jota ei saa itse auki. Sen avaa avaimella myyjä ja katsoo kaiken vieressä. Kassan kautta mennen puukon saa omakseen.

• keräilijäymmällään

On löytynyt niin mielenkiintoisia puukkoja ettei tunnu internetkään tietävän mitä ne on, esimerkiksi Marttiinin No. 382 on melko jännä kapistus, kaikki tieto kyseisestä mallista olisi tervetullutta.

• junkkari

No se on Marttiinin valmistama metsäshtyspuukko. Ei kovinkaan arvokas keräilyhinnastojen mukaan. Mielestäni aika huonolaatuinen massapuukko. Tupikaan ei ole mitenkään erikoinen.
        Vintage J Marttiini Finland Hunt Knife no. 382
        29,99 USD

• Jonne123456

Löytyykö keltään Lauri A. Törnin erikoispuukkoa?

• äjiliärke

Minulla on tuollainen ritaripuukko kokoelmassa. Se on tavallinen tusinapuukko eikä sen terä ole kummoinenkaan. Jääkäri- ja mp sarja olisi myös voitu kokonaan jättää tekemättä. Jos tehdään tämän kaltaista keräilypuukkoa, niin laadun pitäisi ola aivan toisenlainen.

• Anonyymi

Löytyy myös. Numeroituna.

• Anonyymi

Minkä arvoinen se suurinpiirtein on?

• Anonyymi

Minä löysin netistä Kauko raatiniemi, wood jewerly-puukot ja ostin puukon. Ovat hyvin tehtyjä eivätkä hinnatkaan ole liian korkeita. Materiaali ensi luokan tuotetta. Samoin tilasin Iisakki järvenpäältä puukon, ei ollut kallis ja käsin tehty.

• Anonyymi

Pronssinen Suomi sata vuotta 100-juhlapuukko, Marttiini, lähes virheettömässä kunnossa. Kaupan. Tarjoa tai osta suoraan 75e.

• Anonyymi

Kiinnostaisi kyllä

• Anonyymi

Pronssinen Suomi sata vuotta 100-juhlapuukko , Marttiini. Lähes virheetön kunto. 75e Koe tai tarjoa.

• Anonyymi

Tarjoan käytetystä 20 euroa.

• Anonyymi

ei ole onnintunut lainkaan, erittäin huonosti.

• Anonyymi

Vaihtelevalla menestyksellä

• Anonyymi

Keräilen puukoja.laatikko täynnä

• Anonyymi

Minulla on arkikäytössä kaksi puukkoa, toinen halpa Mora ja toinen J. Hankalan tekemä.

• Anonyymi

Keräilen puukkoja 26 kpl löytyy

• Anonyymi

Marttiini 382

• Anonyymi

täällä kun on puukkojen keräiliöitä. Tietääkö joku mistä voisi ostaa lohikuvioisen puukon+tupen. Mulla oli semmonen aikoinaan. Löysin sen pohjois-norjasta ja kadotin sen myöhemmin!

Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Theermannilla kulkee!

Vouti vie kaiken mikä mieheltä irti lähtee ja palstan naiset syyttävät tilanteesta kilpaa eri naisia. Miehellä on elämän
      Kotimaiset julkkisjuorut
      131
      7789
    2. Näin unta viime yönä

Että tulit nainen istumaan syliini minihame päällä.
      Ikävä
      55
      5798
    3. Esivaihdevuodet, menopaussi

https://www.pihlajalinna.fi/palvelut/yksityisasiakkaat/terveys/esivaihdevuodet-eli-premenopaussi Täällä kun puhutaan pa
      Sinkut
      80
      3283
    4. Tänään taas tuli pari-kolme juttua

Jotka niin mielelläni jakaisin sun kanssa. Niin paljon elämää jaettavana ja niin selkeä paikka sinulle. Mutta ymmärrän
      Tunteet
      7
      2923
    5. Kuhmo tekisi perässä

Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä
      Kuhmo
      10
      1678
    6. Suomi julkaisi varautumisoppaan

Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j
      Maailman menoa
      209
      1620
    7. Miksi putin ei valinnut ensimmäiseksi kohteekseen Suomea?

Olisiko ollut sittenkin helpompi kohde?
      Maailman menoa
      332
      1335
    8. Ukraina sai luvan vastata ohjuksin Venäjän lueelle

Mediatietojen mukaan Yhdysvallat on antanut Ukrainalle luvan iskeä pitkän kantaman ohjuksilla Venäjälle. Ylen kirjeenvai
      NATO
      335
      1182
    9. Olen jälleen pahoillani

Harjoittamastani henkisestä väkivallasta palstan välityksellä. Kyllä ne voi vaikuttaa jotenkin mieleen, vaikka ei itsell
      Ikävä
      93
      1169
    10. Oot vaan niin hellä

Ja lämmin luonteeltasi, että rakastan sitä yli kaiken. Oot ehkä tietämättäsi auttanut mua todella paljon. Auttaisit tämä
      Ikävä
      32
      1071
    Aihe