Tämä ei ole aprillipilaa

vaihtoetoisiakin

Näin aprillipäivän kunniaksi heitän ..."pahan " . Olen itsekseni pähkäillyt vaihtoehtoista lämmitystä , lähinnä omakotitaloon mutta miksei kerrostaloihinkin. Ongelmana vaikka nyt omakotitalon energiatehokkuuden vaihtoehdottomuus. Tehdään asiat niinkuin ne on aina tehty. Otan esimerkin . Omakotitaloissa suositellaan energiatalouden parantamista. Tavoitteena onkin täysin talo josta ei karkaa pihaustakaan energiaa ulos. Käytännössä tämä merkitsee että perinteisesti villoitus tekniikalla rakennetun omakotitalon seinien paksuus saattaa tulevaisuudessa olla lähes kaksi metriä villaa.

Vaihtoehtona olen ajatellut esittää seuraavanlaisen tekniikan omakotitalojen energiatehokkuuden parantamisen ilman ulkoseiniä paksuuntamalla.

Ideani on että omakotitalon ulkoseinien villaeristeiden paksuudeksi 10 cm ?
Siis sata milliä villoja? Pähkähullu ajatus .. monen mielestä. Mutta itse lämmitys tapahtuisi puhaltamalla lämmitettyä ilmaa ulkoseinien väliin. Villakerros olisi ulkoseinässä 50mm 50mm. Tähän väliin jäävään ontelosolaan sitten puhallettaisiin lämmitettyä ilmaa. Puhalletun ilman lämmittäminen tapahtuisi ensisijaisesti sähköllä.
Varalämmitys hoidettaisiin riittävän suureksi mitoitetulla ...vaikka auton akulla. Täyteen ladatun akun virta muutettaisiin invertterillä verkkovirraksi joka sähkökatkosten ajaksi käynnistyisi automaattisesti. Akun ja invertterin kustannukset jäisivät reilusti alle 1000euron.

2

195

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anteeksi nyt vaan, mutta tuo on aprillipila.

      Oleellisinta terveessä talossa on se, että lämmin ja kostea ilma ei missään vaiheessa pääse kosketuksiin kylmemmän pinnan kanssa. Etkö tosiaankaan tiedä miksi suurin osa painovoimaisella ilmanvaihdolla varustetuista taloista ovat enemmän tai ainakin vähemmän homeessa? Kerron sen sinulle, niissä lämmin ja kostea ilma pääsee asunnossa vallitsevan pienen ylipaineen ansiosta virtamaan rakennuksesta ulospäin aiheuttaen kosteuden tiivistymistä kohdatessaan itseään kylmemmän rakenneosan. Siksi nykyiset rakennukset alipaineistetaan koneellisella ilmanvaiholla, joka varmistaa, että mahdollisessa ilmavuodossa sisäilmaa kylmempi ja kuivempi ulkoilma vuotaa sisäänpäin.

      Lisäksi tuollaisen ratkaisun käyttökustannukset olisivat järjettömät, kokeile vaikka viemällä pihallesi 30 asteen pakkasella yhteensä 10 kW lämmittimiä ja laita sohva keskelle sekä pressukatto päälle. Sen jälkeen tiedät miten mukavaa ja halpaa sinun ideoimassasi talossa olisi asua.

      Mutta nostan hattua, menee tämä aloitus kyllä vuoden 2016 parhaimpien pilojen joukkoon! :D

    • aloittajalta

      juu,pet. Tää keskustelu alkoi vaikuttaa siltä kuin ehdottaisi kaverille jonka kanssa asuttaisiin vielä luolissa että jospa lähtisin vähän kattelemaan mualimmoo. Tiiä mitä sieltä löytäisi. No kaveri tähän. Elä mee. Ollaan vaan täällä savun seassa. Siellä voi olla vaikka mörkö !

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1054
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      784
    3. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      261
      570
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      15
      563
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      65
      531
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      92
      499
    7. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      47
      491
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      24
      447
    9. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      417
    10. Haluatko vain sitä

      Kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      30
      406
    Aihe