http://www.iltalehti.fi/omaguru/2016040121350741_og.shtml
Iltis sanoo että biosin päivitys on yksi tärkeimmistä. En ole ikinä sellasesta kuullutkaan. Kuinka sen nyt päivitän?
Apua windowsin päivitykseen kiireesti
32
591
Vastaukset
- juupassenjaa
Kerro koneesi merkki ja mallinumerot, katso koneen pohjassa jos on joku tarra.
- älä_päivitä
Aloittajalle ihan ilmainen vinkki:
Älä kajoa BIOS:iin, jos et tiedä mitä teet. Koneen saa todellakin toimimattomaksi päivittämällä BIOS:in.
Lopputulos BIOS:in päivityksestä voi todellakin olla käynnistymätön kone. En ymmärrä, että miski tuollaisia päivityskehoituksia saa edes lehteen painaa, kun homma ei todellakaan ole ihan jokajannun hommaa.
Toisaalta:Korjaatko useinkin muita toimivia vehkeitä?
Sanonta, "toimivaa laitetta ei pidä korjata" pitää tässäkin paikkansa. - Jätä.Bios
Rauhaan jos et tarkalleen tiedä mitä olet tekemässä ja mitä siitä tekemisestä onnistuessaan on edes hyötyä
Todennäköisesti saat koneesi solmuun jos koitat Biosia päivittää. tosin kerran mulla yksi kone ehdotti itse Biosin päivitystä ja suoritti sen onnistuneesti mutta en siitä mitään hyötyä mielestäni saanut- ajantasallapitääolla
Ja hpöpöt! Tärkein päivitys se on jos haluaa koneen toimivan ilman viruksia.
- Verkkokortin.ajuri
On sellainen jota voi joutua päivittämään WIN10 versiolle jos ei mene vanhalla ajurilla nettiin
Mutta tuolla se kuitenkin menee aina ja ilman ajureita https://www.verkkokauppa.com/fi/product/35246/fdgnq/Macally-U3GBA-USB-3-0-verkkosovitin-tietokoneeseen toinen pää USB reikään ja toiseen päähän se R45 piuha modeemista niin kone on 30 sekunnissa netissä
Mutta jos menee edelleen nettiin niin tuota ei tarvitse hommata
Netistä verkkokortin ajurin hakeminen on hankalaa jos koneella ei pääse nettiin? - miettisitedeshetken
Verkkokortin.ajuri kirjoitti:
On sellainen jota voi joutua päivittämään WIN10 versiolle jos ei mene vanhalla ajurilla nettiin
Mutta tuolla se kuitenkin menee aina ja ilman ajureita https://www.verkkokauppa.com/fi/product/35246/fdgnq/Macally-U3GBA-USB-3-0-verkkosovitin-tietokoneeseen toinen pää USB reikään ja toiseen päähän se R45 piuha modeemista niin kone on 30 sekunnissa netissä
Mutta jos menee edelleen nettiin niin tuota ei tarvitse hommata
Netistä verkkokortin ajurin hakeminen on hankalaa jos koneella ei pääse nettiin?Lataa sen W10 ajurin talteen koneelle tai ulkoiselle tallennusvälineelle ennen päivitystä? Sitä paitsi kenellä muka on vain yksi kone käytettävissä? Minullakin on neljä.
- huihkamala
Ettekö osaa edes aloittelijaa neuvoa muuten kuin pelkäämällä itse?
- Yritämme.suojella
Aloittajaa pilaamasta konettaan koska näyttää etteivät taidot välttämättä riitä jos tulee ongelmia ja kone ei suostu enää edes käynnistymään, siinä voi mennä Widowsin sarjanumerokin hukkaan jos joutuu Emolevyn vaihtamaan
- Vähän.niinkuin
Jos ihmiseltä vaihtaa sydämen, maksan mutta jos vaihdetaan aivot niin alkaa olla vaara että jotain voi mennä pieleen lopullisesti
- jghgus
Vähän.niinkuin kirjoitti:
Jos ihmiseltä vaihtaa sydämen, maksan mutta jos vaihdetaan aivot niin alkaa olla vaara että jotain voi mennä pieleen lopullisesti
Olipa tyhmä vertaus tuo elimien vaihto...
Mutta juu. Ei kannata mennä BIOS:ia päivittelemään, jos täällä pitää apua siihen pyytää.
VOI mennä kone kokonaan mykäksi, niin kuin on varoitettu yllä. Komppaan kans, että jos ei ole rikki, älä korjaa. :)
- Miksi_ajuriongelma_
Mun yli vuoden vanhan läppärin ajuripäivitys meni mönkään. Minulla on läppärin huoltopaketti 2 v ajan. Joten vein liikkeeseen. Valitettavasti ko. liike ilmoitti, että joudutaan viemään valtuutettuun huoltoon, kun bios kuulemma epäonnistui. Olen ämätööri. Jouduin vähän ottamaan selvää, mikä on ajuri, bios jne. Otin selvää jopa semmoisia KB 3035583 jne. Vaanpa en osaa poistaa ei-toivottuja. Ei-toivottu on kuitenkin ladattu läppäriin, mutta jotenkin ämätöörin tuurilla estin lopullisen päivityksen?
Ihmettelen kovasti ikuisia ajuriongelmia.- voihyväsylvitaas
M-Kar kirjoitti:
BIOS ei ole mikään ajuri ja amatöörin ei tarvitse miettiä mitään KB 3035583 päivityksiä.
Mitä horiset taas? Yritätkö taas jälleen väittää, että julkisesti painettu sana ei tiedä mitä pitää tehdä?
ap:n linkki antoi selvän kehotuksen biosin päivitykseen. Mikä siinä on epäselvää sinulle, vai etkö ymmärrä lukemaasi?
Ja nuo KB-plääpläät koskee kai windowsia vain.
Mikä se sinun "ohjeesi" on? voihyväsylvitaas kirjoitti:
Mitä horiset taas? Yritätkö taas jälleen väittää, että julkisesti painettu sana ei tiedä mitä pitää tehdä?
ap:n linkki antoi selvän kehotuksen biosin päivitykseen. Mikä siinä on epäselvää sinulle, vai etkö ymmärrä lukemaasi?
Ja nuo KB-plääpläät koskee kai windowsia vain.
Mikä se sinun "ohjeesi" on?Kyllä, BIOS kannattaa päivittää ennen käyttiksen uusimista.
BIOS ei kuitenkaan ole mikään ajuriongelma tai ajuri.
- markkinavoimaa
W10 käyttö on pelkkää tuskaa. W10 ei vaan sovellu 2-3 vuotta vanhoihin tietokoneisiin.
Microsoft pakottaa ihmisiä ostelemaan jatkuvasti uusia tietokoneita M$ tahdon mukaisesti. Tämä on pelkkää raakaa rahastusta ei kaikilla (mm. eläkeläisillä) ole varaa ostella tietokonelaitteistoja 2-3 vuoden välein.
(jotkut tietokonevalmistajat suostuvat jopa antamaan 3-vuoden takuun, yleisin takuuaika on vaivaiset 12-24 kk:tta. Tämä kertoo markkinoiden luonteen)
M$ käsityksen mukaan vanhat koneet joutaa sähkölaite romukasalle. Ei niitä kannata päivitellä.
Jos on "pakko" käyttää vanhentuvia tietokoneita niihin on asennettava jokin sopiva linuxdistro eikä missään tapauksessa kannata jäädä taistelemaan Windowsien kanssa. Näin minä olen tehnyt eli olen ostellut kirppiksiltä toisten hylkäämiä konevanhuksia ja saanut niistä oivallisesti toimivia linuxkoneita ilman sitä surkuhupaisaa Windows rahastusautomaattia.
Eikä tämä ole edes kallista puuhaa 50-70 eurollakin saa kirppiksiltä oivallisia konevanhuksia "kaikilla herkuilla" jotka eivät enää toimi kunnolla millään Windowsilla. Ja 100-120 euron koneet ovat jopa loistoluokkaa nehän ihan vaativat sisäänsä linuxdistroa.- Jalaa
En nyt oikein pysty olemaan samaa mieltä siitä, etteikö Win10 toimisi hieman vanhemmassakin koneessa. Itsellä on testailukoneena C2D E8400 prossulla oleva kone, missä on 6 Gt DDR2 muistia, 2x320 Gt:n levyt RAID0 -tilassa ja nVidia 8800 GT näyttis. DVD-RW asemakin tuosta löytyy. Ainoat täysin uudet osat ovat USB WLAN-tikku ja kotelo virtalähde. Ainakin tuossa koneessa Win10 vaikutti ihan käyttökelpoiselta, ja toimi kaikinpuolin. Jos aletaan menemään paljon tuosta raudasta vanhempaan, niin silloin ei ole mitään järkeä lähteä edes yrittämään Win10:n käyttöä.
- oletkonillittäjä
"W10 käyttö on pelkkää tuskaa. W10 ei vaan sovellu 2-3 vuotta vanhoihin tietokoneisiin."
Voi kuule, olen asentanut W10 moniin 6-7 vuotta vanhoihin laitteisiin ja se on toiminut niissä kaikissa ongelmitta.
"Microsoft pakottaa ihmisiä ostelemaan jatkuvasti uusia tietokoneita M$ tahdon mukaisesti."
Miten niin pakottaa?
"ei kaikilla (mm. eläkeläisillä) ole varaa ostella tietokonelaitteistoja 2-3 vuoden välein."
Siksi siihen ei ole tarvettakaan. Eläkeläiset tosin tuntuvat hakevan itselleen aina niitä halvimpia ja hitaimpia Giganttipaskoja kun "ei heillä ole enää kiire". Halvinta kuraa hankkimalla ostaa useimmin uusittavaksi joutuvaa tavaraa. Kysse on siis omasta typerästä ostopäätöksestä.
"yleisin takuuaika on vaivaiset 12-24 kk:tta. Tämä kertoo markkinoiden luonteen"
Esim. HP Elitebookeilla on oletuksena 3v takuu. Mielestäni sitä pystyy vielä pidentämään. Probookeilla on 1v, mutta sen saa myös pidennettyä sellaiseksi kuin haluaa ostamassa sopivan lisätakuun. Sama pätee muiden valmistajine kunnollisiin koneisiin.
"Jos on "pakko" käyttää vanhentuvia tietokoneita"
Kaikki tietokoneet vanhentuvat. Eihän parin vuoden takaisissa koneissa ole edes H.265-videomateriaalin rautapurkua. Rauta vanhentuu ja softa vanhentuu.
"50-70 eurollakin saa kirppiksiltä oivallisia konevanhuksia "kaikilla herkuilla""
Mitä "oivallista" ja "kaikkia herkkuja" tuollaisissa muka on? Itse en voi kuvitella niiden olevan mitään muuta kuin hitaita ja kulahtaneita, fyysisesti kärsineitä ym. Käytetyn yritysläppärin hankinnan niitä kierrättävästä firmasta voi vielä ymmärtää, kun siinä saa helposti 3v telakassa nököttäneen, akkua lukuunottamatta priimakuntoisen aikansa huippukoneen muutamalla satkulla.
"Jos aletaan menemään paljon tuosta raudasta vanhempaan, niin silloin ei ole mitään järkeä lähteä edes yrittämään Win10:n käyttöä."
Jos on paljon tuota vanhempi laite, niin tuskin siinä edes ole ilmaiseen W10-päivitykseen oikeuttavaa käyttöjärjestelmää, mikä jo itsessään tekee päivityksestä järjettömän. - windows_höpöttäjä
oletkonillittäjä kirjoitti:
"W10 käyttö on pelkkää tuskaa. W10 ei vaan sovellu 2-3 vuotta vanhoihin tietokoneisiin."
Voi kuule, olen asentanut W10 moniin 6-7 vuotta vanhoihin laitteisiin ja se on toiminut niissä kaikissa ongelmitta.
"Microsoft pakottaa ihmisiä ostelemaan jatkuvasti uusia tietokoneita M$ tahdon mukaisesti."
Miten niin pakottaa?
"ei kaikilla (mm. eläkeläisillä) ole varaa ostella tietokonelaitteistoja 2-3 vuoden välein."
Siksi siihen ei ole tarvettakaan. Eläkeläiset tosin tuntuvat hakevan itselleen aina niitä halvimpia ja hitaimpia Giganttipaskoja kun "ei heillä ole enää kiire". Halvinta kuraa hankkimalla ostaa useimmin uusittavaksi joutuvaa tavaraa. Kysse on siis omasta typerästä ostopäätöksestä.
"yleisin takuuaika on vaivaiset 12-24 kk:tta. Tämä kertoo markkinoiden luonteen"
Esim. HP Elitebookeilla on oletuksena 3v takuu. Mielestäni sitä pystyy vielä pidentämään. Probookeilla on 1v, mutta sen saa myös pidennettyä sellaiseksi kuin haluaa ostamassa sopivan lisätakuun. Sama pätee muiden valmistajine kunnollisiin koneisiin.
"Jos on "pakko" käyttää vanhentuvia tietokoneita"
Kaikki tietokoneet vanhentuvat. Eihän parin vuoden takaisissa koneissa ole edes H.265-videomateriaalin rautapurkua. Rauta vanhentuu ja softa vanhentuu.
"50-70 eurollakin saa kirppiksiltä oivallisia konevanhuksia "kaikilla herkuilla""
Mitä "oivallista" ja "kaikkia herkkuja" tuollaisissa muka on? Itse en voi kuvitella niiden olevan mitään muuta kuin hitaita ja kulahtaneita, fyysisesti kärsineitä ym. Käytetyn yritysläppärin hankinnan niitä kierrättävästä firmasta voi vielä ymmärtää, kun siinä saa helposti 3v telakassa nököttäneen, akkua lukuunottamatta priimakuntoisen aikansa huippukoneen muutamalla satkulla.
"Jos aletaan menemään paljon tuosta raudasta vanhempaan, niin silloin ei ole mitään järkeä lähteä edes yrittämään Win10:n käyttöä."
Jos on paljon tuota vanhempi laite, niin tuskin siinä edes ole ilmaiseen W10-päivitykseen oikeuttavaa käyttöjärjestelmää, mikä jo itsessään tekee päivityksestä järjettömän.Mitä sinä nillität?
"tuskin siinä edes ole ilmaiseen W10-päivitykseen oikeuttavaa käyttöjärjestelmää"
Kyllä joku on saattanut asentaa seiskoja ja kaseja Vista koneisiin ja jos 10 toimii niin sitten se toimii niissä. - oletkonillittäjä
windows_höpöttäjä kirjoitti:
Mitä sinä nillität?
"tuskin siinä edes ole ilmaiseen W10-päivitykseen oikeuttavaa käyttöjärjestelmää"
Kyllä joku on saattanut asentaa seiskoja ja kaseja Vista koneisiin ja jos 10 toimii niin sitten se toimii niissä.Valtaosa koneista jää sille käyttöjärjestelmälle mikä siinä alunperin oli. Lopulta aika harva päivittää uudempaan, jos päivitystä varten joutuu ostamaan lisenssin.
Jos tosiaan on päivittänyt XP:stä tai Vistasta seiskaan tai kasiin, niin pitäisi kyllä siinä vaiheessa tajuta itsekin, että Windows 10:n ja oman koneen ikäero on melkoinen ja ongelmat paljon todennäköisempiä. - windows_höpöttäjä
oletkonillittäjä kirjoitti:
Valtaosa koneista jää sille käyttöjärjestelmälle mikä siinä alunperin oli. Lopulta aika harva päivittää uudempaan, jos päivitystä varten joutuu ostamaan lisenssin.
Jos tosiaan on päivittänyt XP:stä tai Vistasta seiskaan tai kasiin, niin pitäisi kyllä siinä vaiheessa tajuta itsekin, että Windows 10:n ja oman koneen ikäero on melkoinen ja ongelmat paljon todennäköisempiä.Unohda koko juttu koska asioiden ymmärtäminen tuntuu olevan vaikeata ja yleistäminen päätoiminto.
- Seiska7et
Kyllä vanha Vista-kone seiskan kautta päivitettynä toimii aivan hyvin kympissä. Mutta ostakaa vaan aina se uusin ja kallis malli, niin teette kapilatistit tyytyväisiksi.
Kyllä tietokoneissakin kierrätys kannattaa.
Lisäksi tuo win10 ei tuo varsinaisesti mitään uutta muuta kuin ilmaisen päivityksen, joka ulosmitataan myöhemmin. Hyvin toimiva seiska ja hyvin toimiva Linux-pohjainen riittää hyvin. Ei mitään kymppiä tarvita. Vaan kun lähes pakotetaan.
Nuo pankkiasiat ja muu nettijuttu ei ihmeitä koneelta vaadi. Ja näiden takia useimmilla on tietokone. - Seiskakäyttäjä
W7 HP Probookin takuu on 2vuotta mutta sen jälkeen saa päivityksiä edelleen käyttämällä HP Support Assistant ohjelmaa joka tarkistaa koneen tarpeet x viikko. Viimeksi tarjosi W10 drivereita,en asentanut koska en muuta uudehkoa kannettavaani kympiksi. Koneeni tulee kestämään 2020 asti ja sen jälkeen. Tein hyvän valinnan ostamalla Pro version. Homea ei enää ollut,enkä W8 halunnut. Käytän tabletteja paljon. W Update päivitykset toimii hyvin asetuksillani eikä W10 valmistavia tule koneelle.
- sinunonpäivitettävä
"Koneeni tulee kestämään 2020 asti ja sen jälkeen."
Eli W10-päivitys on siis erittäin suositeltava. Seiskahan ei 2020 tammikuun jälkeen saa mitään päivityksiä. Kaikki tietoturvaongelmat jäävät korjaamatta. - aivopestyt_päivittäjät
Kuulepas "sinunonpäivitettävä".
Ihmiset hokevat juuri tuota samaa iänikuista mantraansa päivityksistä ja tietoturvista. Kerronpa sinulle muutaman faktan omasta tilanteestani.
Rakensin koneeni 2003 vuoden jouluna markkinoiden parhaista osista. Nyt, vuonna 2016, lähti käyntiin vuosi 13, kone ollut päällä vähintään 6 tuntia joka päivä. Kovalevyt ovat ainoita, joita aina välillä hajoilee, se kuluvin osa näet. Ja ei, koneeseen en ottanut tuohon aikaan markkinoiden suosittelemaa Win XP:tä vaan Win 2000 SP4 -käyttiksen, Verkkokaupasta sai sen 2003 vuonna 150 euron hintaan, jos ostin minä tahansa OEM-komponentin (kovalevy, emolevy, korppuasema), muuten hinta oli 450 euroa. Ostin sitten 10 euron korppuaseman ihan läpällä siinä ohessa, ja hinta oli sitten tuo 150. Parasta tuossa on, että ei ole mitään tuoteaktivointeja, eli homma vaan pelittää jos rauta vaan kestää, ja kyllähän se näköjään kestää, uskomatonta.
Kaverini on joutunut ostamaan 4 uutta konetta sinä aikana, kun mulla on ollut omani. Hän sai ensimmäisen koneensa noin 3 kk myöhemmin kuin minä, mutta se oli onneton heikkotehoinen Gigantin pakettikone, joka jumitti todella pahasta ihan nettikäytössä. Ihmiset ovat peloissaan päivittelykäskyistä tai jos löytyy joku haittaohjelma. Omalla varovaisuudella pääsee pitkälle. Otin myös aikoinaan IMAGEN kovosta, kun olin tehnyt puhtaan ensiasennuksen ja kaikki ajurit ja päivitykset laitettu. Jos ongelmia tulee, saan uuden systeemin asennettua 2,5 minuutissa. Virusohjelma tulee myös tossa. Tuollaiseen aikaan ei Windows Kympinkään asennusohjelma oma nettiajurihaku pysty palauttamaan järjestelmää.
En ole löytänyt osa-aluetta, josta koneeni ei suoriutuisi, eli riittää kaikkeen omaan käyttöön. Uusia pelejä en pelaile, lopahti kiinnostus kun näin niiden uuden masentavan suunnan 2008. Nettikäyttö toimii, pankkien käyttö ja maksut ei pelota, ei ole ongelmia ilmennyt. Videot toimii, ja VLC skulaa. Levyjen tuki 2.2 teraan asti, USB 2.0 riittää pitkälle tulevaisuuteen, ja kaikki laitteeni ovatkin enintään sitä kakkosta, kolmosen vauhdilla en tee mitään, ja ovatkin onneksi taaksepäin yhteensopivia. USB 2 ei ollut itsestäänselvyys joka masiinassa vuonna 2003, heh. Käyttis tukee enintään 4 gigaa ja vaatii mielellään 128 megaa RAMmia (eli iso skaala), ja mulla on siis jopa tossa 2003 vuoden emossa tuki 4 Gigalle, ja 2 kampaa on nyt kiinni, ja 2 vielä hyllyssä jos tarvii. Toimii ihan käsittämättömän nopeasti tuolla muistimäärällä, joka ampuu jo kyllä ylikin. Ei ole kone ikinä hidastunut haittaohjelmista, F-secure taitaa hoitaa hommansa, ja jos hidastuu, niin sitten vaan tärkeät talteen ja IMAGEN veto levylle, that's it. Helppoa on. Pystyy keskittymään muuhunkin elämässä, kuin koneiden fiksailuun ja päivittelyyn, on hienoa kun on toimiva kone kotona aina odottamassa. Sitä ei vain usko miten helpolla on päässyt.
Lentäisit perseellesi, jos näkisit miten hyvin ja nopeasti masiina pelittää kaikessa. Mulla ei ole pienintäkään vaihtosyytä niin kauan, kuin rauta vain kestää. Viime vuonna ostin SSD-levyn, ja tukeepas vain sitäkin, vaikka niitä ei ollut ainakaan vielä 8-10 vuoteen, kun käyttis julkaistiin. Kun rakentaa koneen, jossa ei ole pullonkauloja, ja jos käyttiskin osaa nykyaikaa, sillä pärjää näköjään käsittämättömän kauan. Olin jo ihmeissäni kun kesti päivittäistä käyttöä vuosikymmenen. Nyt näköjään jo toinen mokoma on menossa, 7 vuoden päästä sekin jo täynnä. Jos kestää senkin yli, niin sitten lennän itsekin perseelleni. Ei 90-luvun lopun koneilla vielä pystynyt pitämään toimivuutta ja nopeutta yllä samoissä määrissä. Täytyy todeta myös itselleni, että en ikinä uskonut näin pitkää ongelmatonta kautta, mutta sen ajan parhaat osat maksavat nyt itseään takaisin jo monetta kertaa. Olisi varaa ostaa uusi kone, mutta mihin tarvitsen sellaista, päivityksiä en ole tarvinnut enää moniin vuosiin, kaikki on niin ajan tasalla, kun näillä osilla on, emo näyttis äänikortti kaikki muut ajurit ja ohjelmat, uusin tuettu versio joka todettu toimivaksi jo vuosien ja vuosien ajan.
Älkää menkö markkinavoimien mukana, jos teillä on toimiva systeemi. On turhaa keksiä pyörää uudelleen tai rikkoa ehjää järjestelmää (esim. uusi Windows eroaa vanhasta vaikka kuvakkeiden paikkojen ja toimintojen osalta, huijaten ihmisiä, että kas. tuohan on uutta, ostetaan!). Tuntuu vaan, että päivitetään siksi "kun pitää päivittää". Ei herran jestas. Moro moikka moi. aivopestyt_päivittäjät kirjoitti:
Kuulepas "sinunonpäivitettävä".
Ihmiset hokevat juuri tuota samaa iänikuista mantraansa päivityksistä ja tietoturvista. Kerronpa sinulle muutaman faktan omasta tilanteestani.
Rakensin koneeni 2003 vuoden jouluna markkinoiden parhaista osista. Nyt, vuonna 2016, lähti käyntiin vuosi 13, kone ollut päällä vähintään 6 tuntia joka päivä. Kovalevyt ovat ainoita, joita aina välillä hajoilee, se kuluvin osa näet. Ja ei, koneeseen en ottanut tuohon aikaan markkinoiden suosittelemaa Win XP:tä vaan Win 2000 SP4 -käyttiksen, Verkkokaupasta sai sen 2003 vuonna 150 euron hintaan, jos ostin minä tahansa OEM-komponentin (kovalevy, emolevy, korppuasema), muuten hinta oli 450 euroa. Ostin sitten 10 euron korppuaseman ihan läpällä siinä ohessa, ja hinta oli sitten tuo 150. Parasta tuossa on, että ei ole mitään tuoteaktivointeja, eli homma vaan pelittää jos rauta vaan kestää, ja kyllähän se näköjään kestää, uskomatonta.
Kaverini on joutunut ostamaan 4 uutta konetta sinä aikana, kun mulla on ollut omani. Hän sai ensimmäisen koneensa noin 3 kk myöhemmin kuin minä, mutta se oli onneton heikkotehoinen Gigantin pakettikone, joka jumitti todella pahasta ihan nettikäytössä. Ihmiset ovat peloissaan päivittelykäskyistä tai jos löytyy joku haittaohjelma. Omalla varovaisuudella pääsee pitkälle. Otin myös aikoinaan IMAGEN kovosta, kun olin tehnyt puhtaan ensiasennuksen ja kaikki ajurit ja päivitykset laitettu. Jos ongelmia tulee, saan uuden systeemin asennettua 2,5 minuutissa. Virusohjelma tulee myös tossa. Tuollaiseen aikaan ei Windows Kympinkään asennusohjelma oma nettiajurihaku pysty palauttamaan järjestelmää.
En ole löytänyt osa-aluetta, josta koneeni ei suoriutuisi, eli riittää kaikkeen omaan käyttöön. Uusia pelejä en pelaile, lopahti kiinnostus kun näin niiden uuden masentavan suunnan 2008. Nettikäyttö toimii, pankkien käyttö ja maksut ei pelota, ei ole ongelmia ilmennyt. Videot toimii, ja VLC skulaa. Levyjen tuki 2.2 teraan asti, USB 2.0 riittää pitkälle tulevaisuuteen, ja kaikki laitteeni ovatkin enintään sitä kakkosta, kolmosen vauhdilla en tee mitään, ja ovatkin onneksi taaksepäin yhteensopivia. USB 2 ei ollut itsestäänselvyys joka masiinassa vuonna 2003, heh. Käyttis tukee enintään 4 gigaa ja vaatii mielellään 128 megaa RAMmia (eli iso skaala), ja mulla on siis jopa tossa 2003 vuoden emossa tuki 4 Gigalle, ja 2 kampaa on nyt kiinni, ja 2 vielä hyllyssä jos tarvii. Toimii ihan käsittämättömän nopeasti tuolla muistimäärällä, joka ampuu jo kyllä ylikin. Ei ole kone ikinä hidastunut haittaohjelmista, F-secure taitaa hoitaa hommansa, ja jos hidastuu, niin sitten vaan tärkeät talteen ja IMAGEN veto levylle, that's it. Helppoa on. Pystyy keskittymään muuhunkin elämässä, kuin koneiden fiksailuun ja päivittelyyn, on hienoa kun on toimiva kone kotona aina odottamassa. Sitä ei vain usko miten helpolla on päässyt.
Lentäisit perseellesi, jos näkisit miten hyvin ja nopeasti masiina pelittää kaikessa. Mulla ei ole pienintäkään vaihtosyytä niin kauan, kuin rauta vain kestää. Viime vuonna ostin SSD-levyn, ja tukeepas vain sitäkin, vaikka niitä ei ollut ainakaan vielä 8-10 vuoteen, kun käyttis julkaistiin. Kun rakentaa koneen, jossa ei ole pullonkauloja, ja jos käyttiskin osaa nykyaikaa, sillä pärjää näköjään käsittämättömän kauan. Olin jo ihmeissäni kun kesti päivittäistä käyttöä vuosikymmenen. Nyt näköjään jo toinen mokoma on menossa, 7 vuoden päästä sekin jo täynnä. Jos kestää senkin yli, niin sitten lennän itsekin perseelleni. Ei 90-luvun lopun koneilla vielä pystynyt pitämään toimivuutta ja nopeutta yllä samoissä määrissä. Täytyy todeta myös itselleni, että en ikinä uskonut näin pitkää ongelmatonta kautta, mutta sen ajan parhaat osat maksavat nyt itseään takaisin jo monetta kertaa. Olisi varaa ostaa uusi kone, mutta mihin tarvitsen sellaista, päivityksiä en ole tarvinnut enää moniin vuosiin, kaikki on niin ajan tasalla, kun näillä osilla on, emo näyttis äänikortti kaikki muut ajurit ja ohjelmat, uusin tuettu versio joka todettu toimivaksi jo vuosien ja vuosien ajan.
Älkää menkö markkinavoimien mukana, jos teillä on toimiva systeemi. On turhaa keksiä pyörää uudelleen tai rikkoa ehjää järjestelmää (esim. uusi Windows eroaa vanhasta vaikka kuvakkeiden paikkojen ja toimintojen osalta, huijaten ihmisiä, että kas. tuohan on uutta, ostetaan!). Tuntuu vaan, että päivitetään siksi "kun pitää päivittää". Ei herran jestas. Moro moikka moi."Hän sai ensimmäisen koneensa noin 3 kk myöhemmin kuin minä, mutta se oli onneton heikkotehoinen Gigantin pakettikone, joka jumitti todella pahasta ihan nettikäytössä."
Kai sitä joutuu uusimaan useammin, kun ostaa halpaa paskaa. Sen ei pitäisi yllättää ketään? Mikään ei estä ostamasta laadukasta laitteistoa nykyäänkään.
"Omalla varovaisuudella pääsee pitkälle."
Jos tiedät, millä tasolla taviskäyttäjän varovaisuuden taso on, niin tiedät, että sillä ei pitkälle pötkitä. Lähes kaikki Windowsin haitakkeet, mainospaskat ja hömppäohjelmat tulevat koneelle käyttäjän varomattomuuden ja tajuamattomuuden takia.
"Otin myös aikoinaan IMAGEN kovosta, kun olin tehnyt puhtaan ensiasennuksen ja kaikki ajurit ja päivitykset laitettu. Jos ongelmia tulee, saan uuden systeemin asennettua 2,5 minuutissa."
Minä olen tehnyt noin omille W10-koneilleni. Palautus ei onnistu 2,5 minuutissa, siihen menee 10 minuuttia. AIka nopeaa silti.
" Pystyy keskittymään muuhunkin elämässä, kuin koneiden fiksailuun ja päivittelyyn, on hienoa kun on toimiva kone kotona aina odottamassa. Sitä ei vain usko miten helpolla on päässyt."
Sama. Tosin minulla on sen lisäksi uusin Windows.
"Viime vuonna ostin SSD-levyn, ja tukeepas vain sitäkin, vaikka niitä ei ollut ainakaan vielä 8-10 vuoteen, kun käyttis julkaistiin."
EI varmana toimi TRIM. Tuki SSD-levylle kun tarkoittaa vähän muutakin kuin sitä, että kone pystyy lukemaan ja kirjoittamaan levylle.
Koneestasi puuttuu varmasti tuki monelle sellaiselle asialle, joita suuri osa käyttäjistä nykyään koneelta haluaa (ohjelmistot ja laiteominaisuudet).- Jalaa
Ilmeisesti et käytä konetta pelikäyttöön? Pelikäytössä tuolla koneella ei tekisi suoraan sanottuna hevon vittuakaan. En itsekkään ole Win10:n kelkkaan ihan helpolla siirtymässä. Koneessa, mitä käytän pääasiallisesti niin on prossuna 6-ytiminen AMD FX, 2xRadeon HD7850 Crossfirena, 16 Gt DDR3 muistia, 128 Gt SSD ja 1 Tt HDD. Ainoastaan uusimmat pelit alkavat puuduttaa konetta, ja noiden Radeonien vaihtaminen pois on käynyt mielessä. Käyttiksenä itsellä on Win 8.1 Professional.
- 45687
Turhaa lätinää tuutin täydeltä taas kerran.
Menkää ulos tuulettamaan aivojanne jos teillä on sellaiset.
Ei hajuakaan tietotekniikasta monellakaan mutta juttua pitää suoltaa; opiskelkaa jotain ennekuin neuvotte täällä :DDD - suitsaitvaan
Näin on. Bios on nyt päivitetty ja kone nopea kuin salama ja turvallinen vaikka mihin menoon! Suosittelen kaikille, päivitys menee heittämällä tuosta vain. Ilnmeisesti jotkut neuvonjakajat täällä eivät ole tietsikkaa ennen edes nähneetkään.
Hävetkää pöljät!Juu, tokihan yhden käyttäjän otanta riittää toteamaan jonkin asian varmuudella täysin ongelmattomasti. Joka muuta väittää, on pöljä jonka sietäisi hävetä…
- meklari16
Tri.Kerkko.Koni kirjoitti:
Juu, tokihan yhden käyttäjän otanta riittää toteamaan jonkin asian varmuudella täysin ongelmattomasti. Joka muuta väittää, on pöljä jonka sietäisi hävetä…
Minäkin päivitin biosini uusimpaan ja käynnistyy kone paljon rivakammin, päivityksessä ei ollut minkäänlaista ongelmaa...
- mykret
mikäli aion käyttää wintoosa 7 sinne 2020asti, jonne on luvattu toimivan, niin en puutu siihen BIOSiin.Se päivitys tarvitaan jos aikoo siihen w-10 mennä, silloin on välttämätön.Minä vaihdan koneen sitten lähempänä 2020 lukua ja sitten saavat asentaessaan laittaa kaiken muunkin uuteen uskoon. Mutta nyt mennään ihan näillä vanhoilla peleillä.
Tuossa hyviä neuvoja http://www.eerojaaskelainen.com/index.php?id=137
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ajattelit siis löytäneesi onnen minusta
Etkä sitä silloin sanonut. Miksi oi miksi. Olisit avannut suusi. Olisin kääntänyt vaikka minkä kiven, että oltaisiin voi433444Kiitos rakastamani,
tämän päiväisestä toisaalla, jos tahdoit minulle sillä myös jotain viestittää. ❤️ Toivon, että nähdään vielä ja saadaan182678Päivän Teemu Selänne: Köyhät ovat vastuussa köyhyydestään!
https://www.youtube.com/watch?v=2rmgjJAJ7s8 Teemu lyö köyhää oikealla suoralla!3882624Nainen, olen huolissani sinusta
Onko kaikki varmasti hyvin? Minulla on pahoja aavistuksia, mutta toivon olevani väärässä. Toivotan kaikkea hyvää sulle!821787- 861425
Kello käy ja ilta pimenee
Alkaa jo väsyttämään kovasti. 🥱 Toivottelen hyvää yötä ja kauniita unia. Oman kulla kuvatuksia. 😊💤💖💤✨💤🌌 Lokakuun2541210SEO!! Pyhäsalmi
Tässä vasta muuton tehneenä pyhäsalmelle.. mietin tätä huoltoasemaa. Setelit ei kelpaa tankkaus pisteeseen, sisällä epäs711026- 75995
Ruumisvaunut
Ompa järjen köyhyyttä vetää ruumiskärryjä pitkin kylää ja säikytellä ihmisiä. Vain Kuhmon hoitajat tähän pystyy.28819- 68811