Vieraskirja

Nahkaselkäinen

Onko kenelläkään enää käytössään vieraskirjaa kotonaan?

10

3128

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Parempaaväkeä

      Vieraskirjat kuuluivat entisaikoina osana herrasväen tapakulttuuriin. Nykyisinkin vieraskirja on bättre folk -juttu.

    • Pipinen

      On niitä vieläkin joillakin vähän vanhemmilla ihmisillä ja ne on sitten jotenkin.... ärsyttäviä. Lyödään vieraskirja käteen ja sanotaan, että kirjota nyt siihen jotain ja nimet alle. Mä en koskaan keksi mitään! Enkä pysty kirjottamaan nätisti kun kirja on sylissä, pitäis päästä pöydän ääreen, mutta siihen ei välttämättä pääse kun se on täynnä jotain tarjottavaa jne. Jotenkin mua aina ärsyttää. Sit jos kirjoitan vaan päivämäärän ja nimen, niin sitten ihmetellään että etkö sä mitään muuta kirjottanut. Jotkut lavertelee sinne kaikki pöydän tarjoomiset ja vierailun tarkotukset ja päivän säät ja vaikka mitä. Byäh. Kuka muuten niitä vieraskirjoja ikinä milloinkaan katselee, nää ihmiset sitten joskus vanhainkodissako? Että ketä meillä kävikään silloin 35 vuotta sitten ukon syntymäpäivillä?

      • Vieraskirjaan_kirjoitin

        Ei vieraskirjaan etiketin mukaan tarvitse kirjoittaa muuta kuin päivämäärä, nimi ja kotipaikka. Isäntäväen ei pitäisi edellyttää, että jokainen vieras runoilee kirjaseen jotakin.

        Isovanhempieni aikainen vieraskirja 1920-luvulta on yhä olemassa. Mielenkiintoista on katsoa, että millainen heidän tuttavapiirinsä olikaan. Vieraskirjat niin kuin päiväkirjat voivat olla joskus myöhemmin arvokkaita tietolähteitä esimerkiksi tutkijoille.


    • vieraskirja1

      Luulin kotona pidettävien vieraskirjojen jääneen 70-luvulle. Toivottavasti ei tule missään vastaan. Mautonta ja vanhanaikaista touhua.

      • 12345678765432

        Ole huoleti, ei sinua varmastikaan kutsuta suomenruotsalaisiin koteihin, joissa näihin vieraskirjoihin törmää.


    • Kaupunkilainen

      Vieraskirja kuuluu joidenkin koulutettujen suomenkielistenkin perheiden käytäntöihin. Se ei ole ruotsinkielisten etuoikeus. Samoin on joitakin julkisia instituutioita, joilla on vieraskirja. Myös autiotuvissa tms. on yleensä vieraskirja. Duunariperheissä en ole niitä nähnyt.

      Vieraskirjaan ei tarvitse kirjoittaa kuin päivämäärä ja nimi. Nimi mielellään muodossa, jossa se on luettavissa.

    • pieraisin.kylässä

      Pieraskirjaan täytyy kirjoittaa millainen pieru sattui tulemaan, äänen voimakkuus ja tyyppi, rätisevä vai suhiseva, hajua täytyy kuvailla myös.

    • Lieppo62

      Mä oon sivistymätön,mutta yritän esittää parempaa. Vierailijoita köy jq lirkoatoisen on.

    • dressing

      Hmm.... Vieraskirjat olivat ainakin 80-luvun lopulla aktiivisessa käytössä. Siihen kirjoitettiin mm. kuka hävisi räsypokassa ja kuka oli ensimmäisenä nakuna. Hulluja nuoruusvuosia :0)

    • Anonyymi

      Kyllä minulla on vieraskirja ja jopa käytössä. Joku sanoi ettei duunariperheissä sellaisia ole ollut vaan kyllä on. Vieraskirjasta on mukava katsella menneiden juhlien pieniä juttuja ja voi esim. tarkistaa koska viimeksi joku tietty henkilö kävi kylässä. Toki välillä unohdan koko kirjan ja joskus jää puukstaakit ottamatta mutta jos on jokin juhla tai merkkipäivä, kirja on aina esillä. Mitähän mautonta tässäkin on?

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      96
      2655
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2243
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      88
      1991
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      13
      1709
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1681
    6. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1646
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      36
      1636
    8. 91
      1573
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      128
      1437
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1274
    Aihe