Kohdun koko?

kalanainen

Hei,
lasta on yritetty nyt jonkin aikaa (tosin vielä reilusti alle vuosi) ja perustutkimukset ovat tehty. Minulla kohtu ja munasarjat ovat ok, munatorvet auki ja ovulointi pelaa. Kierrotkin ovat nyt pillereiden lopettamisen jälkeen (söin 10 v) asettuneet säännöllisiksi (29 päivää). Miehen puolelta simppa-analyysi on myös tehty ja kaikki ok (liikkuvuus ja määrä erittäin hyvät), ainoastaan normaali muotoisia oli hieman alentunut määrä. Ei kuitenkaan selittävää määrää.

Munatorvien aukioloultrassa minulla todettiin olevan pieni kohtu. Kohdun "normaali"koko on ilmeisesti n. 7 cm (pituus) ja leveimmältä kohdalta n. 5 cm. Minulla on siis pieni kohtu, olen kyllä itsekin pieni. Oma kohtuni oli noin puolet lyhyempi kuin normaalisti, leveys oli kyllä ihan ok. Gynen mielestä tämäkään ei ole selittävä tekijä, mutta voi toki hidastaa raskautumista kun ei ole "otollisinta maaperää". Normaaleissa ultrissa tätä ei ole huomattu vaan ainoastaan tuossa munatorvien aukiolotutkimuksessa, jossa kaikki käytiin läpi tarkemmin.

Nyt kysyisinkin, että minkälaisia arvoja te olette saaneet, mitä "hoitoja" on ehdotettu ja onko ollut hidasteena raskaaksi tulemisessa?

5

4817

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sype

Kohtu ja sen koko taitavat olla "venyvä käsite".

• kalanainen

Niin, tottakai kohtu on venyvä, mutta onhan synnyttämättömällä naisella joku "peruskoko" eli minkä kokoinen kohtu on perustilassa. Tietysti se vielä laajenee siitä kierronkin edetessä, mulla tuo havainto tehtiin siis ennen ovulaatiota. Järkyttävän pieneltähän se kuulostaa ja siksi huoli.. Kohdun pitäisi raskauden edetessä kuitenkin venyä n. 30 cm pituiseksi, jos ei ylikin.. Pieni kohtuisilla on vaarana keskenmenot (jos kohtu ei veny) ja kohdun repeäminen, jossa on sitten äiti ja lapsi vaarassa. Saattaa olla, ettei kovinkaan moni ole saanut omia mittojaan, ei mullekaan tavallisessa ultrassa ole mitään sanottu eli näyttää siis silmämääräisesti ihan normaalilta.

• naikkonen

Synnyttämättömän naisen kohtu on pieni, minullakin. Mitään ihmeellistä siinä ei oma gynekologini näe. Minun mahdollinen lapsettomuuteni johtuu muusta... Toivon onnea sinulle raskaaksi tulemisen suhteen.

• kalanainen

Synnyttämätön olen minäkin ja kyllä gyne sen tiesi. Ilmeisesti kohdun olisi hyvä kuitenkin olla hieman isompi kuin mitä minulla oli. Jotenkin vain tuntuu hassulta, ettei kukaan muu lääkäri ole kommentoinut asiaa mitenkään, vaikka on ultrattu jne.
        Nyt olen kuitenkin löytänyt erilaista tietoa, että kohtu voisi nuorella, synnyttämättömällä naisella olla noin luumun tai golf-pallon kokoinen. Ja onhan se minullakin siihen verrattavissa. Ehkä tässä ei sitten olekaan mitään hätää.. Ja tosiaan, kyllähän se gyne sanoi, ettei ole selittävä tekijä vaan ainostaan voi olla pieni hidaste, kun ei ole niin vastaanottavainen. Meillä kaikki muut tutkimukset ok eli kaipa se sitten ajan kanssa :)

• tiinariina
        kalanainen kirjoitti:

Synnyttämätön olen minäkin ja kyllä gyne sen tiesi. Ilmeisesti kohdun olisi hyvä kuitenkin olla hieman isompi kuin mitä minulla oli. Jotenkin vain tuntuu hassulta, ettei kukaan muu lääkäri ole kommentoinut asiaa mitenkään, vaikka on ultrattu jne.
        Nyt olen kuitenkin löytänyt erilaista tietoa, että kohtu voisi nuorella, synnyttämättömällä naisella olla noin luumun tai golf-pallon kokoinen. Ja onhan se minullakin siihen verrattavissa. Ehkä tässä ei sitten olekaan mitään hätää.. Ja tosiaan, kyllähän se gyne sanoi, ettei ole selittävä tekijä vaan ainostaan voi olla pieni hidaste, kun ei ole niin vastaanottavainen. Meillä kaikki muut tutkimukset ok eli kaipa se sitten ajan kanssa :)

moi,

mulle on kans kommentoitu ultrassa, että mulla on pieni ja napakka kohtu... Itse olen kuitenkin reippaasti yli suomalaisen naisen keskimitan, joten suhteellisesti mulla on kai tosi pieni kohtu... Mikään lääkäri ei ole kuitenkaan koskaan sanonut lapsettomuuden syyn johtuvan kohdun koosta. Jos saat lisätietoja, niin kirjoitatko? Kiinnostais kovasti.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      69
      2693
    2. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      63
      2634
    3. Muutama syy

Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1782
    4. Onko kaivatullasi

Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1607
    5. Estitkö sä minut

Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1540
    6. Tykkään susta

Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      9
      1470
    7. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      15
      1382
    8. Millainen meno

Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1233
    9. Onko meillä

Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      8
      1197
    10. Tiedätkö tykkääkö

Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      25
      1106
    Aihe