Hei. Tietääkö kukaan, mitä Ruotsin korkeakouluhaun "samhällskunskap A" (grundbehörighet) tarkoittaa suomalaisen lukiotodistuksen puitteissa? Mikä/mitkä aineet ja montako kurssia tarvitsen?
Mulla tuli mieleen lähinnä yhteiskuntaoppi ja historia, mikä olisi hieman hassua koska esim. useimmille sote-aloille (sairaanhoitaja, fysioterapeutti yms.) vaadittiin muun ohella tää samhällskunskap A.
Kävin erikoislukiota, ja todistuksessani on vain 1 yhteiskuntaopin kurssi, 2 kurssia historiaa sekä 2 kurssia elämänkatsomustietoa. Skippailin siis osan kaikille pakollisista kursseista :/ Pitääkö tosiaan mennä iltalukioon istumaan yhteiskuntaopin ym. tunneille, jotta saan hakukelpoisuuden vaikkapa sairaanhoitajaksi?
Tein jo sähköisen haun, sen kauttahan saan pian tietää olenko "behörig" vai "obehörig", mutta yksityiskohtaisempaa tietoa siis kaipailen! Kiitän jos joku paremmin tietävä osaisi valaista asiaa :)
Samhällskunskap A?
4
168
Vastaukset
- diletant
Tarkoitat ehkä kuitenkin, että onko sinulla ämnesbehörighet tai särskild behörighet? (Grundbehörighet tai grundläggande behörighet sinulla on, jos ylipäätään olet suorittanut lukion ja olet ylioppilas.)
Olettamuksia ei pitäisi tehdä, mutta oletan nyt kuitenkin, että olet melko tuore ylioppilas. Silloin vaatimuksena on kaksi yhteiskuntaopin kurssia. (Aiemmin vaatimuksena oli viisi historian ja yhteiskuntaopin kurssia.)
Odottele rauhassa kelpoisuuspäätös. Kun saat sen, niin olisi hienoa, jos viitsisit käydä täällä kertomassa tiedoksi ja opiksi, miten siinä sitten kävi. Hyvää kevättä ja lycka till.- ap__
Kiitos tarkennuksesta! Olin huolimaton, eli tosiaan områdesbehörighet on tässä kyseessä.
Mikäli "aiemmin" tarkoittaa ennen vuotta 2010, niin kuulunen sitten vanhempien hakijoiden ryhmään. Näyttää siltä, etten nykyisellä todistuksellani saisi hakukelpoisuutta ilman täydentäviä kurssisuorituksia. Harmin paikka.
Mikäli vain muistan, niin käyn täällä päivittämässä tilanteen sitten hakuajan umpeuduttua.
Kiitos vastauksestasi ja hyvää kevättä :) - ap__
Tarkistin tänään hakuprofiilini, hieman yllättyin että olen sittenkin "behörig" kaikkiin hakukohteisiin missä vaatimuksena tuo samhällskunskap A.
- diletant
ap__ kirjoitti:
Tarkistin tänään hakuprofiilini, hieman yllättyin että olen sittenkin "behörig" kaikkiin hakukohteisiin missä vaatimuksena tuo samhällskunskap A.
Hienoa, että homma meni noin. Ei muuta kun pidetään vielä peukkua, että myös opiskelupaikka lykästää.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde262778Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän292312- 1482264
Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.532190Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti211802Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3891662Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään981597- 2981485
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131419- 1331418