Samhällskunskap A?

Ruotsin_korkeakouluhaku

Hei. Tietääkö kukaan, mitä Ruotsin korkeakouluhaun "samhällskunskap A" (grundbehörighet) tarkoittaa suomalaisen lukiotodistuksen puitteissa? Mikä/mitkä aineet ja montako kurssia tarvitsen?

Mulla tuli mieleen lähinnä yhteiskuntaoppi ja historia, mikä olisi hieman hassua koska esim. useimmille sote-aloille (sairaanhoitaja, fysioterapeutti yms.) vaadittiin muun ohella tää samhällskunskap A.

Kävin erikoislukiota, ja todistuksessani on vain 1 yhteiskuntaopin kurssi, 2 kurssia historiaa sekä 2 kurssia elämänkatsomustietoa. Skippailin siis osan kaikille pakollisista kursseista :/ Pitääkö tosiaan mennä iltalukioon istumaan yhteiskuntaopin ym. tunneille, jotta saan hakukelpoisuuden vaikkapa sairaanhoitajaksi?

Tein jo sähköisen haun, sen kauttahan saan pian tietää olenko "behörig" vai "obehörig", mutta yksityiskohtaisempaa tietoa siis kaipailen! Kiitän jos joku paremmin tietävä osaisi valaista asiaa :)

4

134

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • diletant

      Tarkoitat ehkä kuitenkin, että onko sinulla ämnesbehörighet tai särskild behörighet? (Grundbehörighet tai grundläggande behörighet sinulla on, jos ylipäätään olet suorittanut lukion ja olet ylioppilas.)
      Olettamuksia ei pitäisi tehdä, mutta oletan nyt kuitenkin, että olet melko tuore ylioppilas. Silloin vaatimuksena on kaksi yhteiskuntaopin kurssia. (Aiemmin vaatimuksena oli viisi historian ja yhteiskuntaopin kurssia.)
      Odottele rauhassa kelpoisuuspäätös. Kun saat sen, niin olisi hienoa, jos viitsisit käydä täällä kertomassa tiedoksi ja opiksi, miten siinä sitten kävi. Hyvää kevättä ja lycka till.

      • ap__

        Kiitos tarkennuksesta! Olin huolimaton, eli tosiaan områdesbehörighet on tässä kyseessä.

        Mikäli "aiemmin" tarkoittaa ennen vuotta 2010, niin kuulunen sitten vanhempien hakijoiden ryhmään. Näyttää siltä, etten nykyisellä todistuksellani saisi hakukelpoisuutta ilman täydentäviä kurssisuorituksia. Harmin paikka.

        Mikäli vain muistan, niin käyn täällä päivittämässä tilanteen sitten hakuajan umpeuduttua.

        Kiitos vastauksestasi ja hyvää kevättä :)


      • ap__

        Tarkistin tänään hakuprofiilini, hieman yllättyin että olen sittenkin "behörig" kaikkiin hakukohteisiin missä vaatimuksena tuo samhällskunskap A.


      • diletant
        ap__ kirjoitti:

        Tarkistin tänään hakuprofiilini, hieman yllättyin että olen sittenkin "behörig" kaikkiin hakukohteisiin missä vaatimuksena tuo samhällskunskap A.

        Hienoa, että homma meni noin. Ei muuta kun pidetään vielä peukkua, että myös opiskelupaikka lykästää.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      100
      2886
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2440
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2220
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      18
      2029
    5. 171
      1852
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      42
      1846
    7. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1797
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1746
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      133
      1539
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1314
    Aihe