Nuoruuden loppu?

Vanhahöperö

Moroo, loppuuko nuoruus 18-vuotiaana ja sitten alkaa aikuisuus??

43

576

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 12345moi

      Pah, lapsuus se siihen loppuu ja nuoruus vasta alkaa, koko elämä tuon ikäisellä edessä

    • ei tosiaankaa lopu! mut katotko showpainia?

      • Vanhahöperö

        Okei! Ja en kyllä katso..


      • ok, mä katon ja sen varmaan arvasit ;)


      • YusufalSalim

        En usko sua, tyhmä


      • no älä sit usko, tyhmä


      • wrestler02 kirjoitti:

        no älä sit usko, tyhmä

        Pidä turpa kiinni ettei yuggis huomaa sua!


      • :)


    • Näinkin

      Itsellä ainakin alkoi aikuisuus heti kun armeijasta siviliin tulin. Samantien piti alkaa töihin ja kaikkeen tyypilliseen.
      Nuoruusaika oli lukioaika. siihen se päättyi.

    • Hei

      Ei asiat eikä ihmisen psyyke yhdessä yössä mihinkään muutu. Tuo ikäraja on enemmänkin lain edessä pätevä. Ihmisen aivotkin kehittyvät yli parikymppiseksi saakka.
      Riippuu toki miten nuoruus ja aikuisuus määritellään..

      Mielestäni olisi ihanteellista, jos aikuisuuteen voiis kasvaa pikku hiljaa, omassa tahdissaan. Jos siis aikuisuudella ymmärretään vastuun ottamista omasta elämästään, esimerkiksi omasta taloudellisesta pärjäämisestä. Sellainen nuoren kylmä pesästä heittäminen heti täysi-ikäisyyden saavutettua olisi aika tunteetonta.

      On myös olemassa käsite "nuoret aikuiset". Nykyään se taitaa kattaa ikävuodet parikymppisestä nelikymppiseen!

      Pappi Elisabet

      • Vanhahöperö

        Hyviä ajatuksia :-)


      • Ja lallaalllaaa mitään ei saa tehdä ennenku naimisiin menee, mutta jumalahan ei Katso kakkoseen.


      • heterohuora

        mitä jos elisabet pitäisi vaan turpansa kiinni ja menisi rukoilemaan jeesusta?


    • mun_mielipide

      Noo, itse olen vielä alle tuon "maagisen" 18, mutta en usko aikuistumisen olevan mikään sellainen *naps* "nyt olen aikuinen!" juttu, vaan enemmänkin pitkällinen prosessi. Siis että joku 17-v voi olla aikuisempi kuin 19-v. Riippuu ihmisestä ja elämästä. Ajattelisin, että n. 18-25-vuotiaat on vielä nuoria aikuisia.

    • huugoo

      Nuoruus on ikuista!

      Ikä on vaan numero ja itse tunnet itsesi juuri niin vanhaksi kuin haluat.

    • nolikset11

      Aina voimme myös miettiä että huominen on huomenna(varsinki bileis) vaik oltais jo sen puolellaa

    • Mies-23v

      No jos ajatellaan ihmisen koko elinkaarta niin onhan 18-vuotias siinä tapauksessa vielä nuori muttei kyllä mikään murkkuikäinen enää ja parhaat teinivuodetkin on jo takana päin. Kyllä yhteiskunta odottaa 18-vuotiaalta aikuismaista otetta elämään, vastuullisuutta, velvollisuuksia, itsenäistymistä, valmistumista joko ammattiin tai kolmannen asteen opintoihin jne. 18-vuotias on nuori 3-kymppisen rinnalla mutta vanha verrattuna yläasteikäisiin.

      • Mies-23v

        Jonkun määritelmän mukaan vielä 24-vuotiaskin edustaa vielä nuorisoa mutta jos 13-vuotiaskin lasketaan jo nuoreksi niin on kyseenalaista voiko 13-vuotiaan ja 24-vuotiaan sanoa kuuluvan samaan ikäryhmään.


      • Asfgkköää
        Mies-23v kirjoitti:

        Jonkun määritelmän mukaan vielä 24-vuotiaskin edustaa vielä nuorisoa mutta jos 13-vuotiaskin lasketaan jo nuoreksi niin on kyseenalaista voiko 13-vuotiaan ja 24-vuotiaan sanoa kuuluvan samaan ikäryhmään.

        Varhaisnuoruus? Varhaisaikuisuus?


    • sfeerfeer

      Riippuu mihin vertaa.
      90v mummoni kutsuu sujuvasti kaikkia alle viisikymppisiä nuoriksi.
      10v varmasti pitää parikymppistä vanhana.

      Joskus kuullut että aikuisuus alkaa siitä kun omat lapset syntyvät.

      Nuorisöjärjestön määritelmä taitaa olla että yli puolet jäsenistä on alle 30v.
      Kelan nuorisopalveluiden piiriin kuuluvat muistaakseni kaikki alle 25-vuotiaat.

      Monesti teen todella lapsellisia asioita nyt kun asun omillani ja äiti ei ole enää kieltämässä että älä roiku siellä voit pudota.

    • Höhmurkku

      18 vuotias on vasta teini ja osin murrosiän lopulla oleva finninaama, sen jälkeen alkaa vasta nuoruus. 30 alkaa olla jo aikuistunut.

      • niinhän se on t. 14v tyttö


    • AsennettaOn

      Hei, mä oon ihan oikeesti 88 v. ( kahdeksankymmentäkahdeksan) ja ei tuo nuoruus ole mihinkään hävinnyt koskaan. Ajan moottoripyörällä, sukellan, isken itseäni 50v nuorempia naisia:) Soitan kitaraa bändissä ja pianoa joskus kapakassa. Ajoin polkupyörällä talveksi espanjaan kahdessa viikossa. Hyppisin laskuvarjolla, mutta ei saa enään. Riippuliito sen sijaan on kivaa. ja siitä on yli 60 vuotta, kun täytin tuon haamurajan 18 vuotta. Mutta mä oon elänyt telveellisesti, ei huumeita, tupakkaa, alkoholia sopivasti liikuntaa ja .... naisia:)

      • fewfwe

        Ihan oikeesti ysikymppinen pyöräilee tuhansia kilsoja parissa viikossa. Piere verta urpo


    • nihhhhhhhhhhh

      Nuoruus loppuu siinä 18. ikävuoden aikana. Sitten kun ajokortti on taskussa ja on päässyt kurvaamaan autolla ja kiertelemään baareja muutaman kuukauden niin uutuudenviehätys täysikäisyyteen karisee ja huomaa ettei se olekaan niin ihmeellistä kuin alaikäisenä sen odotti olevan. Eipä aikaakaan kun iskee sitten kahdenkympin kriisi ja tajuaa miten paremmin asiat oli silloin 12-16-vuotiaana.

      • ffsd

        Onko muka yläasteiässä usein paremmin asiat kuin 20-vuotiaana? Mä olen 20-vuotias yliopistossa opiskeleva nuori mies, jolla on mielenkiintoiset ja antoisat opinnot, sekä kampuksella mahtava me-henki ja kaikkea tapahtumia bileistä retkiin. Yläasteella taas sen sijaan olin jopa koulukiusattu.


      • nihhhhhhhhhhh
        ffsd kirjoitti:

        Onko muka yläasteiässä usein paremmin asiat kuin 20-vuotiaana? Mä olen 20-vuotias yliopistossa opiskeleva nuori mies, jolla on mielenkiintoiset ja antoisat opinnot, sekä kampuksella mahtava me-henki ja kaikkea tapahtumia bileistä retkiin. Yläasteella taas sen sijaan olin jopa koulukiusattu.

        Ainakin tärkeimmät vuodet ihmisen elämässä ovat siinä 12-17-vuotiaana. Siinä iässä on jatkoa ajatellen todella tärkeää hankkia jonkinlaisia seksi-ja seurustelukokemuksia (jos olet miespuolinen), panostaa opiskeluun ja mielellään hankkia jo jonkinlaista työkokemusta esim. kesätöiden muodossa. Jos noissa asioissa tyrii siinä iässä missä niiden suorittaminen on ajankohtaista on noiden puutteiden paikkaileminen vanhempana todella vaikeaa.


      • ytytityi
        nihhhhhhhhhhh kirjoitti:

        Ainakin tärkeimmät vuodet ihmisen elämässä ovat siinä 12-17-vuotiaana. Siinä iässä on jatkoa ajatellen todella tärkeää hankkia jonkinlaisia seksi-ja seurustelukokemuksia (jos olet miespuolinen), panostaa opiskeluun ja mielellään hankkia jo jonkinlaista työkokemusta esim. kesätöiden muodossa. Jos noissa asioissa tyrii siinä iässä missä niiden suorittaminen on ajankohtaista on noiden puutteiden paikkaileminen vanhempana todella vaikeaa.

        Hevonpaskaa.


      • eijumalauta
        nihhhhhhhhhhh kirjoitti:

        Ainakin tärkeimmät vuodet ihmisen elämässä ovat siinä 12-17-vuotiaana. Siinä iässä on jatkoa ajatellen todella tärkeää hankkia jonkinlaisia seksi-ja seurustelukokemuksia (jos olet miespuolinen), panostaa opiskeluun ja mielellään hankkia jo jonkinlaista työkokemusta esim. kesätöiden muodossa. Jos noissa asioissa tyrii siinä iässä missä niiden suorittaminen on ajankohtaista on noiden puutteiden paikkaileminen vanhempana todella vaikeaa.

        Minkä ihmeen takia miehen "pitäisi" hankkia seksi/seurustelu kokemuksia? Saat sen kuulostamaan velvollisuudelta. Veronmaksu on velvollisuus, mutta kukaan tuskin saa rangaistusta vaikka ei ole tyttöystävää.


      • nihhhhhhhhhh
        eijumalauta kirjoitti:

        Minkä ihmeen takia miehen "pitäisi" hankkia seksi/seurustelu kokemuksia? Saat sen kuulostamaan velvollisuudelta. Veronmaksu on velvollisuus, mutta kukaan tuskin saa rangaistusta vaikka ei ole tyttöystävää.

        No eihän se nyt tietenkään mikään pakko ole jos saivartelemaan aletaan mutta kyllä suurin osa pojista silti omaa seksuaalisia haluja vastakkaisen sukupuolen edustajia kohtaan ja haluaa tästä syystä myöskin seksi-ja seurustelukumppaneita tytöistä ja naisista. Jos niitä seksi-tai seurustelukokemuksia ei ole kertynyt 18.ikävuoteen mennessä niin kyllähän siitä aiheutuu yleensä paljon haittaa myöhempää pariutumista ajatellen.


      • eijumalauta

        Totta, mutta onneksi voin sulkea itseni pois tästä ihmisryhmästä, en tee asioita vain siksi että muutkin tekevät, ajattelen asiat itse ja menen siihen suuntaan mihin itse haluan.


      • nihhhhhhhh
        eijumalauta kirjoitti:

        Totta, mutta onneksi voin sulkea itseni pois tästä ihmisryhmästä, en tee asioita vain siksi että muutkin tekevät, ajattelen asiat itse ja menen siihen suuntaan mihin itse haluan.

        No jos olet tyytyväinen omaan MGTOW-elämääsi niin eihän siinä silloin ole mitään ongelmaa. Useimmilla miespuolisilla ne seksuaaliset halut vaan ovat sitä luokkaa, että naisenpuute todellakin laskee elämänlaatua. Ei sillä ole mitään tekemistä minkään itsenäisen ajattelun tai omien valintojen kanssa.


    • yeryru

      Ap, joo ja noin kasikymppisenä alkaa ikuisuus

    • Maaginenikä

      Ei se mihinkään ikään vuosina lopu. Nuoruus loppuu enemmänkin sillon kun joutuu ottamaan itse vastuuta. Ja sitä vastuuta tulee esimerkiks omilleen muuttamisesta, siitä että taloudellinen toimeentulo on omalla vastuulla ja työelämästä.
      Aina on näitä liki kolmikymppisiä aikuisia ihmisiä, jotka asuu vielä äidin luona, ajelee päivät illat bemarilla ympäri kaupunkia ja kyytsäilee teinityttöjä. Nää henkilöt elää kyllä vielä sitä nuoruuttaan.
      Samoin kuin on niitä, jotka hyvin nuorena aikuistuneet ja ottaneet vastuun taloudellisesta toimeentulostaan, kotitalouden pyörittämisestä sekä omien asioiden hoitamisesta itselleen.
      Kun syntymästä on kulunut tasan 18 vuotta, ei se ole mikään maaginen päivä, jolloin epäkypsästä biletystä rakastavasta teinistä kasvaa hetkessä vastuullinen aikuinen, joka virkkaa villasukkia naapurin tädin kanssa hiekkalaatikon reunalla.

    • os567

      miten nykyään voi ottaa vastuuta , kun suurin osa aikuisista on työttömiä ja koulut on käyty ja ammattipaperit saatu. okei onhan se vastuuntunto sitä, että hoitaa liikenevät asiat itsenäisesti toisia liiemmin vaivaamatta. tämähän sitä aikuisuutta on ymmärtääkseni,mutta taas tullaan siihen perheen perustamisvaiheeseen ja lapsientekovaiheeseen.näinhän asiat pitäisi kaiken järjen mukaan mennä ja usein niin meneekin, mutta sitten tulee yhteiskunta vastaan ja saa töitä ja elinturvan joka saa, kaikki ei saa niitä, vaikka kuinka töitä yrittäisi ja pätkätöitä välillä tekisi. nyky-yhteiskunta haluaa töihin ihmisiä ilmaiseksi ja kuka hitto töitä viitsisi tehdä ilmaiseksi, perusta siinä sitten perhe ja maksa itsesi veroineen turmiolle. niin kova on yhteiskunta aika harvalle on töitä kovasta koulutuksesta huolimatta. miksi yhteiskunta vaatii koulutusta koulutuksen perään.saamatta silti töitä. eikö koulutusta hankita sen takia, että saadan aikuisena ansaita perheelle toimeentulo omalla ammatilla. nykyään se vain ei tahdo onnistua.kuin aika harvalta ja päivärahoja leikataan jatkuvasti. lapsiperhe on vaikeuksissa nykyoloissa, jos jatkuvia leikkauksia tehdään. olisihan se perhe ollut mukavakin, mutta yhteiskunta sai toisiin ajatuksiin, miksi tehdä lapsia velkaiseen ja nihkeästi maksamaan maahan kun viimeisetkin eurot otetaan pian pois.

    • 456rtyfghvbn

      aikuisuus ei ala mistään ikävuodesta. se on jokaiselle ihan oma hetkensä, jotkut eivät aikuistu koskaan. Aikuistuminen tapahtuu pikkuhiljaa (kasvaessa ihmisenä).

    • beyourselfnowandtomorrow

      No moikka ! Lyhyesti vastattuna ei, 18-vuotias ei ole aikuinen vaan nuori aikuinen. Minun mielestäni aikuisuus alkaa silloin, kun kannat lähestulkoon täydellisesti itsestäsi vastuun ja olet tarpeeksi kehittynyt psyykkisesti, sosiaalisesti kuin fyysisestikkin.

    • Nuorihöperö

      Et ole! Avotkin vielä kehittyvät 25 vuotiaaksi asti. Itsekin olen 18 ja Koen itseni nuoreksi :D.

    • haukan.klyppyrät

      Olen ikuinen lapsi. Siksi rakastan sakaroita ja syttyröitä. Niitä kannattaa viljellä alkoholipalstalle.

      T.ascii levittäjä.

    • Minätiedän

      Nuoruus loppuu jo 15v

    • Kauha-Guru

      Nuoruus loppuu silloin kuin ensinmäiset bentsokännit ollaan vedetty

    • Ite sanoisin, että nuoruus loppuu noin 25-30 -vuotiaana.

    • eilopu

      Miehillä loppuu silloin, kun alkaa paikat pettää. Naisilla silloin, kun saavat lapsia.

    Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Venäjä aikoo yksipuolisesti muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa

      Venäjä aikoo muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa Venäjän saarten eteläpuolella. Ylen jutussa kerrotaan mm.
      Maailman menoa
      182
      1398
    2. Suomi lähettää tarkkailijoita merialueelle

      Venäjä on ilmoittanut aikovansa ylittää Suomen merialueen rajat kysymättä lupaa kertomalla että Suomen merialueen raj
      Maailman menoa
      311
      1090
    3. RIP Lauri Paavola

      Kansalaisaktivisti ja freelance-journalisti Lauri Paavola on kuollut vain 31-vuotiaana. Hän tuli tunnetuksi hyvin kärjek
      Maailman menoa
      28
      1087
    4. Jokohan se viimein myöntäisi

      Vai onko vielä jotain epäselvyyttä sen asian suhteen?
      Ikävä
      144
      1044
    5. En pidä sinusta, en kirjoita viestejäni sinulle.

      Yritä nyt ymmärtää. En koskaan tule kiinnostumaan sinusta. Jätä minut rauhaan täällä.
      Ikävä
      97
      918
    6. Upea, kaunis ja menestynyt Martina menee onnellisesti naimisiin

      Mitäs palstan vihaajamönkeröt tähän? Kiehuttaako? Kaikki vain eivät ole kauniita ja menestyviä kuten Martina.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      227
      891
    7. Tiedätkö näen

      sinun pelisi hyvin kirkkaasti.
      Ikävä
      59
      855
    8. Ehdin aamulla

      ajattelemaan sinua. Olit ensimmäisenä mielessäni. Avasin silmäni tähän uneen, jota elämäksi kutsutaan. Kuuntelin lintuje
      Ikävä
      126
      851
    9. Asuntojen reaalihinnat alimmillaan 20 vuoteen

      Sääliksi käy niitä jotka pari vuotta sitten maksoivat itsensä kipeäksi. Kohta pankki ottaa asunnon haltuunsa ja huutok
      Maailman menoa
      84
      838
    10. Terveystalo paljasti yksityisen sairaanhoidon empatia puutteet

      Yksityisellä puolella raha ratkaisee, jos ei ole rahaa potilas ei saa empatiaa eikä siten apuakaan: Poliisi teki rikosi
      Maailman menoa
      93
      814
    Aihe