ettäsemmosta

kuriasillekin

Miten saatte muksustanne sellaisia että puhe on kirkumista ja normaali puhe ei onnistu. Ei osata sanoja. Miten kakaranne on niin umpiluupäitä että mikään asia tai kielto ei mene jakeluun. Miksi ipanat ei kestä mitään vastoinkäymisiä. Miksi niillä on minä minä asenne ja kaiken on tapahduttava lapsen ehdoilla. Jotkut kusevat alleen jopa 7-8 vuotiaaksi asti. Minkäänlaisia käytöstapoja ei ole. Vanhemmat ei puutu lastensa tekemisiin mitenkään. Jokapaikkaan raahataan se kirkuva lauma mukana. Taitaa olla tulevaa ongelmaporukkaa ja muut saa hoitaa elatuksen. Ei mulla muuta.

4

94

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eimullakaanmuuta

      Saman tapaisia ajatuksia on herännyt tässä parin viime viikon aikana, kun olen ollut kesälomalla ja liikenteessä teini-ikäisten lasteni kanssa. Olen itse pyrkinyt kasvattamaan lapsistani muut ihmiset huomioonottavia ja muutoinkin hyväkäytöksisiä, ja mielestäni siinä onnistunutkin. Samanlaisia fiksuja nuoria ihmisiä on ystäväperheissäkin. Mutta mitä on tapahtunut viimeisen 10 vuoden aikana..?? Onko aikuisilta loppunut kyky ja halu opettaa jälkikasvuaan "ihmisten tavoille"? Paikassa kuin paikassa törmää suoraan sanoen kirkuviin kakaroihin, joiden touhuihin ei vanhemmilla tunnu olevan mitään otetta! Lapset mellastavat päättömästi kuin olisivat ensimmäistä kertaa ihmisten ilmoilla: kiljutaan, tönitään, juostaan päättömästi... Perässä löntystävät välinpitämättömät vanhemmat älypuhelinta räpläten tms. ja sitten karjutaan tavan vuoksi pää punaisena joukkuetta kokoon tai annetaan vain olla.

      Viimeisin painajainen oli Ikeassa käynti - oli suuri virhe mennä sinne ostoksille nyt kesäloma-aikaan, kun paikka pursuaa kirkuvia ja ympäriinsä säntäileviä ipanoita! Ikea ei ole mikään Hoploppi tai Puuhamaa, jossa on lupa reuhuta ja juosta. Pienikin ihminen osaa käyttäytyä tilanteen vaatimalla tavalla, jos hänelle johdonmukaisesti tehdään pelisäännöt selviksi: tämä on kauppa, jossa on muita ihmisiä ja muiden ihmisten pitää saada olla rauhassa ostoksilla.

    • älykääpiöitä

      Olen huomannut saman, ikävä kyllä. Näyttää siltä, että aivan liian monet vanhemmat käyttävät kiljuvaa ja riehuvaa taaperoaan vallankäytön välineenä saadakseen itse mahdollisimman paljon huomiota. Käsittämätöntä idioottimaisuutta ja lapsen tasolle jäämistä osoittaa, kun vanhemmat itse ujeltamalla ja ihailevin kiljahduksin kiihdyttävät nuppuaan huutamaan ja kirkumaan aina vaan kovempaa. Vain oma napa merkitsee, muiden huomioon ottaminen ei edes mahdu "ajatusmaailmaan". Tällaisten vanhempien saama kasvatus on jo ollut idioottien käsissä.

      • Muutos.tulee

        Valistuneet nuoret kasvattajat haluavat lapsen oppivan omassa tahdissaan niin käyttäytymistavat kuin kaiken muunkin. Heidän mielestään lapsi on valmis syntyessään, ja hän oppii kaiken seuraamalla muiden ihmisten elämää. Lasta ei vaivauduta opettamaan, koska hän oppii ajan kanssa kaiken ilman vanhempiaankin.

        Aikaisemmin sellaisia lapsia nimitettiin kaspereiksi erään kuninkaan mukaan, joka antoi Kasper-nimisen pojan elää yksin puutarhassa kaiken hyvän keskellä, mutta ilman ohjausta. Kuningas sai huomata, että kokeilu epäonnistui, Kasper ei koskaan kasvanut aikuiseksi ja itsenäiseksi ihmiseksi.

        Nykyajan vanhemmat kokeilevat sankoin joukoin samaa, ja siitä seuraa sitten esim. ne raivokohtaukset, joista on viime päivinä saatu kuulla Anttilan verkkokaupassa ja myymälöissä tai lentokenttien taxfree-myymälöissä. Ilman kotikasvatusta kasvaneista lapsista tulee itsekkäitä ja vaativia aikuisia, joilla ei ole käytöstapoja eikä kykyä sopeutua. He vaativat huutamalla "oikeuksiaan", vaikka ioutuisivat ohittamaan ja loukkaamaan kaikkia mita ihmisiä ympärillään.

        Näitä aikuisia on yhä enemmän, Jokainen palveluammatissa työskentelevä voi kertoa lukuisia vastaavia tapauksia työuransa varrelta. Samoin opettajat kouluissa. Kuinka paljon onkaan nykyisin vanhempia, jotka hyökkäävät opettajan kimppuun lapsensa etuja ajaessaan. Opettajalla on iso luokka, mutta kurling.vanhempien mielestä heidän lapsellaan tulee olla etuoikeus saada kaikki ennen muita.

        Uein arvostellaan entisiä aikoja ja kovaa kuria, joista vuosien varella on hellitetty. Vastakohta on nyt edessämme. Keskivertoaika on eletty. Nyt ollaan ääripäässä, ilman minkäänlaista hillintää.


      • lost_case

        Ikävä kyllä liian moni opettajakin kuuluu nykyään tuohon lyhytpinnaiseen, huonosti käyttäytyvään mulle kaikki heti -sukupolveen/joukkioon. Ja siitä saavat sitten oppilaat kärsiä, kun eivät ymmärrä, että opettajalla pitäisi aina olla vain hauskaa eikä minkäänlaista stressiä työstä. Kamalaa mutta totta, opettaja on aivan liian usein kehittymätön tyyppi, joka ei muualla töissä pärjää, vaan jää ikiajoiksi kouluun.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5035
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3177
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1827
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1780
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1655
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1501
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1275
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1266
    9. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1257
    10. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1247
    Aihe