Nimetön päähenkilö

Name.less

Miten reagoisit tekstiin, jossa päähenkilön nimeä ei mainita kertaakaan?
Olen kirjoittanut romaanikäsikirjoitustani nyt 60 sivua, eikä päähenkilön nimi ole tullut esiin luontevasti missään välissä. Sukupuolen, ammatin ja iän olen kyllä kertonut, ja nämä faktat ovatkin sulautuneet tekstiin helposti.

Pelkään, että päähenkilö jää jotenkin etäiseksi ja vaikeastisaavutettavaksi nimettömänä. Olisiko oman lukukokemuksesi kannalta tällä asialla mitään merkitystä? Tietysti riippuu ehkä tapauksesta, mutta näin yleisesti ajateltuna.

12

348

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kyseleekysymyksiä

      Kerrot ilmeisesti minä-muodossa?

      Jos, niin mikäpä se siinä vaikka päähenkilö olisikin nimetön. Mutta romaanissa kaikella pitää syy. Miksi päähenkilösi olisi nimetön? Ilmentääkö nimettömäksi jättäminen joitain hänen ominaisuuksiaan, tai kytkeytyykö se juoneen, aiheeseen tai teemaan? Onko se tyyliseikka?

    • name.less

      Joo, minämuodossa kerron.

      Päähenkilö jäi nimettömäksi ihan vahingossa. Tiedän nimen kyllä itse, mutta sen mainitseminen tuntuu kovin merkityksettömältä. Nimettömäksi jättäminen ei siis varsinaisesti ilmennä mitään, mutta en usko, että nimikään ilmentäisi.

      Voi tietysti olla, että vastaan tulee vielä tilanne jossa nimi on mainittava. Sitten kyllä ahdan sen varmaan tekstin alkupuolellekin. Tuntuisi oudolta nimetä alusta asti mukana ollut henkilö vasta vaikkapa sadannella sivulla.

      No, pikkuseikkoja.

      • name.less

        Ps. kiitos vastauksestasi kyselijä :)


    • T.Emu

      Niin, eikä tekstissä tule lainkaan kohtaa, jossa joku muu olisi kiinnostunut päähenkilön nimestä? Kuten kyselijä jo tuossa sanoikin, nimettömyydelle tai nimellisyydelle on oltava syy. Jos nimettömänä pitäminen on yhdentekevämpää kuin kuvaava tai jopa näkökulmaa siirtävä nimi, sitten olisi parasta antaa nimi. Entä tekstin otsikko, kirjan nimi? Jos sen nimen laittaa siihen, sitten sitä ei tarvitse mainita enää.

      • Name.less

        Ei ole tullut varsinaisesti kohtaa, jossa nimi olisi pitänyt mainita. Hän kun on tekemisissä vain tuttujensa kanssa, ja harvoin tuttuja tervehditään nimillä. Tietysti sen voisi johonkin dialogiin vaikka kirjoittaakin.

        Päähenkilö on otsikossa muuten vähän harhaanjohtava sana enkä tiedä miten se sinne joutui. Kyse on kyllä minäkertojasta, mutta hän ajattelee niin paljon erästä toista, että tuo toinen on esillä paljon enemmän.

        Kiitos sinullekin vastauksesta. Pitää ehkä katsoa, josko se nimi olisi sittenkin parempi mainita.


      • Menossamenossa

        Olen menossa Antti Tuurin Lakeuden kutsussa sivulla 308, eikä minäkertojan nimeä ole taidettu vielä sanoa.


      • Name.less
        Menossamenossa kirjoitti:

        Olen menossa Antti Tuurin Lakeuden kutsussa sivulla 308, eikä minäkertojan nimeä ole taidettu vielä sanoa.

        Ei siis ainakaan mikään varsinainen rike taida olla. Hyvä tietää! :)


    • Ei se minua ainakaan haittaa jos ymmärrän tekstistä kenestä on kyse.
      Joskus luin kirja arvostelun teoksesta jossa sukupuolta ei mainittu ollenkaan.

      • Name.less

        Jeess, hyvä kuulla! Luulen myös, että nimettömyys on tässä tapauksessa ihan ok. Enköhän kirjoittaessa huomaisi, jos se aiheuttaisi ongelmia ymmärtämiselle.


    • Vähänkuin katsoisi elokuvaa joka on kuvattu sellaisella kypärään sijoitetulla kameralla. Eli näät mitä henkilö näkee mutta et itse henkilöä. Ja se ei mene peilin eteen.
      -
      Voiko niitä lukea?

      • Name.less

        Hyvä vertaus :)


    • agjkpj

      Päähenkilön nimettömyydellä pitää olla jokin tarkoitus tai sitten lukija ei saa edes pohtia päähenkilön nimettömyyttä.

      Tämäkin asia on aivan sivuseikka kokonaisuudessa. Sisältö ratkaisee.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      277
      2943
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      215
      1890
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      59
      1552
    4. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      2
      1320
    5. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      77
      1208
    6. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      261
      1152
    7. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      80
      1042
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      52
      1001
    9. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      80
      951
    10. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      142
      814
    Aihe