Oletteko osallistuneen linnunpönttötalkoisiin vai oletteko itse muuttuneet pöntöiksi?
Laitoimme omalle pihalle kaksi uutta pönttöä. Toivottavasti tulee asukkaitakin. joku nuori tai uusioperhe.
Miljoona pönttöä - montako täällä ?
19
230
Vastaukset
- Pari.kpl
Tuossa mallia, helppo ja nopea tehä moottorisahalla 5 minuuttia kpl. Pari jo sahasin linkin ohjeiden mukaan.
https://www.youtube.com/watch?v=KFGBxq2D0g8- Pöntön_tekijöitä_taituri
Kiitos. Luovaa toimintaa, jota oli ilo katsella.
Miten kiinnitit pöntöt puuhun? - Pari.kpl
Pöntön_tekijöitä_taituri kirjoitti:
Kiitos. Luovaa toimintaa, jota oli ilo katsella.
Miten kiinnitit pöntöt puuhun?Sähkärin langalla puun oksan päälle ja tein sen verran herraskaisen katon että huopapalat päälle niin ei pönttö vety pitemmällä sateellakaan. Katsojia on käynyt aika tiuhaan että luultavasti menee kaupaksi jo tänä keväänä.
- HOHOIJAA
Suvakki hommia, tuokin YLE:n lanseeraama pönttöily ?!
Linnut osas tehdä jo meitä ennen pesänsä ! - 1eero
Ei linnuilla ole työkaluja pöntön rakentamiseen, tikat kyllä osaavat kolon takoa, miten talitintti, pöllöt ja muut kolopesijät jos hyväntahtoiset suvakit ilomielin lintujen iloksi tekevät haittaako se sinua.
- pönttö.peteli
Näin on. Toden totta. En ole nähnyt yhtään asunnotonta lintua silleen että olisivat huutaneet, etteivät osaa rakentaa pesää. Mistähän moinen pönttövillitys on alkanut? Ei edes omat vanhempani harrastaneet pönttöilyä siel pöndellä.
Ittekin ollessani mökillä, että olisin alkanut väsäämään linnunpönttöjä, nikkaroin upouuden käymälän eli huussin eli paskiksen. Hieno tuli ovi-ikkunalla. Se on minun pönttöni ja sinne on kiva mennä kukkumaan. Siellä voi istua ja kukkua tai huhuilla kuin huuhkaja tai matkia pöllöä tai tsirputella ja vihellellä.
No sain jostain kylkiäisenä linnunpöntön, pari vuotta sitten, jonka ripustin pihlajan kylkeen. En ole seurannut onko kelvannut yhdellekän tirpalle. - sulle-mulle
HOHOIJAA kirjoitti:
Suvakki hommia, tuokin YLE:n lanseeraama pönttöily ?!
Linnut osas tehdä jo meitä ennen pesänsä !Linut syö pihalta uskomattoman määrän itikoita sun muita ötököitä, että pöntön tekijä saa palkaksi paitsi silmäniloa niin myöskin lähes ötökkävapaan pihapiirin. Hyöty on molemminpuolista.
- No-nythän-lipsahti
sulle-mulle kirjoitti:
Linut syö pihalta uskomattoman määrän itikoita sun muita ötököitä, että pöntön tekijä saa palkaksi paitsi silmäniloa niin myöskin lähes ötökkävapaan pihapiirin. Hyöty on molemminpuolista.
HÄH !
Et lintu on niin ronkeli ettei tule (mene) kenenkään pihaan, ellei sille rakenna omaa kesämökkiä? No-nythän-lipsahti kirjoitti:
HÄH !
Et lintu on niin ronkeli ettei tule (mene) kenenkään pihaan, ellei sille rakenna omaa kesämökkiä?Tottakai luojanluomat menee ruuan perään kauaksikin, mut poikasten ruokkimisaikana on hektinen kiire et se itikka otetan mieluimmin läheltä.
Pihapiiris pesivät linnut syö ensin lähialueen puhtaaks ja menee sit vasta naapuriin.
Olen jo kauan nauttinu itikattomista kesistä lintujen avulla.- Kuten-vaan
Mun mökkini pihalinnut ei syö niin ala-arvoista ruokaa kuin itikka.
Jo keväisin ne tulevat katselemaan, mikä on kesän safkat. Vielä en ole kirjoittanut tulevan kesän menua mutta olen opettanut ne hyville tavoille ja ihmisruokiin. Harakat ja Varikset käyvät harva se päivä katsomassa, onko muutakin kuin grillimakkaraa? Onhan minulla. Leivästä alkaen. Tosin en voitele leipiä niille valmiiksi. Ottakoot itse juustonsa ja lauantai makkaran terassin pöydältä.
Naapureiden köyhät linnut käyvät nälissään popsimassa hyönteisiä. Mutta mutta. Vaikka piha olisi mustanaan lintuja kylä niistä itikoista riittää ihmisillekin. - Kuten-vaan-fiksuilee_ko
Hyvä, että olet saanut itsellesi sopivaa seuraa.
- Ruokkikoot_rauhassa
pönttö.peteli kirjoitti:
Näin on. Toden totta. En ole nähnyt yhtään asunnotonta lintua silleen että olisivat huutaneet, etteivät osaa rakentaa pesää. Mistähän moinen pönttövillitys on alkanut? Ei edes omat vanhempani harrastaneet pönttöilyä siel pöndellä.
Ittekin ollessani mökillä, että olisin alkanut väsäämään linnunpönttöjä, nikkaroin upouuden käymälän eli huussin eli paskiksen. Hieno tuli ovi-ikkunalla. Se on minun pönttöni ja sinne on kiva mennä kukkumaan. Siellä voi istua ja kukkua tai huhuilla kuin huuhkaja tai matkia pöllöä tai tsirputella ja vihellellä.
No sain jostain kylkiäisenä linnunpöntön, pari vuotta sitten, jonka ripustin pihlajan kylkeen. En ole seurannut onko kelvannut yhdellekän tirpalle.Jos on itse ihan pönttö, ei sellaisia kannata ryhtyä linnuille rakentamaan. Toivottavasti itikat pääsevät myös iloitsemaan moisesta pöntöstä.
- ei-oo-pöntöllä-annettu
ompas täällä ilkeitä ihmisii ja ilkeitä vastauksia tyypillisii vanhojen haahkojen katkeruuksia ku kuolema on jo siin lähettyvillä, hävetkää
- Linnuillekoti
Suomen talousmetsistä puuttuu kelo ja lahopuun johon koloprsijät saavat pesänsä tehtyä, sen takia linnunpönttöjä tarvitaan. Itse olen rekirtöröinyt jo 22 linnunpönttöä
En ole seurannut koko pönttöjuttua, mutta tuskin olet nuo kaikki pihaasi pykännyt, varmaan olet rakentanut koteja metsiin ja rannoille, sinnehän niitä voi hyvin tehdä.
Rannoille voi tehdä vähän eri koko luokkaa kuin pihoihin. Pihapiirin lähiseudulla pöllöt tykkäävät myös pöntöistä, joku vuosi tehtiin ja näin saatiin myyrät kuriin.
Omassa pihassani on niin sukkelia oravia, ettei viitsi paljon asetella pönttöjä. Ne syövät linnunpoikaset ennen kuin ne ehtivät täysikasvuisiksi.
Tuohon aloittajan kysymykseen olenko jo muuttunut pöntöksi, voisin hyvin vastata, että pikku hiljaa, sillä asun lähellä Pönttövuortakin.- Niin-se-pönttövuori
Onko Pönttövuorella vielä se kuuluisa tunneli vai onko se lakkautettu käytön puutteessa? Junavuorojahan on lopetettu ja ovat lopettamassa. Pönttövuoren tunneliin voisi perustaa vastaanottokeskuksen vaikka suomen kodittomille. Ikkunoita vaan on liian vähän, yksi molemmissa päissä.
- töööttt
Mihin kummaan mun vasara katosi - harmittaa joskus kun työkalut lähtee itestään käveleen - mummmulle iski joko dementia tai joku ennalta ehkäisevä työsuojelu armeliaasti toimii ja estää ennakolta puusta putoamisen - kiitetty olkoon luoja maan ja taivaan, mutta tyyriks se aina tulee kun joutuu kaupunkiin ajamaan ja uusia työkaluja hankkimaan
- vois olla halvempi vaihtoehto, jos kiipeilis vanhn vaahteran oksalle ja rupeis vaan kukkumaan - vois saada ilmaiskyydin kaupunkiinkin jollain puupaapiipaa-autolla. Sepä siitäkin aiheesta - koskien vanhuksiin iskevää yleistautia, muisthäriöitä, vainon tunnetta. kateissa olevia romuja ym. Varpusia, vikloja, kyyhkyjä, harakoita ja variksia ainakin silti lennellyt kevätsäässä tälläkin alueella.- vinkiks
http://www.linnunpontto.com/
Tuolta saat valmiita pönttöjä 12e kpl. useimmat, posti tuo ei tarvii särkee ihtiään. Pyydät jonkun tuttavan pojan kiinnittämään ne langalla tai narulla puihin, pönttöjä ei naulata eläviin puihin tai puihin tulee pipi ja kuivavat tai saavat muuten kipeetä ihteensä.
Vietimme lapsuuden perheeni kanssa paljon aikaa vajaan 40 kilometrin päässä kesämökillä.
Terassin kattoa kannattavan hirren päällä oli tasaisin välein kattoa kannattavat koolingit näkyvissä, koska terassille ei rakennettu sisäkattoa. Joka kevät kirjosieppopariskunta rakensi hirren päälle yhteen nurkkaan pesänsä, jossa seuraava sukupolvi syntyi ja kasvoi, kunnes oli kypsä jättämään pesän.
Lintupariskunta rakensi ensin yhden kunnon pesän, johon aikanaan ilmestyivät munat. Seuraavaan väliin ne rakensivat hieman vaatimattomamman pesäversion, johon saattoi jonain keväänä ilmestyä myös muna tai parikin, useimmiten se jäi tyhjäksi. Kaikkiin kannatinhirren väleihin linnut tekivät jonkinlaisia pesäviritelmän tapaisia, ilmeisesti varmuuden vuoksi, ettei naapureita ilmestyisi liian lähelle.
Pari hautoi munia vuorotellen ja niiden kuoriuduttua molemmat osallistuivat poikasten hoivaamisen ja ruokintaan. Melko pian poikaset alkoivat tepastella pesän ulkopuolellakin ja jonkin aikaa siipiä räpisteltyään ja olivat valmiita jatkamaan matkaansa. Ne siirtyivät seikkailemaan puitten oksilla, eivätkä olisi kyenneetkään enää palaamaan korkealla olevaan pesäänsä. - En tiedä palasiko joku poikasista joskus rakentamaan oman pesän samaan paikkaan, joka siivottiin aina lintujen poistuttua.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saisinpa halata sinua joka päivä
ja kertoa miten paljon sinusta välitän. Vaikka olisi jommalla kummalla huono päivä, väsynyt päivä tai kiireinen päivä, a647084Nykymiehet odottaa, että nainen lähestyy?
Perus luonnonlaki menee päinvastoin! Oletko nähnyt luontodokkaria jossa naaraat juoksee uroksien perässä??? 🦁🫎🦍🐒🦦�2325833Me työeläkeläiset äänestämme SDP:tä
SDP on luonut koko työeläkejärjestelmän, jonka hedelmistä saamme nyt nauttia. Kansaneläkelaitos on Maalaisliiton tekele,744555Kolmen tuiki tavallisen demariahdistelijan nimet julki
Nyt tiedetään ketkä kolme oli niissä niin tavanomaisissa demarin jokapäiväisissä askareissa avustajia ahdistelemassa. K1063792Sannahan laski sähkön ALV:n 10 prosenttiin, Riikka runnoi 25,5 %:iin
Tässäkin nähdään kumpi on Suomen kansan puolella, ja kumpi omaa vastaan. Putinistipersuille Suomen kansa tulee aina vii742956Eikö tunnukin kamalalta, kun en
anna periksi vaikka parhaasi olet tehnyt antaaksesi täystyrmäyksen? Ja kyllähän minä monta iskua olen saanut ja maannut662917Kansalaispalkka ja maksuton joukkoliikenne
Noilla pienillä parannuksilla saadaan Suomesta taas hitusen parempi paikka peruskansalaiselle, joka elää ekologisesti ja1192620SDP:n selitykset ontuu pahasti - "On käsitelty heti, mutta kukaan ei tiedä"
Kokoomuslaiset pistää taas demareita nippuun. Tuppuraisen mukaan mukaan SDP:n useat ahdistelutapaukset on käsitelty het252083Antti Lindtman: "Ainahan kaikenlaisia huhuja liikkuu"
Näin hän siis vastaa SDP:n häirintäkohuun, väistelee vastuutaan Juttuhan on niin, että Lindtman ja Tuppurainen on tasan621937Muistattekos kun kaupassa piti pyytää tavarat myyjältä
Edes kahvipakettia ei saanut itse valita, vaan myyjä nouti sen hyllystä tiskille. Jos osti jauhelihaa, niin se jauhettii2551831