Loittorenkaan vaikutus polttoväliin

kurki_suolla

On vielä vähän hakusassa nuo järkkärijutut. Millä tavoin vaikuttaa 25 mm loitto polttoväliin, onko se pelkkää yhteenlaskua vai joku kerroin siinä? Voisin käyttää kaverin linssejä, esim 50-200 niin missä rajoissa tuon polttoväli liikkuisi, croppi huomioiden?

9

2060

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kskhdhjqwdj

      Loitto ei varsinaisesti vaikuta polttoväliin, vaan tarkennusetäisyyteen. Mitä pidempi loitto, sitä suurempi suurennus ja lyhyempi kuvausetäisyys.
      Loittoa käytetään vain lähikuvauksessa makro-objektiivin korvikkeena, tai sen suurennuksen lisänä.
      Et siis voi kuvata kaukana olevia kohteita ollenkaan loiton ollessa kamerassa.
      50 mm:n polttovälillä on kuvaussuhde 1:2 (0,5) 25 mm:n loittoa käytettäessä ja obketiivin ollessa tarkennettu äärettömään.
      200 millillä suurennus on vain 1:8, eli useat objektiivit tarkentuu suurempaan suurennussuhteeseen ilman loittoakin.

      Jos haluat lisätä polttoväliä joudut hankkimaan telejatkeen, joita on tavallisesti saatavissa 1,4 ja 2 kertaisille suurennuksille.
      50-200 millisestä tulee silloin 1,4 kertaisella jatkeella 70-280 zoomi.
      Kaksinkertaisella jatkeella polttoväli kaksinkertaistuu 100-400 milliin.
      Haittana on valovoiman väheneminen 1 aukon verran 1,4 jatkeella ja 2 ketaisella valovoima vähenee 2 aukko-arvoa.
      Yleisesti ottaen telejatkeita ei kannata käyttää 2,8-4 arvoja pienempi valovoimaisilla objektiiveilla. AF tarkennus ei toimi luotettavasti, jos ollenkaan halvoissa harrate kameroissa, jos objektiivin ja telejatkeen yhteinen valovoima on pienempi, kuin 5,6.

      • ollessa_kamerassa

        ”loiton ollessa kamerassa”
        Kylläpä kirjoitit ”hienosti”, mutta ei loitto estä minkään kuvaamista ollessa kaukana. Makrokuvauksissa ollessa voi kuvata taustan on ollessa kaukana objektiivin ollessa tarkennettu. Nykyaikaiset objektiivit tarkentuvat yli äärettömän joten lyhyellä loitolla pienimmillä aukoilla syväterävyysalue saattaa ulottua hyvinkin kauas.
        ”Mitä pidempi loitto, sitä suurempi suurennus”
        Loittorengas tai paljeloitto ei loiton ollessa kamerassa suurenna mitään muuta kuin objektiivin etäisyyttä kuvapinnasta. Suurennussuhteeseen vaikuttaa vain objektiivin polttoväli ja kohteen etäisyys.


      • "Suurennussuhteeseen vaikuttaa vain objektiivin polttoväli ja kohteen etäisyys."

        Teillä päin kohteen ei sitten vissiin tarvitse olla terävä, kun tuo loitto ei kerran vaikuta kuvautumissuhteeseen.


      • ollessa_ladamies
        ladamies_nyt_ja_aina kirjoitti:

        "Suurennussuhteeseen vaikuttaa vain objektiivin polttoväli ja kohteen etäisyys."

        Teillä päin kohteen ei sitten vissiin tarvitse olla terävä, kun tuo loitto ei kerran vaikuta kuvautumissuhteeseen.

        Jos kameran (kuvapinnan) ja kohteen välistä etäisyyttä ei muuteta niin loittorengas ”ollessa kamerassa” ei vaikuta suurennukseen. Loiton ainoa tarkoitus on muuttaa tarkennusetäisyyttä. Se ei siis suurenna mitään vaan pienentää tarkennusetäisyyttä.

        ”ei sitten vissiin tarvitse olla terävä” - Lyhyellä tarkennusetäisyydellä kohde ei yleensä ole terävä jos se ei ole taso. Lyhyt loitto ei estä kuvaa tarkentumasta niin, että syväterävyys ulottuu äärettömään (vrt palkkikamera). Kohteen terävyys makrokuvassa rakennetaan pinoamalla kuvia (focus stacking), se ei tule loittorenkaista kts esim:
        https://en.wikipedia.org/wiki/Focus_stacking


      • ollessa_ladamies kirjoitti:

        Jos kameran (kuvapinnan) ja kohteen välistä etäisyyttä ei muuteta niin loittorengas ”ollessa kamerassa” ei vaikuta suurennukseen. Loiton ainoa tarkoitus on muuttaa tarkennusetäisyyttä. Se ei siis suurenna mitään vaan pienentää tarkennusetäisyyttä.

        ”ei sitten vissiin tarvitse olla terävä” - Lyhyellä tarkennusetäisyydellä kohde ei yleensä ole terävä jos se ei ole taso. Lyhyt loitto ei estä kuvaa tarkentumasta niin, että syväterävyys ulottuu äärettömään (vrt palkkikamera). Kohteen terävyys makrokuvassa rakennetaan pinoamalla kuvia (focus stacking), se ei tule loittorenkaista kts esim:
        https://en.wikipedia.org/wiki/Focus_stacking

        "Jos kameran (kuvapinnan) ja kohteen välistä etäisyyttä ei muuteta niin loittorengas ”ollessa kamerassa” ei vaikuta suurennukseen."

        Jos ja jos.

        " Loiton ainoa tarkoitus on muuttaa tarkennusetäisyyttä. Se ei siis suurenna mitään vaan pienentää tarkennusetäisyyttä."

        Eli kohteen ja kameran välinen etäisyys säilyy samana?


        " Kohteen terävyys makrokuvassa rakennetaan pinoamalla kuvia (focus stacking), se ei tule loittorenkaista kts esim:"

        Älä jaksa sössöttää mistää fokus stäkkinistä, kun ei se nyt liity aiheeseen mitenkään :-)
        Vai oletko Kamera-lehden toimittaja?


      • aaaaaaaaaaaaaaaaaabbbbb

        Kyllä on taas kauheasti tietämättömiä saivartelevia tietoniekkoja liikkeellä.


      • ollessa_ladamies
        ladamies_nyt_ja_aina kirjoitti:

        "Jos kameran (kuvapinnan) ja kohteen välistä etäisyyttä ei muuteta niin loittorengas ”ollessa kamerassa” ei vaikuta suurennukseen."

        Jos ja jos.

        " Loiton ainoa tarkoitus on muuttaa tarkennusetäisyyttä. Se ei siis suurenna mitään vaan pienentää tarkennusetäisyyttä."

        Eli kohteen ja kameran välinen etäisyys säilyy samana?


        " Kohteen terävyys makrokuvassa rakennetaan pinoamalla kuvia (focus stacking), se ei tule loittorenkaista kts esim:"

        Älä jaksa sössöttää mistää fokus stäkkinistä, kun ei se nyt liity aiheeseen mitenkään :-)
        Vai oletko Kamera-lehden toimittaja?

        ”fokus stäkkinistä, kun ei se nyt liity aiheeseen mitenkään”
        Focus stacking nimenomaan liittyy aloittajan kysymään aiheeseen vaikka ei se muuttaa polttoväliä hyvin vähän. Loitto lyhentää voimakkaasti syväterävyyttä varsinkin siksi kun difraktion takia ei käytetä pieniä aukkoja. Tästä syystä makrokuviin tehdään syväterävyys pinoamalla useita kuvia.


      • "Focus stacking nimenomaan liittyy aloittajan kysymään aiheeseen vaikka ei se muuttaa polttoväliä hyvin vähän."

        hyvin vähän heh.


        " Loitto lyhentää voimakkaasti syväterävyyttä varsinkin siksi kun difraktion takia ei käytetä pieniä aukkoja. "

        Sulla se on optiikan ja valokuvauksen jutut suht hyvin tiedossa.


        "Tästä syystä makrokuviin tehdään syväterävyys pinoamalla useita kuvia."

        Niitä pinotaan siksi, että terävyysaluen on pieni.
        Eli liian pieni.
        Se, että miten kuvat tuotetaan, ei liity tähän pinoamiseen mitenkään.

        Ne pitää siis ensin kuvata.

        Ja tähhän kuvaamiseen liittyy taas se loitto.


    • Setä.neuvoo.taas

      Jostain vanhoista valokuvauskirjoista saattaa löytyä optiikan kaavoja.
      Suurennussuhde loittorenkaalle laskettiin muistaakseni näin:

      loittorenkaan pituus (mm)
      --------------------------------- = suurennussuhde.
      objektiivin polttoväli (mm)

      Eli jos 100-millisellä objektiivilla käytetään 50 millin loittorengasta, niin kuvaussuhde olisi 1:2.
      Vanhoilla filmikameroilla tämä tarkoitti noin 48 x 72 millin alueen kuvautumista 24 x 36 mm kokoiseen filmiruutuun.

      Laaja-alaisella zoom-objektiivilla loittorengas voi olla kätevä lähikuvaukseen: zoom-säätö muuttuu tarkennuskieräksi. Esim. 35-135 tai 28-200 voi olla mainio yhdistelmä loittorenkaan kanssa - kukkien, perhosten yms. kuvaamiseen. Jos kuitenkin halutaan korostaa kuvan laatua ja tarkentumista tasoon, niin sitten makro-objektiivi mieluummin. Tavallinen objektiivi kun tarkentuu pallopintaisesti, samalle etäisyydelle eri suuntiin, mieluummin kuin tasoon makron tavalla.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1107
    2. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      886
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      109
      868
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      277
      674
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      76
      638
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      73
      593
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      562
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      546
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      38
      510
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe