Kysymys ruotsinopettajille

SimppeliKysymys

Osaatteko edes hävetä?

19

201

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Häpeä_toisaalla

      Mitä häpeämistä opettajilla on?

      Oma kansalaistaidon opettajasi saisi hävetä, kun ei ole saanut uppoamaan päähäsi edes alkeita siitä, miten Suomessa päätetään esimerkiksi peruskoulun kurssisisällöistä. Ja olisi asiassa häpeämistä itselläsikin.

      • huusiannn

        Kansalaisaloite - pakkoruotsi pois

        Käy kannattamassa ruotsi valinnaiseksi kansalaisadressia jotta pääsemme opiskelemaan tärkeitä sivistyskieliä emmekä jää mikrokielen vangiksi. Pankkitunnuksilla kannatus tapahtuu minuuteissa.

        Monikielinen Suomi - ruotsi valinnaiseksi

        https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/1939

        Ruotsia opiskellaan vain Suomessa. Ruotsi ei koskaan yhdistä kahta ulkomaalaista. Ruotsi ei ole mikään sivistyskieli.


      • Sitä_vain_luullaan
        huusiannn kirjoitti:

        Kansalaisaloite - pakkoruotsi pois

        Käy kannattamassa ruotsi valinnaiseksi kansalaisadressia jotta pääsemme opiskelemaan tärkeitä sivistyskieliä emmekä jää mikrokielen vangiksi. Pankkitunnuksilla kannatus tapahtuu minuuteissa.

        Monikielinen Suomi - ruotsi valinnaiseksi

        https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/1939

        Ruotsia opiskellaan vain Suomessa. Ruotsi ei koskaan yhdistä kahta ulkomaalaista. Ruotsi ei ole mikään sivistyskieli.

        Ruotsi on germaaninen kieli. On käynyt monesti kateeksi, miten helppoa ruotsalaisten oppia saksaa tai englantia, kun sanasto tai kielioppi on pitkälti yhteistä.


      • huusiannn
        Sitä_vain_luullaan kirjoitti:

        Ruotsi on germaaninen kieli. On käynyt monesti kateeksi, miten helppoa ruotsalaisten oppia saksaa tai englantia, kun sanasto tai kielioppi on pitkälti yhteistä.

        Oletko idiootti?

        Vaikean kielen opiskelu pitää aloittaa nuorena koska nuorena kielen oppiminen on helpompaa. Venäjän ja saksan kieli ovat vaikeimpia kieliä ja siksi ne pitää aloittaa nuorena. Muutenkin kannattaa opiskella saksa ensin koska se toimii hyvänä porttina ruotsin kielelle. Jos jää aikaa ja kokee tarpeelliseksi voi opiskella ruotsia sen päälle. Ruotsia voi sitten opiskella yliopistossa ja työelämässä jos kokee sen tarpeelliseksi.

        Suomalaisen kannattaa opiskella ensin venäjää tai saksaa jotka paljon vaikeampina kielinä vaativat paljon enemmän työtä. Vasta sitten kannattaa opiskella ruotsia koska sen voi oppia lyhyemmässä ajassa.

        Jos tekee päinvastoin jää venäjän tai saksan osaaminen huonolle tasolle eikä niitä ehdi omaksua kunnolla. Jos opiskelee ensin ruotsia, pitää venäjän tai saksan opiskelua jatkaa vielä yliopistossa ja työelämässä.


      • huusiannn
        Sitä_vain_luullaan kirjoitti:

        Ruotsi on germaaninen kieli. On käynyt monesti kateeksi, miten helppoa ruotsalaisten oppia saksaa tai englantia, kun sanasto tai kielioppi on pitkälti yhteistä.

        Suomenkielisille pätemätön porttiteoria on heikko peruste pakkoruotsille. Porttiteoria koskee vain äidinkieletään ruotsinkielisiä. Heidän ei tarvitse ensin opiskella ruotsia oppiakseen helpommin saksaa tai englantia.


    • Että_mitäkö

      "Mitä häpeämistä opettajilla on?"

      Että mitäkö? Sitä, että opettavat väkisin viattomille suomalaislapsille täysin turhaa ruotsia, jota suomalaiset eivät tarvitse mihinkään, ja näin samalla sabotoivat suomalaisten kieltenopiskelumahdollisuuksia!

      Lisäksi sitä, että tuhoavat suoranaisesti suomalaisten kilpailukykyä. Ruotsilla ei maailmanmarkkinoilla tee mitään.

      • Häpeä_toisaalla

        Edelleenkin, opettajatko päättävät sen, mitä koulussa opetetaan?


    • sammapåsvenska

      Itselleni ruotsin opiskelu oli läpi kouluajan yhtä tervanjuontia. Mutta nyttemmin yliopistossa suhteeni ruotsin opiskeluun on muuttunut hieman.

      Ruotsin opiskeluunhan voi periaatteessa suhtautua kolmella tavalla: 1) Innostuneesti
      2) Kielteisesti tai 3) Pragmaattisesti

      Innostunut suhtautuminen olisi tietenkin kaikkein optimaalista. Olen nyttemmin koittanutkin välillä pakkoinnostua lukemaan sanomalehtiä ruotsiksi. Kuuntelen nykyään myös ihan mielelläni ruotsinkielistä musiikkia, sekä katselen ruotsalaisia elokuvia, joten tietyssä mielessä joskus tämäkin onnistuu. Ei se silti helppoa edelleenkään ole.

      Lukiossa suhtautumiseni ruotsinkieleen oli kuitenkin hyvin kielteinen, koska sen opiskelu tuntui niin vaikealta. En tiedä oliko minulla sitten vaan huonoja opettajia, mutta jotenkin ne ruotsin tunnit olivat aina niin raskaita. Kaikki hauskuus puuttui! Mieleen jäi, että tunnit pitivät sisällään valtavasti kirjallisia kielioppisulkeisia ja teennäisten tekstien kuuntelua oppikirjoista. Koska kuitenkin halusin valmistua ylioppilaaksi, jouduin muuttamaan suhtautumiseni kielteisestä pragmaattiseksi. Eihän lakin saaminen voinut jäädä kiinni niin typerästä asiasta kiinni.

      Tämän taustan vuoksi yliopistossa ruotsin pakollinen kurssi pelotti melkoisesti etukäteen. Lukion jälkeen nimittäin oli kulunut muutama vuosi, joiden aikana en ollut käyttänyt koko kieltä käytänössä ollenkaan. Sen vuoksi jouduin käytännössä aloittamaan aivan alkeista uudelleen.

      Onneksi ruotsinkurssilla sattui olemaan loistava opettaja, joka sai minutkin innostumaan ruotsin opiskelusta kenties ensi kertaa elämässäni. Opiskelu tuntui paljon vapaammalta, kun ei menty kokoajan orjallisesti tietyn kaavan mukaan. Kurssilla oli myös kokoajan vapaata keskustelua ruotsiksi tietenkin. Kurssi oli toki hyvin haastava, mutta opettajan innostava asenne ja hänen luomansa välitön ilmapiiri teki opiskelusta helpompaa. Olisipa ruotsin opetus lukiossakin ollut yhtä innostavaa. Kiitos tämän ruotsinopen, pääsin läpi kurssista ihan ongelmitta heti ensimmäisellä yrityksellä. :)

      • huusiannn

        ...tana että olet tyhmä! Olisit pakkoinnostanut itseäsi opiskelemaan jotain sivistävää kieltä. Olisit kuunnellut ranskalaista musiikkia, katsonut venäläisiä ohjelmia tms.

        Tuon takia suomalaisia on aina alistettu kun ei ole omaa kunnioitusta. Taidat syödä omaa paskaasikin kun joku vain sanoo sinulle niin.


      • ErrolLynnilä
        huusiannn kirjoitti:

        ...tana että olet tyhmä! Olisit pakkoinnostanut itseäsi opiskelemaan jotain sivistävää kieltä. Olisit kuunnellut ranskalaista musiikkia, katsonut venäläisiä ohjelmia tms.

        Tuon takia suomalaisia on aina alistettu kun ei ole omaa kunnioitusta. Taidat syödä omaa paskaasikin kun joku vain sanoo sinulle niin.

        Olet ilmeisesti valinnut edellisen kirjoittajan mainitseman kielteisen asenteen?
        Naurattaa tuollainen ihminen, joka höpäjää sivistävistä kielistä, mutta vaikuttaa täydeltä saappaalta.
        Itse olen pragmaatikko, mutta myös opiskellut innostuneesti. Olisi järjestöntä jättää käyttämättä hyödyksi kieltenopetus, jota koulussa saa.


      • sammapåsvenska

        Hän on todella sen asenteen valinnut. :) On muuten koomista, että näissä keskusteluissa aina pauhataan siitä, että ruotsin opiskelu olisi jostain pois. Itse luin koulussa ruotsin lisäksi pitkän englannin ja lyhyen ranskan.


      • huusiannn
        sammapåsvenska kirjoitti:

        Hän on todella sen asenteen valinnut. :) On muuten koomista, että näissä keskusteluissa aina pauhataan siitä, että ruotsin opiskelu olisi jostain pois. Itse luin koulussa ruotsin lisäksi pitkän englannin ja lyhyen ranskan.

        Väitätkö tosissasi että vuorokaudessa on enemmän kuin 24 tuntia? Tottakai se on jostain muusta pois!


      • Takuuvarmaa
        huusiannn kirjoitti:

        Väitätkö tosissasi että vuorokaudessa on enemmän kuin 24 tuntia? Tottakai se on jostain muusta pois!

        Esimerkiksi somessa roikkumisesta...


      • GeborenInMitteleuropa
        sammapåsvenska kirjoitti:

        Hän on todella sen asenteen valinnut. :) On muuten koomista, että näissä keskusteluissa aina pauhataan siitä, että ruotsin opiskelu olisi jostain pois. Itse luin koulussa ruotsin lisäksi pitkän englannin ja lyhyen ranskan.

        Aivan! Ruotsin (ja minkä tahansa muunkin kouluaineen) opiskelu syö kapasiteettia ainoastaan niiltä, joilla kapasiteetti on hyvin vähäinen. Minä opiskelin normi A1-englannin ja yläasteen ruotsin lisäksi A2-saksan ja B2-ranskan. Ruotsi oli näistä kaikista ylivoimaisesti helpoin, välillä todella kaipasin siihen vähän laajempaa oppisisältöä. Ylppäreissä tuli kielistä kaksi laudaturia ja kaksi eximiaa. Minusta tulee isona kieltenopettaja - ja olen siitä ylpeä. Tiedän, että tuleva työni on erittäin merkityksellistä.


      • huusiannn
        GeborenInMitteleuropa kirjoitti:

        Aivan! Ruotsin (ja minkä tahansa muunkin kouluaineen) opiskelu syö kapasiteettia ainoastaan niiltä, joilla kapasiteetti on hyvin vähäinen. Minä opiskelin normi A1-englannin ja yläasteen ruotsin lisäksi A2-saksan ja B2-ranskan. Ruotsi oli näistä kaikista ylivoimaisesti helpoin, välillä todella kaipasin siihen vähän laajempaa oppisisältöä. Ylppäreissä tuli kielistä kaksi laudaturia ja kaksi eximiaa. Minusta tulee isona kieltenopettaja - ja olen siitä ylpeä. Tiedän, että tuleva työni on erittäin merkityksellistä.

        Suomen kieli kasvattaa älyä.

        Perustelusi on vain haisevaa omakehuasi.
        Yrität aivan turhaan syyllistää pikemminkin omakehusi haisee.

        Suomenkieliset älykkäämpiä kuin suomenruotsalaiset
        Ilta-Sanomat
        Nyt se on tutkittu: Suomea äidinkielenään puhuvilla korkeampi älykkyysosamäärä kuin suomenruotsalaisilla

        SUOMENSUOMALAISILLA on uuden tutkimuksen mukaan 3,9 pistettä korkeampi älykkyysosamäärä kuin suomenruotsalaisilla. Suomenruotsalaisilla taas on riikinruotsalaisia korkeampi älykkyysosamäärä.

        http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2000001139149.html

        ***
        Tutkimuksessa ei otettu kantaa ruotsinkielisten suuremmista koulutuskiintiöistä jotka nostavat ruotsinkielisten statusta. Tutkimuksessa vain puhuttiin sosiaalisemmasta luonteesta ym. Korkeampi status syntyy nimenomaan korkeammasta koulutuksesta joka on siis aiheutettu keinotekoisesti saattamalla suomenkieliset huonompaan asemaan.

        Vaatikaa oikeutta suomenkielisille!

        ***


        Suomalaiset on todettu älykkäämmiksi kuin ruotsinkieliset. Parasta tässä on se että se johtuu todennäköisesti ainakin osaksi kielestä, Suomen kielestä.

        Suomen kieli on älyä kehittävä kieli, kuin uusin käyttöjärjestelmä aivoille.

        Ruotsinkieliset koulut ja yliopistot voidaan lopettaa tehottomina ja tyhmentävinä laitoksina. Kaikille pitää antaa mahdollisuus kehittyä älyllisesti siihen maksimaaliseen älyyn johon hänen aivonsa kykenevät.

        Tähän maksimaaliseen älyyn ei pääse ruotsin kielellä vaan siihen tarvitaan turbokieli suomi. Suomen kieli vaikeana ja siksi myös monipuolisena kielenä toimii hyvänä aivojen käyttöjärjestelmänä. Suomen kieli äärimmäisen loogisena kielenä kehittää loogista ajattelua ja viimeistelee aivojen kapasiteetin. Suomen kieli on kuin uusin aivojen käyttöjärjestelmä tulevaisuudesta.

        Pitäkää huoli kielestänne ja välttäkää tyhmentäviä kieliä joita nimitetään mm. pakkoruotsiksi.


    • kissankehräystä

      Osa väestöstä on tosiaan älyltään niin rajoittunutta, ettei kannattaisi tuhlata voimavaroja heidän opettamiseen ollenkaan, ei ruotsia, ei englantia eikä paljon muutakaan.

      Itse kirjoitin laudaturit pitkästä ruotsista, pitkästä englannista ja pitkästä saksasta ja näiden lisäksi vielä italiasta. Ruotsi ei ollut esteenä muiden kielten oppimiselle.

      Minulla oli hyvät ruotsinopettajat. Kiitos heille. Itsekin olen edistänyt Suomen kilpailukykyä opettamalla ruotsia kauppakorkeassa.

      • huusiannn

        Yrititkö esittää jonkinlaisen perustelun pakkoruotseille? Se on kuitenkin vain pelkkä argumenttivirhe joka on pikemminkin omakehu.

        Buahaa....koita ensin keskustella aiheesta. Ei taida kompetenssi riittää.

        Luulen että sinun kannataa tutustua argumentaatiovirheisiin.



        Itsestä yleistäminen (Argumentum ad preferentiam) on argumentaatiovirhe, jossa subjektiivinen mielipide tai makuasia tehdään objektiiviseksi mielipiteeksi. Sen yleinen kaava on:
        1.Henkilö X on sitä mieltä, että A on tosi
        2.Siispä A on tosi

        Esimerkkejä:
        Pidän oluesta. Siispä se on hyvää.Seksin ostaminen pitäisi kieltää lailla. On moraalisesti väärin, että seksipalveluja voi ostaa ja myydä.
        Tämä argumentointivirhe tunnetaan myös objektiivisena relativistisena virhepäätelmänä tai argumentum ad preferentiam (mieltymyksellä argumentointi). Sen inverssi on itseen yleistäminen.


        http://fi.m.wikipedia.org/wiki/Itsestä_yleistäminen


      • huudamitähuudat
        huusiannn kirjoitti:

        Yrititkö esittää jonkinlaisen perustelun pakkoruotseille? Se on kuitenkin vain pelkkä argumenttivirhe joka on pikemminkin omakehu.

        Buahaa....koita ensin keskustella aiheesta. Ei taida kompetenssi riittää.

        Luulen että sinun kannataa tutustua argumentaatiovirheisiin.



        Itsestä yleistäminen (Argumentum ad preferentiam) on argumentaatiovirhe, jossa subjektiivinen mielipide tai makuasia tehdään objektiiviseksi mielipiteeksi. Sen yleinen kaava on:
        1.Henkilö X on sitä mieltä, että A on tosi
        2.Siispä A on tosi

        Esimerkkejä:
        Pidän oluesta. Siispä se on hyvää.Seksin ostaminen pitäisi kieltää lailla. On moraalisesti väärin, että seksipalveluja voi ostaa ja myydä.
        Tämä argumentointivirhe tunnetaan myös objektiivisena relativistisena virhepäätelmänä tai argumentum ad preferentiam (mieltymyksellä argumentointi). Sen inverssi on itseen yleistäminen.


        http://fi.m.wikipedia.org/wiki/Itsestä_yleistäminen

        Otahan sinä lääkkeesi! BUAH-HAH-HAAA!


    • mitäpaskaa

      Jos ei pysty ruotsia pakolista määrää läpi saamaan ilman suuria ponnistuksia, ei kyllä kannata ulista siitä että se vie aikaa muilta kieliltä. Itse olen sitä mieltä, että ruotsin kielestä ei ole hyötyä mutta toisaalta niin helppoa peruskoulun lukion ruotsi oli että jos niiden eteen joutuu tekemään töitä, kannattaa kyllä miettiä uudestaan onko kannattavaa opiskella mitään kieliä. :D

      Esim. kannattaako lukiossa ottaa pitkää matikkaa jos yläasteen matikka tuottaa vaikeuksia usein? Ei todellakaan kannata. Miksi siis lukea mitään kieliä jos ei yhtä helppoa kieltä pysty lukemaan muutamaa vuotta?
      Ymmärrän kyllä pakotuksenne, mutta miettisin vielä uudestaan argumentteja..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      414
      4238
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      236
      2090
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      68
      1550
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      157
      1367
    5. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      66
      1039
    6. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      167
      1025
    7. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      132
      995
    8. Hallitus korottaa yleisen arvonlisäveron 25,5 prosenttiin

      Yleisen arvonlisäveron kiristäminen 1,5 prosenttiyksiköllä on hallituksen järein toimi kehysriihessä. Se voi tuoda valti
      Perussuomalaiset
      238
      992
    9. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      923
    10. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      51
      898
    Aihe