Pelkäätkö koskaan ulkomaalaisennäköisä junassa

hempppavvn

metrossa tai muussa vast. umpinaisessa tilassa josta ei pääse pois kun haluaa nopeesti?

85

256

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Höpöti.
      Lörppö.


      En ajele tollasissa.
      Ajelen omassa umpi-autossa.
      Jos ajelisin, tuskin tulisin edes ajatelleeksi.
      Pitää muistaa, että tuon-kaltainen pelko on Hallituksemme tarkoitus.
      Edus-kunnan tuella tietenkin.
      Vain Stadissa.

      H.

    • Siilimuori3

      Eipä ole metroja näkynyt.

    • ylisatakilonen

      Aina ja pelko ei aiheeton!

    • flegmaatti

      Kysymys on hieman provosoiva "joko-tahi" tyyppinen mutta voihan siihen vastata asiallisestikin.

      Ajaessani elämäni ensimmäisen kerran 1964 tunnelbanalla en ajatellut kanssamatkustajia vaa seurasin vaunun metrokartasta kulkuani tavoitteena Tukholman keskustyönvälitys.
      Silloin, ja seuraavinakin vuosina, melkein kaikki matkustajat olivat ulkomaalaisia.

      Ensimmäisellä Lontoon reisullamme joskus 70-luvulla olin varautunut värikkäämpään touhuun varsinkin maanalaisessa ja Sohossa.
      Värillisiä oli liikkeellä molemmissa.
      Molemmat olivat siinä mielessä pettymyksiä, ettei öiseenkään aikaan ollut mitään uhkatekijöitä aistittavissa.

      Tosin vaimoni järkyttyi mennessämme ensimmäisen kerran Bayswaterin u-asemalle. Alhaalla, laiturilla oli keski-ikäinen ukko housut polvissa runkaten toisella kädellään ja juoden pillillä jotain toisessa kädessään pitämästään suuresta pahvimukista. Silloin pikajuoksua harrastanut vaimoni otti 50m:n spurtin minun seuraani kysymättä.
      Kyseinen ukko oli sellainen tönttyrä, ettei sitäkään tarvinnut pelätä.

      Matkoilla en ole osannut pelätä mutta varovainen olen usein ollut.
      Kotipaikkakunnalla olen eniten ollut silmikkäin romanien kanssa ja alkuvuosina venäläisten. Silloin venäläiset vielä erottuivat katukuvassa selvästi ja marketeissa vielä selvemmin. Nykyään ko. porukka on mennyt vähiin mutta harvat venäläisnaiset erottuvat hoidetusta hahmostaan ja korkkareista.

      • Lähietäisyydeltä

        Minunkin ensikosketus ulkomaalaisiin oli venäläiset tai siis silloin neuvostoliittolaiset tatjanat ja en pelännyt heitä ollenkaan. He olivat pukeutuneet niin kutsuvasti ettei pelko tullut edes alitajuntaan. Tosin kosketuskontaktia en heihin ottanut koska he olivat huvittavaa nähtävää muutenkin, eikä minulla ole tapana maksaa siitä että saa tutustua ulkomaalaiseen.


    • Paloma.se.co

      Heh....taidettiinolla me jotka oltiin "ulkomaalaisen näkösiä" viimeiksi junassa (Lake Worthista Miamin lentokentälle). Kivaa kun kukaan ei pelännyt :)

    • ent.siivoojaparka

      Minulla olisi jäänyt käymättä töissä viimeiset kahdeksan vuotta, jos olisin pelännyt ulkomaalaisen näköisiä tunnelbanassa ja junassa.

      • kova-huutaja-olen

        hempppavvn

        Pelkäätkö sinä? Kuinka toimit silloin?

        Minä en aikuisiällä ole pelännyt mitään muuta, kuin omaa mielikuvitustani, joka joskus menee liiallisuuksiin. Ainakin, jos lapset ei tule "noin" sovittuun aikaan pidemmältä matkalta, niin heti on mielessä "mitähän on tapahtunut"? Sekin aika on ohi, tulkoot, millon tulee, koska minä en voi auttaa mitenkään.

        Mutta lapsena pelkäsin must..romaneja ja sekin oli siskoni syytä. Hän kiusoitteli, että minulla on must...romanien pojan nimi ja ne voi ottaa minut mukaansa, koska luulee minua pojakseen. Isäni syytä oli se, että hän kyni aina hiukseni, kuin pojilla oli.

        No, sitten tuli nämä pitkätukka Beatles-pojat muotiin, joita oli jokapaikassa v-1962, kun olin Englannissa töissä Oli siellä paljon myös tummaihoisia, mutta ei ne yhtään pelottaneet.

        Olin myös Suomessa 3-vuotta Intialaisen johtajan palveluksessa, eikä hänkään kovin vaalea ollut, joten kyllä toiset (en minä)keksi hänelle turhankin monta "lempinimeä".

        Lisään tähän lopuksi, että en ole paljon matkustellut yleisillä kulkuvälineillä, koska vien omalla-autolla jopa roskat tuonne keräyspisteeseen, ettei vain mamu raiskaa!:DD


      • Aina-voi-sattua

        Joo hyvä. Mamut ovatkin erikoistuneet raiskaamaan rollaattorimummoja koska mummot eivät uskalla päästää kahvoista irti :D Mummojen kannattaisikin käyttää pillifarkkuja kuten palstakeskusteluissakin on käynyt ilmi.


      • ent.siivoojaparka
        kova-huutaja-olen kirjoitti:

        hempppavvn

        Pelkäätkö sinä? Kuinka toimit silloin?

        Minä en aikuisiällä ole pelännyt mitään muuta, kuin omaa mielikuvitustani, joka joskus menee liiallisuuksiin. Ainakin, jos lapset ei tule "noin" sovittuun aikaan pidemmältä matkalta, niin heti on mielessä "mitähän on tapahtunut"? Sekin aika on ohi, tulkoot, millon tulee, koska minä en voi auttaa mitenkään.

        Mutta lapsena pelkäsin must..romaneja ja sekin oli siskoni syytä. Hän kiusoitteli, että minulla on must...romanien pojan nimi ja ne voi ottaa minut mukaansa, koska luulee minua pojakseen. Isäni syytä oli se, että hän kyni aina hiukseni, kuin pojilla oli.

        No, sitten tuli nämä pitkätukka Beatles-pojat muotiin, joita oli jokapaikassa v-1962, kun olin Englannissa töissä Oli siellä paljon myös tummaihoisia, mutta ei ne yhtään pelottaneet.

        Olin myös Suomessa 3-vuotta Intialaisen johtajan palveluksessa, eikä hänkään kovin vaalea ollut, joten kyllä toiset (en minä)keksi hänelle turhankin monta "lempinimeä".

        Lisään tähän lopuksi, että en ole paljon matkustellut yleisillä kulkuvälineillä, koska vien omalla-autolla jopa roskat tuonne keräyspisteeseen, ettei vain mamu raiskaa!:DD

        Jokin oma ennen kokematon tunne voi tuntua peloittavalta.
        En ole paha pelkäämään ihmisiä yleensä. Äsken soi ovikello, mutta ei ollut pelkoa, kun jätin avaamatta. Kuulin olkkariin asti kuiskuttelusta oven takana, että ne ovat ne samat jehovantodistajanaiset, jotka ovat käyneet rämpyttelemässä viime aikoina joka päivä. En vaan ole nyt sillä tuulella, että jaksaisin heittää huulta heidän kanssaan. Joskus sekin on ihan mukavaa.
        Pienenä pelkäsin öisin yökköjä ja revontulia (vaikka en niitä koskaan nähnyt, ehkä juuri siksi). Pimeillä koulumatkoilla pelkäsin susia vaikka ei niitä ollut meilläpäin näkynyt, mutta varalta.
        Tiedän, että maailmassa on paljon pahoja ihmisiä ja joskus on kohdallekin sattunut, mutta en suostu pelkäämään niin, että se rajoittaisi liikkumistani siellä missä haluan.
        On niitä sattunut tilanteita, jolloin on ajatellut, että nyt taitaa käydä huonosti, mutta aina niistä on tähän asti hengissä selvinnyt.


      • pirremiinapas
        ent.siivoojaparka kirjoitti:

        Jokin oma ennen kokematon tunne voi tuntua peloittavalta.
        En ole paha pelkäämään ihmisiä yleensä. Äsken soi ovikello, mutta ei ollut pelkoa, kun jätin avaamatta. Kuulin olkkariin asti kuiskuttelusta oven takana, että ne ovat ne samat jehovantodistajanaiset, jotka ovat käyneet rämpyttelemässä viime aikoina joka päivä. En vaan ole nyt sillä tuulella, että jaksaisin heittää huulta heidän kanssaan. Joskus sekin on ihan mukavaa.
        Pienenä pelkäsin öisin yökköjä ja revontulia (vaikka en niitä koskaan nähnyt, ehkä juuri siksi). Pimeillä koulumatkoilla pelkäsin susia vaikka ei niitä ollut meilläpäin näkynyt, mutta varalta.
        Tiedän, että maailmassa on paljon pahoja ihmisiä ja joskus on kohdallekin sattunut, mutta en suostu pelkäämään niin, että se rajoittaisi liikkumistani siellä missä haluan.
        On niitä sattunut tilanteita, jolloin on ajatellut, että nyt taitaa käydä huonosti, mutta aina niistä on tähän asti hengissä selvinnyt.

        Pikkuisen säikähdin kun talomme takapihalle, ihan olohuoneen suurien ikkunoiden alle, ilmestyi "nuorukainen", jonka tunnisti tukasta venäläiseksi.

        Menin ja avasin oven ja kysin millä asialla, no hän polotti jotain ja ojensi kätensä ja sanoi Aleks, oli tulossa tupaa, mutta viittoilin vain eteenpäin, läksi reppuineen ja kasseineen taivaltamaan..
        Liekö ollut se Anna Hanskin Aleksei..vai mikä se nyt oli siinä laulussaan.


      • pirremiinapas kirjoitti:

        Pikkuisen säikähdin kun talomme takapihalle, ihan olohuoneen suurien ikkunoiden alle, ilmestyi "nuorukainen", jonka tunnisti tukasta venäläiseksi.

        Menin ja avasin oven ja kysin millä asialla, no hän polotti jotain ja ojensi kätensä ja sanoi Aleks, oli tulossa tupaa, mutta viittoilin vain eteenpäin, läksi reppuineen ja kasseineen taivaltamaan..
        Liekö ollut se Anna Hanskin Aleksei..vai mikä se nyt oli siinä laulussaan.

        Mihin ihmeeseen sinä olet muuttanut, kun sinulla on niin paljon "kosketuspintaa" noihin itä-naapureihin? Muuta pois.


    • yönkylmä

      Päin vastoin on huvittavaa katella miten erillaisia olemme toiset on jopa naurettavia niikuin minäkin.

    • lsamia

      Metrossa ei tarvitse pelätä kuin itiksen nistejä. Niiden nimet on jotain koposia ja turakaisia.....

      • turakainen-jees

        Pääasia, ettei metrossa leijaile/tuoksu mamusavu. Se kattia kanssa eli khattia ei sahtia.


      • hytinäx1
        turakainen-jees kirjoitti:

        Pääasia, ettei metrossa leijaile/tuoksu mamusavu. Se kattia kanssa eli khattia ei sahtia.

        Kattia ei polteta, sitä purraan suussa.


      • voetokkiinsa
        turakainen-jees kirjoitti:

        Pääasia, ettei metrossa leijaile/tuoksu mamusavu. Se kattia kanssa eli khattia ei sahtia.

        Voi turakainen, älä mokaa:)))


      • turakainen-jees
        voetokkiinsa kirjoitti:

        Voi turakainen, älä mokaa:)))

        Minulla ei ole nuo pössy termit hallussa kun nortti on vahvin mitä on tullut poltettua ja yksi sauna (melkein) nuoruudessa.


      • äläkytämäkkää
        turakainen-jees kirjoitti:

        Minulla ei ole nuo pössy termit hallussa kun nortti on vahvin mitä on tullut poltettua ja yksi sauna (melkein) nuoruudessa.

        Kun ei ole termit hallussa, silloin tulee ehdottomasti käyttää ko.termejä kommentoinnissa. Se tekee hienon vaikutuksen.
        Mutta vain koposiin....


    • Pelko ei ole aina aiheeton, mutta sillä ei ole tekemistä kanssamatkustajien ulkomaalaistaustan kanssa. Etelä-Chicagon metrossa yksinäinen valkoihoinen nainen saa olla varuillaan jos muuten tyhjään vaunuun tulla pöllähtää 5-7 tummaa tai latinojengiläistä housut nivuksissa ja täynnä tatskoja yhdentoista jälkeen yöllä....

      • ent.siivoojaparka

        Taitaa jenkkien etelävaltioissa olla vaarallista päivälläkin vaaleaihoisen tytön liikkua yksin?
        Likka oli kiertelemässä niitä viime kesänä kaverinsa kanssa (jota painotetaan aina, että se ei ole hänen poikakaverinsa). En muista, missä se oli siellä, kun kaveri meni käymään jossakin ja likka jäi yksin katukahvioon odottelemaan. Siihen oli tullut ihmisiä kauhistelemaan, että kuinka hän on siinä yksin ja antoivat kaverille kamalat haukkumiset, että minkälainen roikale hän on miehekseen, kun uskaltaa jättää tyttönsä sinne yksin.
        Kumpikin olivat vähän ihmeissään, kun yksinhän likka kulkee Tukholmassakin joka aikaan vuorokaudesta ja se oli sentään keskipäivää.


      • pirremiinapas
        ent.siivoojaparka kirjoitti:

        Taitaa jenkkien etelävaltioissa olla vaarallista päivälläkin vaaleaihoisen tytön liikkua yksin?
        Likka oli kiertelemässä niitä viime kesänä kaverinsa kanssa (jota painotetaan aina, että se ei ole hänen poikakaverinsa). En muista, missä se oli siellä, kun kaveri meni käymään jossakin ja likka jäi yksin katukahvioon odottelemaan. Siihen oli tullut ihmisiä kauhistelemaan, että kuinka hän on siinä yksin ja antoivat kaverille kamalat haukkumiset, että minkälainen roikale hän on miehekseen, kun uskaltaa jättää tyttönsä sinne yksin.
        Kumpikin olivat vähän ihmeissään, kun yksinhän likka kulkee Tukholmassakin joka aikaan vuorokaudesta ja se oli sentään keskipäivää.

        Kapkaupungissakaan ei saa kulkea yksin päivälläkään, ja yöllä ilman vartijaa ei ollenkaan, turisteja ainakaan..


    • En ole metrossakaan ketään pelännyt, vaikka siellä paljon näkee muitakin kuin suomalaisiksi olettamiaan matkustajia.
      Päiväsaikaan liikunkin joten yökyöpeleiden vaarallisuudesta ei ole kokemuksia.
      Ainoa joka on puheisiin kanssani heittäytynyt, oli hyvinkin kotimainen ja juopoksi itsensä nimennyt puhelias herra. Hauska tyyppi, nauratti muitakin lähellä istuvia jutuillaan.

      • pirremiinapas

        Lukiko Ancelina aikoinaan nuo nimmariasi vastaavat kirjat? :)


    • Jäin_pois_raitiovaunusta

      Kolmosen klo 5:n aikaisessa täydessä ratikassa istui ihan itsemurhapommittajan näköinen musta mies, - ja kassi oli hänellä jalkojensa vieressä. Ehkä hän haluaa paratiisiin viiden neitsyen viihdyteltäväksi???
      -
      Jäin pois heti seuraavalla pysäkillä.

      Elämänhaluni on liian voimakas riskin ottamiseen.

      • Riski on suurempi että kompastut kun astut pois ratikasta ja taitat niskasi.


      • hempppavvn

        Tuota ajoin takaa, tollasta pelkoa, tuleeko mieleen, Suomessa?


      • hempppavvn
        hempppavvn kirjoitti:

        Tuota ajoin takaa, tollasta pelkoa, tuleeko mieleen, Suomessa?

        siis tarkoitin kirjoitukseni "Jäin_pois_raitiovaunusta"-nimisen kirjoitukseen.


      • ent.siivoojaparka

        Et pelännyt, että pysäkillä voisi olla itsemurhapommittaja?
        Mitä vaan voi sattua missä vaan. Kerranhan oli briteissä tullut meteoriitti jonkun makuuhuoneen katon läpi.


      • hempppavvn
        ent.siivoojaparka kirjoitti:

        Et pelännyt, että pysäkillä voisi olla itsemurhapommittaja?
        Mitä vaan voi sattua missä vaan. Kerranhan oli briteissä tullut meteoriitti jonkun makuuhuoneen katon läpi.

        nii-in mutta kun siellä umpinaisessa liikkeellä olevassa laitteessa on jumissa ei pääse ulos.


      • eivoimitään

        Typeryys saa ihmisen käyttäymään hassusti.


    • kesi.vä

      Kerran pelkäsin Mumbaissa junassa. Oli niin ahdasta. Stadin metrokirvessurman jälkeen valitsin paikan niin etten ollut selkä ovelle. Nyt siellä on plexit.

    • ei-sovi-näihin-maisemiin

      Puistattaa, rumat tuimakatseiset miehet , ei sovi suomeen eikä euroopan maisemiin,
      ne sopii afrikkaan, hiekkaerämaahan sinne missä ovat syntyneetki,
      sitä parempi mitä pikimmin ne menee mahdollisimman pian pois suomesta ja euroopasta,

      • Että_silleen_

        Jotkut heistä ovat yliopistolla töissä ja opettavat suomalaisia.

        He eivät varmaankaan vie työpaikkoj palstalaisilta.


      • ent.siivoojaparka
        Että_silleen_ kirjoitti:

        Jotkut heistä ovat yliopistolla töissä ja opettavat suomalaisia.

        He eivät varmaankaan vie työpaikkoj palstalaisilta.

        Njäääh!
        Ei yksi kärpänen kesää tee.


      • Aikuissosiaali
        Että_silleen_ kirjoitti:

        Jotkut heistä ovat yliopistolla töissä ja opettavat suomalaisia.

        He eivät varmaankaan vie työpaikkoj palstalaisilta.

        Vitut on. Mitä ne Suomalaisille muka opettais? Raiskauksen alkeet- kurssi? Älä nyt unta näe. Sinäkin maksat heille kaiken, jopa wc-pytyn vetämisen. Minne ne jätökset menee? Jätätkö lapsillesi hyvän Suomen kun paskaa pursuu joka luukusta? Ei kai jätehuoltoa ym. ole suunniteltu rikastuttajien jätöksien perusteella?


      • TottakaiMoniOsaaJA
        Aikuissosiaali kirjoitti:

        Vitut on. Mitä ne Suomalaisille muka opettais? Raiskauksen alkeet- kurssi? Älä nyt unta näe. Sinäkin maksat heille kaiken, jopa wc-pytyn vetämisen. Minne ne jätökset menee? Jätätkö lapsillesi hyvän Suomen kun paskaa pursuu joka luukusta? Ei kai jätehuoltoa ym. ole suunniteltu rikastuttajien jätöksien perusteella?

        Jospa opettaisivat vaikkapa suomalaisia kirjoittamaan suomen kieltä. Voisivat opettaa pienen ja ison kirjaimen käyttöä tekstissä. Suomessa monet suomalaiset osaavat kirjoittaa suomeksi, monet myös vierailla kielillä. Kaikki palstalaiset eivät osaa kirjoittaa suomeksikaan.


      • Mitämuutajäänytväliin

        Ns. sivistyneet ja aina tässä maassa eläneet suomalaiset hukkuvat yllättävän usein omiin jätteisiinsä, rojuihinsa ja pashkoihinsa. Jotta mitä sanomista, kun se tuote näyttää pursuavan noinkin loistavasti omasta päästä, "aikuissosiaali".


      • Aikuissosiaali kirjoitti:

        Vitut on. Mitä ne Suomalaisille muka opettais? Raiskauksen alkeet- kurssi? Älä nyt unta näe. Sinäkin maksat heille kaiken, jopa wc-pytyn vetämisen. Minne ne jätökset menee? Jätätkö lapsillesi hyvän Suomen kun paskaa pursuu joka luukusta? Ei kai jätehuoltoa ym. ole suunniteltu rikastuttajien jätöksien perusteella?

        Suomalaiset ovat osanneet raiskauksen ja insestin kauan ennen kuin tänne on muuttanut yhtään ainutta maahanmuuttajaa. Joten puhut potaskaa.

        Suomessa on alueita, joissa ko. harrastukset ovat oikein kukoistaneet.


    • En tiedä mitä sanoisin, kaikkien kanssa olen toimeen tullut, tosin en pidä kerjäläisistä.

    • epäluuloisuus.pois

      Aloitus on muukalaisvastainen.
      Meillä on maahanmuuttajia, heitä tulee lisää vuosittain siihen on tyytyminen ja sopeutuminen.

      • Wetiuip

        Mitäs jos ei halua elättää maahantunkeutujia? Onks pakko jos ei taho? Ei meitä Suomalaisiakaan missään elätettäisi. Huomaan että olet nuori, mutta et ehkä ymmärrä mitä on tehty sodissa Suomen maan eteen. Ei sitä tehty siksi että kaikki maahantunkeitujat otetaan tänne ja elätetään. Ota vähän selvää miten Suomalaiset sotilaat puolustivat maatamme. Jos annat kotimaallemme mitään arvoa.


      • Höyhensaari

        Mihin muukalaisia tarvitaan?? Raiskaamaan? Ajattele lapsiasi tai tulevia lapsiasi? Pidä OMIESI puolta. Et oi pelastaa koko maailmaa.


      • Höyhensaari kirjoitti:

        Mihin muukalaisia tarvitaan?? Raiskaamaan? Ajattele lapsiasi tai tulevia lapsiasi? Pidä OMIESI puolta. Et oi pelastaa koko maailmaa.

        Käräjäoikeiksien pöytäkirjoista löytyy suunnaton määrä raiskauksia, perhesurmia, kotiväkivaltatapauksia, joiden tekijänä on ihan aito, pesunkestävä suomalainen mies.

        Pelastetaan ensin Suomi heiltä.


      • suvenkorento12 kirjoitti:

        Käräjäoikeiksien pöytäkirjoista löytyy suunnaton määrä raiskauksia, perhesurmia, kotiväkivaltatapauksia, joiden tekijänä on ihan aito, pesunkestävä suomalainen mies.

        Pelastetaan ensin Suomi heiltä.

        Käräjäoikeuksien...


    • Trst

      Ei metrossa tai junassa, ainakaan päiväsaikaan. Pimeällä kyllä jos tulevat vastaan. Ovat muutenkin pelottavan näköisiä, äänekkäitä ja liikkuvat laumoissa maaulman omistajan elkein.

    • Kilikol

      Afrikkalaisnuorten jengejä iltaisin kannattaa väistellä. Värillisiä joutolaumoja yleensä möykkääjiä.

    • erittäin-rumia-ovat

      Muslimit ovat rumia miehiä,
      kummasti ne vaan aiheuttaa vastenmielisyyttä,
      kun tiedostaa niitten kultuurin joss tappaminen on jopa kunnia asia hyiiii, ku puistattaa,
      tekee mieli poistua mahdollisimman pian samasta tilasta pois,

      • kylmätotuus

        Vieressäsi istuva vaalea ihoinen, salskea, komea ja kiharapäinen mies, joka katsoo sinua sinisillä silmillään ystävällisesti hymyillen, voi hyvinkin olla muslimi.

        Mitä tunteita hän sinussa herättää?


      • Höyhensaari

        Ei se vaalea, komea mies musulimi ole. Sori kirj.virhe. Se on Suomesta tai Savosta. Tai Tampereelta tai Turusta. Ei hän voi tehdä mitään pahaa. KUNNOLLINEN SUOMALAINEN MIES. On niin ihanan siniset silmätkin, kuin Suomen järvien päilyvä kirkkaus.


      • pirremiinapas
        Höyhensaari kirjoitti:

        Ei se vaalea, komea mies musulimi ole. Sori kirj.virhe. Se on Suomesta tai Savosta. Tai Tampereelta tai Turusta. Ei hän voi tehdä mitään pahaa. KUNNOLLINEN SUOMALAINEN MIES. On niin ihanan siniset silmätkin, kuin Suomen järvien päilyvä kirkkaus.

        On täällä suomalaisissakin vaimons/tyttöystävän a ja lasten tappajia...mistä tiedät silloin varoa vastapuolella istujaa, se voi olla juuri hän se murhaaja..


    • Huopatossutehdas

      Pyrin olemaan heitä häiritsemättä

    • No, en tietenkään pelkää. Toivottavasti täällä Cercaniasissakaan ei kukaan pelkää minua. Olen täysin vaaraton henkilö. En tee pahaa kenellekään.

    • Ystävällisesti.järjellä

      Kun kävin vielä Hgissä töissä ja kuljin paljon ratikalla, metrolla ja busseilla, otin tavaksi istua tummaihoisen viereen. Saatoin alkaa jutella ja melkein poikkeuksetta kaikki puhuivat suomea, toiset sujuvasti ja toiset huonommin. Ajattelin että näillä muutamilla yksittäisillä teoilla osoitan, että en jaa ihmisiä mihinkään ryhmiin. Kun kerran täällä ovat, niin minun asiani ei ole torjua heitä, sen tehkööt viranomaiset jos aihetta on. En kuitenkaan hyväksy mitään rajat-auki-meininkiä, joku tolkku pitää olla kun valitaan Suomeen jääviä.

      • todettavaon

        Kehityksemme etenee amerikkalaismalliin, jossa valkoiset ja tummat ovat edelleen eri puolilla aidan, vaikka siellä on yritetty intekroitua jo satoja vuosia. On aivan turhaa kuvitella, että Suomessa tapahtuisi toisin. Rauhattomuus vain lisääntyy.
        Niin ja siihen pelkoon, käyttäisin mielelläni jotain toista ilmaisua, jota en nyt viitsi sanoa, kuin pelkoa.


      • pirremiinapas
        todettavaon kirjoitti:

        Kehityksemme etenee amerikkalaismalliin, jossa valkoiset ja tummat ovat edelleen eri puolilla aidan, vaikka siellä on yritetty intekroitua jo satoja vuosia. On aivan turhaa kuvitella, että Suomessa tapahtuisi toisin. Rauhattomuus vain lisääntyy.
        Niin ja siihen pelkoon, käyttäisin mielelläni jotain toista ilmaisua, jota en nyt viitsi sanoa, kuin pelkoa.

        Aha trollitehdas on käynnistetty.

        Mutta en pelkää mitään, enkä ketään...noo jos karhu tulisi marjareisussa vastaan ehkä kääntyisin tulosuuntaa.


      • pirremiinapas
        todettavaon kirjoitti:

        Kehityksemme etenee amerikkalaismalliin, jossa valkoiset ja tummat ovat edelleen eri puolilla aidan, vaikka siellä on yritetty intekroitua jo satoja vuosia. On aivan turhaa kuvitella, että Suomessa tapahtuisi toisin. Rauhattomuus vain lisääntyy.
        Niin ja siihen pelkoon, käyttäisin mielelläni jotain toista ilmaisua, jota en nyt viitsi sanoa, kuin pelkoa.

        Oletko sinä onneton koskaan lukenut yhtäkään kirjaa mikä kertoo siitä mustien kohtelusta Amerikassa, et tietenkään, tuskin osaat lukeakaan.


    • Höyhensaari

      En todellakaan pelkää!!! Saavat pelätä minua yli kuuskymppistä SUOMALAISTA NAISTA. En anna periksi. Älä Sinäkään!!

    • Outo.kulkija

      En pelkää, mietin mitä he miettivät elämästään.

      Tällä täällä olijalla on ollut ehkä onnea päästessään pohjois eurooppaan, hän saattanut lähteä keski-afrikasta vaelluksellaan on ylittänyt saharan, selvinnyt, osa matkalaisista uupunut saharaan. Päästyään välimeren rannalle on ehkä viettänyt vuoden kaksi ennenkuin päässyt veneeseen, vene on saattanut upota mutta sinulla oli onnea kun joku pelasti, kaverisi hukkuivat. Euroopassa maleksinut vuosia kunnes eksyit tänne niin olisiko ollut sittenkin parempi jäädä keski-afrikkaan.

      • pirremiinapas

        Oletko koskaan käynyt siellä keski-afrikassa?


      • Outo.kulkija

        En ole, en keski-amerikassa, asun keski-suomessa.


    • pirremiinapas

      Lisään, onneksi ulkonäkö jo suojelee :))

    • Bengalitikku

      En ole pelännyt enkä pelkää.
      Liian liki käsilaukkua kaupassa tulevat ajatteluttavat enempi ja tällaiset hiippailijat eivät vierasmaalaisilta näytä.

    • Ei-pelkoa

      En ole pelännyt, enkä pelkää! Pelkään kylläkin usein kovassa humalassa tai muissa päihteissä olevia kantasuomalaisia, jotka hyvin usein käyttäytyy negatiivisesti ja aggressiivisesti

    • PelkoperävaunussaNro1

      Pelkään että kuski on mamu ja ajaa Stoken lepikkoon.

    • henrjii

      vähän olisin varuillani, pitsaa en kyllä ostaisi, kun kaikki ulkolaiset lemmittää ilimaa

    • Hörähdys

      En pelkää minkään värisiä, kokoisia, näköisiä ... ihmisiä. Mutta mulle on kerrottu, että miehet pelkäävät mua.

    • vain-sivistyneet-suomeen

      Inhoan tuimakatseisia mustapartaisia miehiä,
      ovat rumia,
      pois suomesta
      ELLEIVÄT aja partaansa pois
      ja pidä naamaansa puhtaana,
      niitten ON noudatettava kaikessa suomen lakipykäliä,
      sopeuduttava suomalaiseen kultuuriin,
      on oltava rehellisiä kunnollisia ihmisiä ,,

      • Menepois

        Omalla jälkeläiselläni on tätä nykyä musta parta ja hän näyttää muulta kuin perussuomalaiselta tavikselta. Hän on kuitenkin sama ihminen sisällöltään parralla tai ilman sitä. Parta ei ole merkki sivistymättömyydestä, mutta partaisten arviointi on merkki siitä, että elämä on kulunut karsinassa tai kellarissa.


    • MIES-rakaa-parta-POIS

      MIEHET SIIVOTKOON NAAMANSA ,

      PARTA RUMENTAA KAIKKIA MIEHIÄ,

      MIEHEN PITÄÄ NÄYTTÄÄ SIISTILTÄ
      SUOMALISELTA
      HUOLITELTULTA
      KUNNON KANSALAISELTA,

      • tiusteri_maikkanen

        Miäs optelee krjoitamaan


      • partasuukko

        Minun miehelläni kaunis, huoliteltu parta, ihan suomalainen mies, suomalaista sukua monen sukupolven takaa. Sinä et onneksi voi päättää siitä, onko hänellä parta, vai ei.

        LAKKAA HUUTAMASTA. OPETTELE SUOMEA.


    • Paloma.se01

      Mun ukkelilla on valkoiset viikset ja mun rakkaalla esikoisella täysparta, tumma, mutta ei musta.
      Kovaäänisiä kailottajia mä pelkään junassa ja muissakin suljetuissa tiloissa. (Jotka huutaa palstoilla kurkku suorana viiskytluvulle jämähtäneitä mielipiteitään isoilla puukstaaveilla)
      Ei kunnon kansalaisia, ei jatkoon.

    • Bengalitikku

      Ei parta pahoille kasva, turpajouhet joutaville.
      Minä tykkään miehellä viiksistä tai parrasta tai sekä että.
      Saa huolitella.

      • ajakaa-parta-pois-

        Parta on ruma ja aina epäsiistin vaikutelman miehestä,

        viikset tekee miehestä LUIKIN SUTKIN epälotettavan näkösiä,

        hyii,,


      • partasuukko
        ajakaa-parta-pois- kirjoitti:

        Parta on ruma ja aina epäsiistin vaikutelman miehestä,

        viikset tekee miehestä LUIKIN SUTKIN epälotettavan näkösiä,

        hyii,,

        Makuja on monia. Minusta on mukavaa, että miehelläni on siisti parta. Kun lapset olivat pieniä, hieroivat poskiaan isän leukaa vasten, halusivat "parransiemeniä".


    • Mikä_milloinkin

      Muutama vuosi sitten pelkäsin, kun istuin metrossa mustalaislössiä seuraavaan loosiin. Lössi alkoi käydä pillerikauppaa ihan avoimesti ja tapella keskenään, huitoivat toisiaan siinä välissä kun isot valkoiset pitkänomaiset pillerit ja setelinuput vaihtoivat omistajaa. Miehet tappelivat ja kävivät kauppaa, naiset muistelivat kokemuksia lastensa huostaanotoista ja siitä kun olivat olleet tai miehet olivat olleet vankilassa. Päätin piruuttani, että en anna häiritä enkä vaihda vaunussa paikkaa, ellei puukkoja kaiveta esiin.

      Yksi mun harrastetuttu oli aiemmin metrossa samassa vaunussa kuin se kirveellä huitoja. Ei saanut osumaa. Kirvesmieshän oli ihan kantasuomalainen.

      Kävin Helsingissä viimeksi menneenä sunnuntaina, käytin myös metroa. Sekopäitä oli kyllä jo lähijunassakin, ihan suomalaistaustaisia ja rautatieasemalla luonnollisesti. Ulkomaalaistaustaisia, lähinnä venäläisiä ja jostain Lähi-Idän maista, oli Kattilahallin kirppisjonossa ja etuili röyhkeästi, kun niille sanoi että täällä on jono, ei olleet osaavinaan suomea. Ei ne kyllä mitenkään pelottavia olleet ja mitä väliä sillä lopultakaan oli, että ne tuli siihen jonoon etuillen pokkana? Paitsi että se oli pieni merkki siitä, että viis veisasivat suomaisista käytöstavoista.

    • KatseKauemmaksi

      En pelkää, pelko on vain tunne. Olen kylläkin havahtunut samaan, kuin miljoonat eurooppalaiset, britit ja jenkit. Miksi näitä otetaan maahan ja kustannetaan kaikki veroeuroilla? Kukaan ei enää usko hädänalaisiin autetettaviin, meneväthän kotimaihinsa lomalle kuitenkin.

      Kuten on jo tullut monesti esille, invaasi oli ja on talouden kannattelemista. Se puettiin avustusoperaatioksi, jotta kansan vastustus olisi vähäistä. Tarkemmin kuin asiaa tutkii, mitä useampi suu/pää maassa asuu, sen paremmin se tuo euroja pienelle eliitille. Veronmaksajathan elättävät nämä tulijat. Isot rakennusfirmat mm. ovat rakentaneet satoja kerrostaloja lisää. Itä-Helsinki nostokurkia täynnä. Ja virolaisia työmiehiä.

      Tätä ranskalaiset keltaliivit vastustavat. Tavallisia eläkeläisiä, yksinhuoltajia, pienituloisia rokotetaan näiden tulijoiden kustannuksella. Suomalainen media vain vaikenee asioiden todellisesta laidasta Euroopassa. Kannattaa seurata mediaa laajemmin, jos kielitaitoa riittää ja Google kääntäjällä saa (hassuja) käännöksiä, jos ei kielitaitoa ole riittävästi. Toukokuussa on tulossa mielenkiintoiset EU-vaalit. Harmi, että Suomen vaalit ovat ensin. Suomalaiset nukkuvat vielä ruususen unta, varsinkin maaseuduilla.

    • Joskus tungen itseni umpinaiseen tilaan ulkomaalaisen kanssa,
      mutta en koskaan pelkää koska ovat tuttujani ja umpinainen tila on tuttu auto.

      Onneksi on ajokortti vielä voimassa, ei tarvitse käyttää julkisia kuin rajoitetusti,
      tiedä miten käy ajokortin seuraavassa kontrollissa, ei siihenkään pitkä aika ole.
      Jos ratikassa tai bussissa joku pyytää rahaa, annan koko laukun, pitäkööt hyvänänsä, ei siellä kuitenkaan paljoa ole, kolikoita ja joku kymppi.


      Suhtaudun vieraisiin yleensä uteliaisuudella ennemmin kuin pelolla.
      Öisin yksin jos liikkuu tuntemattomilla kujilla terve pelko voi olla hyvähenkivakuutus.

    • Per-kel

      En ! Meitähän on joka junaan :)

    • Minä olen noille ympärilläni oleville ulkomaalainen. Pelkäävätköhän he minua?

    • Ulossaastat

      Mustasilmät ja mustaparrat häiriköivät mölyämällä puhelimeen tai keskenään. Olen myös havahtunut vihamieliseen tunkeilevaan tuijotukseen. Tuijottava somali on jopa kerran lähtenyt perääni, mutta kääntynyt takaisin. Äärimmäisen vastenmielistä roskasakkia.

    • Paloma.se01

      Eilen matkustin junassa ensimmäistä kertaa ainakin kymmeneen vuoteen, ellei lasketa kolmen vuoden takaista junamatkaani Palm Beachilta Miamiin.
      Tunsin itseni lähes turistiksi ja onneksi minulla oli Lego ja Poika mukana jotka huolehtivat. Olin jo siirtymässä ovelle päin kun juna saapui Uppsalaan ja vaihtoi juuri toiselle raiteelle. Horjahdin ja kaaduin lähimmälle istuimelle, jossa musta mies otti vastaan ja hymyili ja auttoi minut taas seisomaan tiedustellen kohteliaasti "Gick det bra?" "Menikö hyvin"

      Ei se säikähtynyt.

      • orvar.klein

        Tjaa, Ruotsissa alkaa olla tilanne sellainen, jos kaadut siinä alle jää joku musta mies..niin paljon sitä väkeä siellä on. Ruotsi hyvää vauhtia muuttumassa ensimmäiseksi pohjoismaiseksi muslimimaaksi.


      • kova.skaba
        orvar.klein kirjoitti:

        Tjaa, Ruotsissa alkaa olla tilanne sellainen, jos kaadut siinä alle jää joku musta mies..niin paljon sitä väkeä siellä on. Ruotsi hyvää vauhtia muuttumassa ensimmäiseksi pohjoismaiseksi muslimimaaksi.

        Ulkoministeriön virkamies muutama viikko sitten:
        - Intiasta on kovaa vauhtia tulossa muslimivaltio

        Kumpikohan ehtii ensin....


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      14
      1332
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1255
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      62
      1150
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1032
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      996
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      995
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      8
      974
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      962
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      961
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      960
    Aihe