Kokemuksia patellaluksaatiosta

Muljuminen

Meillä 1v chihulla polvinivel ei pysy paikoillaaan vaan muljuu pois ja takaisin miten sattuu. Nyt kiinnostaisikin hurjasti kuulla muiden kokemuksia ks aiheesta. Miten vaivan kanssa pärjää ja voiko itse tehdä jotain koiran hyväksi? Kuinka nopeasti etenee pahemmaksi tai onko pysynyt muuttumattona jos niin kuinka pitkään?

Iso kiitos kaikille jotka viitsitte vastailla asiallisesti.

12

197

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ÄkkiäEll

Diagnoosi on halpa hakea. Maksaa muutaman kympin. Lievänä ei vaikuta mitään missään. Vakava vaatii leikkauksen - onhan jalka käytännössä käyttökelvoton. Yliliikkuvaan niveleen kehittyy herkästi nivelrikko. Kun se kerran puhkeaa, niin se ei enää parane. Pahenee vain. On tärkeää pitää koira hoikkana. Glukosamiinisulfaattia voi lisätä ruokaan. Jahti&Vahti Nivelravinne on hyvä.

Pysyvästi sijoiltaan oleva jalka on juuri niin paha kuin miltä kuulostaa. Leikkaus on mahdollinen mutta kallis. Jos muut jalat ovat ok, niin amputaatiokin voi olla ratkaisu. Kipeä ja toimimaton jalka vain haittaa koiraa.

• 8717

Vaikeisaste määrää hoidon. Vaikeat tapaukset leikataan, lievien kanssa pärjää. Kannattaa panostaa hyvään ruokaan, missä on mukana niveliä voitelevat aineet niin ei välttämättä tarvitse niitä purkista syöttää.

• Purkkiparempi

Purkista syötettynä koira saa 10-50 krt enemmän voitelevia aineita kuin esim Royal Caninin löpinöihin luottaessaan.

• 8717

Royal Canin on silkkaa sontaa. Typerää verrata sitä ja ruokaa toisiinsa.

• Muljuminen1

Mikä olisi hyvä glukosamiini & kondro.... mikä nyt olikaan =) tuote koiralle, sellainen joka oikeasti imeytyisi?

• Ensimmäiseksi lääkärille heti arvioitavaksi. Minkä asteinen on. Kuvauksesta päätellen ei ihan lievemmästä päästä.
      Jos on vakava, ei siinä auta nivelravinteet eikä ruoka, vaan ainoastaan leikkaus.
      Pahassa luksaatiossa kun on vaarana myös eturistareitten repeäminen.

• Muljuminen.ap

Lääkärin mukaan tässä vaiheessa ei tarvitse leikata, aste 2 (1->4).

• Ok. Toivottavasti on kuitenkin spesialisti arvioinut?

Jos leikkaustarvetta ei ole, niin sitten vaan kannattaa pitää lihaskunto hyvänä, koska lihakset tukee. Ylipainoa ei saa tulla yhtään eli koira hoikkana.
      Jumpparilla kannattaa käyttää säännöllisesti ja esim. vesijumppaa. Koska koira hyvinkin kompensoi muilla jaloilla, lihaksilla ym. heikompaa, jolloin voi tulla lihasjumeja.
      Ja samaa mieltä minäkin olen, että nivelvalmiste purkista. Uskin että imeytyvyys ja hyötysuhde parempi kuin teollisessa safkassa.

• muljuminen1

Ortopedi tutkinut joten uskoisin, että on osaava luksaatioiden tuntija.

Vinkkejä hyvästä valmisteesta?

• On sitten hyvin katsottu :)

Eli sitten suositan noita ohjeita ja toki seuraamaan, ettei pahemmaksi mene. Tosin ei pääse menemään, jos lihaskunnosta huolehditaan ym.
        Noit nivelaineet on tavallaan aika yksilöllisiä, varsinkin koirien. Toiselle puree toinen ja toiselle toinen. Eli melkein vaan kokeilemalla selviää ja kysymällä lekurilta, mistä hyviä vastineita tullut.
        Ihmisten valmisteet on hyviä. Ainoa on, että noin pienelle kaverille riittää ihan pienen pieni murunen tai nestemäisestä tippa. Eli annostelu ei ole yhtä helppoa kuin isolle :D

• Muljuminen1_

Kiitos kun vastailet :)
        Miten itse pystyy arvioimaan tehooko joku aine vai ei? Niveliä kun en millään näe... ;)

• Riippuen mitä vialla, niin näkee tai ei. Luksaatio on sellainen, että siitä ei pahemmin näe.
      Joten itse tekisin niin, että jos tarvetta olisi, niin käyttäisin vuorottain eri valmisteita. Pitemmän aikaa toki, koska harvemmin mikään heti toimii.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      47
      5196
    2. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      326
      1918
    3. Nainen, se auttaisi jo paljon minua

tuskissani, jos tunnustaisit sinulla olevan tunteita, vaikka et haluaisikaan suhdetta. Olisi upeaa tietää, että olen sin
      Ikävä
      113
      1848
    4. Anja ja Janne

Eli nämä kosulan manipellet sai raploojan tubetuksen loppumaan,sitten selitellään uusimmalla videolla ettei heillä ollut
      Tuusniemi
      70
      1517
    5. Tässä epämiellyttävä totuus

Sinä olet henkisesti sairas ja se on epämiellyttävä totuus jota välttelet ja jota et halua kuulla sanottavan. Sinä elät
      Ikävä
      68
      1467
    6. Elämäni rakkaus

Miten hirveästi haluaisin olla lähelläsi, halata sinua ja kuiskata monta kertaa, että rakastan sinua. Hyvää yötä! Mieh
      Ikävä
      33
      1221
    7. Miksi olet niin ehdoton mies?

Yksi virhe ja heti pihalle?
      Ikävä
      81
      1214
    8. Entä jos sinäkin?

Ehkä sinäkin ajattelet minua?
      Ikävä
      36
      1056
    9. On vaikea uskoa

Että hän olisi niin syvästi rakastunut
      Ikävä
      42
      1035
    10. Mikä sinussa on parasta

Olet sellainen ihana kokonaisuus, että en löydä huonoa juttua. Mutta siis parasta. Tarmokkuus, pitkäjänteisyys, kädet, ä
      Ikävä
      21
      984
    Aihe