Ikä, älykkyys????

juuurikin

Aika paljon näkee että ihmiset sanoo alle 15 vuotiaita kakaroiksi....... Minun mielestäni ikä ei kerro ihmisen älykkyydestä. Onhan se totta että esim 12 vuotiaat ovat pieniä verrattuna 15 vuotiaisiin.....

11

195

2Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sdgrgrdgrt

      Mitä tarkoitat älykkyydellä?
      ÄO-testin tulosta?
      Loogista päättelytaitoa?
      Filosofista maailmannäkemystä?
      Elämänkokemusta?
      Lukeneisuutta?
      Sitä ettei tee "typeryyksiä"?

      Väittäisinpä että satunnaisesti valittu 30v pärjää noissa yleensä paremmin kuin satunnaisesti valittu 15v. Tietenkään ei 15v:n vielä tarvitsekaan olla 30v:n tasolla.

      • Itse asiassa ÄO-testissä pärjäisi paremmin 15-vuotias, sillä ylensä nuoren aivoissa on vähemmän ennakko oletuksia. Toisaalta ÄO-testiin voi harjoitella, joten tiedä sitten miten paljon "piilo harjoittelua" 30-vuotias olisi saanut. Kuitenkin psykologiselta kannalta ajateltuna uskoisin, että 15-vuotias pärjäisi paremmin ÄO-testissä. Muissa toki 30-vuotias pärjäisi paremmin.

        Okei. Tämä kirjoitus oli kyllä melko turha, eikä tuonut mitään hyödyllistä keskusteluun mutta ihan sama.


      • 17v_lukiolainen kirjoitti:

        Itse asiassa ÄO-testissä pärjäisi paremmin 15-vuotias, sillä ylensä nuoren aivoissa on vähemmän ennakko oletuksia. Toisaalta ÄO-testiin voi harjoitella, joten tiedä sitten miten paljon "piilo harjoittelua" 30-vuotias olisi saanut. Kuitenkin psykologiselta kannalta ajateltuna uskoisin, että 15-vuotias pärjäisi paremmin ÄO-testissä. Muissa toki 30-vuotias pärjäisi paremmin.

        Okei. Tämä kirjoitus oli kyllä melko turha, eikä tuonut mitään hyödyllistä keskusteluun mutta ihan sama.

        Miten ennakko-oletukset liittyy ÄO-testiin? Käy perehtymässä esim. Mensan nettitestiin, jossa on 3 kuviota ja tekijän pitää päätellä, miltä viimenen sitte näyttää ja valita neljältä vaihtoehdosta se oikee. Musta se on aika selvä,ä et iäkkäämpi henkilö, joka on käyttäny elämässään huomattavasti enemmän aikaa elämästää ongelmanratkasuu ja tod. näk. opiskeluu suoriutuu testistä paremmin, kuin yläastelainen. Looginen päättelykyki kehittyy iän myötä jos sitä vaa hyödyntää tarpeeks.


      • dbs kirjoitti:

        Miten ennakko-oletukset liittyy ÄO-testiin? Käy perehtymässä esim. Mensan nettitestiin, jossa on 3 kuviota ja tekijän pitää päätellä, miltä viimenen sitte näyttää ja valita neljältä vaihtoehdosta se oikee. Musta se on aika selvä,ä et iäkkäämpi henkilö, joka on käyttäny elämässään huomattavasti enemmän aikaa elämästää ongelmanratkasuu ja tod. näk. opiskeluu suoriutuu testistä paremmin, kuin yläastelainen. Looginen päättelykyki kehittyy iän myötä jos sitä vaa hyödyntää tarpeeks.

        Vasta heränneeltä tulee kyl upeeta tekstiä.


      • dbs kirjoitti:

        Miten ennakko-oletukset liittyy ÄO-testiin? Käy perehtymässä esim. Mensan nettitestiin, jossa on 3 kuviota ja tekijän pitää päätellä, miltä viimenen sitte näyttää ja valita neljältä vaihtoehdosta se oikee. Musta se on aika selvä,ä et iäkkäämpi henkilö, joka on käyttäny elämässään huomattavasti enemmän aikaa elämästää ongelmanratkasuu ja tod. näk. opiskeluu suoriutuu testistä paremmin, kuin yläastelainen. Looginen päättelykyki kehittyy iän myötä jos sitä vaa hyödyntää tarpeeks.

        Olen käynyt katsomassa mensan sivuen testiä, joten tiedän kyllä millainen se on.

        "Miten ennakko-oletukset liittyy ÄO-testiin?"

        – Muistelin, että olisin joskus lukenut tutkimuksen, jossa tutkittiin iän vaikutusta ÄO-testin tuloksiin ja jos nyt vain muistan aivan oikein, niin kokeessa selvisi, että nuorilla lapsilla on parempi tulos ÄO-testissä. Tämä ei siis tarkoita, että nuoret olisivat älykkäämpiä, sillä ÄO-testin paikkaansapitävyys on kyseenalaista. Ainut asia mitä voisin syyttää tämän kokeen tuloksesta on se, että lapsilla ei ole yhtä paljon oletuksia tai toisin sanoen kognitiivisia vinoumia. Voin tietysti olla väärässäkin asian suhteen.

        Itse asiassa huomasin vasta nyt, että alkuperäisessä viestissä puhutaan teineistä eikä nuorista lapsista. Joka tapauksessa tämä koko keskustelu on turha omasta mielestäni. Onko sillä yhtään mitään väliä onko iällä ja älykkyydellä yhteyttä.?


    • Toinenlukiolainen

      15 vuotias on vielä kakara siinä merkeissä, ettei hän ole vielä fyysisesti täysin kehittynyt. Hän on myös kokenut niin vähän ettei hänen näkemyksiään voi ottaa yhtä vahvasti huomioon, kuin aikuisen jolla on ollut aikaa kypsytellä näkökulmiaan pitemmän aikaa.

      On tosin myös totta että 13 vuotias on kehityksessä vielä enemmän alussa, kuin 15 vuotias mutta 15 vuotiaskaan ei ole vielä nähtävänä aikuisen asemassa.

    • atte77

      Kaikki alle 25v on jon neja..;(

    • "Kakaruus" ei ole välttämättä ikäkysymys. Tiedän useitakin 11-12 - vuotiaita, jotka ovat kypsempiä ja "aikuisempia", kun monet täysi-ikäiset.

      Näin " oikean aikuisen" eli vanhan kalkkiksen silmin katsottuna pahin kakaravaihe näyttäisi melkein sijoittuvan ikävuosille 15-25. Tuota ennenhän se kuuluu vielä tietyllä tavalla ikäkauteen. Varsinkin myöhäisteinit osaa olla joskus ihan järkyttäviä kakaroita, ainakin porukassa.

    • ei tässä nyt älykkyydestä ollutkaan kyse, vaan siitä onko kakara vai ei! ne on eri asiat!

    • Tämä keskustelu ei ole mitenkään tylsä koska on hauska lukea teidan keskenkasvuisten lasten vääriä tietoja älykkyydestä kirjoitakaapas tänne teidän vitsejänne niin minä voin kertoa kuuleeko sellaisia enimmäkseen keskenkasvuisten suista olen muuten väsynyt ja alle 18 ja silti kirjoitan tälläistä tekstiä mä olisin mieluiten kirjoittelemassa aikuisten palstalle mutta kun minä en ole aikuinenvoisitteko te nuoret muuten kirjoittaa sukupuolineutraalia tekstiä olisiko se hyvä idea ai niin mutta kun ettehän te edes tiedä mitä sukupuolineutraali tarkoittaa kun te muut nuoret olette älyllisesti niin paljon minua jäljessä kun teitä kiinnostaa vain suuteleminen ja koskettelu niin te pojat ootte niin himo jenne vallassa että teitä ei kiinnosta mikään muu olen itsekkin poika mutta sellainen joka osaa pitää himonsa kurissa koska minua kiinnostaa opiskelu enemmän kuin tytöt jotka yrittävät olla viähättäviä saadakseen poikien huomion ja tuli muuten kirjoitettua yli tuhat kirjainta tähän viestiin sukupuolineutraalein terveisin:potterfani joka on luokkansa paras koulussa

      • Olen muuten alle 13 vuotias poika


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      314
      3886
    2. 209
      3078
    3. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      72
      2604
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      242
      2054
    5. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      16
      1495
    6. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      178
      1402
    7. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      42
      1381
    8. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1357
    9. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      25
      1344
    10. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      51
      1287
    Aihe