Ai niin, I'm back!

vierailta mailta, palmujen ja valtamerten ääriltä, Andien huipuilta, viljavista laaksoista, alkuperäiskansojen keskuudesta, suurkaupunkien vilinästä, hibachiravintoloista, osteribaareista, bagels-aamiaisilta taas keskuudessanne, valmiina edesauttamaan näiden vaikeiden yhteiskunnallisten asioiden selvittelyssä.

89

1159

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Korppis1

      Kerro ensin, mitä nuo nimet pitää sisällään. Olisi kiva tietää mitä kaikkea saa hibachiravintololasta, osteribaareista ja millainen on bagels-aamiainen.

      Luen juuri kirjaa Tukholman Ghetto, jossa Ruotsiin 1970-luvulla muuttaneet suomalaiset mamut kaipailevat valkean nisupullan sijaan kunnon ruisleipää.

      • Syön nakkikeittoa ja katselen Midsommerin murhia, visssiin eka vuotta. Kotiruoka on hyvää.


    • henrjii
      • Kiitos terveisistä tasamaalta. Sitäkin on nähty ja kaunista on.


    • leipurpulla

      Vesrinkeleitä ne puakkelsit on.

      • :) Vähän saman näkösiä, mutta ei oo vedessä keitettyjä ja maukkaampia koska niissä voi olla paljonkin erillaisia mausteita.
        Ne leikataan halki, paahdetaan ja väliin sitten mitä haluaa: mun tämänhetkinen suosikki on kalkkuna-pekoni-avokadobagelsit. Tuttua ja taattua New York-kamaa, monelle matkalaiselle tuttua.


      • Korppis1
        Paloma.se.co kirjoitti:

        :) Vähän saman näkösiä, mutta ei oo vedessä keitettyjä ja maukkaampia koska niissä voi olla paljonkin erillaisia mausteita.
        Ne leikataan halki, paahdetaan ja väliin sitten mitä haluaa: mun tämänhetkinen suosikki on kalkkuna-pekoni-avokadobagelsit. Tuttua ja taattua New York-kamaa, monelle matkalaiselle tuttua.

        New Yorkissa hotellimme aamiainen käsitti kahvia, teetä ja erilailla maustettuja muffinseja. Niihin kyllästyi hyvin äkkiä. Roomassa oli hyvä ja kattava pohjoismaalaisellekin sopiva aamiainen.


      • Korppis1 kirjoitti:

        New Yorkissa hotellimme aamiainen käsitti kahvia, teetä ja erilailla maustettuja muffinseja. Niihin kyllästyi hyvin äkkiä. Roomassa oli hyvä ja kattava pohjoismaalaisellekin sopiva aamiainen.

        Veronassa meidän aamiainen hotellissa oli täysin pohjoismaalaiselle kelpaamaton: biscotti, makeita leivonnaisia, kaikessa kaameesti sokeria ja ei mitään meijerituotteita. Tää ei nyt kyllä ollut mikään viiden tähden hotellikaan, vaan turistiluokkaa. Mun italialaiset ystävät jotka asuu Livornossa kaipaavat aina niitä makeita kakkujaan aamiaiseksi. Biscotti!!! Per favore!


    • Osteribaarit tunsin toki jo ennestään: ne on pikku ravintoloita satamien ja huvipursilaiturien vierellä, tarjolla on ostereita ja muita meren eläviä ja drinkkejä, useimmiten olutta joissakin paikoissa yli sadasta eri maasta. Minä en ole kauheesti raakojen ostereiden ystävä mutta höyrytetyt menee alas kivasti kylmän oluen kaa. Hibachipäivällinen on japanilainen juttu jossa ruoka laitetaan suurelle seurueelle paistopöydällä pöydän edessä: kokki jongleeraa paistolastoilla ja juttelee mukavia, heittelee kaikki aterian ainekset paistopöydälle, tekee torneja, sytyttää pieniä tulivuoria, spreijaa leikisti ilmaa tyhjästä pullosta pienimpien päälle, pläjäyttää riisit, lihat, kasvikset, lihat, kanat. katkaravut ja mausteet kaikki samaan syssyyn ja taitavasti erotellen ja yhdistellen valmistaa todella upean ja maittavan aterian. Olen tosin ollut jo kerran aikaisemmin vastaavassa turistiravintolassa Cartagena de Indiassa missä ruoka tehtiin samalla periaatteella, mutta tää oli vieläkin pitemmälle kehitetty versio. Ei varmaankaan mikään uusi juttu muille täällä, mutta minulle oli.

      • Korppis1

        Meillä täällä kotimaassa kesätapahtumissa thaimaalaiset katukeittiöyrittäjät tekevät jotain samankaltaista tosin vähemmillä raaka-aineilla. Nykyään kaikki ruoat ovat nimetty meilläkin ulkolaisten keittiöiden mukaan, se on tietenkin hienoa ja in, vaikka raaka-aineet ovat itseasiassa mausteita lukuunottamatta kaikkialla maailmassa samanlaisia. Olen huono noissa ruokien erikoisnimissä. Eka elävän osterin söin viime syksynä Hollannissa. Ei paha, mutta se yksi riitti se on nyt koettu. Muuten olen friteerattujen merenherkkujen ystävä. Uusin juttu keittiössäni on friteerauskeitin.


      • Korppis1 kirjoitti:

        Meillä täällä kotimaassa kesätapahtumissa thaimaalaiset katukeittiöyrittäjät tekevät jotain samankaltaista tosin vähemmillä raaka-aineilla. Nykyään kaikki ruoat ovat nimetty meilläkin ulkolaisten keittiöiden mukaan, se on tietenkin hienoa ja in, vaikka raaka-aineet ovat itseasiassa mausteita lukuunottamatta kaikkialla maailmassa samanlaisia. Olen huono noissa ruokien erikoisnimissä. Eka elävän osterin söin viime syksynä Hollannissa. Ei paha, mutta se yksi riitti se on nyt koettu. Muuten olen friteerattujen merenherkkujen ystävä. Uusin juttu keittiössäni on friteerauskeitin.

        Tässä sitä taas näkee että olen päässyt täysin metsittymään. Hibachiravintoloita on ainakin seitsemän kappaletta Tukholmassa ja mulle se oli oosi käsite. Guuglasin sanaa ja Wiki tiesi kertoa että Amerikoissa hibachi sanaa käytetään periteisestä japanilaisesta teppanyaki- ruuanlaittotekniikasta ja amerikkalais-japanilaiset kokit tekevät siitä todella shown.
        Tekniikkahan on ollut jo pitkään suosittu kun laitetaan isommalle jengille ruokaa aasialaisissa ravintoloissa.


      • Paloma.se.co kirjoitti:

        Tässä sitä taas näkee että olen päässyt täysin metsittymään. Hibachiravintoloita on ainakin seitsemän kappaletta Tukholmassa ja mulle se oli oosi käsite. Guuglasin sanaa ja Wiki tiesi kertoa että Amerikoissa hibachi sanaa käytetään periteisestä japanilaisesta teppanyaki- ruuanlaittotekniikasta ja amerikkalais-japanilaiset kokit tekevät siitä todella shown.
        Tekniikkahan on ollut jo pitkään suosittu kun laitetaan isommalle jengille ruokaa aasialaisissa ravintoloissa.

        Odottelen poikani viestiä. Hän lienee nyt Singaporessa syömässä vaimonsa kanssa jatkavat Balille. Käyn jo kuumana vaikka suunniteltuun Indonesian matkaamme on vielä aikaa yli vuosi. Kunpa parantuisin entiselleni ja pääsisin terveenä reissuun. Uskon, että sen reissun jälkeen voisin rauhoittua. Perehtyisin Euroopan makumaailmoihin. Voiko ihminen joka on luotu kulkemaan rauhoittua, mitä mieltä olet?


      • korpikirjailija kirjoitti:

        Odottelen poikani viestiä. Hän lienee nyt Singaporessa syömässä vaimonsa kanssa jatkavat Balille. Käyn jo kuumana vaikka suunniteltuun Indonesian matkaamme on vielä aikaa yli vuosi. Kunpa parantuisin entiselleni ja pääsisin terveenä reissuun. Uskon, että sen reissun jälkeen voisin rauhoittua. Perehtyisin Euroopan makumaailmoihin. Voiko ihminen joka on luotu kulkemaan rauhoittua, mitä mieltä olet?

        Ihminen on luotu miksi on luotu mutta kyllä me kaikki pystymme myös muuntumaan, mutta siitä tulee melkein aina maksettavaksi oma hintansa. Motivaatio on avainsana. Minä saan olla onnellinen siitä että saan Lutusen lentsikkaan kerran vuodessa....
        mutta nää pitkät lennot eivät enää tunnu yhtä kivoilta minustakaan. Nyt varaan todella paljon aikaa koneenvaihtoihin ja otan iisisti porteilta porteille. Ilmakuopat Atlantin yllä tekivät paluumatkan yöstä todellisen helvetin.
        Terveys on todella iso asia ja toivon entä kuntoutuksesi onnistuu hyvin ja nopeasti.
        Yksi juttu jota vanhempi sukulaisnainen hehkutti oli rullatuolipalvelu lentokentillä. Hänen miehensä on jo aika raihnainen (ei mikään invaliidi tosin) ja hän laittaa sen aina rullatuoliin ja ne pääsee aina ekaksi koneisiin ja pojat pukkaa ihan sisälle saakka. Ottaa vain meikäläisen luonnolle istahtaa rullatuoliin toisten pukattavaksi kun vielä omatkin tolpat kannattavat.


    • Silmät ymmyrkäisenä seuraa läskisoosimies tätä keskustelua ,sulla onkin varmaan uusia keskustelun aiheita tänne arvailujen pariin.

      • Arvailukulttuuri palstalla ei ole koskaan minua kiinnostanut. Olen varmaan aivan liian itsekeskeinen siihen että jaksaisin kytätä täällä kuka on ollut kuka entisessä elämässä, kenellä on useempi hikinen nikki, kuka on paras paljastamaan toisten mukamas salaisuuksia.
        Lentoturvallisuus, ylibuukatut koneet, presidentinvaalit USA:ssa, rauhanneuvottelut Kolumbiassa, kulutuskiima Floridan ostoskeskuksissa, alkuperäiskansojen oikeudet ja itsehallintoalueet Etelä-Amerikassa, Pohjolan valo versus tropiikin nopeasti saapuva yö ja miten ne vaikuttaa unirytmeihin, sosiaaliseen kanssakäymiseen, kulttuuriin jne. ....kaikenlaisia juttuja tuli mieleen ja paljon tuli kuultua ja nähtyä rapakon toisella puolella. Vanhaa kerrattua ja muutama uusi asia myös.


      • Paloma.se.co kirjoitti:

        Arvailukulttuuri palstalla ei ole koskaan minua kiinnostanut. Olen varmaan aivan liian itsekeskeinen siihen että jaksaisin kytätä täällä kuka on ollut kuka entisessä elämässä, kenellä on useempi hikinen nikki, kuka on paras paljastamaan toisten mukamas salaisuuksia.
        Lentoturvallisuus, ylibuukatut koneet, presidentinvaalit USA:ssa, rauhanneuvottelut Kolumbiassa, kulutuskiima Floridan ostoskeskuksissa, alkuperäiskansojen oikeudet ja itsehallintoalueet Etelä-Amerikassa, Pohjolan valo versus tropiikin nopeasti saapuva yö ja miten ne vaikuttaa unirytmeihin, sosiaaliseen kanssakäymiseen, kulttuuriin jne. ....kaikenlaisia juttuja tuli mieleen ja paljon tuli kuultua ja nähtyä rapakon toisella puolella. Vanhaa kerrattua ja muutama uusi asia myös.

        Vielä koti-kiusatulle:
        hyvin valmistettu läskisoosi on suurta herkkuruokaa ja eksoottista sapuskaa kaikkeen roskaruokaan tottuneille ihmisille. Voi että aloin kaipaamaan tavallista kotiruokaa, tuoreista raaka-aineista. alusta loppuun omassa keittiössä valmistettua, etenkin USAssa oleskelun jälkeen.


      • eppu2
        Paloma.se.co kirjoitti:

        Arvailukulttuuri palstalla ei ole koskaan minua kiinnostanut. Olen varmaan aivan liian itsekeskeinen siihen että jaksaisin kytätä täällä kuka on ollut kuka entisessä elämässä, kenellä on useempi hikinen nikki, kuka on paras paljastamaan toisten mukamas salaisuuksia.
        Lentoturvallisuus, ylibuukatut koneet, presidentinvaalit USA:ssa, rauhanneuvottelut Kolumbiassa, kulutuskiima Floridan ostoskeskuksissa, alkuperäiskansojen oikeudet ja itsehallintoalueet Etelä-Amerikassa, Pohjolan valo versus tropiikin nopeasti saapuva yö ja miten ne vaikuttaa unirytmeihin, sosiaaliseen kanssakäymiseen, kulttuuriin jne. ....kaikenlaisia juttuja tuli mieleen ja paljon tuli kuultua ja nähtyä rapakon toisella puolella. Vanhaa kerrattua ja muutama uusi asia myös.

        Simpukoita en ole syönyt.
        Merenelävistä, katkarapuja joskus ostan.
        Joskus kymmeniä vuosia sitten, kun olimme hainkalastusaluksella (Espanjan vesillä) ja siellä tarjottiin jotain kalaa, en tiedä oliko se haita.
        En edes tiedä syödäänkö sitä.
        Tuosta ylibuukatuista koneista TV:ssä juuri jossain ohjelmassa kysyttiin Finnairin edustajalta, että miten valitaan ne mitkä jää pois lennolta.
        Oli tarkka lista kriteereistä.


      • eppu2 kirjoitti:

        Simpukoita en ole syönyt.
        Merenelävistä, katkarapuja joskus ostan.
        Joskus kymmeniä vuosia sitten, kun olimme hainkalastusaluksella (Espanjan vesillä) ja siellä tarjottiin jotain kalaa, en tiedä oliko se haita.
        En edes tiedä syödäänkö sitä.
        Tuosta ylibuukatuista koneista TV:ssä juuri jossain ohjelmassa kysyttiin Finnairin edustajalta, että miten valitaan ne mitkä jää pois lennolta.
        Oli tarkka lista kriteereistä.

        American Airlines kuulutti vapaaehtoisia jotka vaihtaisi myöhempään lentoon viidensadan dollarin voucheria vastaan. Me oltas vaihdettu jos olis jääty Lontooseen. Miten ihmeessä ne voi edes valita kuka saa lentää ja kuka ei jos kaikki on maksaneet matkansa?


    • Heikunkeikku

      Tervetulemas kotiin Paloma palmujen ja valtamerten ääriltä. Minä "matkustan" päivittäin tuonne alakertaan, olohuoneeseen, jossa mulla on kasvamassa kerrassaan ihana Banaanipuu. Myös Palmu siellä köllöttää, kuten täällä yläkerrassakin.
      Juuri tänä aamuna mietiskelin, josko voisin tuon banaanipuun siirtää kesäksi parvekkeelle. Siellä olis sille suojainen ja aurinkoinen paikka. Olis makeeta, jos saisin kasvatettua omia banaaneja.
      Miten muuten aikaero vaikutti sinuun? Ookko matkan jälkeen ollut ku nukkuva rukous?

      • Paloma.se.co

        Tällä kertaa sujahdin vain ihan melkein huomaamatta normaalin unirytmiin täällä kotona. Nukuin vain ihan lyhyet päikkärit ja sitten olin hereillä iltamyöhään ja kakki loksahti niinkuin paikalleen. Aikaisemmilla kerroilla on ollut niin että menee pari-kolme päivää ennenkuin minusta saa uudelleen ihmisen.

        Banaanipuuta olen itsekkin kokeillut, mutta tuloksetta. Muutama kuukausi menee hyvin mutta en ole saanut sitä selviytymään valon ja lämmön puutteesta talvikuukausien aikana. Omat banaanit olisivat kyllä kova sana :)

        Orkideat sen sijaan pärjäävät kaikkialla, kunhan ne vaan jätetään rauhaan. Taidan alkaa keskittyä niihin muiden tropiikkikasvien sijaan.


      • Heikunkeikku
        Paloma.se.co kirjoitti:

        Tällä kertaa sujahdin vain ihan melkein huomaamatta normaalin unirytmiin täällä kotona. Nukuin vain ihan lyhyet päikkärit ja sitten olin hereillä iltamyöhään ja kakki loksahti niinkuin paikalleen. Aikaisemmilla kerroilla on ollut niin että menee pari-kolme päivää ennenkuin minusta saa uudelleen ihmisen.

        Banaanipuuta olen itsekkin kokeillut, mutta tuloksetta. Muutama kuukausi menee hyvin mutta en ole saanut sitä selviytymään valon ja lämmön puutteesta talvikuukausien aikana. Omat banaanit olisivat kyllä kova sana :)

        Orkideat sen sijaan pärjäävät kaikkialla, kunhan ne vaan jätetään rauhaan. Taidan alkaa keskittyä niihin muiden tropiikkikasvien sijaan.

        Mun banaanipuuni on viime kesän heiniä. Viime kesänä se oli heiveröisen pieni raukka, muutamin krupsahtanein lehdin. Veljeni vaimo on aikamoisen huono kasvien hoidossa. Milloin unohtaa kastella ja milloin mitäkin. Hän ei EDES juttele kasveilleen koskaan :)
        No mutta palatakseni tuonon kruppanabanaanipuuhun, niin sain sen hoitooni veljen vaimolta, joka oli lähes tappanut kasvin syksyn kylmissä öissä. Otin siis tämän reppanan syliini ja kiikutin kotiin. Asetin sen hellävaroen akvaarioon tehtyyn trooppiseen ihanuuteen. Pehmoiseen multaan, ajastimella ajastetut kasvilamput loivat säteitään 12 tuntia ja sitten pimeys laskeutui 12 tunniksi. Sumutin puutarhaani myös aktiivisesti.
        Ja mitä tapahtui, melkein kuollut mustalehtinen banaanini sai suorastaan hepulikohtauksen. Se alkoi kasvamaan NIIN innokkaasti, että yritin sanoa sille, että hei hellitä vähä nyt on talvi-lepo-meininki. Mutta ei se uskonut jatkoi vaan kasvamista.
        Vaikka akvaarioni on iso ja aika korkea, niin ei aikaakaan, kun banaani ylti lamppuihin. Voi jee, eipäs ollu kivaa. Jouduin ottamaan sen pois. Laitoin sen oikein isoon ruukkuun ja nostin toisen kukkalampun syleilyyn. Nyt siihen kasvin juurelle on tullut "poikanen", jonka laitan toiseen ruukkuun myöhemmin.
        Hyvältä näyttää. Otin kiusallani valokuvia tuosta puusta ja näytin veljen vaimolle, hyvin Ylpeänä tietysti :) On ruinannut puuta takaisin, katuu kun tuli antaneeksi sen minulle. Höperö ihminen, minäkö antaisin kukan takaisin ihmiselle, joka jo kerran melkein tappoi sen.


      • Heikunkeikku kirjoitti:

        Mun banaanipuuni on viime kesän heiniä. Viime kesänä se oli heiveröisen pieni raukka, muutamin krupsahtanein lehdin. Veljeni vaimo on aikamoisen huono kasvien hoidossa. Milloin unohtaa kastella ja milloin mitäkin. Hän ei EDES juttele kasveilleen koskaan :)
        No mutta palatakseni tuonon kruppanabanaanipuuhun, niin sain sen hoitooni veljen vaimolta, joka oli lähes tappanut kasvin syksyn kylmissä öissä. Otin siis tämän reppanan syliini ja kiikutin kotiin. Asetin sen hellävaroen akvaarioon tehtyyn trooppiseen ihanuuteen. Pehmoiseen multaan, ajastimella ajastetut kasvilamput loivat säteitään 12 tuntia ja sitten pimeys laskeutui 12 tunniksi. Sumutin puutarhaani myös aktiivisesti.
        Ja mitä tapahtui, melkein kuollut mustalehtinen banaanini sai suorastaan hepulikohtauksen. Se alkoi kasvamaan NIIN innokkaasti, että yritin sanoa sille, että hei hellitä vähä nyt on talvi-lepo-meininki. Mutta ei se uskonut jatkoi vaan kasvamista.
        Vaikka akvaarioni on iso ja aika korkea, niin ei aikaakaan, kun banaani ylti lamppuihin. Voi jee, eipäs ollu kivaa. Jouduin ottamaan sen pois. Laitoin sen oikein isoon ruukkuun ja nostin toisen kukkalampun syleilyyn. Nyt siihen kasvin juurelle on tullut "poikanen", jonka laitan toiseen ruukkuun myöhemmin.
        Hyvältä näyttää. Otin kiusallani valokuvia tuosta puusta ja näytin veljen vaimolle, hyvin Ylpeänä tietysti :) On ruinannut puuta takaisin, katuu kun tuli antaneeksi sen minulle. Höperö ihminen, minäkö antaisin kukan takaisin ihmiselle, joka jo kerran melkein tappoi sen.

        Stetsoni lähtee päästä olet aikamoinen viherpeukalo!


      • eppu2
        Heikunkeikku kirjoitti:

        Mun banaanipuuni on viime kesän heiniä. Viime kesänä se oli heiveröisen pieni raukka, muutamin krupsahtanein lehdin. Veljeni vaimo on aikamoisen huono kasvien hoidossa. Milloin unohtaa kastella ja milloin mitäkin. Hän ei EDES juttele kasveilleen koskaan :)
        No mutta palatakseni tuonon kruppanabanaanipuuhun, niin sain sen hoitooni veljen vaimolta, joka oli lähes tappanut kasvin syksyn kylmissä öissä. Otin siis tämän reppanan syliini ja kiikutin kotiin. Asetin sen hellävaroen akvaarioon tehtyyn trooppiseen ihanuuteen. Pehmoiseen multaan, ajastimella ajastetut kasvilamput loivat säteitään 12 tuntia ja sitten pimeys laskeutui 12 tunniksi. Sumutin puutarhaani myös aktiivisesti.
        Ja mitä tapahtui, melkein kuollut mustalehtinen banaanini sai suorastaan hepulikohtauksen. Se alkoi kasvamaan NIIN innokkaasti, että yritin sanoa sille, että hei hellitä vähä nyt on talvi-lepo-meininki. Mutta ei se uskonut jatkoi vaan kasvamista.
        Vaikka akvaarioni on iso ja aika korkea, niin ei aikaakaan, kun banaani ylti lamppuihin. Voi jee, eipäs ollu kivaa. Jouduin ottamaan sen pois. Laitoin sen oikein isoon ruukkuun ja nostin toisen kukkalampun syleilyyn. Nyt siihen kasvin juurelle on tullut "poikanen", jonka laitan toiseen ruukkuun myöhemmin.
        Hyvältä näyttää. Otin kiusallani valokuvia tuosta puusta ja näytin veljen vaimolle, hyvin Ylpeänä tietysti :) On ruinannut puuta takaisin, katuu kun tuli antaneeksi sen minulle. Höperö ihminen, minäkö antaisin kukan takaisin ihmiselle, joka jo kerran melkein tappoi sen.

        Hieno juttu , näit ihan oikeasti vaivaa sen banaanipuun kanssa.


      • Heikunkeikku kirjoitti:

        Mun banaanipuuni on viime kesän heiniä. Viime kesänä se oli heiveröisen pieni raukka, muutamin krupsahtanein lehdin. Veljeni vaimo on aikamoisen huono kasvien hoidossa. Milloin unohtaa kastella ja milloin mitäkin. Hän ei EDES juttele kasveilleen koskaan :)
        No mutta palatakseni tuonon kruppanabanaanipuuhun, niin sain sen hoitooni veljen vaimolta, joka oli lähes tappanut kasvin syksyn kylmissä öissä. Otin siis tämän reppanan syliini ja kiikutin kotiin. Asetin sen hellävaroen akvaarioon tehtyyn trooppiseen ihanuuteen. Pehmoiseen multaan, ajastimella ajastetut kasvilamput loivat säteitään 12 tuntia ja sitten pimeys laskeutui 12 tunniksi. Sumutin puutarhaani myös aktiivisesti.
        Ja mitä tapahtui, melkein kuollut mustalehtinen banaanini sai suorastaan hepulikohtauksen. Se alkoi kasvamaan NIIN innokkaasti, että yritin sanoa sille, että hei hellitä vähä nyt on talvi-lepo-meininki. Mutta ei se uskonut jatkoi vaan kasvamista.
        Vaikka akvaarioni on iso ja aika korkea, niin ei aikaakaan, kun banaani ylti lamppuihin. Voi jee, eipäs ollu kivaa. Jouduin ottamaan sen pois. Laitoin sen oikein isoon ruukkuun ja nostin toisen kukkalampun syleilyyn. Nyt siihen kasvin juurelle on tullut "poikanen", jonka laitan toiseen ruukkuun myöhemmin.
        Hyvältä näyttää. Otin kiusallani valokuvia tuosta puusta ja näytin veljen vaimolle, hyvin Ylpeänä tietysti :) On ruinannut puuta takaisin, katuu kun tuli antaneeksi sen minulle. Höperö ihminen, minäkö antaisin kukan takaisin ihmiselle, joka jo kerran melkein tappoi sen.

        Nyt tiedän kenelle tulen kylään kun tarvin banaaninlehtiä tamalesien ympärille käärittäviksi.
        https://encrypted-tbn3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRflAmyNWGiDzLkvMZAlpft8kNwDVxTsW3tSorte3LSOjWC2Ehe


      • Heikunkeikku
        Paloma.se.co kirjoitti:

        Nyt tiedän kenelle tulen kylään kun tarvin banaaninlehtiä tamalesien ympärille käärittäviksi.
        https://encrypted-tbn3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRflAmyNWGiDzLkvMZAlpft8kNwDVxTsW3tSorte3LSOjWC2Ehe

        Mitäs jos nakkaisisit palstalle tamalesien reseptin?
        En ole koskaan kuullut tuommosesta ruuasta. Onkohan kyse jälkiruuasta vai mennäänkö eturuokaan, vai pääruokanako popsitaan?
        Kiinnostaa kovasti. Nyt kun olis banaanin lehtiäkin omasta takaa. Tosi, hmmmm...., saattaa olla, että en malttaisi niitä käyttää. Menettäisin banaanipuun luottamuksen, jos ensteks sitä hoivaisin ja pelastaisin kuolemalta ja sitten alkaisin lehtiä nyhtämään :)


      • Heikunkeikku kirjoitti:

        Mitäs jos nakkaisisit palstalle tamalesien reseptin?
        En ole koskaan kuullut tuommosesta ruuasta. Onkohan kyse jälkiruuasta vai mennäänkö eturuokaan, vai pääruokanako popsitaan?
        Kiinnostaa kovasti. Nyt kun olis banaanin lehtiäkin omasta takaa. Tosi, hmmmm...., saattaa olla, että en malttaisi niitä käyttää. Menettäisin banaanipuun luottamuksen, jos ensteks sitä hoivaisin ja pelastaisin kuolemalta ja sitten alkaisin lehtiä nyhtämään :)

        Tuhtia e-amerikkalaista pitoruokaa tai sunnuntaipäivällistä, maissijauhoista tehtyyn taikinaan leivotaan kanaa, sianlihaa, vihanneksia, maustetaan suolalla, korianderilla, kuminalla, kurkumalla jne. kääritään tiukkaan pakettiin banaaninlehteen, narulla kiinni paketti ja jättikattilassa keitetään kiehuvassa vedessä kypsäksi. Paketit otetaan vadille, vesi valutetaan huolellisesti pois banaanilehdistä, annetaan hieman jäähtyä ja avataan paketit. Tarjotaan banaaninlehdestä joka on lautasella. (Ulkomaalaisia vieraita ja etenkin gringoja pitää aina muistuttaa että banaaninlehtiä EI syödä :).
        Mumsfilibabba!
        (Näin tehdään kolumbialainen tamal; joka maassa on eri versionsa. Esim meksikkolainen tamal on maissintähkän kuoreen kääritty ja huomattavasti laihempi ja pienempi laitos.)

        Kunhan kerkiän voin suomentaa ihka oikeen reseptinkin sinulle :)


    • Tervetuloa! Taisit tulla just sopivasti kevään ihmettä todistamaan :)
      Kuulostaa ihanalta matkalta, varsinkin se loppu, kun olet voinut vaikutttaa toisten ihmisten elämään hyvällä tavalla.

    • Kiitos tervetuloatoivotuksista :)
      Kävin eilen ostamassa porkkanan ja kurkunsiemenet ja huomenna viimeistään saa Lutunen lähteä tasoittamaan niille nurkkaa kasvimaasta joka on nyt roudaton ja valmiiksi käännetty. Kukkapenkit tarvis kanssa töitä: krookukset kukkivat jo siellä muun roinan keskellä ja timjami vihertää, samoin tulppaanien lehdet. Pikkuisen on kaikki vissiin myöhässä.

    • Hyvin tehty läski-soosi on sulavaa taidetta ilman sattumia.
      Täällä kirjoitetaan myös kuori-eläimistä.
      Niistä muistan erään tarinan Uppsalan trattoriasta, kauan sitten.
      Pöytääni istahti mies Tukholman Atlannin-puoleiselta rannalta.
      Tietysti minä lipsahdin Simpukkaan ja Osteriin.
      Olivathan nuo elukat minulle ennen-kokemattomia syötäviä silloin.
      Tyyppi ei niistä tykännyt.
      Ostereista hän sanoi:
      Kun saat kunnon nuhan, kerää kourallinen räkää, sirottele sille suolaa ja
      purista jokunen tippa Sitruunaa.
      Nielaise räkä.
      Ostereilla en enää sormiani halkaise.
      En hyljeksikään niitä.
      Sinpukoita laitan joskus, Valko-Viinin sijasta laitan. 8% tummaa olutta.
      Mikä tietenkin on väärin.
      Meri-elukat maistuvat hennosti.
      -
      Terve-tuloa P.S.C
      Köh...blogaa nyt kuitenkin vielä jokusen päivän :)
      -
      Lutunen parka:
      Kultaseni, haluaisitko vähän hommaa siemenien kanssa?

      Yst.

      H.

      • Läskisoosi voi olla eksoottista ja hyvääkin, mutta ei sovi mun ruokavaliooni. Sitäpaitsi....ei se niiiiiiin hyvää ole, maistuu etupäässä vain suolaiselle ihralle. Silakkapihvit puolukkahillolla ne on vasta eksoottista kamaa.


    • Vaatimattomat, niin vaatimattomat, on meikäläisen kuviot.
      Kuitenkin hiukan jännittävät.
      Tulin heikonpuoleisilta kevätjäiltä kokemassa verkkoja. Jätin vielä verkot järveen, että jännitystä riittää edessäpäinkin.
      Saalliiksi tuli ainakin nelikiloinen hauki, puoltoistakiloinen kuha ja kilonen lahna.
      Tulee hyvä kalakeitto, ja paistinkalat.
      Kissakin saa kelpo aterian.
      Minulle riittää yhteikunnallisissa asioissa, kun seurailen ja käyn äänestämässä.

      • eppu2

        Sinähän komean saaliin sait, ihan tuli vesi kielelle.
        Jäät kuulemma heikkenevät nyt nopeasti, että kuljehan varoen.


      • eppu2 kirjoitti:

        Sinähän komean saaliin sait, ihan tuli vesi kielelle.
        Jäät kuulemma heikkenevät nyt nopeasti, että kuljehan varoen.

        Tänä talvena on ollut tosi huonoa tuo kalantulo.
        Nyt on muutamalla reissulla tullut paremmin.
        Kyllä se kylmän veden aikaan pyydetty kala onmaukkaampi kun kesällä pyydetty.
        Saattaa olla, että huhtikuussa lähtee jäät tältä korkeudelta.
        Meidän pitäisi asua naapureina, tarjoaisin Sinulle maailmam maukkaimman kalakeiton.


      • Lutunen kävi kanssa pilkillä useemman kerran ennen matkaa mutta ei saanut kuin yhden hikisen ahvenen.
        Minä olen hommannut pakastearkun että saisin kalaa pakkaseen. Jospa lähtisi lohta nyt keväällä Daalajoesta.


      • Paloma.se.co kirjoitti:

        Lutunen kävi kanssa pilkillä useemman kerran ennen matkaa mutta ei saanut kuin yhden hikisen ahvenen.
        Minä olen hommannut pakastearkun että saisin kalaa pakkaseen. Jospa lähtisi lohta nyt keväällä Daalajoesta.

        Älä kalaa pakasta.
        Helpoin tapa saada itsensä inhoamaan kalaa, on pakastaa se.
        En tiedä suolaisenveden kalasta, mutta järvikala ei säily "syömiskelpoisena" pakastimessa kun viikon.
        Kuha on nostettu arvoon arvaamattomaan, minusta mauton kala.
        Hauki on monen mielestä roskakala, minusta 2-4 kilonen hauki on maukas kala.
        Iso ahven tietenkin paras järvikaloista.
        Ympyrät sen verran pieniä, etten vapaita merikaloja tai jokikaloja ole maistanut.


      • KalastelijaMinäkin
        k-kotton kirjoitti:

        Älä kalaa pakasta.
        Helpoin tapa saada itsensä inhoamaan kalaa, on pakastaa se.
        En tiedä suolaisenveden kalasta, mutta järvikala ei säily "syömiskelpoisena" pakastimessa kun viikon.
        Kuha on nostettu arvoon arvaamattomaan, minusta mauton kala.
        Hauki on monen mielestä roskakala, minusta 2-4 kilonen hauki on maukas kala.
        Iso ahven tietenkin paras järvikaloista.
        Ympyrät sen verran pieniä, etten vapaita merikaloja tai jokikaloja ole maistanut.

        Taitaa olla sulla viallinen pakastin kun noin nopeasti kalat pilaantuvat, mulla kalapakastin -26° . Väitän ettei suurin osa erota tuoretta ja pakastettua kalaa toisistaan, jos se on pakastettu ja valmistettu oikein. Esim. pakastettu kuha pitää ehdottomasti paistaa ennen kun se on kokonaan sulanut. Alkusulatus suoritetaan jääkaapissa ja kala paistetaan vielä "kankeana". Matikka on myös mahtava kala, niin sopassa kuin fileenäkin paistettuna.


      • k-kotton kirjoitti:

        Älä kalaa pakasta.
        Helpoin tapa saada itsensä inhoamaan kalaa, on pakastaa se.
        En tiedä suolaisenveden kalasta, mutta järvikala ei säily "syömiskelpoisena" pakastimessa kun viikon.
        Kuha on nostettu arvoon arvaamattomaan, minusta mauton kala.
        Hauki on monen mielestä roskakala, minusta 2-4 kilonen hauki on maukas kala.
        Iso ahven tietenkin paras järvikaloista.
        Ympyrät sen verran pieniä, etten vapaita merikaloja tai jokikaloja ole maistanut.

        Lutunen joka on vanhastaan kalamiehiä sanoo että kala pakastetaan veteen. Tai siis ainakin silakat. Elikkä kala perataan (tai sitten ei, minä perkaan) laitetaan ziplock-pussiin tai muuhun vedenpitävään suljettavaan astiaan ja pussi täytetään kylmällä vedellä niin että kalat jää upoksiin. Sitten vaan ankaraan pakkaseen.

        Hauet Lutunen viskoo takasin järveen, ei sille kelpaa. Minulle kyllä kelpaisi, varsin kin isommat vaikka onhan niissä piikkejä pitkin poikin. Iso ahven onhyvä, kuhaa en muista koska olen syönyt. Lohi kelpaa, mutta siihenkin kyllästyy. Silakat on hyviä paistettuina rapeiksi, samoin muikut.

        Merikaloissa on monta hyvää, mutta en edes tiedä niiden nimiä. Miekkakala, tonnikala, meriahven...jatkakaa listaa te jotka tiedätte.

        Viljelty tilapia jota myydään paljon lämpimissä maissa on taas mielestäni täysin mauton.


      • KalastelijaMinäkin kirjoitti:

        Taitaa olla sulla viallinen pakastin kun noin nopeasti kalat pilaantuvat, mulla kalapakastin -26° . Väitän ettei suurin osa erota tuoretta ja pakastettua kalaa toisistaan, jos se on pakastettu ja valmistettu oikein. Esim. pakastettu kuha pitää ehdottomasti paistaa ennen kun se on kokonaan sulanut. Alkusulatus suoritetaan jääkaapissa ja kala paistetaan vielä "kankeana". Matikka on myös mahtava kala, niin sopassa kuin fileenäkin paistettuna.

        Sovitaan, että on viallinen makuaisti.
        On minulla kolme pakastinta.
        Kyllä se paistettuna menee pakastettu kala paremmin, mutta kun on tottunut tuoreeseen, niin se kitossa vanhan maku on pakastetussa kalassa.
        Made on hyvä kala. Miten niin rumasta kalasta voi saada niin maukkaan keiton.


      • Paloma.se.co kirjoitti:

        Lutunen joka on vanhastaan kalamiehiä sanoo että kala pakastetaan veteen. Tai siis ainakin silakat. Elikkä kala perataan (tai sitten ei, minä perkaan) laitetaan ziplock-pussiin tai muuhun vedenpitävään suljettavaan astiaan ja pussi täytetään kylmällä vedellä niin että kalat jää upoksiin. Sitten vaan ankaraan pakkaseen.

        Hauet Lutunen viskoo takasin järveen, ei sille kelpaa. Minulle kyllä kelpaisi, varsin kin isommat vaikka onhan niissä piikkejä pitkin poikin. Iso ahven onhyvä, kuhaa en muista koska olen syönyt. Lohi kelpaa, mutta siihenkin kyllästyy. Silakat on hyviä paistettuina rapeiksi, samoin muikut.

        Merikaloissa on monta hyvää, mutta en edes tiedä niiden nimiä. Miekkakala, tonnikala, meriahven...jatkakaa listaa te jotka tiedätte.

        Viljelty tilapia jota myydään paljon lämpimissä maissa on taas mielestäni täysin mauton.

        On kokeiltu vesipakastamistakin, en kokeile enää.
        Seurusteltiin joskus ammattikokin kanssa. Hän kun paistoi haukifileet, niin ne oli taivaallisen makuisia. Ja minä saan hauesta hyvin maukkaan kalakeiton.
        Avokalat viskoo Sinun lutusesi veteen.


      • Heikunkeikku
        k-kotton kirjoitti:

        Sovitaan, että on viallinen makuaisti.
        On minulla kolme pakastinta.
        Kyllä se paistettuna menee pakastettu kala paremmin, mutta kun on tottunut tuoreeseen, niin se kitossa vanhan maku on pakastetussa kalassa.
        Made on hyvä kala. Miten niin rumasta kalasta voi saada niin maukkaan keiton.

        Hello k-kotton pitkästä aikaa :)
        Kyllä mä oon pakastanut kalaa ihan huoletta, eikä se minun mielestäni huonkoksi ole maultaan muuttunut. En tiedä sitten, onko eroja järvikaloissa ja merikaloissa.
        Mies oli ihan hirvee kalastamaan. Kalaa tuli joskus niin paljon, että sai viedä naapureille ja naapurin naapureille ja työkavereille. Kalastaminen vaan oli miehen mielestä NIIN kivaa, että aamulla ennen töihin menoa kävi laskemassa verkot. Minä nukkua pussutin sängyssä tietämättä, että mies oli liuennut jo aikoja sitten ja lähtenyt merelle.
        Yhdessä oltiin aika paljon virvelöimässä. Siitä hommasta tykkään ihan satasella. Kutkuttavan ihanaa, kun siima kiristyy ja hokaa, että Ooooh sielähän nykii kala.
        Hauki on tääläkin päin enemmän tai vähemmän roskakala. Ja mitä isompi hauki, sitä kuivempi se on. Käytettiin me sitä juustotahnan tekoon, josta joskus muinoin oon sulle kertonutkin. Siis haukia savustettiin ensteks ja sit lihamyllyllä... jne jne..
        Hauki oli kans meidän Newfoundlandinkoiran lempikala. Pakastimeen sitä varten laitettiin haukia ja sitten se mielissään pihalla kalus jäistä kalaa ku luuta ikään.


      • KalastelijaMinäkin
        k-kotton kirjoitti:

        Sovitaan, että on viallinen makuaisti.
        On minulla kolme pakastinta.
        Kyllä se paistettuna menee pakastettu kala paremmin, mutta kun on tottunut tuoreeseen, niin se kitossa vanhan maku on pakastetussa kalassa.
        Made on hyvä kala. Miten niin rumasta kalasta voi saada niin maukkaan keiton.

        Tuoretta syön minäkin lähes ympäri vuoden, joskus kuitenkin saalis on yli senhetkisen tarpeen ja siksi myös pakastelen. Itsellänikin oli 'pakastetunmaku' korvienvälissä, kunnes jouduin makutestiin jossa arvasin väärin ;)


      • Heikunkeikku kirjoitti:

        Hello k-kotton pitkästä aikaa :)
        Kyllä mä oon pakastanut kalaa ihan huoletta, eikä se minun mielestäni huonkoksi ole maultaan muuttunut. En tiedä sitten, onko eroja järvikaloissa ja merikaloissa.
        Mies oli ihan hirvee kalastamaan. Kalaa tuli joskus niin paljon, että sai viedä naapureille ja naapurin naapureille ja työkavereille. Kalastaminen vaan oli miehen mielestä NIIN kivaa, että aamulla ennen töihin menoa kävi laskemassa verkot. Minä nukkua pussutin sängyssä tietämättä, että mies oli liuennut jo aikoja sitten ja lähtenyt merelle.
        Yhdessä oltiin aika paljon virvelöimässä. Siitä hommasta tykkään ihan satasella. Kutkuttavan ihanaa, kun siima kiristyy ja hokaa, että Ooooh sielähän nykii kala.
        Hauki on tääläkin päin enemmän tai vähemmän roskakala. Ja mitä isompi hauki, sitä kuivempi se on. Käytettiin me sitä juustotahnan tekoon, josta joskus muinoin oon sulle kertonutkin. Siis haukia savustettiin ensteks ja sit lihamyllyllä... jne jne..
        Hauki oli kans meidän Newfoundlandinkoiran lempikala. Pakastimeen sitä varten laitettiin haukia ja sitten se mielissään pihalla kalus jäistä kalaa ku luuta ikään.

        Kyllä oli Sinun koiralla hyvä makuaisti, kun hauesta piti.
        Mutta aattele, vanha kurkipariskunta palasi pesimään terveenä ja hyvinvoivan näköisenä.
        Aamupäivällä tanssivat ja huutelivat tuossa 50 metrin päässä, tais olla soidinmenot mielessä.
        Muuten itsellä huonompi aika. Ei kuulema sais paloa rasittaa, mutta hommiin pitää lähteä, eikä ne kepeitä ole.


      • Heikunkeikku
        k-kotton kirjoitti:

        Kyllä oli Sinun koiralla hyvä makuaisti, kun hauesta piti.
        Mutta aattele, vanha kurkipariskunta palasi pesimään terveenä ja hyvinvoivan näköisenä.
        Aamupäivällä tanssivat ja huutelivat tuossa 50 metrin päässä, tais olla soidinmenot mielessä.
        Muuten itsellä huonompi aika. Ei kuulema sais paloa rasittaa, mutta hommiin pitää lähteä, eikä ne kepeitä ole.

        Mä meinasin sulta kysyä noista linnuista, mutta en sitte ilennyt, kun ajattelin että aattelet, että miks mä AINA niistä utelen:) Hyvä kun kerroit niistä.
        Voin kyllä kuvitella, että oot mielissäs kun ne lentävät sun markille yhä uudestaan ja uudestaan. Silloin kun saaressa se lokkipariskunta tuli aina samalle kivelle hautomaan, niin oli aina jänskät paikat, että tuleeko taas ne samat talven jälkeen. Ja tuli ne. Tunsin ne siitä, kun eivät mua pelänneet ja tulivat ruokaa kerjäilemään jos en hetkeen niille vienyt mitään.
        Kurkipariskunnan tanssit 50 metrin päässä. Ei paha, ei paha. Vähän kadehdituttaa kun saat niitä kattella. Ja syöttää?
        "Itselläsi huonompi aika?" Ymmärsinkö oikein, että et ole aivan kunnossa?
        Muistutan, että jos ei ole teräkunnossa, niin silloin EI saa liikaa itseään rasittaa.
        Ei se maailmaa kaada, jos joitakin hommia jättää väliin, jos ei sillä hetkellä ole kunnossa. Usko mua, vai pitääkö vääntää rautalangasta häh :)


      • Heikunkeikku kirjoitti:

        Mä meinasin sulta kysyä noista linnuista, mutta en sitte ilennyt, kun ajattelin että aattelet, että miks mä AINA niistä utelen:) Hyvä kun kerroit niistä.
        Voin kyllä kuvitella, että oot mielissäs kun ne lentävät sun markille yhä uudestaan ja uudestaan. Silloin kun saaressa se lokkipariskunta tuli aina samalle kivelle hautomaan, niin oli aina jänskät paikat, että tuleeko taas ne samat talven jälkeen. Ja tuli ne. Tunsin ne siitä, kun eivät mua pelänneet ja tulivat ruokaa kerjäilemään jos en hetkeen niille vienyt mitään.
        Kurkipariskunnan tanssit 50 metrin päässä. Ei paha, ei paha. Vähän kadehdituttaa kun saat niitä kattella. Ja syöttää?
        "Itselläsi huonompi aika?" Ymmärsinkö oikein, että et ole aivan kunnossa?
        Muistutan, että jos ei ole teräkunnossa, niin silloin EI saa liikaa itseään rasittaa.
        Ei se maailmaa kaada, jos joitakin hommia jättää väliin, jos ei sillä hetkellä ole kunnossa. Usko mua, vai pitääkö vääntää rautalangasta häh :)

        Kaikkee muuta kun kunnossa. Nitropurkki taskussa.Eikä se siihen jää.
        Ei kovin paljon pysty tekemään, vesi tippuu silmistä.
        Tuokin tuli täysin puskista. Ei ennen ole ollut mitään.
        Mutta kevät on ja kesä tulee sen jälkeen syksy.


      • k-kotton kirjoitti:

        Kaikkee muuta kun kunnossa. Nitropurkki taskussa.Eikä se siihen jää.
        Ei kovin paljon pysty tekemään, vesi tippuu silmistä.
        Tuokin tuli täysin puskista. Ei ennen ole ollut mitään.
        Mutta kevät on ja kesä tulee sen jälkeen syksy.

        Nitropurkista: mulla on sellanen spray millä suihkautetaan kielen alle jos alkaa ahdistaan liikaa. Kuin esim lentokentillä piiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiitkillä käytävillä, kovassa stressissä, kova kiire, käsipakaasi hyppää perässä pyörien päällä, suihkepullo vapaassa kädessä. :) Hyvin menee kuitenkin.


      • Paloma.se.co kirjoitti:

        Nitropurkista: mulla on sellanen spray millä suihkautetaan kielen alle jos alkaa ahdistaan liikaa. Kuin esim lentokentillä piiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiitkillä käytävillä, kovassa stressissä, kova kiire, käsipakaasi hyppää perässä pyörien päällä, suihkepullo vapaassa kädessä. :) Hyvin menee kuitenkin.

        Tilanne on uusi ja outo.
        Kovat varoitukset, ettei sais paljon rasittaa.
        Vielä olisi parikymmentä tuulenkaatoa metsässä, tänään kävin varovasi viisi tekemässä.
        Siinä elämäntarkoitusta miettii, kun suurela riskillä tekee.
        Mutta kun se tuntuu, että ne pitää tehdä.
        Minkäs sille mahtaa.
        Ja se on vapaa-ajan hommia.
        Päivät menee, mutta ku yöllä sattuu heräämään, niin sen paremmin tajuaa, miten pienestä se tämä elo on kiinni.


      • Heikunkeikku
        k-kotton kirjoitti:

        Tilanne on uusi ja outo.
        Kovat varoitukset, ettei sais paljon rasittaa.
        Vielä olisi parikymmentä tuulenkaatoa metsässä, tänään kävin varovasi viisi tekemässä.
        Siinä elämäntarkoitusta miettii, kun suurela riskillä tekee.
        Mutta kun se tuntuu, että ne pitää tehdä.
        Minkäs sille mahtaa.
        Ja se on vapaa-ajan hommia.
        Päivät menee, mutta ku yöllä sattuu heräämään, niin sen paremmin tajuaa, miten pienestä se tämä elo on kiinni.

        "k-kotton"
        "Kovat varoitukset, ettei saisi paljon rasittaa."
        Hei HALLOOO k-kotton. Sinua varoitetaan rasittamasta itseäsi ja sinä porhallat metsään puita rehaamaan. Onko järkevää kysyn?
        Sinun pitäisi ottaa itsellesi vaimo, joka vähä pitäis sulle jöötä ja kieltäisi rasitusta sisuksiisi kerätä.
        Mikset vaan istahtaisi mättähälle ja vahtaisi niitä ihania Kurkia ja käskisit jonkun muun ihmisen hoitamaan ne mettätyöt.
        Siinä ei paljon naurata, jos yöllä herää ja sydän meinaa rinnasta pomppia veks.
        Minä Kiellän ehdottomasti sinua rasittamasta liiallisesti itseäsi.
        Toivottavasti uskot mua :)


      • Heikunkeikku kirjoitti:

        "k-kotton"
        "Kovat varoitukset, ettei saisi paljon rasittaa."
        Hei HALLOOO k-kotton. Sinua varoitetaan rasittamasta itseäsi ja sinä porhallat metsään puita rehaamaan. Onko järkevää kysyn?
        Sinun pitäisi ottaa itsellesi vaimo, joka vähä pitäis sulle jöötä ja kieltäisi rasitusta sisuksiisi kerätä.
        Mikset vaan istahtaisi mättähälle ja vahtaisi niitä ihania Kurkia ja käskisit jonkun muun ihmisen hoitamaan ne mettätyöt.
        Siinä ei paljon naurata, jos yöllä herää ja sydän meinaa rinnasta pomppia veks.
        Minä Kiellän ehdottomasti sinua rasittamasta liiallisesti itseäsi.
        Toivottavasti uskot mua :)

        Toi rasittaminenkin on sellainen kaksipiippuinen juttu. En tiedä miten paha vaiva kottonilla on, mutta itselleni annettiin jo sairaalasta lähtiessä nitrosuihke taskuun ja kehoitettiin käyttämään jos tulee kramppeja kun alan treenaamaan.. Lääkärisiskoni kehoittaa treenaamaan sydänlihasta varovaisesti kävelylenkeillä ja esim. soutamisella; se rakentelee uusia verisuonia kun sitä vähän rasitetaan.


      • Paloma.se.co kirjoitti:

        Toi rasittaminenkin on sellainen kaksipiippuinen juttu. En tiedä miten paha vaiva kottonilla on, mutta itselleni annettiin jo sairaalasta lähtiessä nitrosuihke taskuun ja kehoitettiin käyttämään jos tulee kramppeja kun alan treenaamaan.. Lääkärisiskoni kehoittaa treenaamaan sydänlihasta varovaisesti kävelylenkeillä ja esim. soutamisella; se rakentelee uusia verisuonia kun sitä vähän rasitetaan.

        Kyllä ne aikamoiset ukaasit on.
        Ei tästä ilman toimenpiteitä jatkoon päästä.
        Nyt paasataan (hoitajat), kun on kolme kuukautta hoidettu väärällä diaknoosilla.
        Itse piti mennä ykityiselle, että tuli oikea vaiva tietoon.
        Ei minulle kipuja tule, elimistö vaan lyö Stopin, en pysty ottamaan askeltakaan ja silmistä vesi tippuu. Näin se on ollut koko talvi, ja nyt sitten paasataan.


      • Heikunkeikku kirjoitti:

        "k-kotton"
        "Kovat varoitukset, ettei saisi paljon rasittaa."
        Hei HALLOOO k-kotton. Sinua varoitetaan rasittamasta itseäsi ja sinä porhallat metsään puita rehaamaan. Onko järkevää kysyn?
        Sinun pitäisi ottaa itsellesi vaimo, joka vähä pitäis sulle jöötä ja kieltäisi rasitusta sisuksiisi kerätä.
        Mikset vaan istahtaisi mättähälle ja vahtaisi niitä ihania Kurkia ja käskisit jonkun muun ihmisen hoitamaan ne mettätyöt.
        Siinä ei paljon naurata, jos yöllä herää ja sydän meinaa rinnasta pomppia veks.
        Minä Kiellän ehdottomasti sinua rasittamasta liiallisesti itseäsi.
        Toivottavasti uskot mua :)

        Uskonhan minä, aina minä Sinua olen uskonut. Topakka "mamma".
        Voi, voi, sitä on valvottu monina öinä tuntikausia, kun se on pomppinut, mutta kun sen piti olla astmaaioreita.
        Yhtä monta kertaa olisi pitänyt kutsua ambulanssi.
        Mutta jokainen kulkee omia teitään, ja ajattelee luonteensa mukaan.


    • optari

      Ihanaa! Olet palauttanut elämääni tarkoituksen ja uskon tulevaisuuteen!

    • Welcome, .-,-.,.-.,.--,.
      Reissu oli varmasti kokemusrikas ja voimia antava. On hyvä nähdä erilaisuuden ympäristö se miten se toimii ja palata huomaamaan tänne, että me pärjäämme. Toki nyt olemme talouden kanssa ns. kinthaalla, mutta eiköhän tästä taas nousta. Kuntauudistus, Sote ja yhteiskuntasopimus olisi pitänyt tehdä jo vuosia sitten, että rakenteet tehostuisivat, nyt raskaalla systeemillä laahataan muun Euroopan perässä. Vaikka pääministeri lähti nopean uudistuksen kautta purkamaan vyyhtiä, hänenkin voimansa valuu hukkaan, kun barrikaadit on joka puolella, eli ei meiltä mitään ja media vääntää puukkoa negaation haavassa. Luokkaluokitus laski jo ym.......

      Anteeksi taas hössötys, mutta jotain tarttes tapahtua, eikö..............

      • Kiitos kawe,
        etenkin voimia antava ja taas kerran muistutti minua siitä että eletään sitä muuallakin ja miten erillaiset ratkaisut samoihin ongelmiin voivat pitää ihmiset hyvinkin tyytyväisinä osaansa.
        Kolumbian matkani jätti minulle enemmän kysymyksiä kuin vastauksia. Aika oli liian lyhyt ja ensimmäiset pari päivää menee kun saa nestetasapainon toimimaan ja unirytmiin kiinni. Loppuaika meni sitten melkein pakollisiin sukulais-ja ystävätreffeihin, päivällisiin, illallisiin, lounaisiin ja niin edelleen...
        Taas kerran ja hyvin räikeästi nousu esille miten me täällä Pohjolassa jaksamme vaikertaa ja valittaa miten maiden asioita hoidetaan, kun menetetään "jo saavutettuja etuja", miten pakolaiset kuulemma kaatavat täysin budjettimme; miten pelko kasvaa kylillä ja kaduilla ja samanaikaisesti korruptoinut johtoporras piiloittaa rahojaan veroparatiiseihin, ettei vain kansalle tarvisi mitään jakaa omista miljardeistaan.
        Meidän arkipäiväämme täällä katkeroittaa pelkkä saivartelu, kateus, ahneus ja kyyläys.


      • Paloma.se.co kirjoitti:

        Kiitos kawe,
        etenkin voimia antava ja taas kerran muistutti minua siitä että eletään sitä muuallakin ja miten erillaiset ratkaisut samoihin ongelmiin voivat pitää ihmiset hyvinkin tyytyväisinä osaansa.
        Kolumbian matkani jätti minulle enemmän kysymyksiä kuin vastauksia. Aika oli liian lyhyt ja ensimmäiset pari päivää menee kun saa nestetasapainon toimimaan ja unirytmiin kiinni. Loppuaika meni sitten melkein pakollisiin sukulais-ja ystävätreffeihin, päivällisiin, illallisiin, lounaisiin ja niin edelleen...
        Taas kerran ja hyvin räikeästi nousu esille miten me täällä Pohjolassa jaksamme vaikertaa ja valittaa miten maiden asioita hoidetaan, kun menetetään "jo saavutettuja etuja", miten pakolaiset kuulemma kaatavat täysin budjettimme; miten pelko kasvaa kylillä ja kaduilla ja samanaikaisesti korruptoinut johtoporras piiloittaa rahojaan veroparatiiseihin, ettei vain kansalle tarvisi mitään jakaa omista miljardeistaan.
        Meidän arkipäiväämme täällä katkeroittaa pelkkä saivartelu, kateus, ahneus ja kyyläys.

        "Paloma.se.co"

        Minäkin toivotin!
        Miksei minua kiitellä...mutinaa...mutinaa...tyhjä tölkki...mutinaa.
        Hellyyteni budjetti on vaarassa romahtaa tällä menolla.
        Minäkin tarvitsen huumetta Colombiasta.

        H.


      • hunksz kirjoitti:

        "Paloma.se.co"

        Minäkin toivotin!
        Miksei minua kiitellä...mutinaa...mutinaa...tyhjä tölkki...mutinaa.
        Hellyyteni budjetti on vaarassa romahtaa tällä menolla.
        Minäkin tarvitsen huumetta Colombiasta.

        H.

        Pyydän nöyrästi anteeksi jos en ole tarpeeksi huomioinut sinua. Kiitos tervetuloa-toivotuksestasi. Herranjestas, minulta on jo ehtinyt unohtua taas hyvät käytöstavat uudelleen. Luin juuri kommenttiasi minulle että olit oikein riimitellyt minulle Myrskyluodon Palomasta, etsin sitä en löytänyt nyyh.
        Huumeista puhuen....maryjanea poltellaan ilman probleemia etenkin USA:ssa. Colombialaiset tuttavani ja sukulaiseni eivät käytä mitään huumeita: ystävilläni ovat kalliimmat huvitukset ja sukulaisillani ei varat riitä turhiin hömpötyksiin.


      • Maija.Myrskyluodolta
        Paloma.se.co kirjoitti:

        Pyydän nöyrästi anteeksi jos en ole tarpeeksi huomioinut sinua. Kiitos tervetuloa-toivotuksestasi. Herranjestas, minulta on jo ehtinyt unohtua taas hyvät käytöstavat uudelleen. Luin juuri kommenttiasi minulle että olit oikein riimitellyt minulle Myrskyluodon Palomasta, etsin sitä en löytänyt nyyh.
        Huumeista puhuen....maryjanea poltellaan ilman probleemia etenkin USA:ssa. Colombialaiset tuttavani ja sukulaiseni eivät käytä mitään huumeita: ystävilläni ovat kalliimmat huvitukset ja sukulaisillani ei varat riitä turhiin hömpötyksiin.

        Siel se on musaketjus muiden lirkkujen joukos ;))))


      • Maija.Myrskyluodolta
        Paloma.se.co kirjoitti:

        Pyydän nöyrästi anteeksi jos en ole tarpeeksi huomioinut sinua. Kiitos tervetuloa-toivotuksestasi. Herranjestas, minulta on jo ehtinyt unohtua taas hyvät käytöstavat uudelleen. Luin juuri kommenttiasi minulle että olit oikein riimitellyt minulle Myrskyluodon Palomasta, etsin sitä en löytänyt nyyh.
        Huumeista puhuen....maryjanea poltellaan ilman probleemia etenkin USA:ssa. Colombialaiset tuttavani ja sukulaiseni eivät käytä mitään huumeita: ystävilläni ovat kalliimmat huvitukset ja sukulaisillani ei varat riitä turhiin hömpötyksiin.

        Tsori se olikin survaisussa ;)))))


    • vienti.ins

      Jätitkö jotakin jälkeesi, missä kuljitkin? Itse jätin toimivat puutavaran kyllästyslaitokset paikkoihin, joissa kävin.

      • Tällä kertaa ainoastaan hieman rahallista apua ja tietenkin dokumentoin matkani ja jaan sitä blogissani kunhan ehdin.
        Silloin aikanani, työllistin ihmisiä, kasvatin ja koulutin lapsia ja jätin toivottavasti yhden jos toisenkin tiedonhalun siemen itämään lapsen ajatuksessa.
        Puutavaran kyllästyslaitokset ovat tietysti paljon tärkeämpi asia, mutta käsittääkseni sait hyvää palkkaa ja expattilisää et tehnyt sitä pelkästä rakkaudesta kehitysmaan ihmisiin ;)


      • vienti.ins
        Paloma.se.co kirjoitti:

        Tällä kertaa ainoastaan hieman rahallista apua ja tietenkin dokumentoin matkani ja jaan sitä blogissani kunhan ehdin.
        Silloin aikanani, työllistin ihmisiä, kasvatin ja koulutin lapsia ja jätin toivottavasti yhden jos toisenkin tiedonhalun siemen itämään lapsen ajatuksessa.
        Puutavaran kyllästyslaitokset ovat tietysti paljon tärkeämpi asia, mutta käsittääkseni sait hyvää palkkaa ja expattilisää et tehnyt sitä pelkästä rakkaudesta kehitysmaan ihmisiin ;)

        Kun niille kehitysmaan kyläpäälliköille sun muille rosvoille piti maksaa, että työkaluja ei varasteta ennen kuin työ on valmis.
        Turhaa oli verottajalle yrittää selostaa korruptioista. Olisi tullut syyte. Ei niihinkään hommiin enää löydy riittävän hulluja. Kun korruptioiden jälkeen ei omaan käteen paljon jäänyt. Iloa turisteille, minä olen onnessani täällä kotomaassa.


      • vienti.ins kirjoitti:

        Kun niille kehitysmaan kyläpäälliköille sun muille rosvoille piti maksaa, että työkaluja ei varasteta ennen kuin työ on valmis.
        Turhaa oli verottajalle yrittää selostaa korruptioista. Olisi tullut syyte. Ei niihinkään hommiin enää löydy riittävän hulluja. Kun korruptioiden jälkeen ei omaan käteen paljon jäänyt. Iloa turisteille, minä olen onnessani täällä kotomaassa.

        Uhan vain silkasta uteliaisuudesta: oliko kehitysmaasi sama kuin minun kehitysmaani? Ajankohta kiinnostaa myös.


    • kiva.kun.palasit

      Tervetuloo, kyllä sua on ootettukin, palstan taso nousi heti.

    • Terve tuloa kotiin Ruotsiin!

      • Kiitos, kiva.kun.palasit ja xx9 :)


      • Paloma.se.co kirjoitti:

        Kiitos, kiva.kun.palasit ja xx9 :)

        Kiitos.


    • Kansa

      Nimien kerääminen kansalaisaloitteeseen kansanäänestyksen järjestämiseksi metsähallituslain kumoamisesta on alkanut.

      Käykää allekirjoittamassa!

      Aloitteen voi allekirjoittaa oikeusministeriön ylläpitämässä palvelussa: https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/1986

      Uusi metsähallituslaki yhtiöittämisineen ja kolmansine taseineen on ilmeinen uhka Suomen luonnolle. Perustuslain 20 §:n mukaan vastuu luonnosta ja sen monimuotoisuudesta kuuluu kaikille.

      Suomen kansalaisina tunnustamme tämän vastuun ja vaadimme, että meitä kuullaan yhteistä ympäristöämme koskevassa päätöksenteossa.

      Kansalaisaloite on lakiehdotus kansanäänestyksen järjestämiseksi uudesta metsähallituslaista. Äänestyksessä esitettäisiin seuraava kysymys: ”Kannatatko uuden metsähallituslain kumoamista?” Äänestäjän tulisi vastata kysymykseen joko "KYLLÄ" tai "EI".

      Kansalaisaloite koskee nimenomaan kansanäänestyksen järjestämistä, koska ei ole mitään syytä uskoa, että nykyeduskunta kumoaisi uuden metsähallituslain uudessa käsittelyssä. Perusteluthan kaikuivat nytkin kuuroille korville.

      Sen sijaan poliittisten päättäjien olisi lähes mahdoton olla kunnioittamatta kansanäänestyksen tulosta. Äänestys kertoisi yksiselitteisesti, hyväksyvätkö suomalaiset uuden metsähallituslain.

      Lisäksi kansanäänestys on ainoa tapa punnita lain legitimiteetti tilanteessa, jossa lainsäädäntöprosessi ei vastannut avoimen demokratian vaatimuksia. Esimerkiksi yhtiöittämisen välttämättömyyttä korostavat perustelut eivät pitäneet paikkaansa.

      Edustuksellinen demokratia ei tarkoita sitä, että vaalien jälkeen valtapuolueilla olisi neljä vuotta aikaa toteuttaa visioitaan muusta yhteiskunnasta piittaamatta. On äärimmäisen vaarallista, jos lainsäätäjät eivät välitä tosiasioista eivätkä kansalaisten, alueiden, asiantuntijoiden, järjestöjen ja asiantuntijaorganisaatioiden vastalauseista.

      Jos me hyväksymme tämän nyt, kun vaakakupissa on kolmannes Suomen pinta-alasta, yhteinen kansallisaarteemme, mitä voimme odottaa tulevaisuudessa tapahtuvan?

      Kansalaisaloitteen yksityiskohtaiset perustelut löytyvät allekirjoituspalvelusta sekä Minimahdin artikkelista. Levitä alussa olevaa allekirjoitus-linkkiä tai artikkelia nimikeräyksen alkamisesta: https://goo.gl/0IQuM0

      Käydään siis töihin: allekirjoittakaa & jakakaa tietoa. Annetaan aloitteelle lentävä lähtö!

      Kiitos kaikille & keväisiä päiviä!

      • En ole kansalainnen Paloma en tiedä, turhaa kirjoitusta ei apinoille!


      • xx9 kirjoitti:

        En ole kansalainnen Paloma en tiedä, turhaa kirjoitusta ei apinoille!

        Toi ei ollut minulta, xx9. Minäkään en ole kansalainen enkä tiedä koko aloitteesta yhtään mitään :)


      • "Kansa"

        Valitettavasti.
        Aika on muuttumassa.
        Luonnon-Suojelukin on alkanut muuttaa Kiinaan.
        Sinne minne työtkin muuttavat.
        -
        Pelastakaamme siis Suomi, antamalla maat, mannut ja metsät vapaalle, reilulle
        kaupalle.
        Meillä ei ole enää muuta.

        H.


      • hunksz kirjoitti:

        "Kansa"

        Valitettavasti.
        Aika on muuttumassa.
        Luonnon-Suojelukin on alkanut muuttaa Kiinaan.
        Sinne minne työtkin muuttavat.
        -
        Pelastakaamme siis Suomi, antamalla maat, mannut ja metsät vapaalle, reilulle
        kaupalle.
        Meillä ei ole enää muuta.

        H.

        Luin aloitteen, kommentoin sitä (hieman) toisaalla.
        Metsäfanina allekirjoittaisin heti jos olisin kansalainen. Tarvii usuttaa Lutunen lukemaan se jos se vaikka allekirjoittaisi kun on kaksoiskansalainen.
        Kun ollaan tuolle tielle lähdetty, niin sieltä ei ole paluuta ennekuin viimeisetkin Lapin aarniohongat on jossain russkien huviloiden seinässä. Nyt ne myy jo Karjalan koivikoita verkkosäkeissä kaikissa Ruotsin tavarataloketjuissa, huoltoasemilla, Lidleissä. Siat.
        (Ps. Omistakin maista osa meni suojeluun, joskus kauan, kauan siten.. HYVÄ asia, kun ajattelee miten asiat sitten kehittyivät ja miten suuri ihmisen ahneus on. )


      • Paloma.se.co kirjoitti:

        Luin aloitteen, kommentoin sitä (hieman) toisaalla.
        Metsäfanina allekirjoittaisin heti jos olisin kansalainen. Tarvii usuttaa Lutunen lukemaan se jos se vaikka allekirjoittaisi kun on kaksoiskansalainen.
        Kun ollaan tuolle tielle lähdetty, niin sieltä ei ole paluuta ennekuin viimeisetkin Lapin aarniohongat on jossain russkien huviloiden seinässä. Nyt ne myy jo Karjalan koivikoita verkkosäkeissä kaikissa Ruotsin tavarataloketjuissa, huoltoasemilla, Lidleissä. Siat.
        (Ps. Omistakin maista osa meni suojeluun, joskus kauan, kauan siten.. HYVÄ asia, kun ajattelee miten asiat sitten kehittyivät ja miten suuri ihmisen ahneus on. )

        "Paloma.se.co"

        "Eli, ei pidä vaatia hyvää palvelua, jos ei pysty sitä maksamaan.
        Huono-palkkaiset hoitajat ovat oma vika"

        Viittaan tuolla myös siihen, että maan on ruokittava jokaisen
        kansalaisistaan hyvin, tavalla tai toisella.
        -
        Maan-omistajat on alistettava! :)

        H.


      • Suomi on elänyt ja elää metsästä.
        Jos hyyvinvointia halutaan, niin tarvitaan vienti-euroja, ja niitä ei jatkuvalla metsiensuojelulla tule.
        Metsä uudistuu halusimme tai ei.
        Suomessa on suojeltu metsiä liaankin paljon.
        Metsää ei voi Suomessa hakkaamalla pilalle panna.
        Jos metsä hakataan aukoksi, aina Oulun korkeudelle 30 vuodessa tulee luontaisesti uusi metsä, istutettuna 20 vuodessa.
        Sinne vaan allekirjoittamaan sellaiset, jotka haluaa, että elintaso tippuu kehitysmaaluokkaan.
        Minä mielelläni haluan elää jonkinmoisessa hyvinvointivaltiossa., jossa on jokaiselle tasavertaiset mahdollisuudet.


      • Paloma.se.co kirjoitti:

        Toi ei ollut minulta, xx9. Minäkään en ole kansalainen enkä tiedä koko aloitteesta yhtään mitään :)

        Men kuka kirjoittaa--- onko huumeita?


      • xx9 kirjoitti:

        Men kuka kirjoittaa--- onko huumeita?

        Ei nyt sentään....:) ainakaan meidän huushollissa.


      • Paloma.se.co kirjoitti:

        Luin aloitteen, kommentoin sitä (hieman) toisaalla.
        Metsäfanina allekirjoittaisin heti jos olisin kansalainen. Tarvii usuttaa Lutunen lukemaan se jos se vaikka allekirjoittaisi kun on kaksoiskansalainen.
        Kun ollaan tuolle tielle lähdetty, niin sieltä ei ole paluuta ennekuin viimeisetkin Lapin aarniohongat on jossain russkien huviloiden seinässä. Nyt ne myy jo Karjalan koivikoita verkkosäkeissä kaikissa Ruotsin tavarataloketjuissa, huoltoasemilla, Lidleissä. Siat.
        (Ps. Omistakin maista osa meni suojeluun, joskus kauan, kauan siten.. HYVÄ asia, kun ajattelee miten asiat sitten kehittyivät ja miten suuri ihmisen ahneus on. )

        Ymmärsinkö oikein, olet luopunut suomen kansalaisuuresta?


      • MiksiMenetitSen
        Paloma.se.co kirjoitti:

        Toi ei ollut minulta, xx9. Minäkään en ole kansalainen enkä tiedä koko aloitteesta yhtään mitään :)

        Siis häh, eikö sinulla ole Suomen kansalaisuutta ja silti usein esiinnyt täällä Ruotsissa asuvana suomalaisena?????


      • MiksiMenetitSen kirjoitti:

        Siis häh, eikö sinulla ole Suomen kansalaisuutta ja silti usein esiinnyt täällä Ruotsissa asuvana suomalaisena?????

        Passi on vain pahvikantinen pieni vihko.
        Identiteetti asuu sydämessä.
        Älä mene arvostelemaan valintojani ellet ole kävellyt mailia minun sandaaleissani.


      • Paloma.se.co kirjoitti:

        Passi on vain pahvikantinen pieni vihko.
        Identiteetti asuu sydämessä.
        Älä mene arvostelemaan valintojani ellet ole kävellyt mailia minun sandaaleissani.

        "Paloma.se.co"

        Olen pahoillani minäkin.
        Se ei ole noin.
        Edelleenkin ihmettelen kirjoituksiasi "Suomalaisena".
        Olet kuin hytinä siivoojana.
        Pahvi-kantinen vihko.
        Minäkin arvostelen!
        Kirjoita kuka ja miten olet.
        Sinä et ole Suomalainen enää koskaan.

        H.


      • hamaanloppuunasti
        Paloma.se.co kirjoitti:

        Passi on vain pahvikantinen pieni vihko.
        Identiteetti asuu sydämessä.
        Älä mene arvostelemaan valintojani ellet ole kävellyt mailia minun sandaaleissani.

        Suomalaiselle Suomen passi ei ole vain pieni pahvikantinen vihko, itselleni yksi viimeisistä asioista josta koskaan luopuisin.

        Nyt ymmärrän paremmin jatkuvan suomalaisten ja suomalaisuuden pilkkaamisesi, sinussa itsessäsi ei ole sitä.


      • bessie-
        hunksz kirjoitti:

        "Paloma.se.co"

        Olen pahoillani minäkin.
        Se ei ole noin.
        Edelleenkin ihmettelen kirjoituksiasi "Suomalaisena".
        Olet kuin hytinä siivoojana.
        Pahvi-kantinen vihko.
        Minäkin arvostelen!
        Kirjoita kuka ja miten olet.
        Sinä et ole Suomalainen enää koskaan.

        H.

        :D
        "Minäkin arvostelen!" :D :D :D

        Suomalaisuus ei todellakaan poistu ihmisestä kansalaisuuden vaihtamisen myötä.


      • hamaanloppuunasti kirjoitti:

        Suomalaiselle Suomen passi ei ole vain pieni pahvikantinen vihko, itselleni yksi viimeisistä asioista josta koskaan luopuisin.

        Nyt ymmärrän paremmin jatkuvan suomalaisten ja suomalaisuuden pilkkaamisesi, sinussa itsessäsi ei ole sitä.

        Kansalaisuus on paperi ja paperi kestää sen mitä siihen kirjoitetaan.
        Minulla oli Suomen passi vuoteen '89. Kaksikymmentä vuotta. Kun otin Ruotsin kansalaisuuden tein sen käytännön syistä, en tunnesyistä. Olen prikulleen yhtä suomalainen (tai sitten ehkä vielä enemmän nyt) kuin mitä olin v. '90. En ole koskaan pilkannut suomalaisia. Olen esittänyt kritiikkiä, ikäänkuin ulkosuomalaisen näkökulmasta. Se ei tarkoita sitä ettenkö olisi ylpeä omasta suomalaisuudestani.


      • Paloma.se.co kirjoitti:

        Kansalaisuus on paperi ja paperi kestää sen mitä siihen kirjoitetaan.
        Minulla oli Suomen passi vuoteen '89. Kaksikymmentä vuotta. Kun otin Ruotsin kansalaisuuden tein sen käytännön syistä, en tunnesyistä. Olen prikulleen yhtä suomalainen (tai sitten ehkä vielä enemmän nyt) kuin mitä olin v. '90. En ole koskaan pilkannut suomalaisia. Olen esittänyt kritiikkiä, ikäänkuin ulkosuomalaisen näkökulmasta. Se ei tarkoita sitä ettenkö olisi ylpeä omasta suomalaisuudestani.

        Tää edellinen vastaus oli myös hunkszille tarkoitettu.


      • hunksz kirjoitti:

        "Paloma.se.co"

        Olen pahoillani minäkin.
        Se ei ole noin.
        Edelleenkin ihmettelen kirjoituksiasi "Suomalaisena".
        Olet kuin hytinä siivoojana.
        Pahvi-kantinen vihko.
        Minäkin arvostelen!
        Kirjoita kuka ja miten olet.
        Sinä et ole Suomalainen enää koskaan.

        H.

        Hunkszille vielä: en minä kirjoita koskaan "suomalaisena" vaan ihan omana itsenäni. Palomana. Monikerroksinen keltasipuli: kun tarpeeksi syvälle kuorii tulee suomalainen sydän vastaan.


      • ent.siivoojaparka
        hamaanloppuunasti kirjoitti:

        Suomalaiselle Suomen passi ei ole vain pieni pahvikantinen vihko, itselleni yksi viimeisistä asioista josta koskaan luopuisin.

        Nyt ymmärrän paremmin jatkuvan suomalaisten ja suomalaisuuden pilkkaamisesi, sinussa itsessäsi ei ole sitä.

        Onko siis mielestäsi kaikki heti sillä hetkellä oikeasti suomalaisia, jotka ovat saaneet Suomen kansalaisuuden ja suomalaisen passin (vaikka eivät osaisi kunnolla suomenkieltäkään)?


      • ent.siivoojaparka
        Paloma.se.co kirjoitti:

        Hunkszille vielä: en minä kirjoita koskaan "suomalaisena" vaan ihan omana itsenäni. Palomana. Monikerroksinen keltasipuli: kun tarpeeksi syvälle kuorii tulee suomalainen sydän vastaan.

        Puhutte selvästikin hunkszin kanssa eri asioista.
        Sinä puhut suomalaisesta ja hunksz Suomalaisesta, mikä on nähtävästi tarkoitettu sukunimeksi, koska on isolla alkukirjaimella.


    • Kaikki on nollaa pieinessä apina maassa Suomessa, kukaan ei tiedä mikä on Suomi TE nollat. Maailma on suuri ja Suomi on nolla. Tulee olemaan.

    • Mitkä liikkuu on huumeet ja huorat näissä maissa ei kukaan muu 100% takuu näin on.

      • Heillä on rahaa--- miljoonia--


    • OWT

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      428
      9347
    2. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      59
      2446
    3. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      44
      1855
    4. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      27
      1659
    5. IS Viikonloppu 29.-30.6.2024

      Melko hyvä 3- -tasoiseksi merkitty Kovis Jari Keräseltä. Pääkuvan merkitys on varsin vähäinen rajoittuen alakulman aukio
      Sanaristikot
      89
      1428
    6. Kysymystä pukkaa

      Mitä aiot tehdä kun näet hänet seuraavan kerran? Vai oletko kuin ei mitään....
      Ikävä
      122
      1349
    7. Kuolemanraja kokemukset ovat kulttuurisidonnaisia.

      Kuolemanraja kokemukset ovat kulttuurisidonnaisia. Kristilliset ääriainekset pelottelevat ihmisiä edelleen IKUISELLA hel
      Hindulaisuus
      366
      1240
    8. Kuvaile kaivattuasi kolmella

      Emojilla. Oma vastaus 💨🚮💣
      Ikävä
      141
      1179
    9. Suviseurat

      Kamala onnettomuus tapahtunut subiseuroissa
      Hyrynsalmi
      19
      1139
    10. Tässä viimeinen mahdollisuutesi nainen

      Kysyä tai sanoa minulle, jos jotain jäi vuosien takaisista. Sen verran meillä oli kuitenkin jotain, että välillä mietin
      Ikävä
      54
      1042
    Aihe