Nut kun olen pari vuotta opiskelut suome parhaassa amk:ssa niin olen tajunnut yhden asian.
Opiskelen alaa jossa "ainoa" opettaja ei omaa minkäänlaisia opetuksen taitoja.
Nyt tuntuu todella turhalle koska odotin pääseväni työelämään ihmisenä jolla olisi homma hallussa jotenkin, mutta tämän opettajan ansiosta kukaan tuolta alalta ei tule osaamaan yhtään mitään alaan liittyvää.
Onko muilla vastaavia kokemuksia? Itse toivon että olisin hakenut eri kouluun.
Koulunkäymisen turhuus täällä
34
468
Vastaukset
- Sosionomiksi-eksynyt
Kyllä on. Koulut on opettajien suojatyöpaikkoja ja ei niissä varsinkaan aikuinen ihminen mitään opi.
- kiisoopl
No jos ei amikset ja koulut kelpaa, niin kannattaisko koittaa yliopistoa tai muuta korkeakoulua?
- AMKOO
Siis amiksessa oppii, mutta lukio, ammatttikorkea ja yliopisto on turhia.
- amikset.lol
AMKOO kirjoitti:
Siis amiksessa oppii, mutta lukio, ammatttikorkea ja yliopisto on turhia.
Unohdit perustella, mutta ei kait sitä voikaan odottaa amikselta, joka ei osaa edes keskustelun periaatteita. :D
- Perustele-sinä
amikset.lol kirjoitti:
Unohdit perustella, mutta ei kait sitä voikaan odottaa amikselta, joka ei osaa edes keskustelun periaatteita. :D
Amiksesta valmistutaan töihin. Luehan sinä killisilmä niitä kirjoja ja laita aivot täysin offille. Voisitko perustella, miksi kyseenalaistat AMK:n mielipidettä ja nostat käytännöntaidottomia tomppeliyliopistopellejä jalustalle?
- köyhä.amis.lol
Perustele-sinä kirjoitti:
Amiksesta valmistutaan töihin. Luehan sinä killisilmä niitä kirjoja ja laita aivot täysin offille. Voisitko perustella, miksi kyseenalaistat AMK:n mielipidettä ja nostat käytännöntaidottomia tomppeliyliopistopellejä jalustalle?
Hyvin perusteltu! :D Miksiköhän niitä kirjoja luetaan? Ovatko kirurgi, lakimies tai opettaja ammattitaidottomia turhakkeita? Sulla ei ole mitään tietoa tai omaa kokemusta korkeakoulusta ja silti koet niistä jotain tietäväs.
Mielipiteet on turhia, jos niitä ei osaa edes auttavasti perustella. Lisäksi yleistät kaikki yliopiston käyneet käytännöntaidottomiksi, vaikka se on vain omaa ennakkoluuloasi, eikä perustu mihinkään todennettuun. - Oliko-yllätys
köyhä.amis.lol kirjoitti:
Hyvin perusteltu! :D Miksiköhän niitä kirjoja luetaan? Ovatko kirurgi, lakimies tai opettaja ammattitaidottomia turhakkeita? Sulla ei ole mitään tietoa tai omaa kokemusta korkeakoulusta ja silti koet niistä jotain tietäväs.
Mielipiteet on turhia, jos niitä ei osaa edes auttavasti perustella. Lisäksi yleistät kaikki yliopiston käyneet käytännöntaidottomiksi, vaikka se on vain omaa ennakkoluuloasi, eikä perustu mihinkään todennettuun.No mutta ethän sinäkään perustele muuta kuin stereotypioiden ja vääristyneellö arvomaailmallasi. Missä nimimerkki "perustele sinä" sanoi, ettei ole ammattikorkeakoulututkinnon suorittanut tai ammattikorkeassa? -Tarkkuutta, tarkkuutta!
Kirurgin työ ei ole lukemista, se on rutiinia. Lakimies on turha ammatti, jos elämän jatkumoa ajatellaan. Jokainen voi ajaa omaa asiaansa ja se onnistuu kyllä. Ja opettaja lukee ja kyseenalaistamatta jakaa lukemaansa, eli on tyhmä.
Nämä em. ammatit korvataan seuraavan 10 vuoden aikana, kirurgi ehkä on vähän pidempään.
- Amisv0lvo
Hukkaan näyttää menneen nämä sinun pari vuotta, kun et vielä edes kirjoittaa osaa. Vaikka opiskeletkin "suomen parhaassa amk:ssa". Olisiko syytä katsoa peiliin?
- NoN11npä
No tätä se juuri on. Opettajat on kerätty yliopistoista ja melkein kaikilla tohtorin tai lisensiaatin paperit, että saataisiin laadukasta koulutusta AMK:ssa. Sitten nämä meidän omat kaikentietävät opiskelijat tulee sinne syljeksimään seinille ja valittamaan, kun on niin huonoa opetusta. Todellakin: peiliin katsomisen paikka. Jos ei itse ole valmis tekemään työtä opintomenestyksen eteen, niin ei se opiskelu silloin suju missään muuallakaan. Menestyjä ei kysy miksi pitää hypätä, vaan miten korkealle pitää hypätä.
- Voi-vitun-hullut
En tiedä mitä sinä ääliö olet opiskellut, mutta ilmeisesti liikaa. Ja täälläkö sitä parasta antia pitää kirjoittaa ja antaa? Eikö se ole egoilua? Jokainen osaa kirjoittaa, kun aikas on ja intressi.
- Teoria-vast-käytäntö
NoN11npä kirjoitti:
No tätä se juuri on. Opettajat on kerätty yliopistoista ja melkein kaikilla tohtorin tai lisensiaatin paperit, että saataisiin laadukasta koulutusta AMK:ssa. Sitten nämä meidän omat kaikentietävät opiskelijat tulee sinne syljeksimään seinille ja valittamaan, kun on niin huonoa opetusta. Todellakin: peiliin katsomisen paikka. Jos ei itse ole valmis tekemään työtä opintomenestyksen eteen, niin ei se opiskelu silloin suju missään muuallakaan. Menestyjä ei kysy miksi pitää hypätä, vaan miten korkealle pitää hypätä.
Kaikista parhaita opettajia on ne joilla on itselläkin työkokemusta.
- Humakka
Olet perusteissa ihan oikeassa DI ei ole oikea opettaja. Pelkkä asioiden esilletuominen ja omien kokemusten subjektiivinen kertominen ei ole opettamista.
- Kyllä-niin
Totta. Toisaalta subjektiivinen kokemus on hyvä asia, mutta sitä pitää osata perustella objektiivisella näytöllä.
- Niettämissä
Mikä on Suomen paras amk? Ei ainakaan ykskään pk-seudun eikä Ainakaa jamk.
- Näin_se_vain_on
Minä taas olen havainnut, että opetus tai jopa sen täydellinen puuttuminen ei ole estänyt kykeneviä ja motivoituneita kehittymään alansa parhaiksi. Vain surkimukset panevat omat puutteensa muiden syyksi.
- VirtanenMobiili
Kummallisen vähän on kuitenkin Virtasen autotallissa syntynyt Ferrarin tappajia, vaikka eihän sellaisen tekemiseen mitään taitoa tai opiskelua tarvita! Ehei, kyllä se syntyy ihan maalaisjärjellä! Mitäs sitä nyt opiskelemaan! :D
- Näin_se_vain_on
VirtanenMobiili kirjoitti:
Kummallisen vähän on kuitenkin Virtasen autotallissa syntynyt Ferrarin tappajia, vaikka eihän sellaisen tekemiseen mitään taitoa tai opiskelua tarvita! Ehei, kyllä se syntyy ihan maalaisjärjellä! Mitäs sitä nyt opiskelemaan! :D
En suinkaan tuollaista väittänyt. Ihminen voi opetella teoreettisiakin asioita aivan itse, kun hänellä on jonkinlaiset perusteet hallussaan. Motivoituneet huippukyvyt pääsevät tätä kautta yllättävän pitkälle, vaikka taavi tavalliset tarvitsevatkin yleensä ainakin jonkin verran ohjausta. Huipuksi päästäkseen aivan millä alalla tahansa ihmisen on joka tapauksessa opiskeltava omaehtoisesti ja lisäksi paljon.
Lisäksi en pidä superautojen suunnittelua ja rakentamista minään huippusuorituksena, sillä käytössä olevat resurssit ovat suuret ja tulokselle asetetut rajoitteet vähäiset aivan mihin tahansa sarja-ajoneuvoon verrattuna.
- Kameleontti_on_hän
Elämä olisikin helppoa, jos kaikki ammatit olisivat olemassa tyyliin hitsari, kuormurinkuljettaja,kokki, kirjanpitäjä,muurari,merikapteeni, opettaja,sairaanhoitaja josta valita itsellensä sopiva ja kiva. Tarjolla olisi kiinteä valikoima/kirjo valmiita speksattuja ammatteja, joita sitten opiskelemme koulussa ja sitten työelämässä toteutamme annettujen oppien mukaisesti. Onneksi maailma ei ole noin yksioikoisen yksinkertainen ja mitäänsanomaton. Silloinhan mikään maailmassa ei muuttuisi, vaan jäisi lähes paikoillensa ikuisiksi ajoiksi. Itse olen koulutukseltani mm. markkinointilinjan yo-merkonomi. Se ei ole mikään ammatti. Olen myös insinööri (kone- ja metallitekniikka). Sekään ei ole ammatti. Olen lisäksi tietotekniikan DI. Sekään ei ole mikään valmis ammatti. Olen joutunut hakeutumaan ammatteihin ja tehtäviin, joihin minulla ei ole ollenkaan täsmäkoulutusta. Siitä on ollut iso apu elämässäni. Minulle on kehittynyt ilmiömäinen taito ideoida ja oppia melkein mitä vain. Olen eräänlainen kameleontti. Suosittelen.
- Luulee_hän_liikaa
Sinulla näyttää olevan kumma käsitys, että vain sinun ammattisi on vaihteleva. Kyllä esimerkiksi lounasravintolan ja gourmeeravintolan kokeilla on aivan erilainen osaamisalue. Tai jäänsärkijän tai jättitankkerin kapteenilla.
Kohotat vain oman osaamisesi jostakin syystä muiden osaamisalueiden yläpuolelle.
- Yksityisajattelija
No ehkäpä Suomen parasta amkia ei ole valittu sillä perusteella, että missä on opettajilla parhaat opetustaidot. Valintakriteereitä on monia, ja varmaan aivan yhtä monta "parasta" - riipuen siitä, mitä tekijöitä kukakin pitäää tärkeinä.
Mikä muuten on tuo aloituksessa mainitsemasi Suomen paras amk? Ja millä kriteereillä se on valittu parhaaksi? - EnnemminPitkäaikais
Lopetin työvoimatoimiston tukemisen, eli kieltäydyn koulutuksesta... ^^ ei jaksa maksaa tyhjästä....
- LoputonRimpi
Kyllä niitä on. On melkoinen akrobaatti kun osaa tasapainotella kaikkien opettajien kanssa ja selvittää millä perusteella ne antaa arvosanat, että vaatiiko ne täydellisiä vastauksia, vai rankaiseeko ne sellaisista... Aika temppuilua.
- 16161616
Tulee jotenkin oma ammattikoulu mieleen. Opettajat yleensä noin 30min myöhässä. Tulevat avaamaan oven luokkaan ja katoavat loppupäiväksi jonnekkin. Tulevat yleensä siinä puolenpäivän aikaan katsomaan onko porukka paikalla, ja jos ei ole niin laittavat poissaolomerkinnän. Monesti ollaankin koko luokan kesken mietitty, että millä oikeudella opettaja laittaa poissaoloja kun itsekään ole kuin ehkä 15min 8h koulupäivästä paikalla. Yritä siinä sitten olla motivoitunut opiskelija kun mitään tehtäviä ei anneta, mitään ei opeteta.
Olen itsekkin alkanut nyt enenemissä määrin vain olemaan pois koulusta kun ei vain enää kiinnosta mennä sinne istumaan 8h tekemättä mitään. Vietän mieluummin aikaani harrastusten parissa kuin istuisin 8h tekemättä mitään.
Tiedän ettei se ole missään muodossa oikein. Mutta jos opiskelijoilta vaaditaan ns. kunnioitusta opettajia kohtaan, niin odotan kyllä samaa oppilaita kohtaan- SiisMitähänKettua
Onko jossain AMK:ssa tuollaisia opettajia, jotka ei ole edes paikalla? Meillä ainakin aikanaan ilmoitettiin reilusti ja etukäteen, jos tunnit oli peruttu, että opiskelijoille jää enemmän aikaa tehdä harjoitustöitä, tai jotain muuta hyödyllistä. AMK:ssa harvoin tekeminen loppuu kesken kurssien suhteen. Pikemminkin aika loppuu kesken.
- amkvsyliopisto
Nyt täytyy muistaa, että opiskelet nimenomaan AMK:ssa. Suomen parhain AMK, missä ikinä sijaitsee mielestäsi, on kuitenkin huonompi laatuisempi kuin Suomen huonoin yliopisto. Tietenkin riippuu myös alasta mitä opiskelet, esimerkiksi en olisi yllättynyt, että tradenomien koulutus olisi erityisen huonoa, sillä alaa voi kuitenkin opiskella yliopistossa, mikäli motivaatio riittää, ja jos ei riitä, niin asiasta ei voi syyttää muuta kuin itseään. Tämän lisäksi, jos rehellisesti puhutaan, niin AMK:sta valmistuneelta en odota sitä, että hänellä olisi homma hallussa.
- NohNoh2
Noh noh. Ei pidä alkaa mollata, jos on jossain kuusankosken peräkylän amk:ssa käynyt ovella kääntymässä. Skaala on erittäin laaja, AMK:hon pääsee ehkä jossain helposti, ja opetus on sitten mitä on, mutta on siellä sellaisiakin opinahjoja, joissa on aidosti korkeakoulun meininki ja vaatimukset! En alkaisi ollenkaan puhumaan merkittävästä tasoerosta yliopiston ja amk:n välillä, koska myös yliopistoon pääsee halutessaan todella helposti, ja opetus ei ole sielläkään virheetöntä tai lähelläkään täydellistä.
Tietysti, jos on vähän huono itsetunto, niin voihan sitä uskotella itselleen vaikka mitä, mutta ei pidä alkaa uskotella itselleen, että on jonkin ihmisryhmän yläpuolella automaattisesti, jos käy tietyn koulun. Tähän on moni viisaampikin kompastunut. Tarjotaan aivokalvon tulehdukseen buranaa, leikataan väärää jalkaa jne. Todistin tässä vähän aikaa sitten tapahtumaa, jossa sairaanhoitaja saneli tohtorille, miten vammaa pitää hoitaa oikein. Tämä siksi, että sillä yliopiston käyneellä toopella ei ollut pienintäkään ymmärrystä, mitä olisi pitänyt tehdä. Silmät vaan pyöri ja mitään ei tullut ulos. - On_aivan_selvää
NohNoh2 kirjoitti:
Noh noh. Ei pidä alkaa mollata, jos on jossain kuusankosken peräkylän amk:ssa käynyt ovella kääntymässä. Skaala on erittäin laaja, AMK:hon pääsee ehkä jossain helposti, ja opetus on sitten mitä on, mutta on siellä sellaisiakin opinahjoja, joissa on aidosti korkeakoulun meininki ja vaatimukset! En alkaisi ollenkaan puhumaan merkittävästä tasoerosta yliopiston ja amk:n välillä, koska myös yliopistoon pääsee halutessaan todella helposti, ja opetus ei ole sielläkään virheetöntä tai lähelläkään täydellistä.
Tietysti, jos on vähän huono itsetunto, niin voihan sitä uskotella itselleen vaikka mitä, mutta ei pidä alkaa uskotella itselleen, että on jonkin ihmisryhmän yläpuolella automaattisesti, jos käy tietyn koulun. Tähän on moni viisaampikin kompastunut. Tarjotaan aivokalvon tulehdukseen buranaa, leikataan väärää jalkaa jne. Todistin tässä vähän aikaa sitten tapahtumaa, jossa sairaanhoitaja saneli tohtorille, miten vammaa pitää hoitaa oikein. Tämä siksi, että sillä yliopiston käyneellä toopella ei ollut pienintäkään ymmärrystä, mitä olisi pitänyt tehdä. Silmät vaan pyöri ja mitään ei tullut ulos.Nin, ammattikorkeakouluthan tuottavat superosaajia, jotka tekevät jatkuvasti täysin virheetöntä tulosta ja vielä ällistyttävällä vauhdilla. Käytännön osaajia kun ovat. Ammattikorkeakoulu tuottaa muutamassa vuodessa surkeimmastakin amislaisesta ja usein jopa ylioppilaasta tällaisen osaajan, niin tehokasta on opetus.
Tähon eivät yliopiston teoriapellet koskaan pysty.
- rofessor9000
Korkeakouluissa opettajina paljolti henkilöitä, jotka eivät ole päivääkään tehneet ns oman alansa oikeita työtehtäviä, vaan suurin osa on päätynyt rofessoreiksi suoraan koulun penkiltä kirjaa lukemalla. Sitten pitäisi vielä koittaa opettaa jotain käytännön asioita opiskelijoille... Ei siitä vaan tule mitään.
- tutkijaj
Suurin osa? Mihin lähteeseen perustat väitteesi?
- rofessor9000
tutkijaj kirjoitti:
Suurin osa? Mihin lähteeseen perustat väitteesi?
Siihen ei nyt lähteitä tarvitse. Yliopistolaiset ovat pelkkiä teoriapellejä, joilla ei ole mitään tuntumaa käytännön elämään. Hyvä että osaavat itse housunsa napittaa.
- fasfsdafas314
Nyt on kyllä niin pettyneen valkoroskan huutelua :D
- menes.jo.hiekkalaatikoll
rofessor9000 kirjoitti:
Siihen ei nyt lähteitä tarvitse. Yliopistolaiset ovat pelkkiä teoriapellejä, joilla ei ole mitään tuntumaa käytännön elämään. Hyvä että osaavat itse housunsa napittaa.
Sä kirjotat sitä diskurssia itse, mitä sä yrität vastustaa. Raukka polo et vaan tajua sitä koulutuksen puutteessas.
- Siilotanssit
Pahin on, että he eivät ole oikeita opettajia, vaan teknokraatteja. Heidän on kirjoitettava lukkarinsa siitä, mitä heille itselleen on opetettu Kekkoslovakiassa.
- Koulunkäyminen
Oppimisen kirjoittamaton lak:. Hyvä koulumenestys on perinnöllistä, mutta huono on aina opettajan vika.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.33080141 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!
Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit02490Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill672230- 1771896
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä161462- 1121307
Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie91301Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181741264RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j601240Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j421127