Kokemuksia kaivataan

niintaieikosk

Maailman ympari matka kiinnostaa. Kerro omasta kokemuksistasi.

4

184

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Toluca

      Taitaa olla aika vähän niitä todellisia maailmanympäri tallaajia, ja varsinkaan eivät lueskele kesäaikaan. Itsellä olisi samanmoinen ajatus näin vanhoilla päivillä joutaen. En kylläkään juuri odota että muut kertoisivat sellaista, jonka perässä lähtisin ramppaamaan.
      On sen verran tuota reppureissaamista kuitenkin takana, että katson muualta ja paikallisilta kyselemällä kulloisenkin kiinnostavan asian. Käytännössä olen puoli maailmaa kierrellyt, vaikkakin useita vuosia aiemmin, jolloin voisi väittää kaiken olleen helpompaa. Tärkeintä on, että ei lähde joka jopparin houkutuksiin, eikä yleisesti kalliille matktoimistomatkoille. Paikalliset pikkujärjestäjät kylläkin antavat tarkalle tinkijälle monipuolisen ja hyvän kokemuksen nähtävyyksistä. Missään ei ole vaarassa, jos ei mene väärään paikkaan väärään aikaan, ei rehentele, eikä anna vedättää itseään.
      Paikalliset tuttavat ovat tosi tärkeitä joissakin maissa, jos viipyy vähänkin pitempään. Ne tuttavat on kuitenkin osattava katsoa, millaisia ottaa!

    • wolloomooloo

      Ratkaistavia asioita ovat rahoitus, aikataulu ja kenen kanssa lähtee reissuun. Viimeisin voi olla vaikea kohta, jos tavat, rahat ja toiveet eroavat. Pitäisi olla yhteinen näkemys, minkä tasoisissa paikoissa yövytään ja missä syödään jne. Tyynenmeren ylitys on sitovin asia. Joka paikasta kun ei mene lentoja joka paikkaan. Pitkällä reissulla pitää varautua siihen, että joku tulee kipeäksi, varusteita hajoaa/katoaa jne. Shoppailua ei tarvitse juuri harrastaa. Sen sijaan espanjan kieltä kannattaa harrastaa. Jos on paljon rahaa ja aikaa, niin mikään ei ole ongelma, meidän muiden pitää säätää se mikä pystytään.

    • Toluca

      Hiljaista on!
      Mutta asiattoman roskan määrä kaikilla matkailupalstoilla lisääntyy hurjasti.
      Täällä varsinkaan ei ole oikeasti montakaan kirjoitusta, jotka tähän asiaan mitenkään liittyisi. Ilman kirjoitteluakin tulee toimeen, mutta sellainen hieno ajatus, että antaisi jollekkin toiselle hyödyllistä vinkkiä tai itse saisi tarvpeellista asiaa tietoon, ei juurikaan ole tällä nykymentaliteetilla mahdollista.
      Jos yhdistäisin matkakertomukseni, siitä jäisi puuttumaan tuo Tyynenmeren ylitys.

    • reissutyttö

      Olen tehnyt kaksi varsinaista maailmanympärimatkaa. Toisella kerralla reitti kulki Tyynenmeren yli Australian-Uuden Seelannin-Pääsiäissaaren-Chilen kautta. Toisella kerralla ylitin Tyynen meren Mexicon-Ranskan Polynesian-Uuden Seelannin kautta.

      Olen työssä käyvä ja reissannut melko tiukalla aikaraamilla, mutta siksi myös rahaa on ollut käytössä ehkä keskiverto reppureissaajaa vähän enemmän. Olen anonut lomat hyvissä ajoin, panostanut reitin suunnitteluun etukäteen, tutustunut kohteisiin ennakkoon ja varannut majoitukset valmiiksi ennen reissua joustavilla ehdoilla.

      Myös valtaosan retkistä ja pääsylipuista olen ostanut etukäteen. Näin siksi, ettei perillä mene niin paljon aikaa haahuiluun eikä tuhlaannu lomapäiviä, joita on ollut käytössä rajallisesti. Kohteesta saa eniten irti, jos käytössä on ammattitaitoinen opas ja retken voi ostaa joko privaattina tai pienryhmässä. Retkien kohdalla halvin ei todellakaan ole yleensä paras. Jos ostat retken Suomesta suomalaisen matkatoimiston kautta, siihen pätee suomalainen kuluttajansuoja ja tiedät, mihin voit antaa palautetta. Halvimpien paikallisten retkien hintaan liittyy usein sponsoreita, mikä tarkoittaa, että retken aikana pysähdytään pitkät tovit ties missä myymälässä, liikkeessä tai kaupassa ja itse kohteeseen tutustumiseen voi jäädä lopulta hyvinkin vähän aikaa. Kuvioon kuuluu usein myös suurisuinen myyjä, joka lupaa enemmän kuin mitä retken järjestäjä lopulta tarjoaa, mutta kun yleensä lupauksia ei ole paperilla niin mitään et saa takaisin, vaikka valittaisitkin.

      Turvallisuus ei ole itsestään selvä asia joka paikassa. Esimerkiksi Intiassa olen käyttänyt privaatti opasta ja autokuskia, koska siellä ei ole varsinkaan naisena yksin turvallista reissata.

      En aio tehdä enää tiukasti maailmanympärimatkan kriteereitä täyttävää matkaa vaan reissan nykyään rennommin ihan fiiliksen mukaan niihin paikkoihin, missä on ollut hauskinta ja mihin haluaa takaisin sekä myös uusiin, kiinnostaviin paikkoihin. Mieli tekee palata ainakin Kuubaan ja Laosiin. Uusia kiinnostavia paikkoja on Afrikassa päin useitakin.

      Olisi mukava lukea myös toisten kokemuksista. On varmaan niin monta tapaa reissata kuin on reissaajaakin.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1575
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1224
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1137
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1066
    5. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      1017
    6. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      581
      1008
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      910
    8. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      902
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      764
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      690
    Aihe