Punainen noutaja

Putte Puutarhuri

Olen vierailulla tuolta puutarhapalstalta. Haluaisin tietää erään asian joka on alkanut kaihertaa minua.
Ostin asiakkaani kennelistä 2v sitten Kultaisennoutajan. Se on rekisteröity ja vanhemmilla on paljon kaikenlaisia palkintoja. samoin omani sisaruksilla. Minä en ole käyttänyt näyttelyssä Punikkiani. Tämän ulkonäkö poikkeaa suuresti muista. Se on pitempi, solakampi, matalampi ja hyvin punainen, melkein kuin kettu. Turkki ei ole niin mahtava vaan aika ihonmyötäinen ja lyhyehkö. se on myös jotenkin tiiviimpi ja "rasvaisemman" tuntuinen kuin muilla. Punikki on erittäin innokas uimari keväällä alkaa kauden ja uiskentelee siihen asti kuin jäitä tulee. Usein pitkiäkin aikoja kerralla. Jos on yksin kotona niin ei päästä ketään meile vaikka olisi kuin tuttava. Se on myös hyvin nopealiikkeinen ja vilkas. Viihtyy ulkona kovillakin pakkasilla. Nyt eräs toinen kultaisen noutajan omistaja sanoi, että minua on petetty ja myyty sekarotuinen. Tiedän kaikkien pentujen olevan samasta pentueesta. Nyt tämä "asiantuntija" väitti että samassa pentueessa voi olla useamman eri uroksen jälkeläisiä. Hän väitti myös, että omani on puoliksi joko Novascotiannoutaja tai hovavart (olikohan oikein kirjoitettu). Minua alkoi kiinostaa onko noissa väitteissä perää. Olen kuitenkin sitä mieltä, että sain pennuista parhaan tai ainakin meille sopivimman. Voitteko rotutuntijat auttaa?

12

1566

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • issu56

      niissä on todellakin perää!
      Jos kasvattaja on huolimaton astutuksen jälkeen, niin saattaa todellakin käydä niin, että jonkun muun rotuinen voi nartun astua, jolloin syntyy sekä puhtaita, kuin myöskin...! Joka tapauksessa kultaisten väriskaalaan lukeutuu kaikki kerman ja kullan väliltä olevat ja mahonki katsotaan värivirheeksi!

      • Putte Puutarhuri

        Kyllä nyt harmittaa periaatteessa. Siis se, että huiputettiin. Yksilöön olen tyytyväinen, mutta ei olisi saanut myydä puhtaana ja ottaa senmukaista hintaa. Olisin varmaan ostanut silti sen vaikka olisin tiennyt totuudenkin. Paljonkohan tuo olisi laskenut hintaa joka oli 800€.
        Katselin nyt noita eri rotujen kuvia ja huomasin, että siinä naapurissa oleva koira on tuo Novascotiannoutaja. Se on vielä uros. Onko tässä enää mitään tehtävissä näin pitkän ajan kuluttua? Punikista en luovu missään tapauksessa.
        Jäi se kertomatta siitä, että se on erittäin hyvä sukeltaja.


      • issu56
        Putte Puutarhuri kirjoitti:

        Kyllä nyt harmittaa periaatteessa. Siis se, että huiputettiin. Yksilöön olen tyytyväinen, mutta ei olisi saanut myydä puhtaana ja ottaa senmukaista hintaa. Olisin varmaan ostanut silti sen vaikka olisin tiennyt totuudenkin. Paljonkohan tuo olisi laskenut hintaa joka oli 800€.
        Katselin nyt noita eri rotujen kuvia ja huomasin, että siinä naapurissa oleva koira on tuo Novascotiannoutaja. Se on vielä uros. Onko tässä enää mitään tehtävissä näin pitkän ajan kuluttua? Punikista en luovu missään tapauksessa.
        Jäi se kertomatta siitä, että se on erittäin hyvä sukeltaja.

        että kasvattaja ei edes ole toisesta astumisesta lainkaan tietoinen, pieni mahdollisuus tosin.
        Sinuna ottaisin yhteyttä kasvattajaan. Myöskin kennelliittoon kannattaa soittaa ja selvittää sitä kautta oikea tapa, koska jos koirasi tosiaan on seropi, niin jonkun se täytyy todeta, jotta on kasvattajalle esittää mustaa-valkoisella. En osaa paremmin neuvoa, kun ei ole kokemusta vastaavasta tilanteesta. Toivottavasti asia selviää parhain päin!


      • TaikaröNsy
        issu56 kirjoitti:

        että kasvattaja ei edes ole toisesta astumisesta lainkaan tietoinen, pieni mahdollisuus tosin.
        Sinuna ottaisin yhteyttä kasvattajaan. Myöskin kennelliittoon kannattaa soittaa ja selvittää sitä kautta oikea tapa, koska jos koirasi tosiaan on seropi, niin jonkun se täytyy todeta, jotta on kasvattajalle esittää mustaa-valkoisella. En osaa paremmin neuvoa, kun ei ole kokemusta vastaavasta tilanteesta. Toivottavasti asia selviää parhain päin!

        ..tekisin samoin,että soittaisin ainakin Suomen Kennel-liittoon,ehkä sieltä voisi löytyä neuvoja miten menetellä..mutta pää-asia on,että sina ja punainen nuoli olette löytäneet toisenne..onnea yhteiseloon...


    • tuota..

      Luulisi, että dna kokeilla tai muutenkin koirasi rotu voidaan tarkistaa. Ja uskon, että kasvattaja on myynyt sinulle sekarotuisen, josta olet maksanut puhtaan hinnan. Eikös tässä tapauksessa kasvattaja joudu maksamaan takaisin hinnan... ainakin osin. Kannattaa laittaa asia menemään eteenpäin.

    • Putte Puutarhuri

      Yritin tänään soittaa Kennelliittoon. Taisivat olla välipäivävapaalla. Koetan ensi viikolla uudestaan. Harmittaa tuollainen kun käytetään toisen asiantuntemattomuutta hyväksi.
      Ei minulle tulisi mieleenkään toimittaa asiakkaalle taikinamarjan tainta tyrninä. Hintaero niillä on huomattava. Kerron teille miten siellä suhtautuvat kun saan yhteyden. Voitte sitten näillä sivuilla entistä paremmin neuvoa joitain muita jos tulee samanlaisia tapauksia.
      Jos tulee vielä jotain mieleene niin kertokaa. Seurailen tätä sivua tulevina päivinä.

      • issu56

        sen verran, että on auki 9-11 ja 12-15.
        Harmittavaahan se on, mutta eiköhän kaikki vielä järjesty toivottavasti!
        Pääasia kuitenkin, että olet tyytyväinen koiraasi olkoon se sitten täysin puhdas tai ei!
        Kiva, jos tulet kertoilemaán, miten asia eteni!


    • Putte Puutarhuri

      Kävin tänään siellä mistä ostin koirani. Keskustelimme hyvin asiallisesti ja hyvässä hengessä. Hän kertoi ajatelleensa itsekkin minulle tulleen pennun olleen jotenkin sekaantunut. Oli erittäin pahoillaan. Hyvitti tekonsa. Hänelle oli palautunut ostajalta noin viikko sitten alle puolivuotias urospentu. Sain sen mukaani ilman hintaa hyvityksenä. Tälläkin on paperit. Hän näytti muitten saman pentueen yksilöitten kuvia ja ne oli aika samannäköisiä.
      Nyt on kookas hyvin vaalea, lähes valkoinen. On jo nyt korkeampi kuin edeltäjä.
      Edellisen kutsumanimi oli Punikki, tälle annoin Valikki.
      Punikki pitää kovaa kuria pojalle.
      Olen hyvin tyytyväinen asian ratkaisuun. Hän pyysi etten vie asiaa Kennelliittoon. Lupasin olla viemättä.
      Olen nyt niin innoissani etten tiedä mitenpäin olisin.
      Suurkiitos kaikille jotka vastailitte.
      Jos on puutarhaongelmia niin poiketkaa palstoille niin koitan neuvoa vuorostani jos osaan. Alahan on hyvin laaja.
      Täällä koirapalstoilla näyttää olevan harvinaisen asiallista väkeä. Mukavia ovat puutarhalaisetkin.
      Poikkean täällä vielä katselemassa jos joku jättää jotain. Huomasin koirapuolelta eri osastoilta löytyvän monia mielenkiintoisia juttuja.
      Hyvää jatkoa toivoo Putte Puutarhuri.

      • issu56

        Ja hienosti toimittu!
        Nythän on asiat sitten ihan mallillaan ja sait kerralla kunnon hyvityksen aiemmalle. Onnea vain matkaan uudenkin kanssa!!
        Ha-haa, asiasta puutarhaan, sillä isäni...hortonomi oli ;)


      • 6 + 9

        Asia olisi pitänyt viedä liittoon. Koko pentueelta DNA tutkimukset. Mikäli pääsi sekarotuisuutta väliin se voi näkyä vasta seuraavassa ja sitä seuraavassa polvessa.


    • Sekarotuinenko

      Hei!
      Itselläni on paperiton kultainen noutaja, enkä voi väittääkään etteikö se voisi olla seropi, mutta puhtaana se myytiin.Hinta oli 450e! Oliko liikaa? Koirani on aivan vaalea, vaaleampi kuin kerma.Huulissa on kuitenkin väripikmenttiä. Turkki on lyhyempää selästä, eikä se ole sellaista kihartavaa, kuin esim vastaantulevilla kultsuilla. Onko koirani siis seropi vai puhdas mutta paperiton?Hännässä ja rintakehässä karva on normaalia kultsukarvaa, eli pitkää.Myös pyllykarvat on pitkää. Koira on 52cm korkea ja painaa n.30kg. Olen kuullut että vaaleilla kultsuilla karva olisi lyhyempää kuin kullan tai ruskean värisillä noutajilla. Onko puheessa perää vai onko vain puhetta? Kiitos tiedosta jo etukäteen!!!

      • pami

        ja myyjä väittää puhdasrotuiseksi, voit vain ihmetellä miksi on paperiton. Selityksiä saattaa löytyä, mutta puhdasrotuisuudella/sekarotuisuudella ei niin hirveästi ole väliä, kun ei kerran ole papereita. Et pääse näyttelyihin etkä voi käyttää jalostukseen.

        Mutta jos koira on mukava, etkä haluakaan kuin mukavan kotikoiran, mitäs väliä sillä sitten on kun olet suostunut paperittoman ottamaan. Hinta on kyllä siinä kohtuuden ylärajoilla. En itse maksaisi noin paljon.

        Ulkonäöstä en osaa sanoa, kun ei ole kokemusta nimenomaan kultsuista. Vilkaisin tätä palstaa ihan muista syistä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      247
      4042
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2348
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2141
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      93
      2056
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      96
      1719
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      25
      1414
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1327
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1307
    9. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      309
      1262
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    Aihe