Mikä tarkalleen on moottorijarrutus?

123APUAKIITOS123

Hommasin siis äskettäin Motorhispania RYZ 50 SM Pro Racing mopon ja 2 tahti siis, eli moottorijarrutus ei ole suvaittavaa? En ole ennen mopojen kanssa vehtautunut mutta mopokortti kohta tulossa niin olisi hyvä tietää perusasiat. Eli kertokaa joku mikä on moottorijarrutus, ja miten vältän sen! Asiallisia vastauksia kiitos , en travitse ihmisiä mollaamaan kun vasta aloitin mopoilun. Kiitos eutkäteen

26

18948

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • motoristiman

Periaatteessa aina, kun helläät kaasua, ja jollet kytkintä paina, tapahtuu moottorijarrutus!

• Anonyymi

Eli ainaku lopetat kaasuttamisen tai kevennät kaasua niin pitää kytkintä painaa?

• Anonyymi

Pitääkö siis painaa kytkin pohjaa jos hellää vauhtia vaikka 5vaihteella mutta ei vaihda vauhdetta pienemmälle?

• motoristiman

Poikasesta asti mulla oli mopoja pappiksia, ja solkkuja, eri malleja, hopeasiipikin yksi kpl, camping, pyrkijä, muutamia mainitakseni. Mistä tällainen viisaus on peräisin, että ns. moottorijarrutus olisi jotenkin pahaksi 2T moottorille, tei millekään muullekaan koneelle?? Ei ne siitä rikki mene..

• Balabala

Kyllä se ajan myötä, jos sitä paljon tekee. Pieni moottorijarrutus aluksi on melkein välttämätöntä, jos ei tiiä miten kytkin toimii.

• Anonyymi

Mulla on Aprilia sx 2019 ja oon ajanut 5000km välillä oon käyttänyt moottorijarrutusta eikä oo mitään tullu mutta tänään vasta kuulon että se ei ole suositeltua ja nyt mietin että onko siitä haittaa vai ei

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mulla on Aprilia sx 2019 ja oon ajanut 5000km välillä oon käyttänyt moottorijarrutusta eikä oo mitään tullu mutta tänään vasta kuulon että se ei ole suositeltua ja nyt mietin että onko siitä haittaa vai ei

Siitä voi olla montaa mieltä. Oma näkemys on että ei mitään haittaa, kunhan ei jatkuvasti moottorijarruttele suurilla kierroksilla pitemmän aikaa. Senkään ei pitäisi moottoria suoraan hajottaa mutta saattaa aiheuttaa nopeampaa kulumista.

Oon myös aika varma että huoltokirjassa mainituissa männänvaihtoväleissä on huomioitu tää moottorijarruttaminen.

• kuinkaoletetaan

2-T moottorin voitelu tapahtuu polttoaineen sekaan laitetulla öljyllä.
      Kun tehdään moottorijarrutus, niin moottorissa on kierroksia, mutta kaasu on kiinni, eli polttoaine/öljyseosta ei pääse sylinteriin ja jos on tuoreöljyvoitelu, niin öljypumpun tuotto on pienimmillään.

Joten koneessa on kierroksia, mutta ei voitelua.

• motoristiman

Ei mitään merkitystä.. mopohan sammuisi, ellei se saisi bensiiniä, ja sitäkautta öljyä myös, kaasun ollessa tyhjäkäynti asennossa! Miettikääs moottorisahaa.. kuinka sillä sahataan, ja kierrokset on sentään vähän toista luokaa, kuin mopoissa!

• kuinkaoletetaan

Sitten varmaan kaikki maailman autot, jossa on polttoaineen suihkutus sammuvat, kun niissä katkeaa polttoaineen syöttö moottorijarrutuksen aikana...

Millon moottorisahalla moottorijarrutetaan? ? ? ? ? ?

• ninsevaanmenee
        kuinkaoletetaan kirjoitti:

Sitten varmaan kaikki maailman autot, jossa on polttoaineen suihkutus sammuvat, kun niissä katkeaa polttoaineen syöttö moottorijarrutuksen aikana...

Millon moottorisahalla moottorijarrutetaan? ? ? ? ? ?

moottori/ ketju sen sahan hidastaa, kun kaasusta hellätään, vai kuinka?? Ruiskukoneiden polttaineen kulutus putoaa hetkellisesti nollaan, moottorijarrutuksessa, väittää autolehdet, mopo sensijaa imee siitä kaasuttimesta bensiiniä, moottorijarrutuksenkin aikana..

• kuinkaoletetaan

Näin on.

Moottorisahan moottorijarrutu kestää usein sekunteja, jopa kymmeniä sekunteja.
        Välillä veihaa harmittaa, kun pidää odottaa sitä moottorisahan moottorijarrutuksen loppumista.

Kaasuttimesta virtaa saman verran polttoainetta kuin 1/2-3/4 kaasulla ajaessa...?

• Xxojuhoxx
        motoristiman kirjoitti:

Ei mitään merkitystä.. mopohan sammuisi, ellei se saisi bensiiniä, ja sitäkautta öljyä myös, kaasun ollessa tyhjäkäynti asennossa! Miettikääs moottorisahaa.. kuinka sillä sahataan, ja kierrokset on sentään vähän toista luokaa, kuin mopoissa!

Se vauhti pitää moottorin käynnissä

• Derbionsejuttu

Kyllä saa moottorilla jarruttaa

• kokenuttietää

moottorilla jarrutetaan seuraavasti: koneen kiinnityspultit irroitellaan jo kotona, imukaulaan kiinnitetään nailonköysi, pituus n 3m. Kun tulee tarve moottrijarruttaa, potkaistaan moottori maantielle, se toimii ankkurin lailla, pomppiessaan pitkin tietä, hyvällä onnella se tarrautuu johonkin kiinni, ja silloin tuleekin moottorilukkojarrutus!

• yeg5

"2-T moottorin voitelu tapahtuu polttoaineen sekaan laitetulla öljyllä.

Kun tehdään moottorijarrutus, niin moottorissa on kierroksia, mutta kaasu on kiinni, eli polttoaine/öljyseosta ei pääse sylinteriin ja jos on tuoreöljyvoitelu, niin öljypumpun tuotto on pienimmillään.

Joten koneessa on kierroksia, mutta ei voitelua."

sinänsä väärin ja oikein. 2-t saa kyllä voitelua moottorijarrutuksessa, mutta se öljy joka tulee moottorijarrutuksessa bensan mukana on niin minimaalista että se ei välttämättä riitä voitelemaan tarpeeksi jolloin se voi vairioittaa konetta ja leikata jopa kiinni.

ja miksi sitä pitäs ylipäätäntä moottorijarruttaa 2 tahtisella? kytkin sormien uluttamilla niin kytmimen painamiseen ei mene ehkä kuin 1 sekunti. ja jos vauhtia pitää hidastaa niin jarrut on keksitty, ja muutenkin hyvä jos hidastaa vauhtia että jarruvalo paloo että mahdollinen takana oleva tietää että hidastat, vaikka antaisit rullata tyhjällä risteyksiin niin hyvä painaa sen verran vaa jarrua että pelkkä valo syttyy.

• tosikokenut2Tkuski

Ei mitään vaikutusta moottorin kestoon, tms. Tässä vaan tietämättömät yrittävät tehdä mopoilusta mahdollisimman vaikeaa, mitä se ei itse asiassa ole! Pitäkää päänne kiinni, kun ette asiasta yhtään mitään ymmärrä. Luuletteko, että aikoinaan esim 2T autoissa, piti alamäessä pitää kytkin pohjassa, ettei vaan tapahdu moottorijarrutusta?! Älyttömiä höpinöitä!

• mene-ja-tiedä-
        tosikokenut2Tkuski kirjoitti:

Ei mitään vaikutusta moottorin kestoon, tms. Tässä vaan tietämättömät yrittävät tehdä mopoilusta mahdollisimman vaikeaa, mitä se ei itse asiassa ole! Pitäkää päänne kiinni, kun ette asiasta yhtään mitään ymmärrä. Luuletteko, että aikoinaan esim 2T autoissa, piti alamäessä pitää kytkin pohjassa, ettei vaan tapahdu moottorijarrutusta?! Älyttömiä höpinöitä!

Top Gear-ohjelmassa oli kaksitahti Saab ajettavana, niin kyllä ne väitti että jarrut on tiukoilla, kun ei voi pitkissä alamäissä moottorijarruttaa.

• Anonyymi

Tämähän on täyttä paskaa koska mopossa on välialueen suutin tyhjäkäyntisuuttimen lisäksi josta tulee bensaa koko ajan moottorijarrun ajan

• Tosikokenut2Tkuski

"Kun tehdään moottorijarrutus, niin moottorissa on kierroksia, mutta kaasu on kiinni, eli polttoaine/öljyseosta ei pääse sylinteriin ja jos on tuoreöljyvoitelu, niin öljypumpun tuotto on pienimmillään." hah hah, tuolloin on toiminnassa tyhjäkäyntisuutin, eli bensiiniöljyseota menee sylinteriin. Vasta kaasua avattaessa, polttoaine kulkee pääsuuttimen kautta! Älä siis opeta, kun et asiaa ymmärrä!

• Marco656

Mikä on vialla jos 2T uusi sisäänajossa oleva mopo alkaa nostamaan kierroksia hullunlailla ,kun painat kytkimen pohjaan rullatessasi ennen pysähtymistä ja myös pysähtymisen tapahduttua?

• aasi

ryyppy päällä

• Marco656

Eli siis rullaat kytkinpohjassa vajaan 5metriä ennen pysähtymistä ja mopo alkaa nostamaan kierroksia vain sen takia että pidät kytkintä pohjassa ajon aikana pitempään kuin vaihtaisit vaan vaihteen. Kierrokset nousee vaikket itse niitä anna.

• KauheaHuoliMulla

Mulla on automaattivaihteinen gileragagivaktm ja kun päästän kaasua niin moottori jarruttaa, mitä mun pitää tehdä että se ei leikkaa kiinni ja joudu miljoonien kiinnileikanneiden kaatopaikalle Kurkon takapihalle Sotkamoon ?????

• henRikki43

ootko kuullut jarruvarjosta?? Tässä moottorijarrutuksessa moottori pudotetaan tielle, ja sen hankauskitka aikaansaa jarrutuksen tuhteen, ja jopa jarrutuksenkin.

• Anonyymi

Ei jumalauta mitä tyhmiä paikalla täällä jotka ei tiedä asioista yhtään mitään. Kuinkakohan moni teistä jonneista oikeesti tietää moottoreista yhtään mitään.

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen

Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️
      Ikävä
      66
      2278
    2. Onko kaivattusi

kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.
      Ikävä
      38
      1873
    3. Viulu vaiennut

Eikö pisnikset suju ? Vai miksi pahin yrittäjä vouhka on "kadonnu" maan alle. 🤣
      Suomussalmi
      24
      1568
    4. Vanhuksen varpaankynsien leikkaus 89 euroa...

Huh huh.......Parturikäynti olisi varmasti ollut 250 euroa? Kallis on suomi nykyään.
      Maailman menoa
      171
      1540
    5. Anne Kukkohovi. Myy likaisia alushousujaan.

Kuka ihme ostaa jonkun naisen likaisia alushousuja, menee lujaa kyllä tälläkin housujen myyjällä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      85
      1274
    6. Nainen, sellaista tässä ajattelin

Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost
      Ikävä
      184
      1194
    7. Kyllä tekee kipeää

Luopua kaikesta mitä on elämässä saavuttanut😞 ei vaan ole enää yhtäkään hiljaista vuorokautta🤬
      Ikävä
      24
      1120
    8. Kauanko skuutteja on siedettävä? Ei tietoa liikennesäännöistä, ajellaan miten sattuu ja missä vain.

Kauanko on kestettävä sähköpotkulautojen terrorismismia? Niillä ajelevat eivät tiedä, tai jos tietävätkin, niin eivät vä
      Maailman menoa
      110
      1105
    9. En mä tiedä mitä tapahtuu

siis tykkäisitköhän musta oikeasti. Ehkä oot pelannu liikaa rahapelejä, ehkä rakastat tyhjiä arpoja.
      Ikävä
      9
      942
    10. Luotatko kaivattuusi?

Jos et, mistä kiikastaa?
      Ikävä
      77
      939
    Aihe