Jos kurssiin liittyy koe ja palautettavia tehtäviä ja molemmista arvosana 8,5 niin eikö kurssinumero silloin tulisi olla 9 koska 8,5 pyöristyy ylöspäin? Ja vaikka olisi pelkkä koe mistä 8,5 niin eikö silloinkin kurssista tulisi 9 koska ei voida laittaa arvosanaksi 8,5 tai 8?
Kurssiarvosanan määräytyminen
15
320
Vastaukset
- yhdeksänkö
Ei.
- impro
1) Muistele, mitä opettaja kertoi kurssin alussa arviointiperusteista. 2) Ne voi myös lukea lukion opetussuunitelmasta. 3) Käy puhumassa opettajan kanssa. Sinulla on oikeus saada tieto arviointiperusteden soveltamisesta sinuun. http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1998/19980629#L4P17
- huppispuppis
Tuntiaktiivisuus ja kotitehtävät varmaan vaikuttavat. Jos nukkuu tunnilla, 8,5 putoaa luultavasti (opettajasta riippuen) kasiksi.
- etkö_ymmärrä
Miten 8,5 voisi olla 9? Siinähän on saavutettu 8 kokonaista ei 9. Ilman muuta oikea lopputulema on 8.
- et_taida_itse_ymmärtää
Siten että 8,5 pyöristyy ylöspäin ainakin minun tuntemieni pyöristyssääntöjen mukaan. Lisäksi kurssien arviointiperusteita on tullut kuultua enemmän kun tarpeeksi.
- Vatrostatsioni
Niinhän ne hinnatkin pyöristetään kaupassa. 8,5 € pizza maksaa 9 €.
- peppilongsrtumppa
Vatrostatsioni kirjoitti:
Niinhän ne hinnatkin pyöristetään kaupassa. 8,5 € pizza maksaa 9 €.
Korkeushyppääjä hyppää 2,5 m korkeutta. Tulokseksi tulee 3 m.
- kyllä_kyllä
peppilongsrtumppa kirjoitti:
Korkeushyppääjä hyppää 2,5 m korkeutta. Tulokseksi tulee 3 m.
Jep, ja siihen hyppyosaaminen päälle ja positiivinen käytös hyppyjonossa niin tulos on 4 m.
- Lollll
:D
- 678
Ei kurssiarvosana määräydy pelkän kurssikokeen perusteella. Jos oppilas saa kokeesta 7, opettajalla voi laskea tai korottaa numeroa yhdellä: eli arvosana voi olla 6,7 tai 8.
Tähän vaikuttaa se miten työskentee tunnilla ja miten tekee kotitehtävänsä. Pistokokeet ja läksynkuulustelut otetaan huomioon myös. - A_Rvioija
Numeron määräytymisessä otetaan huomioon myös ennustearvo. On tietysti mahdollista, että kykysi eivät tulevaisuudessakaan riitä siihen ysiin. Numerot välittävät viestiä seuraavaan oppilaitokseen ja kertoo miten hallitset kurssin myös tulevaisuudessa. Miksi niitä numeroita muuten annetaan!
- Kyseenalaistakaa
Opettajat jakelevat numeroita ihan pärstäkertoimen mukaan. Niin se on aina ollut ja tulee olemaan, jos oppilaat ja heidän vanhempansa puutu asiaan.
Opettajalla oikeus nostaa tai laskea jopa kaksi numeroa pärstäkertoimen eli ns. tuntiaktiivisuuden mukaan.
Ylioppilaskokeessa saavat oikeutta ne, joista opettajat eivät pidä. Esimerkiksi open lellikki kirjoittaa vain C:n aineesta, jossa ope antanut kympin. Samasta aineesta toinen saman open opissa ollut kirjoittaa L:n, vaikka open arvion mukaan vain 7-8:n arvoinen osaaminen..- vanhakorppi
"Opettajalla on oikeus nostaa tai laskea jopa kaksi numeroa pärstäkertoimen eli ns. tuntiaktiivisuuden mukaan."
Tuo ei pidä paikkaansa. Opettajalla on oikeus nostaa tai laskea numeroa vain yhdellä ja oppilaalla/huoltajalla on aina oikeus pyytää arvosanan virallista tarkistusta.
Silloin opettaja joutuu perustelemaan viranomaisille miten on päätynyt kyseiseen arvosanaan. Jos viranomaiset ovat samaa mieltä, arvosana jää voimaan, jos ovat eri mieltä arvosanaa muutetaan. - OpettajatarSalosta
vanhakorppi kirjoitti:
"Opettajalla on oikeus nostaa tai laskea jopa kaksi numeroa pärstäkertoimen eli ns. tuntiaktiivisuuden mukaan."
Tuo ei pidä paikkaansa. Opettajalla on oikeus nostaa tai laskea numeroa vain yhdellä ja oppilaalla/huoltajalla on aina oikeus pyytää arvosanan virallista tarkistusta.
Silloin opettaja joutuu perustelemaan viranomaisille miten on päätynyt kyseiseen arvosanaan. Jos viranomaiset ovat samaa mieltä, arvosana jää voimaan, jos ovat eri mieltä arvosanaa muutetaan.Mihinkään ei ole kirjattu sitä, minkä verran opettaja voi kurssiarvosanaa tehdessään poiketa kurssikokeen tai -kokeiden arvosanasta. Arvosteluperusteista on olemassa opetushallituksen ohjeistus. Jo pitkään huolellisuus on arvioitu oppiaineen sisällä. Niin ollen myöhästelyt, oppimateriaalien tai läksyjen "unohtamiset" ja tuntikäytös sekä -aktiivisuus vaikuttavat kyseisen aineen arvosanaan.
"Numeron määräytymisessä otetaan huomioon myös ennustearvo."
- Kurssiarvosanan ei ole tarkoitus sisältää mitään tulevaisuuden odotuksia, se on kulloisestakin kurssista saavutettu arvosana. Ihan mahdotontahan opettajan olisikaan arvioida, mitä oppilas tai opiskelija tulee vastaisuudessa oppimaan!
Jokaisella oppilaalla tai opiskelijalla ja hänen huoltajallaan on mahdollisuus pyytää opettajalta selitystä, miksi kurssiarvosana on se, mikä on. Kenenkään muun arvosanojen perusteet eivät ole julkista tietoa. On myös mahdollista pyytää arvosanan muuttamista virallista tietä. Näitä tapauksia on erittäin vähän ja useimmiten arvosana ei muutu.
"Opettajalla oikeus nostaa tai laskea jopa kaksi numeroa pärstäkertoimen eli ns. tuntiaktiivisuuden mukaan."
- Missään ei ole määritelty, monellako numerolla kurssiarvosana voi poiketa koearvosanasta. Eräs kollega määritteli pärstäkertoimen oppilaille aivan oikein: Se ei tarkoita sitä, kuinka kuinka kaunis oppilas hänen mielestään on. Se tarkoittaa tuntikäytöstä, huolellisuutta, yrittämistä, aktiivisuutta ja asennetta.
Saksaa opettava kollega sai lopulta tarpeekseen siitä, että oppilaat eivät vähääkään välittäneet isoista ja pienistä kirjaimista. Hän alkoi ottaa kokeissa ja sanastokuulusteluissa jokaisesta kirjainvirheestä 0,25 pistettä miinusta. Tämän hän kertoi oppilaille etukäteen moneen kertaan. Silti jotkut oppilaat ja myös joidenkin vanhemmat protestoivat - mutta ihan suotta. Äidinkielen opettajat kertoivat, että jo seuraavassa jaksossa näkyi, että saksanlukijoiden isojen ja pienien kirjainten virheet olivat vähentyneet radikaalisti. - hurjat_ajat
OpettajatarSalosta kirjoitti:
Mihinkään ei ole kirjattu sitä, minkä verran opettaja voi kurssiarvosanaa tehdessään poiketa kurssikokeen tai -kokeiden arvosanasta. Arvosteluperusteista on olemassa opetushallituksen ohjeistus. Jo pitkään huolellisuus on arvioitu oppiaineen sisällä. Niin ollen myöhästelyt, oppimateriaalien tai läksyjen "unohtamiset" ja tuntikäytös sekä -aktiivisuus vaikuttavat kyseisen aineen arvosanaan.
"Numeron määräytymisessä otetaan huomioon myös ennustearvo."
- Kurssiarvosanan ei ole tarkoitus sisältää mitään tulevaisuuden odotuksia, se on kulloisestakin kurssista saavutettu arvosana. Ihan mahdotontahan opettajan olisikaan arvioida, mitä oppilas tai opiskelija tulee vastaisuudessa oppimaan!
Jokaisella oppilaalla tai opiskelijalla ja hänen huoltajallaan on mahdollisuus pyytää opettajalta selitystä, miksi kurssiarvosana on se, mikä on. Kenenkään muun arvosanojen perusteet eivät ole julkista tietoa. On myös mahdollista pyytää arvosanan muuttamista virallista tietä. Näitä tapauksia on erittäin vähän ja useimmiten arvosana ei muutu.
"Opettajalla oikeus nostaa tai laskea jopa kaksi numeroa pärstäkertoimen eli ns. tuntiaktiivisuuden mukaan."
- Missään ei ole määritelty, monellako numerolla kurssiarvosana voi poiketa koearvosanasta. Eräs kollega määritteli pärstäkertoimen oppilaille aivan oikein: Se ei tarkoita sitä, kuinka kuinka kaunis oppilas hänen mielestään on. Se tarkoittaa tuntikäytöstä, huolellisuutta, yrittämistä, aktiivisuutta ja asennetta.
Saksaa opettava kollega sai lopulta tarpeekseen siitä, että oppilaat eivät vähääkään välittäneet isoista ja pienistä kirjaimista. Hän alkoi ottaa kokeissa ja sanastokuulusteluissa jokaisesta kirjainvirheestä 0,25 pistettä miinusta. Tämän hän kertoi oppilaille etukäteen moneen kertaan. Silti jotkut oppilaat ja myös joidenkin vanhemmat protestoivat - mutta ihan suotta. Äidinkielen opettajat kertoivat, että jo seuraavassa jaksossa näkyi, että saksanlukijoiden isojen ja pienien kirjainten virheet olivat vähentyneet radikaalisti.Mistä ihmeestä ihmisille on syntynyt tuollaisia "ei saa laske kuin yhdellä" jne. uskomuksia. Joku eon Esson baarissa sanonut tietävänä ja toiset yhtä tietävät ovat uskoneet ja pikkuhiljaa tiedosta on muodostunut ehdoton fakta.
en ota kantaa peruskoulun tilanteeseen mutta ammatillisella puolella pidin selkeää linjaa: Kokeesta x, kurssin numeroksi x. Vaikka opiskelija olisi käynyt näyttäytymässä vain kokeessa. Minkäs minä sille voin jos joku osaa asiat. En pidä itseäni niin tärkeänä, että minua pitäisi käydä usean viikon ajan säännöllisesti katsomassa. Ja osaamista minä kuitenkin opetin. Monet kävivät töissä opintojen ohessa, joten soin heille sen mahdollisuuden.
Tiedän senkin, että moni nykyperuskoululainen on sitä mieltä, että jos saa okeesta nollan (=) mutta on ollut jokaisella tunnilla (räpläämässä kännykäänsä), niin vähintää 2 (asteikko 0-3) tulee numeroksi. Mistä tällainen ajattelumalli on opittu? Peruskoulusta?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik123810MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar782017Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5441617Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin851288Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja671087Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s331018Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt214898Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o60873- 171854
Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3798