Kokemuksia TA-Asumisoikeudesta

Vanha-ukkeli

TA:lla näyttää olevan tällä hetkellä useita vuokraltaan suhteellisen edullisia asumisoikeus- ja vuokra-asuntoja tarjolla pääkaupunkiseudulla, etenkin uudiskohteissa. Kun tällä alalla on valitettavasti niitä mätiäkin omenia joiden vuokrat ovat aivan kohtuuttomia, yksityinen firma kuten TA arveluttaa minua lähtökohtaisesti. Minulla on jo ikää ja etsin asuntoa jossa viettää loppuelämäni. Eläkeläinen ei voi edes vaikuttaa omaan tulotasoonsa millään lailla, mahdolliset kovat vuokrankorotukset ovat siksi aito huolenaihe.
Palstalla varmaankin TA:n nykyisiä tai entisiä asukkaita. Minkälaisia kokemuksia teillä on TA:n vuokrankorotuksista? Jotenkin epäilyttää tuo heidän tarjontansa rakenne: uudiskohteissa edullisemmat vuokrat kuin vanhoissa kohteissa. Ovatko nuo alkuvuokrat vain täkyjä joilla asukkaat houkutellaan sisään ja sitten aloitetaan maksimaaliset vuokrankorotukset?
Oletan että asumisoikeusfirmatkin seuraavat tätä keskustelupalstaa, juuri muualla kun keskustelua aiheesta ei käydä. Joku TA:n tiedotuksesta voisi myös vastata tähän: miksi uudet ovat vanhoja edullisempia.

9

1712

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Alikersantti

      Tuohon vuokrankorotukseen en vielä osaa vastata. Mutta jos olet päätymässä asoasuntoon, valitse uusi kohde! Valitettavasti TA-asumisoikeus ei pysty noudattamaan itse laatimiaan asukasoppaan ohjeita. Negatiivisten ja hyvin stressaavien muuttokokemusteni takia suosittelen, että asumisoikeussopimus kannattaa allekirjoittaa vasta sen jälkeen, kun on ITSE tarkistanut asunnon kunnon ja asukasoppaan ohjeet (se annettiin vasta sopimuksen allekirjoittamisen jälkeen!). Isännöitsijä ei kokemukseni perusteella tällaista tarkistusta tee. Itse ostin "sian säkissä" ja mietin kahden kuukauden asumisen jälkeen muuta asumisvaihtoehtoa.

    • päsperjaakkonen

      Broidin tyttö asui muutaman vuoden TA:n uudisASOssa ja kaksi ensimmäistä vuotta meni samalla vuokralla ja kolmantena vuokra nousi vähän. Sitten tyttö muutti vanhaan TA:n ASOon ja ensimmäisen vuoden jälkeen vuokra laski kympin tai pari.

    • ASO-asukas

      Vuokrat Ta-asunnoissa nousee todella hitaasti ja syy on todennäköisesti lainojen alhainen korkotaso johon puolestaan vaikuttaa euroopan keskuspankin toimet.Ongelmia voi olla yhteisten tilojen käytössä,siisteydessä,lämmityksessä,ilmanvaihdossa,ulkoa tai asukkaiden(esim-lapsiperheiden) aiheuttama melu.
      Jokaisessa taloyhtiössä on omat ongelmansa ja ongelmien ratkaisu riippuu asukkaiden aktiivisuudesta ja siitä onko isännöitsijällä halua tai aikaa minkä verran.Tärkeintä on miettiä että mikä asumisessa on itselle tärkeää ja etsiä taloyhtiö sen pohjalta.Jos esimerkiksi arvostaa hiljaisuutta tai siisteyttä niin silloin kannattaa hakea asuntoa taloyhtiöstä jossa on paljon pienehköjä asuntoja ja lapsiperheiden määrä vähäinen.
      Tähän aikaan vuodesta talon pihalta saattaa löytää aktiivisen asukkaan joka tietää talon mahdollisista ongelmista jos niitä on.Edellinen asukas tietää myös ongelmista jos hän vain suostuu niistä rehellisesti kertomaan.

    • Kelatkaa

      Vastike nousee reilusti jos talossa asuu paljon maksamattomia asukkaita, ei edes vesimaksua makseta.
      Voi asua virallisesti toisessa osoitteessa jota ei Kelalle eikä verottajalle
      ilmoiteta. Kesälomalla koulusta tytär voi asua äidin luona ja auton saa
      vieraspaikalle

      • vbgh

        no voi voi


    • Anonyymi

      Tuntien rakennusalaa, niin uudiskohteissa on niin paljon vikoja, että niiden pitääkin olla halvempia.
      ARA:n normit vaatii valitsemaan halvimman rakennusliikkeen.
      Menikö se jotenkin niin, että halpa ja hyvä kannattaa ostaa erikseen eli 2 erillistä pakettia?

    • Anonyymi

      Millälailla halpoja muka ovat TA:n vuokrat? Ei TA ole sen halvempi kuin Avain tai Asuntosäätiökään. Seuraan uusien asuntojen tarjontaa ja sen olen huomannut, että Avaimen asunnot ovat aina jonkun verran (pienissä muutamia kymppejä, isommissa enemmän) kalliimpia kuin Asuntosäätiön. Sen olen huomannut, että ainakin Helsingissä kaupungiosa vaikuttaa vuokran suuruuteen, esim. halutuilla alueilla vaikkapa Herttoniemen rannassa vuokrat on korkeampia kuin esim. Itä-Helsingin Kivikossa. - Itse pidän mahdollisena, että on "sisääheitto-hintoja" ... kun asukas on muuttanut sisään, on siitä aika työlästä muuttaa heti pois jos tulee isot vuokrankorotukset.

      • Anonyymi

        Kannattaa tosiaan varoa TA:n uudiskohteita. Rakentamista ei valvota. Laatu on tosi värikästä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5065
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3187
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1827
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1790
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1655
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1511
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1305
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1276
    9. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1257
    10. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1257
    Aihe