TA:lla näyttää olevan tällä hetkellä useita vuokraltaan suhteellisen edullisia asumisoikeus- ja vuokra-asuntoja tarjolla pääkaupunkiseudulla, etenkin uudiskohteissa. Kun tällä alalla on valitettavasti niitä mätiäkin omenia joiden vuokrat ovat aivan kohtuuttomia, yksityinen firma kuten TA arveluttaa minua lähtökohtaisesti. Minulla on jo ikää ja etsin asuntoa jossa viettää loppuelämäni. Eläkeläinen ei voi edes vaikuttaa omaan tulotasoonsa millään lailla, mahdolliset kovat vuokrankorotukset ovat siksi aito huolenaihe.
Palstalla varmaankin TA:n nykyisiä tai entisiä asukkaita. Minkälaisia kokemuksia teillä on TA:n vuokrankorotuksista? Jotenkin epäilyttää tuo heidän tarjontansa rakenne: uudiskohteissa edullisemmat vuokrat kuin vanhoissa kohteissa. Ovatko nuo alkuvuokrat vain täkyjä joilla asukkaat houkutellaan sisään ja sitten aloitetaan maksimaaliset vuokrankorotukset?
Oletan että asumisoikeusfirmatkin seuraavat tätä keskustelupalstaa, juuri muualla kun keskustelua aiheesta ei käydä. Joku TA:n tiedotuksesta voisi myös vastata tähän: miksi uudet ovat vanhoja edullisempia.
Kokemuksia TA-Asumisoikeudesta
9
2082
Vastaukset
- Alikersantti
Tuohon vuokrankorotukseen en vielä osaa vastata. Mutta jos olet päätymässä asoasuntoon, valitse uusi kohde! Valitettavasti TA-asumisoikeus ei pysty noudattamaan itse laatimiaan asukasoppaan ohjeita. Negatiivisten ja hyvin stressaavien muuttokokemusteni takia suosittelen, että asumisoikeussopimus kannattaa allekirjoittaa vasta sen jälkeen, kun on ITSE tarkistanut asunnon kunnon ja asukasoppaan ohjeet (se annettiin vasta sopimuksen allekirjoittamisen jälkeen!). Isännöitsijä ei kokemukseni perusteella tällaista tarkistusta tee. Itse ostin "sian säkissä" ja mietin kahden kuukauden asumisen jälkeen muuta asumisvaihtoehtoa.
- päsperjaakkonen
Broidin tyttö asui muutaman vuoden TA:n uudisASOssa ja kaksi ensimmäistä vuotta meni samalla vuokralla ja kolmantena vuokra nousi vähän. Sitten tyttö muutti vanhaan TA:n ASOon ja ensimmäisen vuoden jälkeen vuokra laski kympin tai pari.
- ASO-asukas
Vuokrat Ta-asunnoissa nousee todella hitaasti ja syy on todennäköisesti lainojen alhainen korkotaso johon puolestaan vaikuttaa euroopan keskuspankin toimet.Ongelmia voi olla yhteisten tilojen käytössä,siisteydessä,lämmityksessä,ilmanvaihdossa,ulkoa tai asukkaiden(esim-lapsiperheiden) aiheuttama melu.
Jokaisessa taloyhtiössä on omat ongelmansa ja ongelmien ratkaisu riippuu asukkaiden aktiivisuudesta ja siitä onko isännöitsijällä halua tai aikaa minkä verran.Tärkeintä on miettiä että mikä asumisessa on itselle tärkeää ja etsiä taloyhtiö sen pohjalta.Jos esimerkiksi arvostaa hiljaisuutta tai siisteyttä niin silloin kannattaa hakea asuntoa taloyhtiöstä jossa on paljon pienehköjä asuntoja ja lapsiperheiden määrä vähäinen.
Tähän aikaan vuodesta talon pihalta saattaa löytää aktiivisen asukkaan joka tietää talon mahdollisista ongelmista jos niitä on.Edellinen asukas tietää myös ongelmista jos hän vain suostuu niistä rehellisesti kertomaan. - Kelatkaa
Vastike nousee reilusti jos talossa asuu paljon maksamattomia asukkaita, ei edes vesimaksua makseta.
Voi asua virallisesti toisessa osoitteessa jota ei Kelalle eikä verottajalle
ilmoiteta. Kesälomalla koulusta tytär voi asua äidin luona ja auton saa
vieraspaikalle- vbgh
no voi voi
- Anonyymi
Tuntien rakennusalaa, niin uudiskohteissa on niin paljon vikoja, että niiden pitääkin olla halvempia.
ARA:n normit vaatii valitsemaan halvimman rakennusliikkeen.
Menikö se jotenkin niin, että halpa ja hyvä kannattaa ostaa erikseen eli 2 erillistä pakettia? - Anonyymi
Millälailla halpoja muka ovat TA:n vuokrat? Ei TA ole sen halvempi kuin Avain tai Asuntosäätiökään. Seuraan uusien asuntojen tarjontaa ja sen olen huomannut, että Avaimen asunnot ovat aina jonkun verran (pienissä muutamia kymppejä, isommissa enemmän) kalliimpia kuin Asuntosäätiön. Sen olen huomannut, että ainakin Helsingissä kaupungiosa vaikuttaa vuokran suuruuteen, esim. halutuilla alueilla vaikkapa Herttoniemen rannassa vuokrat on korkeampia kuin esim. Itä-Helsingin Kivikossa. - Itse pidän mahdollisena, että on "sisääheitto-hintoja" ... kun asukas on muuttanut sisään, on siitä aika työlästä muuttaa heti pois jos tulee isot vuokrankorotukset.
- Anonyymi
Kannattaa tosiaan varoa TA:n uudiskohteita. Rakentamista ei valvota. Laatu on tosi värikästä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ja taas ammuttu kokkolassa
Kokkolaisilta pitäisi kerätä pois kaikki ampumaset, keittiöveitset ja kaikki mikä vähänkään paukku ja on terävä.525280- 813870
Helena Koivu on äiti
Mitä hyötyä on Mikko Koivulla kohdella LASTENSA äitiä huonosti . Vie lapset tutuista ympyröistä pois . Lasten kodista.3222275Milli-helenalla ongelmia
Suomen virkavallan kanssa. Eipä ole ihme kun on etsintäkuullutettu jenkkilässäkin. Vähiin käy oleskelupaikat virottarell2661912Kuinka kauan
Olet ollut kaivattuusi ihastunut/rakastunut? Tajusitko tunteesi heti, vai syventyivätkö ne hitaasti?1171788Kun näen sinut
tulen iloiseksi. Tuskin uskallan katsoa sinua, herätät minussa niin paljon tunteita. En tunne sinua hyvin, mutta jotain561362Ja taas kerran hallinto-oikeus että pieleen meni
Hallinto-oikeus kumosi kunnanhallituksen päätöksen vuokratalojen pääomituksesta. https://sysmad10.oncloudos.com/cgi/DREQ951290- 701232
Löydänköhän koskaan
Sunlaista herkkää tunteellista joka jumaloi mua. Tuskin. Siksi harmittaa että asiat meni näin 🥲1331197Purra saksii taas. Hän on mielipuuhassaan.
Nyt hän leikkaa hyvinvointialueiltamme kymmeniä miljoonia. Sotea romutetaan tylysti. Terveydenhoitoamme kurjistetaan. ht2951172